opmerkingen op het protocol (bij >=6)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabendu

opmerkingen op het protocol (bij >=6)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:46

De vraag is wanneer plaats je als jurylid een opmerking op het protocol?
Bij verenigingen waar je alleen de startcoupon krijgt is dat een stuk moeilijker, vanwege de beperkte ruimte, maar over het algemeen wordt er nu de proef in A4 formaat bijgevoegd zodat er bij ieder punt de mogelijkheid is om een opmerking te plaatsen.

Natuurlijk hoort bij het cijfer 5 of lager aangegeven te worden waarom het niet voldoende is (en ja, volgens de KNHS is een 5 voldoende, maar aangezien je daar geen winstpunt mee rijdt zullen de meesten die mening niet delen, dus daar hoeft geen discussie over te komen), maar beperk je je als jury dan alleen tot commentaar op de onvoldoende cijfers?

En in hoeverre geef je commentaar alleen op de uitvoering zelf of probeer je ook nog iets leerzaams mee te geven, waardoor ze in de toekomst hogere cijfers zouden kunnen rijden. Dat moet dan natuurlijk ook zo omschreven worden dat je niet op de stoel van de instructeur gaat zitten.

Voor de ruiters de vraag: Hoevaak zijn jullie tevreden over je protocol. En dan niet over je punten en of die wel dan niet terecht waren, maar over de opmerkingen die op het protocol geschreven staan. Is dat over het algemeen genoeg en heb je er ook wat aan?

Wolffie

Re: opmerkingen op het protocol (bij >=6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:18

*volgt dit topic even*

soms staan er bij mij namelijk alleen maar 'momentopnames' of echt hele kleine dingetjes (niet echt iets structureels) zoals 'onderbenen hier iets mee naar achteren / voren' en dat dan alleen bij 1 onderdeel...
Aan de ene kant wel goed, want dan is er niets écht mis, maar 'k zit nu eenmaal niet aan m'n paard gegoten... ('k neem de tips ook echt wel aan, maar wat kun je nou nog echt verbeteren?)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:20

Ik vind zelf een protecol met veel commentaar erg fijn.....
dan kan ik precies zien waar ik nog aan moet werken en wat zij zagen.........
heb wel eens gehad dat ik voor een onderdele een vijf had waar geen commentaar bij stond terwijl ik het gevoel had dat hij heel netjes ging, helaas was de jury toen al vertrokken dus kon ik het ook niet meer navragen..

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:07

Ik vind dat bij een onvoldoende een jury idd even kort hoort toe te lichten waarom (bij herhaalde fout hoeft het natuurlijk niet telkens weer).
Maar het is toch fijn om even te lezen waarom de jury voor een onvoldoende ging Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:07

IMO zinloos commentaar:

- 8, netjes! (joh, echt waar?)
- bij ieder onderdeel "tdh" (zet het dan aan het eind van de proef)
- 3, "springt in galop" (ja, dat merk ik zelf ook wel in de middendraf)

ik heb liever commentaar bij 5/6/7 met de reden waarom het geen 6/7/8/9 is geworden. Dus dingen als:
- middendraf goed, overgang terug meer voorbereiden
- contragalop iets meer gesloten rijden

en een afrondende opmerking over de hele proef vind ik ook prettig.

en

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:15

Ik ga met Lielle mee... ik heb liever bijvoorbeeld in een volte voor een 6 commentaar als meer buiging, meer sluiten, whatever, zodat je weet waarom je niet hoger zit, dan dat de meest obvious dingen op je protocol staan (als: springt aan, staat niet stil enz)

Ik was gister iig erg tevreden over mn protocol, jury had werkelijk alles wat minder was goed gezien en daar ook commentaar bij gezet. Alles onder de 7 is toegelicht, ook dus de zessen, zodat ik weet wat ik daar kan verbeteren om wel die 7 (of 8) te scoren.
Daarbij is het commentaar veelal vanuit positief oogpunt gegeven (dus bij middengalop voor een 6 niet "te weinig" maar "nog ruimer rijden". Dat is ook erg leuk, dan geeft hij aan dat hij ziet dat je wel wat doet, maar voor een hoger cijfer moet het meer.
Ja, dit is inderdaad een coupon waar ik echt wat mee kan thuis en die ik daarbij ook helemaal kan begrijpen.

