lesgeven zonder diploma,risico ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

triesje

lesgeven zonder diploma,risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:13

Hoi,

Ik was eigenlijk benieuwd wat het verschil is in lesgeven MEt of ZONDER diploma ?
Als er bv. iets met een kind gebeurd waar je les aan geeft etc.
En is het een risico voor de stal waar je het voor doet ?

Niet dat ik dit van plan ben hoor,maar ik ben eigenlijk wel benieuwd !

Groetjes Patricia Knipoog .

TeeGee

Re: lesgeven zonder diploma,risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:15

Zonder diploma ben je niet verzekerd, dacht ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:16

Het diploma is niet het probleem, wel of degene die in de baan staat wel of geen aansprakelijkheidsverzekering heeft. En dan hangt het van de verzekeringsmaatschappij of die wel of geen diploma verplicht stelt.

Heel veel mensen denken dat je met een diploma automatisch verzekerd bent en dat is echt onzin. Wel of geen diploma zegt helemaal niets over het wel of niet verzekerd zijn.

Anders wordt het als er vanuit een bedrijf (manege) of vereniging wordt lesgegeven. Dan is niet de verzekering van degene die lesgeeft van toepassing, maar die van het bedrijf of de vereniging. En dan is het maar net wat voor voorwaarden die verzekering stelt. De aansprakelijkheidsverzekering van de KNHS bijvoorbeeld, stelt als eis dat ruiters met een veiligheidscap moeten rijden en dat de instructie gediplomeerd moet zijn.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:16

ik heb eigenlijk een vraag over wanneer je een diploma kan halen om instructice te worden, dus op welke leeftijd?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:33

16 jaar

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 16:59

bedankt! Knipoog

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:28

Vanaf het jaar waarin je 17 wordt kan je je basis-instructeursdiploma halen, vanaf het jaar waarin je 18 wordt kan je aan de eerste fase van de ORUN beginnen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:54

Ik wil ook nog steeds een cursus halen. Ik ben nu 17 (14 april 18 ) en ik geef al 4 jaar les... En heb nog nooit een diploma gehad, lijkt me nu wel is handig Nagelbijten / Gniffelen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:26

triesje schreef:
Hoi,

Ik was eigenlijk benieuwd wat het verschil is in lesgeven MEt of ZONDER diploma ?
Als er bv. iets met een kind gebeurd waar je les aan geeft etc.
En is het een risico voor de stal waar je het voor doet ?

Niet dat ik dit van plan ben hoor,maar ik ben eigenlijk wel benieuwd !

Groetjes Patricia Knipoog .

Ik zou eigenlijk zeggen, je stelt hier een vraag die dermate van de omstandigheden afhangt dat die vraag hier niet goed te beoordelen is. Lijkt me verstandiger dat iedereen in zijn eigen individuele situatie nagaat hoe dat hiermee zit. Slim

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:14

Een diploma is wel degelijk van belang op het moment dat je les geeft.
Stel er gebeurd iets waardoor degene die les krijgt schade oploopt, dan wordt je als lesgever aansprakelijk gesteld.
Nou zou je kunnen verzwijgen dat de schade ontstaan is tijdens een les, maar dat komt toch uit en dan zijn de rapen zuur.
Dit speelt pas sinds een jaartje of 2, de verzekeringsmaatschappijen proberen steeds meer de schade op een ander te verhalen en als jij als lesgever van mening bent een ander te kunnen helpen dan moet je dat ook doen als het misgaat.
Zelfs bij een instructeur met diploma wordt gekeken of de aanwijzingen (volgens leerling en instructeur) voor het ongeval wel van passend waren voor het niveau van de combinatie.
Laat je niets wijsmaken over instructie zonder diploma en dat schade gedekt worden door een aansprakelijkheidsverzekering, dit hoeft dus echt niet zo te zijn (er zullen nu nog wel gevallen zo afgehandeld worden maar dat wordt steeds minder).
En voor diegene die graag les willen geven, haal een diploma dat kan ook een diploma voor basisinstructeur zijn, voorlopig ben je dan gedekt (maar ook dit gaat veranderen volgens berichten van de KNHS).
Loop geen risico als ruiter of instructeur.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:34

Zoals aangegeven door LDRD hangt het vooral van de omstandigheden. Geef je bijvoorbeeld les aan manegepony's, eigen pony's, springen/dressuur of bijvoorbeeld vereniginsdressuur, zoals bij mhet geval is. Ik geef les aan eigen ponys en heb hiervoor geen speciale aansprakelijkheidsverzekering nodig. Ik werk zelf op het hoofdkantoor van de verzekeringsmaatschappij, waarbij ik bij verzekerd ben. Aangezien het hier gaat om aansprakelijkheid is een en ander niet altijd zwart/wit, maar even vaak grijs. Wil je het zeker weten, vraag het dan na bij je maatschappij. Desalniettemin kan het nooit kwaad je diploma te halen.....

