als eerste starten, nadeel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

als eerste starten, nadeel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:10

hoihoi

ik hoor vaak om me heen dat mensen bijv. niet als eerste willen starten,
de jury zou dan nog fris zijn en extra opletten. en de rest soepeler beoordelen.
wat vinden jullie daar nou van?

ik moet volgend weekend als eerste dus we zullen zien.
maar ik denk dat een jury het zo helemaal niet bekijkt.

groetjes

Sentido

Re: als eerste starten, nadeel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:14

het heeft z'n voor en nadelen
voordelen:
de jury heeft nog geen super ruiters voorbij zien komen die hoge punten krijgen waardoor jou "iets" mindere proef meteen heel slecht lijkt
- geen kans op uitlopen
- inrijbak is nog vrij

nadelen:
- jury kan inderdaad oplettender zijn
- je moet soms echt heeel vroeg
- je moet lang wachten op uitslag
- als je een wat mindere proef rijdt en de gene na jou rijdt super dan krijgt deze misschien heel erg hoge punten omdat het zo goed ging

nouja, dat is wat ik zo'n beetje meestal hoor als voor en nadelen van eerste start, ik vind het zelf meestal niet zo erg het maakt me eigenlijk niet uit
ik geloof niet zo dat de jury gaat vergelijken met de vorige maar jou persoonlijk en individueel beoordeelt en daar gaat het voor mij om Knipoog

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:15

Sentido schreef:
het heeft z'n voor en nadelen
voordelen:
de jury heeft nog geen super ruiters voorbij zien komen die hoge punten krijgen waardoor jou "iets" mindere proef meteen heel slecht lijkt
- geen kans op uitlopen
- inrijbak is nog vrij

nadelen:
- jury kan inderdaad oplettender zijn
- je moet soms echt heeel vroeg
- je moet lang wachten op uitslag
- als je een wat mindere proef rijdt en de gene na jou rijdt super dan krijgt deze misschien heel erg hoge punten omdat het zo goed ging

nouja, dat is wat ik zo'n beetje meestal hoor als voor en nadelen van eerste start, ik vind het zelf meestal niet zo erg het maakt me eigenlijk niet uit
ik geloof niet zo dat de jury gaat vergelijken met de vorige maar jou persoonlijk en individueel beoordeelt en daar gaat het voor mij om Knipoog

ik vind dit persoonlijk het grootse nadeel Bloos

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:17

Je hoort vaak dat het een nadeel zou zijn. Maar ik denk persoonlijk dat het niet zo heel erg veel uitmaakt. Het zit misschien tussen je oren en dat je denkt dat de jury anders zou gaan kijken.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:25

volgens mij was hier nog een topic over Knipoog

Maar als je goed rijd dan maakt het niet uit of je eerste laatste of 10de start Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:00

dat is allemaal waar.
het wachten op de uitslag is het meeste nadeel maar ik woon op 10 min. afstand dus dat is dan al minder erg.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:02

Bonny4life schreef:
dat is allemaal waar.
het wachten op de uitslag is het meeste nadeel maar ik woon op 10 min. afstand dus dat is dan al minder erg.

ja in Bunschoten zitten er drie en jou achternaam kom ik vaak tegen in de paardenwereld Knipoog

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:06

hahahaha precies dat is zo

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:07

hoor dat soort dingen wel meer, maar ik heb vaak genoeg als eerste moeten starten, en ik heb ook vaak genoeg gewonnen ondanks dat ik als eerste startte Lachen
Maar het zou best kunnen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:12

Bij mij maakt het niet uit.
Als je goed rijdt krijg je goede punten, of je nu als eerste of als laatste start.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:46

Ik vind het juist lekker om als eerste te starten!

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:48

patjelisa schreef:
volgens mij was hier nog een topic over Knipoog

Maar als je goed rijd dan maakt het niet uit of je eerste laatste of 10de start Knipoog

Inderdaad! Haha! Je haalt de woorden uit mijn mond!

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:13

Nog een voordeel:
Je ziet je concurrentie niet.. en soms kan je als je je concurrentie ziet heel zenuwachtig worden. Knipoog

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:37

KarinvdM schreef:
Bij mij maakt het niet uit.
Als je goed rijdt krijg je goede punten, of je nu als eerste of als laatste start.

