Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Tjaldur schreef:Maar ik snap niet helemaal wat het ermee te maken heeft dat iedereen links opstijgt?
Elisa2 schreef:Sorry maar ben je een jury en weet je dat niet? Dat vind ik best kwalijk eigenlijk. Ruiters zitten vaak op links omdat hun paard scheef loopt...dus als je dit niet weet hoe kun je dan een cijfer geven voor rechtrichten? :-S
erleyne schreef:jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.
Leonora schreef:frappant is dat de ruiters die naar links zitten, ook op andere paarden zo zitten, linkerschouder lager en bij de heup ingeknikt. Kan het niet komen, omdat die ruiters altijd meer druk hebben in hun linkerhand en om nog meer kracht te zetten, hun elleboog meer naar achteren brengen en vervolgens inknikken?
erleyne schreef:Ik knik in aan de linkerkandt, dus mijn gewicht zakt naar rechts. Bij les hoor ik niks anders, jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.
Mijn instructrice wordt er al steeds feller op...)nina62 schreef:Elisa2 schreef:Sorry maar ben je een jury en weet je dat niet? Dat vind ik best kwalijk eigenlijk. Ruiters zitten vaak op links omdat hun paard scheef loopt...dus als je dit niet weet hoe kun je dan een cijfer geven voor rechtrichten? :-S
Als jury hoef ik niet te weten waardoor iets veroorzaakt wordt; ik hoef alleen maar te beoordelen wat ik zie! Of dat nou komt doordat het paard scheef is, of doordat de beugels niet gelijk zijn maakt mij niks uit.erleyne schreef:jury´s merken het verbazend weinig op moet ik zeggen.
Ik zie het vaak genoeg, alleen zijn er vaak nog storender factoren die vermeld moeten worden en "een beetje scheefzitten" heeft dan niet de eerste prioriteit op het protocol.
Elisa2 schreef:Toch moet je het kunnen zien anders kun je nooit een cijfer geven voor het rechtrichten.Als je achter het paard kijkt kun je zien of het zadel op 1 kant hangt ofniet.Als het zadel naar 1 kant toe hangt is het paard dus scheef.Een van de grootste basisfouten,bovendien moet er een cijfer gegeven worden voor Rechtrichten,aanleuning etc.Dan is het wel handig om te weten wat je moet zien.Als het zadel niet scheef hangt en de ruiter wel dan knikt de ruiter in en dat moet je meenemen voor Houding en Zit.Een paar hele belangrijke basis dingen en ik dacht juist dat de nieuwe proeven en bijscholing erop gericht waren om hier meer de aandacht op te vestigen.Begrijp me goed,ik vind het goed dat je er hier naar vraagt omdat het je opvalt en je kennelijk wilt leren.Maar ik vind het eigenlijk schokkend dat een jury lid deze dingen niet weet.
, maar dat beoordeel ik oa. in wendingen, voltes, wijken en als ze over de AC lijn lopen. Als de ruiter scheef zit, knikt ie inderdaad in. Dus je hoeft niet geschokt te zijn hoor, dat zie ik heus wel en ik weet het heus wel
. Maar mijn openingsvraag was: HOE komt het dat zoveel ruiters scheef zitten en dan mn. naar links.