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:04

Amarie schreef:
En voor diegene die graag les willen geven, haal een diploma dat kan ook een diploma voor basisinstructeur zijn, voorlopig ben je dan gedekt (maar ook dit gaat veranderen volgens berichten van de KNHS).
Loop geen risico als ruiter of instructeur.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Wat zijn precies de geruchten/berichten?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 07:50

Nou het zijn geen geruchten.
Als je les geeft bij een vereniging of manege is een diploma basisinstructeur nu nog voldoende, de KNHS gaat bekijken of dit in de toekomst (met het oog op aansprakelijk gesteld worden door je verzekering) nog wat aangescherpt dient te worden.
Bij de KNHS is maar een verzekering bekend die met een aansprakelijkheid toch ongediplomeerde instructie dekt maar dan moet dit wel bekend zijn bij de maatschappij en kun je je daarvoor extra verzekeren wat niet goedkoop is (ik dacht Interpolis).
Maar Wollie heeft andere ervaringen jammer dat dit bij de KNHS en andere verzekeringen niet bekend is. Mijn tussen persoon heeft een jaar geleden dit nog voor mij uitgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 07:55

Maar dan ga je uit van de situatie dat je via een manege of vereniging lesgeeft. Dat is maar 1 specifieke situatie. Ik geef bijv. alleen individuele lessen, het meest bij de klant thuis op locatie. Daar heeft de KNHS helemaal niets mee te maken.

Ik heb dit vorig jaar voor mijn bedrijfje uitgezocht omdat ik dus ook meende op zijn minst de 1e fase van de ORUN te moeten doen om me in te kunnen dekken voor aansprakelijkheid. Uiteindelijk bleek dat ik me voor de manier waarop ik mijn bedrijf run, geen ORUN hoef te hebben. Ik vond de cursus werkelijk niets toevoegen aan de manier waarop ik rijd of lesgeef, en heb dus besloten hem eerst nog maar eens niet te doen. Als ik het wel had gedaan had ik mijn lesgeld een klap omhoog moeten doen om de cursus er weer uit te krijgen. Mocht nu in de toekomst blijken dat ik wel een diploma moet hebben dan kan ik er altijd nog aan beginnen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:12

Sinds wanneer heeft de KNHS er wat over te zeggen hoe iemand verzekerd moet zijn? Er zijn zat mensen bereid om een hogere premie te betalen op het moment dat er een ongeluk gebeurd.

KNHS heeft zulke absurde eisen voor instructeurs, die eisen hebben al lang niks meer met paardrijden te maken. Bovendien is ze zo bezig om mensen afhankelijk te maken van zichzelf...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:05

Tja het is nu eenmaal zo dat de KNHS het hippisch aanspreekpunt is in Nederland en ik zeg niet dat je een diploma moet halen, ik hoop alleen niet dat je het nodig hebt als het mis gaat.
Hoe kun je trouwens een bedrijf runnen met lesgeven zonder diploma?.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen, waar ik ook lesgeef en aan wie dan ook, ik heb mijn diploma en ben dus ten verzekerd, geeft me toch wel een goed/veilig gevoel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:54

Wollie schreef:
Zoals aangegeven door LDRD hangt het vooral van de omstandigheden. Geef je bijvoorbeeld les aan manegepony's, eigen pony's, springen/dressuur of bijvoorbeeld vereniginsdressuur, zoals bij mhet geval is. Ik geef les aan eigen ponys en heb hiervoor geen speciale aansprakelijkheidsverzekering nodig. Ik werk zelf op het hoofdkantoor van de verzekeringsmaatschappij, waarbij ik bij verzekerd ben. Aangezien het hier gaat om aansprakelijkheid is een en ander niet altijd zwart/wit, maar even vaak grijs. Wil je het zeker weten, vraag het dan na bij je maatschappij. Desalniettemin kan het nooit kwaad je diploma te halen.....

Helemaal eens, het is één groot grijs gebied, donkergrijs Haha! .

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:15

Inderdaad heel grijs. Neem nu de maneges met een veiligheidscertificaat, men denkt dat als er iets gebeurd op een manege die dit niet heeft de verzekering niet uitkeert als er iets gebeurd, dus dat iemand dan zelf het risico neemt om op zo'n manege te gaan rijden. Navraag maakt dit niet duidelijk misschien weet jij hier iets over Wollie..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:20

Amarie schreef:
Inderdaad heel grijs. Neem nu de maneges met een veiligheidscertificaat, men denkt dat als er iets gebeurd op een manege die dit niet heeft de verzekering niet uitkeert als er iets gebeurd, dus dat iemand dan zelf het risico neemt om op zo'n manege te gaan rijden. Navraag maakt dit niet duidelijk misschien weet jij hier iets over Wollie..

