Les geven aan gehandicapten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lucky1

Les geven aan gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 22:12

Ik vroeg me af of er mensen waren op bokt die net als ik les geven
aan mensen met een beperking...

paardenzo

Re: Les geven aan gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:00

Hoi,hoi,

Ik geef les aan kinderen tot 13jaar met een ontwikkelingsbeperking.Veelal kinderen met adhd,pddnos of autisme.Les een op een en altijd met kind in de hoofdrol.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:42

Hoi, ik heb jaren les gegeven aan kinderen en volwassenen met een beperking. Dit deed ik fulltime bij een Sticjhting Aangepast Paardrijden. Erg leuk!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:47

Ik heb ook eens voor een tijdje les gegeven aan gehandicapten.
Wat heerlijk om te zien hoe ze hun toestand voor een moment vergeten en gewoon lachen!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:34

Eerlijk is eerlijk, ik geef niet echt zelf les, maar assisteer hierbij.
Soms start ik de les even op totdat de instructrice er is.
Vind het heel erg gaaf om te zien hoe leuk hoe enthousiast de ruiters vaak zijn!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:18

Ik geef 1 x in de week een half uurtje een jongen van 14 les met een beperking. Echt een half uurtje lachen Haha! voor hem en mij.
Ik vind het altijd een geweldig half uurtje Go jij! Go jij!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:28

Geef geen les, maar ga wel 2x per jaar mee met de tinkers naar een doven en slechthorende instituut (zitten o.a. ook autistische mensen) en t is echt geweldig om te zien hoe ze opfleuren OK dan!

Als ik wat meer tijd heb wil ik graag een cursus volgen, zodat we wellicht wat vaker kunnen gaan Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:30

ik gaf les aan een blind meisje heel leuke ervaring Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:32

Ik ben (als vrijwilliger welliswaar) wel heel benieuwd wat je precies doet bij zo'n les, welke oefeningen, waar let je op, hoe breng je het over, etc?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:37

Shadow0 schreef:
Ik ben (als vrijwilliger welliswaar) wel heel benieuwd wat je precies doet bij zo'n les, welke oefeningen, waar let je op, hoe breng je het over, etc?

mensen die blind zijn maakt het natuurlijk stuk moeilijker.

ik ben weliswaar met eigen pony omdat ik hemp het beste kende, en het meest vertrouwde. Begonnen met haar. Aan de long veel bewegingsoefeningen van handen strekken en zitoefeningen zonder teugels beugels. Stop oefenen enzo.

Ze had wel een hele mooie zit achteraf Haha!

Dan ben ik begonne in de pisten alle deuren natuurlijk toe, pony's weten wel plots direct waar de uitgang is. En dan op stemtraining over gegaan. Aan elke letter een persoon die dan de letter riep tot ze er voorbij ging.

Werkte wel heel goed moet ik zeggen Sigaar

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:40

ik loop mee, wel heel leuk

univoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:40

Hoi,
Bij ons wordt ook les gegeven aan mensen met een beperking, en zowel mijn 2 dochters als ik helpen daarbij mee, dus helpen met poetsen, opzadelen, opstappen, ernaast lopen indien nodig.
Er helpen naast ons nog een hoop enthousiaste meiden mee iedere week, erg leuk en gezellig, en er wordt goed rekening gehouden met ieders mogelijkheden. Vind het echt het leukste vrijwilligerswerk wat ik ooit gedaan heb!!!!!
De lessen worden uiteraard wel gegeven door gediplomeerde instructrices en ook in de stal zijn zij steeds aanwezig!!!!
Helemaal top! Aanrader voor iedereen die vrijwilligerswerk wil doen.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:42

Ik doe het zelf dan niet, want zo goed ben ik niet. Vroeger op de manege kwamen er heel vaak gehandicapten die mee gingen met de huifkar. Moest ik ze wel eens rondleiden en helpen met het verzorgen van paarden. Dit vond ik echt gaaf! Maar ik wou even zeggen dat ik het echt super bijzonder vind als mensen dit in hun vrije tijd doen. Zo makkelijk lijkt me dat niet en daarom vind ik het heel erg gaaf dat mensen dit doen!
Ik wil later misschien wat met gehandicapten doen. Dit misschien als optie!?

