Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

amondi schreef:binnen zeker? losrijden lekker tussen de vrienden en dan hoppa: zomaar helemaal alleen in een wildvreemde afgesloten bak!
Voor ons een eitje, voor het gemiddelde paard doodeng!

Fitzroy schreef:Kun je niet een keer HC starten, dan staat er voor beiden 'niets op het spel' en kun je gewoon vrij rond rijden.
Ik zou dat een keer proberen.
Ik heb het idee dat het meer aan jouw spanning ligt dan aan die van het paard.
amondi schreef:binnen zeker? losrijden lekker tussen de vrienden en dan hoppa: zomaar helemaal alleen in een wildvreemde afgesloten bak!
Voor ons een eitje, voor het gemiddelde paard doodeng!
Sizzle schreef:Ik heb dat probleem ook, mijn paard vind binnebakken eng. Voorheen reed ik dan soms echt verlies door diverse ontploffingen maar nu lijd alleen de stap er nog onder. Wat ik er aan doe is heel veel belonen tijdens de proef zowel met stem al met mijn binnenhand (kan mij wat schelen als ik daar aftrek voor krijg) op het moment dat er spanning is. Mijn paard moest leren dat een foutje maken heus geen drama is en dat ze daar niet in paniek hoefde te raken (dus juist even aaien na een diagonaal vol taktfouten). Daarnaast heb ik een tijdje B-calm of zo iets gegeven. Dat is geen doping, er zit tryptofaan in wat dopamine productie verhoogd waar ze zich gelukkig en rustig van gaan voelen. Je kunt het kopen bij de paarden drogist als pasta in een spuit, het is wel duur!

Sizzle schreef:@ kivas
edit: ik wil nog even toevoegen dat als ik zelf spanning heb (wat eigenlijk zelden is) dan neem ik zelf ook iets (homeopatisch) om te voorkomen dat ik mijn paard de zenuwen geef die mij zijn. Want dat zou denk ik echt alles meteen weer verpesten en de faalangst weer terug brengen. (off topic: Trouwens verrekte lastig hoor zo'n paard, een beetje stoere stoute vind ik veel makkelijker.)
).
)
. 
.