Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:27

Dat valt mij dus erg op!

Ik rij ong. 2 keer per maand wedstrijd. Ben nu 4 x gestart, maar telkens zag ik paarden die niet ontspannen en niet in aanleuning liepen.

Mijn paard loop daarin tegen wél aan de teugel, ook ontspannen.
Maar start iedereen gewoon al voordat zij/hij en zijn paard er klaar voor zijn of zijn de jury's in de B zo streng geworden?

De laatste 2 x dat ik op wedstrijd was, was ik 2x 2de en 2x 1ste.
Paard liep niet bijzonder, maar iemand ong. 3 a 4 weken geleden liep toch op te scheppen van: Ja mijn paard is van Special D x Gribaldi DUS ik word toch wel eerste. Nou mooi niet, 2 x 8ste van de 12 :| banketstaaf als je dat loopt te roepen terwijl je er door een draver, friezen, NRPS, en een meckelenburger uitgereden wordt.

Maar paarden liepen gewoon sterren te kijken, andere liepen in de krul (getrokken) en hadden rond de 160 punten. Alleen ik en de 1ste hadden beide WP.

Is dus het Niveau in de B gewoon ontzettend laag of is m.i.v de nieuwe proeven gewoon strenger gejureerd?

Ik ben van mening dat iedereen maar gewoon start alsof het niets is. Ik vind dat de B (wat toch de Basis is voor iedere klasse!)erg wordt onderschat ('ohh daar kom ik toch wel door) en later stranden in de L1, doordat de basis toch niet voldoende is ontwikkeld.

Nu jullie meningen!

Sammie

Re: Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:57

Een special D al onder het zadel Verward

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:00

Ik wil komend jaar ook wedstrijden gaan rijden en Silence en ik zijn nog druk bezig met de basis.
Ook daar kan nog het een en ander aan veranderd/verbeterd worden

Maar:

Bij mij zal het de eerste wedstrijden ook echt niet om de punten gaan, maar echt om het opdoen van ervaring.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:00

Mijn paard is ook niet helemaal 100% in de aanleuning op wedstrijden.
Ze vindt het spannend en houd dan het bit vast maar meestal is dit wel goed op te lossen met losrijden voor de proef.
Zelf vind ik het niveau in de B eigenlijk helemaal niet zo laag, iig waar ik tot nu toe gestart ben lag het niveau eigenlijk zelfs hoog.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:33

Tja mijn paard was B-klaar toen ik op wedstrijd ging. Maar op wedstrijd ging het niet zoals het hoort, weinig concentratie en ontspanning. Tja dan gaat de nagefelijkheid ook wel eens verloren. Dat kun je niet oefenen thuis, maar wel door toch op wedstrijd te gaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:59

Ik vind het best meevallen (als jurylid).
Natuurlijk zitten er combinaties bij waarvan ik denk: blijf nog even thuis verder trainen, maar over het algemeen zie ik in de B nageeflijke paarden lopen. En degenen die dat dan niet zijn, ja, die scoren niet hoog, dat lijkt me logisch.
Misschien ligt het aan de regio?

GIBRALDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:20

ik vind wel dat je veel mensen in de B hun paard flink in de krul trekken en bij de overgangen veel tegen de hand komen
en dan vind ik het ook terecht dat ze niet hoog gejureerd worden

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:06

Sammie schreef:
Een special D al onder het zadel Verward

Dat kan.. Vaak wordt er al gedekt voordat de hengst goedgekeurd is.

Vind het nivo ook niet super. Als je met een groen paard wint van de ruiters die al maanden in de b hobbelen dan is er toch wel iets mis met de basis, denk ik.. . Die is trouwens al bijna niet meer te vinden op concours. Vraag me af of sommige juryleden wel weten hoe dat eruit ziet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:49

Het verschilt heel erg per wedstrijd. De ene keer heb ik een hele ring vol met fijn lopende B paarden en een enkele uitzondering. De andere keer zijn er maar een paar die een redelijke B proef lopen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 08:56

Ik zie in jouw profiel dat jouw paard 11 is. Vergeet niet dat ook veel jonge paarden in de B rijden. Die zullen thuis een stuk beter voor elkaar zijn, maar op wedstrijd kijkerig worden. Ook al heeft een 11jarige geen wedstrijdervaring, ze zijn toch een stuk relaxter vaak.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:02

Nou dit vind ik wel erg kortzichtig. Wedstrijdrijden moet echt geen privelege worden oid. Beginners moeten toch ook de kans krijgen om aan wedstrijden mee te doen, ook al is het maar voor de ervaring?
Vanaf de L moet er wel een beetje niveau getoond worden, maar beginners moeten ook een kans krijgen vind ik.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:03

Ik vind ook dat mensen veel te snel beginnen met wedstrijdne.. soms heb ik t gevoel dat ik naar een onderlinge wedstrijd van een manege zit te kijken in plaats van een concours.. maar het nivo is niet alleen op wedstrijden veel lager geworden maar ook op bijv. NHB- deurne.. ik heb zelfs mensne in het M zien rijden waarbij het paard sterren liep te kijken ik snap soms echt niet meer hoe ze dat voor mekaar krijge.. echt heel erg jammer dat het nivo zo daalt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:08

Ik neem mijn nu driejarige volgend jaar ook gewoon lekker mee op wedstrijd. Afgelopen vrijdag ben ik er pas voor het eerst mee gaan lessen dus we hebben maar een voorbereiding van 4 maanden, maar wat boeit het. De eerste keren gaat hij toch wegspringen voor de witte hekjes, bloembakjes, reclameborden..... Tegen de tijd dat hij daaraan gewend is, is hij klaar om mee te gaan en loopt hij wel winst.
Wel zo relaxed om te starten als je er nog niks van verwacht. Dan zit ik er tenminste niet zo opgefokt op als je sommige ruiters ziet zitten van 'Thuis doet die rotbok het wel!'