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:35

ik heb een autistische en zwak begaafde jongen leren rijden zodat hij op de manege in de lessen mocht gaan rijden
je werdt er zelf vrolijk van als je zag hoeveel plezier hij er aan had

Lucky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:40

Leuk dat er zoveel mensen zijn op bokt die met gehandicapten "werken".
Vraag me af of jullie nog een paar leuke ideeen/oefeningen of iets dergelijks weten voor in de les.?
Of ergens een website of iets weten waar ik nog wat info kan vinden/aanvragen over de instructie?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:37

Citaat:

Moet ik hier nu uit opmaken dat jij vrijwilliger bent, of dat je je afvraagt wat de vrijwilligers (dus niet de instructrie, maar de anderen) doen?

Sowieso is al het stalwerk welkom, mesten, poetsen, op- en afzadelen, enz. Maar dat is niet echt specifiek.

De manege zelf is aangepast, de bak is iets kleiner (meer overzicht), en er hangen plaatjes bij de letters. (a = aap, f = fiets enz. Vork ) Verder zijn er veel voorzieningen, er is een speciaal opstapperron, een takel, speciaal tuig (eenhandsteugel, singels (heeft het meeste weg van een shabrak met een soort voltigeersingel erop), kleurenteugel (teugel met gekleurde leertjes a la springteugelidee, 'pak maar bij de blauwe kleurtjes'), enz). De paarden zijn redelijk shock-proof.

Verder wordt er bij veel lessen naastgelopen. Voor de zekerheid, dat een paard niet wegschiet, soms om de ruiter vast te houden of 'gezelschap te houden'.

Ik denk zelf dat enthousiasme het allerbelangrijkste is. Verder worden er veel figuren gereden. ('Kan jij de aap aanwijzen? Jaaa, goed zo! Daar gaan we een grote volte, een groot rondje, rijden. Dan gaan we van de aap naar de ... fiets, juist!')
Soms doen we speciale dingen, carrousel, balkje lopen, ringen gooien om een pionnetje op de grond.
De ruiters zijn vaak zo al heel tevreden, genieten van de sfeer en de bewegingen van het paard. Lachen
Soms moet je het wat anders aanpakken. Zo liep ik naast een jongetje waar ik altijd een uur lang dezelfde kinderliedjes mee zong. Verder prikte die bijna mijn ogen uit als ik vroeg waar er een bepaade letter (plaatje) was. En riep bijna elk rondje mijn naam.
Het maakt gewoon zoveel verschil per ruiter, je leert echt hoe je iets moet brengen. Lachen

Er rijden ook veel ruiters op aanraden van de fysio, het is vaak heel goed voor ze, lichamelijk dus ook.

Citaat:
Vraag me af of jullie nog een paar leuke ideeen/oefeningen of iets dergelijks weten voor in de les.?
Of ergens een website of iets weten waar ik nog wat info kan vinden/aanvragen over de instructie?

Volgens mij is er zelfs een aparte opleiding voor het lesgeven van gehandicapten. Ja

Zo, heel verhaal geworden. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:39

Ik heb ontdekt dat er niet zo heel veel te vinden is. De FPG biedt overigens opleidingen aan, maar dit zijn 2-jarige cursussen dus niet iets wat je zomaar even erbij doet.

Ik kwam wel een leuk weblog-achtig verhaal tegen: http://www.manegemeulendijks.com/fotost ... oepje.html

Ik ben zelf van plan om langzamerhand de ideetjes te bundelen, dus ik hou dit verder zeker in de gaten.

