Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ReneZ schreef:Hallo,
Ik ben net instructeur en ben nu een paar maanden aan de gang, ik heb tijdens de cursus veel opgepikt maar merk toch dat het op een gegeven moment lastig blijkt om een aantal ruiters te motiveren.
De lessen verlopen verder prima heb 1 a 2 keer in de maand mensen voor een proefles en deze blijven ook dus het aantal volle uren loopt op. Dat is natuurlijk een fijn idee. Maar ik zou graag van andere instucteurs en leerlingen natuurlijk willen weten wat zij doen om het voor zichzelf maar ook voor de leerlingen leuk te houden.
Bij mij rijden de leerlingen voor zichzelf en krijgen daarbij instructie, ik heb geen "treintjes" en dit wil ik ook niet. Ook de beginners rijden "voor zichzelf" Ik heb beginners in de les zowel volwassen als kinderen, maar ook gevorderde ruiters met eigen paard.
Wat zijn oefeningen die leerlingen graag rijden? en wat voor oefeingen lesmethoden passen instructeurs toe?
Graag ontvang ik hierover reactie's ideen
Hallo, ik ben geen instructrice, maar een beginneren ik vind het wel leuk als we zonder beugels etc. oefenen, om je balans te trainen etc. Wij rijden overigens wel in treintjes. Bij een andere manege reden we ook voor onszelf, maar in een trein kan je je beter op 1 ding tegelijk concentreren, zoals je zit en sturen. Ik probeer dus wel om het paard waar ik op rijd, niet blind achter de voorganger aan te laten hobbelen en met het goed zitten etc. heb ik het nog druk genoeg. Ben dus eigenlijk wel blij dat we bij deze manege in colonne rijden
![]()
Alvast bedankt.
Vraag me af of het wel verstandig is dat beginners voor zichzelf rijden? Het lijkt mij niet echt mogelijk, lijkt mij dat beginners zich moeten concentreren op hun houding en zit zodat ze het paard zo snel mogelijk niet meer storen, zonder zich te bekommeren om onafhankelijk van een voorganger hun paard weg te kunnen sturen enz. Zoals je beginners ook wel de eerste lessen aan de longe zet. Natuurlijk is ook zelf sturen belangrijk, maar dat kan ook vanuit een 'treintje', bijvoorbeeld afwenden uit de groep, of afwenden met de groep, en dan bij aankomst op de hoefslag afwisselend links en rechts. Voor een beginner een pittige oefening. Maar ik weet niet hoeveel ruiters je in de les hebt, als het er enkele zijn is allemaal weer een stuk simpeler, maar als ik aan een (manege)groepsles denk zie ik er wel 10 achter elkaar. Het lijkt me dan chaos worden als ieder voor zich gaat rijden c.q. probeert te rijden? Of zijn het geen echte beginners meer? Ben benieuwd naar je reactie

Lastig volk! Heb zelf ooit zo een klantje gehad. Heb haar gezegd dat ik daar stond om haar te helpen en dat ik haar alleen kon helpen als ze goed luisterde. Als ze niet vertrouwde wat ik zei of ze het zelf al beter wist dat ik dan naar huis ging en ze iemand anders moest zoeken omdat ik dan liever nuttigere dingen met mijn tijd deed. Ze heeft nooit meer "ge-ja,maard"
Hou de eer aan jezelf hoog!
maar het zette ze wel aan het denken en dan gingen ze in ieder geval rijden ipv ja maren!
! En als ik die echt zat was, dan vroeg ik of ze misschien ook in de bak wilde komen staan zodat ieder kind er nog iets van kon leren en ik misschien ook
. En je raadt het al: ik heb nog nooit iemand meegemaakt die dat deed en het probeem was meteen opgelost
!
. Succes ermee!
)een lesnemer.

(Vroeger veel meer dan nu, ik leer wel bij...
) Shadow0 schreef:Dus soms is het zaak om de vraag onder het 'jamaar' te vinden, en daar op in te spelen.

Maar bij mij is het zo dat ik die oplossing dan al geprobeerd heb ooit en graag samen met mijn instructeur een andere oplossing voor het probleem wil zoeken. Ik ben blij met instructeurs die ook het gevoel geven dat ze samen met mij naar die oplossing willen zoeken ipv 'bek houden en rijden'-mentaliteit. De instructeur weet meer dan mij, maar ik ben wel degene die dat paard rijdt en precies voelt wat er onder haar kont aan het gebeuren is en ik rij dat paard wel langer en vaker dan de instructeur mij lesgeeft. Het gevoel 'samen gaan we er tegenaan' is voor mij enorm belangrijk.
).