Ja bij mij ook, ik heb wel eens iemand als eerste gehad die ook op de 1e plaats eindigde!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:36

Een echte ervaren jury heeft het niet nodig om de eerste combi voorzichtig te punten. Die heeft er wel kijk op of iets wel of niet goed is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:05

ik keek net weer op de startlijst en nu moet ik bijna als laatste. maar goed denk dat het allemaal niks uitmaakt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:16

Meestal maakt het niet uit. Maar vooral bij jury's die net begonnen zijn als jury wil het nog wel eens lastig zijn. Ik had het ook toen ik voor de eerste keer jureerde...dat je als jury een beetje "plankenkoorts" hebt als de eerste binnenkomt. Een jury is ook maar een mens namelijk!
Ik heb het wel een ker andersom gezien. Toen organiseerde ik een ponywedstrijd bij onze club. Komt de jury, een oudere vrouw met een heel chagarijnig hoofd aan: ze had het niet kunnen vinden (iedereen vond de routebeschrijving die we gegeven hadden superduidelijk), dat irriteerde haar, bovendien was ze eigenlijk ziek, maar afmelden...nee...dan hadden wij een probleem gehad, dus dat wilde ze niet (op zich dacht ik toen nog: goed meegedacht en fijn dat ze toch is gekomen, ondanks dat ze zich niet lekker voelde). Ze ging beginnen en was toen normaal aan het jureren. Gaandeweg als we wat te drinken kwam brengen zat ze steeds meer te klagen: voel me niet lekker, misselijk, hoofdpijn etc.. en ze ging steeds lager punten. Het was nog in het oude systeem, maar de laatste 10 starters kwamen niet meer boven de 150 punten uit. En daar zaten ponyruitertjes bij die het normaal heel goed doen en die nu ook goed reden. Er waren er bij die lager dan 120 punten hadden, terwijl er niks dramatisch misging in die proeven. Dat was echt niet normaal. Na het jureren was ze direct weg. Er werd flink over gemopperd door iedereen en in dit geval echt terecht. Wij vragen haar nooit meer. Er stond ook geen commentaar bij op de protocollen en de schrijfster vertelde dat ze steeds had gezegd: nou...schiet eens op met die pony...rijden...en er weer uit... Je hoeft er niks bij te schrijven want dan duurt het allemaal nog langer. Goh..wat een lelijke schimmel is dat...nou die bakt er ook vast niks van...en allemaal dat soort opmerkingen. Ik vind dat je dit als jury echt niet kunt maken op die manier.
Gelukkig was het een uitzondering!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:11

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:24

Voor mij een groot voordeel Lachen
Dan moet je misschien wel om half 5 je bed al uit maar je heb de bak voor jezelf, vaak nog rustig, na je wedstrijd nog de hele dag en je pony kan dan nog lekker wei op Lachen
Lang wachten op de uitslag vind ik niet erg, mijn pony staat toch lekker op de trailer te eten met zijn hoofd uit het deurtje dus geen probleem Lachen Tong uitsteken

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:52

Ik ben de laatste keer dat ik met mijn verzorgpaard wedstrijd zou rijden, daarna werd hij verkocht, als eerste gestart in de M1. Het is geen dressuurpaard en hij doet de oefeningen allemaal wel netjes maar hij is absoluut geen mooi showpaard, zijn draf is zijn slechtste punt en hij is groot (1.75m) en grof en bovendien op de voorhand gebouwd. Op het inrijterrein zag ik al een paar concurrenten die hele mooie en vooral showpaarden bij zich hadden en zag het dus niet zo zitten. Maar ik werd mooi eerste!!!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:54

Gjilke schreef:
Artikel uit de Quest:
Schoonheid in Scores

Dat heb ik ook gelezen. Erg leuk en interessant.

Het kan mij overigens echt niet schelen of ik als eerste start. Als je je paard voor elkaar hebt, rijd je je punten toch wel. Bij thuiswedstrijden zet ik mezelf ( als het organisatorisch kan ) altijd als eerste. Dan kan niemand tenminste zeuren Haha!

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:29

kinuh schreef:
Voor mij een groot voordeel Lachen
Dan moet je misschien wel om half 5 je bed al uit maar je heb de bak voor jezelf, vaak nog rustig, na je wedstrijd nog de hele dag en je pony kan dan nog lekker wei op Lachen
Lang wachten op de uitslag vind ik niet erg, mijn pony staat toch lekker op de trailer te eten met zijn hoofd uit het deurtje dus geen probleem Lachen Tong uitsteken

maar je kan ook als 1e van je rubriek starten en misschien is dat wel op 17.00 Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:10

geen nadeel hoor, moest afgelopen zondag als eerste starten in de L1, was dik eerste met 196 punten en was de enigste van mijn rubriek met 2 wp Haha!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:09

Maakt niets uit hoor...op het NK in het M2 startte een meisje als 2de en werd Nederlands kampioen Tong uitsteken ze reed gewoon heel netjes en goed, dus de punten kreeg ze toch wel.
Overigens heb ik ook zo vaak als eerste moeten starten en met dik winst naar husi gegaan en oranje erelintje. Als je gewoon netjes rijd, kan de jury niet om je heen. Bovendien ben je als eerste combi ook beetje de 'maatstaaf' bij de jury. Als ze jouw een aantal punten geven en degene achter je rijd veel slechter, dan zullen ze die niet meer punten geven als jouw. Ik heb dit vaker gezien bij wedstrijden. Mijn mening is dus dat het niks uitmaakt Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:14

Zoals Chantal al zegt, als je gewoon goed rijd kunnen ze echt niet om je heen Knipoog