(vorige week zat er bij ons een jury die vrijwel geen commentaar gaf, of je nu 200 of 165 punten reed.. dat is echt naar, (kijk als dingen gruwelijk fout gaan weet je dat, maar als dingen half/half zijn wil je wel graag weten wat de jury dan zo slecht vond)

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:31

Gaat helemaal met Lielle en Noukie mee (dat is ook wat ik heel ongelukkig probeerde te verwoorden in mijn post Vork Tong uitsteken)
Dattie gaat steigeren bij het halthouden, dat had ik ook gemerkt Knipoog maar het gaat juist om die rijtechnische zaken waar je thuis aan kunt werken en waardoor het de volgende keer miss beter gaat *LOL*

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:40

Ja ik vind dat er zowiezo bij een 5 of lager commentaar gegeven moet worden en dan het liefst zo dat je er wat aan hebt.. Vorige week had ik een proef en daar had ik een paar 3en gekregen voor dingen die in mijn ogen toch echt goed waren gegaan.. Maar er stond geen commentaar achter.. Dan heb je wel zoiets van: wat deed ik dan fout? Ik vind wel dus dat er veel commentaar geschreven moet worden, maar dat ze er ook wel eens bij mogen zetten dat ze iets echt goed vonden. Laatst had ik ook een proef waar ze maar bleef stijgeren, stond er bij een keertwending: voorhand komt van de grond.. Ja dat snap ik ook wel Tong uitsteken ik heb liever commentaar waar je echt wat aan hebt, zodat je daar mee bezig kunt zijn..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:07

Ik geef (als ik een goede schrijver heb) bij vrijwel ieder onderdeel commentaar. En dan zo uitgebreid mogelijk zoals bij het afgroeten: mooi recht, overgang niet vloeiend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:09

kijk, dat soort commentaar vind ik dus top! Dan weet je wat er mankeert voor de 7 of hoger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:24

Ik krijg ook het liefste commentaar als : meer verruimen, let op stelling, komt te veel terug in de overgang e.d. Daar kun je echt iets mee als je thuis gaat trainen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:26

Ik ga ook met Lielle mee!

Stond zaterdag bij mij op een 7 en dan keurig. Ok maar als het zo keurig is waarom geen 8??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:23

Ligt eraan of ik een goede schrijfster heb. Anders moet ik het echt tot een minimum beperken.
Normaalgesproken heb ik altijd heel veel commentaar. Vooral een 5 vind ik belangrijk. Waarom is het geen 6 geworden...
Een 3 of 4 is meestal al zo slecht dat de ruiter daar zelf ook wel weet wat er mis ging. Maar daar zet ook commentaar bij.

Maar soms ook bij een 6 of een 7.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:55

Ik probeer altijd bij elke 5,6,7 in ieder geval commentaar te geven, maar dit is helaas niet altijd mogelijk zeker als je geen vlotte schrijver bij je hebt, als een onderdeel heel goed uitgevoerd is, dat ik beloon met een 8 of 9 probeer ik hier ook aan te geven waarom ik het zo goed vond, de dikke onvoldoende's probeer ik ook te voorzien van commentaar ondanks dat de ruiter vaak wel weet wat hier mis ging.
Onderaan het protocol zet ik altijd een positieve zin waarmee ik de ruiters ook nog iets extra mee wil geven, bijvoorbeeld een nette proef, let op je afwerking van de wendingen, ga zo door!

Voor een jurylid is het ook makkelijker als het protocol voorzien is van een hoop commentaar, als je 40 combinatie's hebt beoordeeld en na de prijsuitreiking komt 1 van de eerste combinatie's om uitleg vragen, dan weet je vaak aan de hand van het ingevulde commentaar op de protocol de proef weer voor ogen te halen en kun je de ruiter van advies voorzien.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 05:16

Ik geef altijd commentaar bij een 5 of lager en heel vaak ook bij een 6 of hoger als ik verbeterpunten zie die ik kort kan benoemen waarom het net geen 8 is of 7. De langere uitleg laat ik aan de instructeur over Haha!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:38

Ik had gisteren nog een 9; daar stond bij keurig. Dat geeft toch nog net wat meer glans aan dat cijfer Haha! .
Als ik zelf jureer, geef ik in ieder geval bij alle 5-en lager commentaar; ook als het voor de ruiter wel duidelijk was; bijv. als een paard uit de contragalop valt, dan laat ik er nog bijzetten : mislukt. Dat doe ik eigelijk alleen maar omdat ik vind dat ieder laag cijfer een uitleg verdient. Afhankelijk van de schrijfster geef ik bij een 6 ook nog commentaar, vaak lukt dat wel. Soms zijn ze wat minder handig en beperk ik het commentaar een beetje, zodat ik wat meer zekerheid heb dat de cijfers in ieder geval kloppen Knipoog

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:07

Lielle schreef:
IMO zinloos commentaar:

ik heb liever commentaar bij 5/6/7 met de reden waarom het geen 6/7/8/9 is geworden. Dus dingen als:

en

dit vind ik een normale uitspraak van een jury.
het is een antwoord op 'waarom die 3'.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:18

panache schreef:
Lielle schreef:
IMO zinloos commentaar:

en

dit vind ik een normale uitspraak van een jury.
het is een antwoord op 'waarom die 3'.

