Koudbloed, wat ziet de jury liever

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Koudbloed, wat ziet de jury liever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 17:31

Ik ben toch beneiuwd, ik rij zelf een Tinkermerrie en merk vaak op concoursen dat hoewel ik haar spierwit heb en perfect ingevlochten manen, ik af en toe lagere punten krijg.
dit kan vele factoren hebben,maar eentje ervan is vermoed ik toch dat ik de staart altijd los laat.
Nu zit ik stevig te twijfelen wat ik de volgende keer ga doen, toch wel een vlecht in de staart, of toch niet. wat ziet de jury ( jullie dus Clown ) liever bij een koudbloed?

hier een foto van 2 jaar geleden,maar kon zo snel geen nieuwere vinden. zo ga ik altijd op concours qua manen en staart.

Afbeelding

Seranolover

Re: Koudbloed, wat ziet de jury liever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:46

Ja, ik denk wel dat je gelijk hebt, het is maar net wat de Jury wilt zien;) maaarja mooie foto hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 18:53

DE jury bestaat niet, het zijn gewoon individuen die allemaal hun eigen smaak hebben....
Wat de een dus mooi vindt kan de ander wel heel lelijk vinden.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:02

Het cijfer voor de verzorging is en blijft altijd een dicussie punt.
Wat Ilinra al zegt: smaak telt mee, en de 1 let weer meer op bepaalde dingen als de ander.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:48

Ik heb bij mijn paard zijn staart altijd los van boven en heb daar nooit mindere punten om gehad voor mijn gevoel. Het is altijd een 7 of een 8.
Wat vind jij eenlager cijfer ?? een 6 of een 5 ?

Ik zit eerder naar jouw staart te kijken dan die van je paard eigenlijk.. Heb je die altijd zo los op je rug ?

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 20:54

Ja, dat staat in het proevenboekje ook niet echt duidelijk.
Daar staat wel dat voor "rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing."
Dus, wat is gebruikelijk voor een Tinker?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:30

MirandaB schreef:
Ik heb bij mijn paard zijn staart altijd los van boven en heb daar nooit mindere punten om gehad voor mijn gevoel. Het is altijd een 7 of een 8.

Ik ook. Nooit wat van gehoord.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 00:31

En bedoel je als je lagere punten krijgt dat je alleen op verzorging lager krijgt, of op al je andere punten?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 11:24

op de verzorging. mijn haar heb ik altijd in een staart,maar dat is echt een iennie minnie staartje, want mijn haar is er ondertussen af Knipoog
Mijn kleding is netjes, tuig gepoetst, paard zit goed in de spieren en is niet te dik of te dun.
en dat is het redelijk frusterend als je na al dat werk een 6je krijgt terwijl vele anderen in je ring met een 8 of 9 voor de verzorging naar huis gaan.
Vandaar dat ik als nieuw doel heb gesteld.. kijken hoe in ik ieder geval die punten zou kunnen opkrikken Ja

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 13:33

Gister kreeg Baggio een 8 voor de verzorging terwijl het ook regelmatig een 6 of een 7 is. Manen in een dubbele hengstenvlecht op de nek en staart gevlochten.

Denk niet dat je er iets aan kan veranderen, ze is spierwit ( de staart van Baggio dus niet) en netjes gevlochten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:52

Lowara schreef:
Vandaar dat ik als nieuw doel heb gesteld.. kijken hoe in ik ieder geval die punten zou kunnen opkrikken Ja

Vraag het eens aan de jury Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 21:02

Nagelbijten / Gniffelen ik heb pas deze week mijn officiele debuut, zou graag voor die tijd al willen weten hoe ik de boel kan opkrikken. Vandaar dat ik dacht. al die jury's hier, wat zien die nu graag Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:54

