Wat draag jij als je lesgeeft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 01:24

Gewone kleding (wat dan) of rijkleding? En waarom?

TurdusMerula

Re: Wat draag jij als je lesgeeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:27

Als je bij een fnrs manege les geeft is het vaak de bedoeling dat je zo gekleed bent dat je zo 'verantwoord op een paard kunt stappen', dus rijbroek en schoenen en dergelijke oke. Zo een manege krijgt daar natuurlijk punten op bij het bekijken van het aantal sterren. (Of hoe leg je dat uit...)

Edit: ik zie dat ik geweldig goed antwoord geef op je vraag, niet dus. Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:30

Ik gaf altijd les met paardrijbroek en paardrij schoenen.
Behalve soms bij de inie minie groentjes, daar hoef ik toch niet bij op een paard te stappen..
die moeten eerst nog leren sturen enz..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 01:35

Normaal stap ik niet op het paard van een lesklant, maar ik heb bv wel altijd een cap in mijn auto liggen (toch erg handig).

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:38

Geef zelf geen les maar bijna alle instructrices van wie ik les heb gehad (stuk of 6) verschenen in rijkleding exclusief cap. 2 instructrices verschenen in korte broek vanwege superwarme zomer. ( de ene gaf priveles de ander viel in op een niet fnr manege)

Ook heb ik op wel les gehad van een instructeur in spijkerbroek en dat is dan wel de enige die ook wel eens op een paard ging zitten. Daarbij deed hij dan geen cap op.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 05:52

vaak heb ik wel rijkleding aan
of ik moet net ergens vandaan komen of nog weg moeten..

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:38

Als ik prive les heb heeft ie 9 van de 10x gewone kleding aan maar als de manege klanten les hebben staat de andere instructie in rijkleding exclusief cap en hebben dan laarzen of stalschoenen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:02

Zelf meestal rijkkleren aan, meer omdat dan kan combineren met rijden van 'eigen' paard daar op stal. ls die dag vrijkrijgt, ook wel eens gewoon spijkerbroek.
Stap ook eigenlijk nooit op pony in de les, ik kan het wel, pony kan het ook, maar moeten dat samen kunnen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:13

Mij zou het ook helemaal niets uitmaken of de instructrice nou wel of niet in rijkleding verschijnt.

Behalve als je in een rokje op hakjes zou verschijnen. Dan zou ik toch wel heel raar opkijken. Heb wel les gehad van een instructrice die naast de bakrand ging zitten maar de meeste lopen toch heel wat af door de bak en dan zijn stevige schoenen wel zo praktisch.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:15

Als ik manege- of rijverenigingslessen geef, draag ik meestal rijkleding. In de zomermaanden sta ik echter net zo goed in een korte broek les te geven want anders is het niet te doen.
Privelessen geef ik zowel in rijkleding als in spijkerbroek.
Vorig jaar kregen we op de Bosmanege Bakkeveen de keuringscommissie over de vloer en net die dag had ik een spijkerbroek aan haha! Toevallig had ik van 1 van de heren les gehad toen ik nog op Deurne zat en die kon er wel om lachen. Het heeft de manege in ieder geval geen punten gekost.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:03

Mijn instructrice heeft altijd haar rijkleding aan, steldat ze iets voor zou willen doen, dan is het erg handig.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:07

Mijn instructeur komt zowel in gewoone kledij (spijkerbroek) als in rijkleding, Reden: hij gaat door vanuit school. Dus ik versta het best, en heb er geen moeite mee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:44

ik geef meestal les in rijkleding. dit omdat ik soms even op een van de pony's moet stappen, en ook omdat ik meestal de hele dag dan toch buiten ben, en ik dus echt in de stallen en met de dieren werk. en dat is het wel zo handig om rijkleding aan te hebben Ja
Mijn eigen instructrice komt altijd met een regenjas, spijkerbroek/rijbroek en superfoute regenkaplaarzen en een handgehaakt tasje lesgeven Clown

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:54

Ik geef les in rijkleding! Rijschoenen aan en soms ook nog chaps aan. Of laarzen!
Cap heb ik altijd bij me,stel je voor je moet nog eens op het paard stappen.

GIBRALDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:09

Ik draag altijd rijkleding als ik les geeft want als ik er op moet tijdens een les zit dat toch wel makkelijk en een cap heb ik ook altijd in mijn auto bij
en als het echt een moeilijk geval is draag ik ook een bodyprotecter

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:13

Bij mij hangt het een beetje van het weer af. Het grootste deel van het jaar draag ik een rijbroek, omdat ik dat om een of andere reden beter vind overkomen. Als het echt koud is, draag ik een jeans over mijn rijbroek, en als het verschrikkelijk warm is, draag ik vaak gewoon een short.
Ik geen meestal les aan de echte beginners, dus het komt zelden voor dat ik op een paard moet stappen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:16

Een instructrice die ik ken is van Deurne oude stempel - die stond bij 25+ graden nog met dikke leren chaps aan les te geven.