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:21

Ik vind het gemiddelde niveau in de B vaak tamelijk triest, uitzonderingen daargelaten.
Mensen gaan vaak te snel met hun paard op concours.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:33

<knip>

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:34

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of die wel of niet gaat starten met een paard die wel sterren kijkt of niet...

Ik start met mijn pony (loopt dan wel aan de teugel) omdat ik het gewoon leuk vind om mijn zelf ingereden pony uit te brengen, en om ervaring op te doen (ze is nu 4 jaar)...

Ik ben gewoon van mening dat iedereen het zelf moet weten of die wel of niet gaat starten...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:20

_Dunja_ schreef:
Ik vind dat iedereen zelf moet weten of die wel of niet gaat starten met een paard die wel sterren kijkt of niet...

*knip*

Ik ben gewoon van mening dat iedereen het zelf moet weten of die wel of niet gaat starten...

Als ik zit te jureren, dan word ik van zulke combinaties dus niet bepaald vrolijk... Dan besteed ik m'n tijd liever aan andere dingen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:20

KarinvdM schreef:
_Dunja_ schreef:

*knip*

Als ik zit te jureren, dan word ik van zulke combinaties dus niet bepaald vrolijk... Dan besteed ik m'n tijd liever aan andere dingen.

en waarom dan ?
die mensen betalen ook gewoon voor een wedstrijd net zoals alle anderen.

Ik rijd ook gewoon wp hoor Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:23

Ik zit in m'n vrije tijd te jureren en ik doe dat omdat ik dat leuk vind. Maar ik kijk dan wel graag naar mensen die hun paard/pony goed voorelkaar hebben.
Bovendien, wat heeft het voor zin om te gaan starten als je paard/pony niet eens nageeflijk is? Thuis in de bak nog wat langer gaan oefenen is goedkoper en zinvoller. Geef je startgeld dan liever uit aan les.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:23

Bij ons in de regio is het niveau erg hoog. Op enkele uitzonderingen na, maar die rijden dan ook al een paar jaar in de B of L1. Knipoog

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:24

KarinvdM schreef:
Ik zit in m'n vrije tijd te jureren en ik doe dat omdat ik dat leuk vind. Maar ik kijk dan wel graag naar mensen die hun paard/pony goed voorelkaar hebben.
Bovendien, wat heeft het voor zin om te gaan starten als je paard/pony niet eens nageeflijk is? Thuis in de bak nog wat langer gaan oefenen is goedkoper en zinvoller. Geef je startgeld dan liever uit aan les.

gelukkig slaat die tekst dus niet op mij hahaha...
ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik blijf van mening dat die mensen er ook gewoon voor betalen.... en het dus zelf moeten weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:26

Ik heb mijn startkaart ook aangevraagd en per 1 Januari ga ik dus ook starten. Ik verwacht er eigenlijk niet teveel van, wel ga ikj donderdag voor het eerst ergens anders rijden. gewoon om te kijken hoe hij reageert en waar ik dan aan moet werken. En ik denk dat veel ruiters denken dat het paard het allemaal wel kan.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 12:27

Tuurlijk mag en kan iedereen starten in de B, maar mijn 2 eerste wedstrijden was het niveau wel hoger. Paarden liepen fijn aan de teugel, nette overgangen lekker ontspannen (op enkele na natuurlijk) en bijna iedereen reed winst.

Maar mijn 2 laatste wedstrijden vond ik mijn proeven niet lekker gaan, maar was zowat wel de enige met winst.

@raket: Ja mijn paard is 11, maar heb wel het meeste er zelf ingereden samen met mijn instuctise.
Stelling en buiging kon hij niet, kon alleen maar te diep lopen. Dus ik vind dat de leeftijd niet echt boeiend.
Mijn paard is een echte heethoofd en een zeur als het hem niet uitkomt. Dus dat relaxte waar jij over praat ligt een beetje per paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:33

Aan de ene kant geef ik je gelijk Dunja, aan de andere kant ben ik het ook compleet eens met Karin. Het niveau is soms écht triest, als je een megalang paard ziet die tegen de hand is en zo traag is dat je eigenlijk heel ver weg bent van een wp, dan heeft dat niks met wedstrijdervaring op doen te maken, maar met een blinde muur. Als je dan vervolgens aan die persoon vraagt hoe het ging en er komt dan een antwoord uit van: "Ja, ik ben tevreden. Ik vond het goed gaan". Dan zien zij zelf toch echt niet in hoe het er werkelijk voorstaat, zeker als diezelfde persoon al tig keer op wedstrijd is geweest en slechts (net) 1wp heeft gehaald (waarvan ik me nog steeds afvraag of die jury misschien lag te slapen)
Als jury moet je zoiets jureren, maar ik kan me voorstellen als je een hele rubriek van zoiets ziet dat je dan ook de pee er in krijgt. En het zit iedereen wel eens tegen, paard wilt niet of het lukt niet of wat dan ook, maar dat verschil tussen 'tegen zitten' en het écht niet kunnen zie je vaak duidelijk.

Wedstrijdervaring doe je vaak op met een jong paard, lekker ongedwongen gaan, indrukken opdoen en zien waar je strand. Ook die haal je er vaak uit. Wedstrijdervaring opdoen voor jezelf vind ík meer een kwestie van goed oefenen en veelvuldig lessen zodat je je zenuwen ook beter de baas kunt zijn (omdat je zekerder kunt zijn over je proefje dat die goed gaat)

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:40

@ Sammie

had het zelf niet beter onder woorden kunnen brengen hahaha
ik ben het volledig met je eens Knipoog