Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Skygirl schreef:Je moet toch enkele paardlengtes afwenden na A?Dan kan je toch sowieso nooit 10 m wijken? Misschien dat de jury dat bedoelt?
polly2 schreef:Skygirl schreef:Je moet toch enkele paardlengtes afwenden na A?Dan kan je toch sowieso nooit 10 m wijken? Misschien dat de jury dat bedoelt?
Tuurlijk wel, want dat moet je in de L2. Dan moet je tot de hoefslag wijken.
De nieuwe proeven zijn zo bedoeld dat je juist kunt laten zien wat je kunt. Je mag dus gewoon 10 meter wijken. Het is minimaal 5 meter en daarna rechtuit. Dit rechtuit kan ook op de hoefslag zijn.
De jury heeft dit verkeerd opgeschreven. Jammer.
Ik ben zelf ook jury en soms is het wel eens verwarrend weergegeven op de bijscholingsavonden door de discussies die daar soms ontstaan (tot mijn grote ergernis).
Het komt ook wel een voor dat je moet afwenden bij E en halthouden op de lijn E-X-B en dat een jury dan een onvoldoende geeft met het commentaar: niet op X. Ook dat is onjuist...
Maar...waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zo gaat het gewoon.
Daantje1981 schreef:Ik denk dat de jury ook wil zien dat je hem weer netjes recht kan stellen zonder gebruik te maken van de bakrand..
. Er staat ook altijd: "daarna rechtuit en lichtrijden". Ze willen gewoon graag zien dat je je paard ook weer recht kan stellen na het wijken. Ik ging in de L1 ongeveer 8 meter wijken en daarna rechtstellen. mistral_hvj schreef:Dat verschilt denk ik per jury
andreaaa schreef:Officieel mag je gewoon 10 meter wijken in de L1.
Er staat ook minimaal.. Maar misschien wou ze ook het rechtstellen zien.
Simmie schreef:andreaaa schreef:Officieel mag je gewoon 10 meter wijken in de L1.
Er staat ook minimaal.. Maar misschien wou ze ook het rechtstellen zien.
En rechtstellen kan niet op de hoefslag??
Misschien was dat de reden??
Bovendien kun je heel goed zien of iemand zelf zijn paard recht maakt of dat door de bakrand laat doen. 
veraA schreef:Denk dat het wel verschilt, ik ben er ook eens op aangesproken. Ik deed zo'n 8 meter wijken, ik kreeg er wel een voldoende voor, maar de jury zei dat ze liever de 5 meter had, zodat ze ook nog duidelijk mn rechtstellen kon zien. 2e proef heb ik dat dus gedaan en had toen een 8
Maar bij andere jury's krijg je er weer geen commentaar op als je meer dan 5 meter doet, dus dat verschilt echt denk ik.

ThisIsMe schreef:veraA schreef:Denk dat het wel verschilt, ik ben er ook eens op aangesproken. Ik deed zo'n 8 meter wijken, ik kreeg er wel een voldoende voor, maar de jury zei dat ze liever de 5 meter had, zodat ze ook nog duidelijk mn rechtstellen kon zien. 2e proef heb ik dat dus gedaan en had toen een 8
Maar bij andere jury's krijg je er weer geen commentaar op als je meer dan 5 meter doet, dus dat verschilt echt denk ik.
Toch vind ik dit eerlijk gezegd onuitstaanbaar, zo'n jury doet maar een dotje, want dit is niet wat voorgeschreven is in de proef. Een jury moet het rechtstellen net zo goed kunnen beoordelen als dit op de hoefslag plaatsvindt, hoe wil deze jury anders de L2 beoordelen?