Toen heb ik maar gezegd dat ìk er geen bezwaar tegen had als ze ze uittrok - had ze toch moeite mee Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:23

Wat vinden jullie er zelf van als je instructrice wel/niet in rijkleding lesgeeft?
Mij persoonlijk maakt het niets uit. Ik heb lang gezocht naar iemand met goede kwaliteiten en ze draagt gewoon een spijkerbroek/jas/kaplaarzen.

Zelf vind ik een rijbroek niet echt lekker zitten en daarom draag ik vaak een spijkerbroek tijdens het lesgeven. Maar soms vraag ik me af of al dan niet in rijkleding verschijnen als instructeur een bepaalde indruk maakt. Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:28

de mijne geeft vaak zat les zonder rijkleding.
het gaat mij namelijk om de kwaliteit en zeker niet om wat hij of zij draagt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:15

PeruaansePas schreef:
Maar soms vraag ik me af of al dan niet in rijkleding verschijnen als instructeur een bepaalde indruk maakt. Lachen

Ik durf te wedden dat 90% van de mensen die meer dan 10x op een paard heeft gezeten een rijbroek heeft. Dus het verschijnen in rijbroek zegt helemaal niets over het niveau van de lesgever.

Ik wil weten of iemand diploma's heeft en op welk niveau ze zelf rijden. Verder ga ik af op de manier van lesgeven. Kleding is maar bijzaak.

Er is wel eens een topic geweest over instructrice wel of niet op je paard.
Bij een nieuwe klant is het verstandig te overleggen of ze wel of niet willen dat je dingen op het paard kan laten zien / voordoen. Bij iemand die er op rekent dat je af en toe ook op het paard gaat moet je eigenlijk wel in rijkledij verschijnen maar de meeste willen dat toch niet dus dan maakt kleding toch niet uit?

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:40

bij prive klanten maakt rijkleding denk ik niet zo heel veel verschil (afhankelijk of er van je verwacht wordt wel/niet op t paard te gaan) maar ik vind het op een manege wel zo professioneel staan. Ik heb met lesgeven wel (op een uitzondering na) altijd mn rijbroek aan....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:38

Altijd rijkleding, na het lesgeven stap ik zelf ook nog even op mijn paard. Maar goed, daar moet bijgezegd worden dat het niet bepaald het toppunt van dressuur is wat ik probeer te leren Clown

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:49

Bij de Orun eerste fase moest je altijd gekleed gaan in rijbroek en rijlaarzen. Het was een koude winter toen ik de cursus deed en je stond uren in de bak, ook naar anderen te kijken, dus ik heb kou geleden in mij rijlaarzen, niet normaal. Bij het examen moest je tijdens het geven van de instructie ook je cap op hebben. Dat vond ik helemaal idioot! Dat is toch niet de dagelijkse praktijk. Kijk...dat ze zeggen dat je juist schoeisel aan moet hebben of in ieder geval bij de hand moet hebben en je cap ook, zodat je eens een keer op een paard van je cursist kunt stappen..okay...dat standpunt kan ik begrijpen. Maar met de cap op je kop lesgeven....ik vond het idioot.
Als ik zelf les geef draag ik correcte rijkleding. Dit kunnen rijlaarzen zijn, maar ook mijn rijschoenen en dan liggen mijn lederen chaps ergens in de buurt. Ik stap vrijwel nooit op een paard van een cursist...maar als het een keertje handig is, dan heb ik alles voor de veiligheid bij de hand. Bovendien is het bij ons op school de afspraak om zo gekleed je lessen te geven. We eisen van onze leerlingen ook dat ze correct gekleed naar de lessen komen, dus dien je zelf het goede voorbeeld te geven, vind ik.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:46

Ik draag gewoon kleding die past bij de tijd van het jaar Lachen

Of dit rijkleding is of niet hangt af van wat ik voor en na het lesgeven doe, maar meestal draag ik gewoon een spijkerbroek met t-shirt of een trui. Wel altijd stalschoenen of jodhpur laarsjes, zeker als je veel loopt in de bak is dat wel handig (en ik ben een lopert, geen zittert) Haha!

Voor groepen of manegelessen denk ik wel dat het handiger is als je rijkleding draagt, omdat je er dan misschien nogal eens op zal moeten kruipen.

Mijn eigen instructrice draagt ook altijd een spijkerbroek, maar kruipt daar ook net zo gemakkelijk mee op een paard.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:52

Mijn instructrice heeft altijd normale kleding aan.
Behalve als ze net van wedtrijd komt, dan staat ze gewoon in haar wedstrijdpakkie les te geven Lachen