Ja Wollie, leg jij dit nou eens KORT uit Haha! .

Nogmaals, dit is zo'n lastig gebied en je vraagt nu eigenlijk zo veel in één keer dat dat niet zo even kort te beantwoorden is. Slim

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:23

je kan cursus basisintricteur volgen alsje 17 jaar ben (wou origjaar al maar was te jong zeiden ze)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:50

Kort, hoeft niet hoor als het maar duidelijk is. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:04

Amarie schreef:
Kort, hoeft niet hoor als het maar duidelijk is. Knipoog

Haha! Haha!

Zal er eens over denken, maar een uiteenzetting over het aansprakelijkheidsrecht e.d. is dan onvermijdelijk en of het dan nog begrijpelijk blijft? Probleem is ook dat dit soort vragen iedere keer weer opduikt, ik typevingers krijg van het beantwoorden en niemand het schijnbaar kan onthouden hoe het zit aangezien deze vragen steeds weer terugkomen.
Vooralsnog blijf ik erbij, als er concreet wat speelt, gewoon even een belletje naar je verzekeringsmaatschappij (en wees dan zo verstandig om naar een letselschadeafdeling te vragen, daar zitten namelijk de mensen die het écht kunnen weten hoe het zit!) dat is het handigst.

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:29

Veulen84 schreef:
Sinds wanneer heeft de KNHS er wat over te zeggen hoe iemand verzekerd moet zijn? Er zijn zat mensen bereid om een hogere premie te betalen op het moment dat er een ongeluk gebeurd.

KNHS heeft zulke absurde eisen voor instructeurs, die eisen hebben al lang niks meer met paardrijden te maken. Bovendien is ze zo bezig om mensen afhankelijk te maken van zichzelf...

Tegenwoordig kan je in het buitenland O.a: Belgie,Duitsland enz ook instructeurs diploma's halen maar dat zijn van sommige niet goedgekeurde scholen Althans die diploma's zijn ( in sommige gevallen ) in nederland niet van kracht.
Daarom stelt de KNHS Bepaalde eisen zodat niet iedereen zomaar wat kan gaan doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:37

TliciOus schreef:
Tegenwoordig kan je in het buitenland O.a: Belgie,Duitsland enz ook instructeurs diploma's halen maar dat zijn van sommige niet goedgekeurde scholen Althans die diploma's zijn ( in sommige gevallen ) in nederland niet van kracht.
Daarom stelt de KNHS Bepaalde eisen zodat niet iedereen zomaar wat kan gaan doen.

Ze zouden er in dat geval beter aan doen door gewoon een lijst te maken van niet erkende en wel erkende opleidingen in europa.
Dat lijkt me dan een stuk beter.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:28

LDRD schreef:
Amarie schreef:

Ja Wollie, leg jij dit nou eens KORT uit Haha! .

Nogmaals, dit is zo'n lastig gebied en je vraagt nu eigenlijk zo veel in één keer dat dat niet zo even kort te beantwoorden is. Slim

Ha, was even vergeten dit topic verder te volgen Bloos oeps.
Kort en aansprakelijkheid gaat al niet samen. Volgens mij zeggen de veiligheidscertificaten meer iets richting de consument dan dat het gaat over aansprakelijkheid. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een maatschappij niet uitkeert als jij bij een manege rijdt die geen certificaat heeft. Heb je er ooit iets over zien staan in je aansprakelijkheidspolis? Ik in ieder geval niet en ik denk dat geen enkele maatschappij het in de voorwaarden heeft staan. Ik kan het dinsdag wel even navragen bij de Productmanager, maar ben er wel zeker van.
Ook het kwijtschelden van je aansprakelijkheid kan niet zo maar. De bordjes die je soms ziet hangen, met rijden op eigen risico e.d. stellen in het aansprakelijkheidsrecht niet zo veel voor. Het kan nooit kwaad om ze op te hangen, maar als er wat gebeurt, kun je je niet zomaar beroepen op zo'n bordje. Ook hier geldt weer, hangt er van af wat er allemaal heeft plaatsgevonden.....

Nogmaals, een advies, bel je verzekeringsmaatschappij of je tussenpersoon en leg uit wat en hoe je precies les geeft. Diegene kan je vertellen hoe het in jouw situatie geregeld is of kan dit voor je uitzoeken. Denk er dan wel aan dat als de situatie van het lesgeven verandert, dit ook weer gevolgen kan hebben voor je aansprakelijkheid. En ja, je hebt het al geraden, neem dan weer even contact met ze op Haha! ....

Je zou bijna denken dat je vriendjes met ze moet worden Clown