Ik ben geen jury, maar iig je haar op een knot (misschien een nepdonut als het te kort is). Plastron goed, laarzen goedgepoetst, jasje niet te groot/te klein. Als je een hengstenvlecht gebruikt zou je het uiteinde misschien dubbel kunnen slaan (zoals het hoort) ipv het uiteinde zo lang en los laten hangen. Bovendien de hengstenvlecht érop leggen en zo strak mogelijk langs de manenkam (dus niet aan het eind v/d kam zo los). Voorpluk zou ik bij een dikke voorpluk invlechten ipv loshangen. Verder geen poepvlekken in de sokken, sokken netjes geknipt en niet geel. Idem voor het hele lijf en staart. Wat betreft de staart ingevlochten, ik zie het zelden en als je het niet mooi kan (dus plukken eruit of niet mooi recht, dun) kun je het beter gewoon los laten hangen (of opscheren als je dat niet erg vind) en de staart mooi uitgekamd en een brede hand onder de sprong recht afgeknipt.

Overigs is het punt verzorging maar een klein onderdeel van je proef en kun je dus beter zorgen dat je proef rijtechinsch goed in elkaar zit dan dat je het af moet laten hangen van dat laatste punt waar de meeste jury's toch een standaardpunt voor geven. (de een dus een 7 en de andere een 8)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 06:23

Ik heb ook lang met irish gestart ( en ja we gaan ook echt wel weer) altijd netjes ingevlochten de manen, en het topje van de staart ook. En ik moet zeggen dat ik nog nooit lager dan een 8 gehaald heb voor verzorging.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:08

Mij viel het op de foto ook op dat je eigen haar los was, dat zou ik toch in een netje doen, ook als het kort is.

Imara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:05

Ik zat een keer te schrijven en toen had iemand geen strik in, die kreeg maar een 6 voor verzorging i.p.v. de 8 de ze telkens gaf.
dat vond ik wel terecht maar toen kwam er een vries rijden en die gaf ze ook een 6 voor verzorging omdat, zo zij ze, de verzorging wel erg makkelijk was omdat de manen gewoon los waren, echt raar.
Sommige juryleden houden gewoon niet van koudbloed en straffen je daar op af.
Heel banketstaaf maar het is en blijft een jury sport.
(p.s. leuke pony)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:53

Een fries met van die lange losse manen op wedstrijd vind ik ook geen gezicht. Heeft niks te maken met het feit dat het een fries, maar met lange losse manen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:10

ik heb ondertussen nu zo'n rare strik voor in het haar gekocht en ga vanavond experimenteren hoe ik die voorlok zodanig in een knot kan proppen zonder dat ze een complete donut op haar hoofd heeft,omdat haar maantop tot over haar neus valt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:17

hoe bedoel je met een rare strik? ik zou wel de staart inlechten als ik jou was, de manen OP de manenkam vlechten dus niet aan de zijkant maar er recht bovenop en dan kijken wat ze zan zeggen..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 16:30

zo'n kanten netje met zo'n strikje erop, dus dat je haar in een netje zit.
op de hals vlechten is denk ik onmogelijk, haar manen zijn echt topzwaar en totaal naar links gegroeid, dus daar gaat ze tijdens het rijden last van krijgen anders.
ik kan de boel wel strakker vlechten dat het dichter bij de top zit Ja

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:58

Lowara schreef:
zo'n kanten netje met zo'n strikje erop, dus dat je haar in een netje zit.
op de hals vlechten is denk ik onmogelijk, haar manen zijn echt topzwaar en totaal naar links gegroeid, dus daar gaat ze tijdens het rijden last van krijgen anders.
ik kan de boel wel strakker vlechten dat het dichter bij de top zit Ja

Baggio heeft dan niet zulke lange manen, maar wel dik. Wij vlechten dus 2 vlechten naast elkaar. Staat ook goed.
En dat gebeurt terwijl ze erop zit. Dan zie je beter wat je doet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:00

heb je daar toevallig een foto van? dat ik kan zien hoe dat eruit ziet?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:02

voorpluk laat ik altijd los!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:05

de voorpluk wil je dus in een haarnetje doen? weet niet of dat wel zo verstandig is.. heb het nog nooit gezien Clown

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:20

Voorpluk kan je ook de eerste 8-10 cm invlechten en dan een stiekje erom, of een staartje maken en onder de frontriem door doen. (zie je bij Friezen nog wel regelmatig, vind ik wel mooi, lijkt net even wat verzorgder)