De oefeningen die wij vaak doen zijn: eenvoudige figuren, gymoefeningen (handen op de cap, tenen aanraken, etc), slalommen (pionnetjes), balkjes stappen en draven, en (bij de kinderen) spelletjes zoals een soort stoelendans en Annemaria Koekoek. Het gaat in de lessen waarin ik help vooral om kinderen die verstandelijk / emotioneel wat meer moeite hebben met de dingen, geen 'duidelijke' lichamelijke of zintuiglijke handicaps, maar soms wel moeite met evenwicht of coordinatie.

TurdusMerdula: ik ben zelf ook vrijwilliger en zo gaat het er bij ons ook aan toe (zelfs dezelfde bordjes Knipoog ) maar ik ben zo benieuwd hoe lesgevers er tegenaan kijken. Dat is echter gewoon interesse, de opleiding is niks voor mij.

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:01

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:07

MrWilson, die had ik inderdaad genoemd ja. Alleen vind ik niet dat er veel interessante informatie op staat, helaas.

Lucky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 22:13

Ja, vind het idd jammer dat er maar weinig hierover te vinden is op internet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:14

Lucky, misschien kun je ook iets vertellen wat jij zoal doet, en wat je tegenkomt?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 02:28

Citaat:
Het gaat in de lessen waarin ik help vooral om kinderen die verstandelijk / emotioneel wat meer moeite hebben met de dingen, geen 'duidelijke' lichamelijke of zintuiglijke handicaps, maar soms wel moeite met evenwicht of coordinatie.

OKey, bij ons rijd echt alles, zeg maar. (Niet denigrerend bedoeld overigens, maar om het even makkelijk te zeggen.)

Citaat:
TurdusMerdula: ik ben zelf ook vrijwilliger en zo gaat het er bij ons ook aan toe (zelfs dezelfde bordjes ) maar ik ben zo benieuwd hoe lesgevers er tegenaan kijken. Dat is echter gewoon interesse, de opleiding is niks voor mij.

Ik snap hem!

Volgens mij is er inderdaad vrij weinig bekend. De meeste sites wordt je niet veel wijzer van.

Ik merk zelf wel dat er veel verschil zit in de manier van lesgeven. De basisprincipes zijn natuurlijk hetzelfde, maar de manier waarop is toch net wat anders. Overigens moeilijk te zeggen, waar dat precíes aan ligt.
Op mijn manege zijn er een flink aantal verschillende instructrices, en in elke les is de sfeer toch wat anders. Maar ik kan dus niet aanwijzen, waardoor dat komt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 02:35

ik ben zelf lichamelijk gehandicapt en heb een paard.ik baal er ook van dat er weinig op internet te vinden is daarover. ook waar er lessen worden gegeven of clinics ofzo. ik was gezond toen ik mijn veulen kocht, en doe haar niet weg omdat ik dat nu niet meer ben. maar zou graag de ervaringen en aanpassingsmogelijkheden enzo willen weten voor als ik er straks op wil gaan rijden...

paardenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:15

Misschien kan ik je op weg helpen,door geven van lessen aan mensen met een beperking veel aan het zoeken naar info en heb aardig wat info gevonden.
Ligt ook aan de ernst van je handicap maar geloof me voor alles is een oplossing.Het feit dat je je paardje al als veulen had is alleen maar in je voordeel.Als je behoefte hebt aan meer moet je maar even contact opnemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:31

ikenindi, als je Engels een beetje goed is, dan kun je in die taal misschien meer vinden? Voor de hulpmiddelen kun je deze pagina eens bekijken: http://www.verenigingfpg.nl/hnd.php

En verder denk ik dat het vooral belangrijk is dat je iemand vindt die met je mee wil denken, zodat jij leert welke hulpen je kan geven, en het paard leert wat je daarmee bedoelt.
Je zou overigens een keer kunnen kijken bij http://www.flevomanege.nl/ om inspiratie op te doen en misschien wat te rijden voor je op een jong paard begint?