Ik ga met panache mee, er staat toch echt een uitleg bij die 3,toch? Lachen

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:34

Ik probeer ook bij alle 6en en minder commentaar te zetten. Bij hoge cijfers doe ik het eigenlijk nooit.....

Ik ga met Lielle mee dat bij een 3 je als het goed is wel weet wat er mis was, maar zoals ook uit dit topic blijkt is dat toch niet altijd zo. Ik zet dus wel altijd commentaar bij een heel laag cijfer, al was het alleen maar om zelf te weten wat is mis was als de ruiter met vragen omt achteraf. (Wat helaas bijna nooit gebeurd.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:44

Lielle schreef:
IMO zinloos commentaar:

en

Ja daar ben ik het ook wel mee eens.
Als ik bijvoorbeeld een 3 of 4 heb weet ik meestal zelf wel wat er mis is..
Laatst had ik een 3 op aanspringen (sprong verkeerd aan) tja, dat weet ik zelf wel dus dat hoeft er niet op!

Maar bij een 5 of 6 heb ik altijd graag commentaar.
Ik heb vaak het idee dat ik de voltes super rij, maar kom toch regelmatig met 6en thuis voor de volte's.. (ook wel hoger maar ook vaak een 6) en dan wil ik wel graag weten wat ik nog meer moet doen voor die 8!

Ik moet vaak wel zeggen dat commentaar van jury's vaak TOTAAL NIET met elkaar overeenkomen.
De een zegt het probleem zit m in de rug van het paard, hij moet meer ronder worden en ontspannender enz.. (dat klopt ook)
En de ander zegt dat ik hem meer opwaards moet rijden, strenger moet zijn met mijn hand (een jury deed het zelfs voor ik moest mijn handen blokkeren op de schoft??? )
En daar verpest ik mijn paard echt mee.
Mijn paard is heel gevoelig, loopt graag boven in en krijgt dan taktfouten.
Als ik haar meer over de rug rij word ze ontspannen en in balans en is er geen taktfout te herkennen!

En dat vind ik wel erg jammer, dat dat commentaar totaal niet overeenkomt.
Dat betekend namelijk dat er 1 van de 2 totaal een ander idee heeft over hoe je een L proef rijd dan de ander!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:32

daantjuhhh schreef:
[Als ik bijvoorbeeld een 3 of 4 heb weet ik meestal zelf wel wat er mis is..
Laatst had ik een 3 op aanspringen (sprong verkeerd aan) tja, dat weet ik zelf wel dus dat hoeft er niet op!

Voor jou hoeft het er niet op misschien maar voor een ander juist wel. En we MOETEN het benoemen dus wat wil je dan dat we er neerzetten??? Oeps foutje?? Gestoord
Wees blij dat de jury het ook ziet en geen 6 geeft met als commentaar: mag nog iets meer ROFL ROFL

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:39

Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij de A/Btjes mss wel, maar volwassenen in het M2 (voorbeeld) horen gewoon te voelen dat ze verkeerd aan springen (voorbeeld) of bokkend door de grote volte gaan.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:48

Lielle schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij de A/Btjes mss wel, maar volwassenen in het M2 (voorbeeld) horen gewoon te voelen dat ze verkeerd aan springen (voorbeeld) of bokkend door de grote volte gaan.

ik ben het er niet mee eens.
dus als er staat een 3 met -> springt verkeerd aan... is 't niet goed
en als er zou staan 3 met-> Niks is het niet goed..

wat wil je dan uiteindelijk.. een 3 met commentaar op de vraag 'wàt er fout gaat'?
of een 3 met niks waardoor je lekker zèlf het commentaar kan invullen..?? Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:53

Vind jij nou echt dat als ik een grote volte in galop rijd met daarin 4 wissels, 3 flinke bokken en een keer steigeren, dat daar nog commentaar bij moet?

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, hoef ik bij een 3 waarvan overduidelijk is wat er fout ging, echt geen commentaar. Dus ik snap niet waar je laatste opmerking op slaat. Net zo goed als ik bij een 8 geen opmerking hoef in de trant van "netjes!". Dat vind ik open deuren, en daar zit ik niet op te wachten. Ik heb liever commentaar bij een 5 omdat de lengtebuiging te weinig is.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:55

Lielle schreef:
Vind jij nou echt dat als ik een grote volte in galop rijd met daarin 4 wissels, 3 flinke bokken en een keer steigeren, dat daar nog commentaar bij moet?

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, hoef ik bij een 3 waarvan overduidelijk is wat er fout ging, echt geen commentaar. Dus ik snap niet waar je laatste opmerking op slaat. Net zo goed als ik bij een 8 geen opmerking hoef in de trant van "netjes!". Dat vind ik open deuren, en daar zit ik niet op te wachten. Ik heb liever commentaar bij een 5 omdat de lengtebuiging te weinig is.

het gaat niet over bokken en stijgeren, maar over verkeerd aanspringen!