Uitsluiten ivm kreupelheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Uitsluiten ivm kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:07

N.a.v wedstrijd vanavond, mag een jury je nou wel of niet de ring uitsturen als hij/zij je paard kreupel acht?

Mij staat me bij dat dat níet mag, aangezien de jury niet in de huid van een DA kan kruipen en ten hoogste kan zeggen dat je bijv. op verlies uitkomt als je zo doorgaat en de keus bij je zelf laat.

Fitzroy

Re: Uitsluiten ivm kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 06:47

Als het paard zichtbaar 'lijdt' en dat is natuurlijk een ruim begrip mag een jurylid wel degelijk iemand de ring uitsturen.
Ik leg idd de keuze altijd bij betrokkene zelf omdat je dan ook geen gezeur daarover kunt krijgen.
Alleen krijg je dan weer commentaar van andere deelnemers waarom een jurylid een paard laat doorrijden die kreupel is en of ze zand in hun ogen hebben.
Afijn, je doet het nooit goed en het blijft lastig.

Het mag dus wel.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 06:50

dat mag dus niet doorrijden, boel je rijd toch thuis ook niet door met een kreupel paard? waarom dan wel door rijden in je proef?

anders moet je het eens vragen aan een jurylid hier op bokt Knipoog simoonvloon bijvoorbeeld, leg je vraag bij haar neer of bij andere mensen die jureren!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 06:56

In geval van uitgesproken kreupelheid (paard is dus duidelijk onregelmatig en misschien zelfs echt kreupel) wordt je uitgesloten. Je krijgt geen verliespunten in dit geval.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:09

Corien, er hebben al 2 juryleden gereageerd en remember stelt haar vraag niet voor niets hier. Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:18

Ik heb dit ook meegemaakt, indoorproef, paard had spanning en was wat teugelkreupel. Vrouw kwam hok uit en zei volgens mij is hij niet goed. Daarop heb ik geantwoord dat ik voelde wat ze zag en haar laten zien dat hij op de volte zowel linksom als rechtsom aan de langere teugel zuiver liep. Dat was voor haar echter niet goed genoeg en ik kon dus stoppen. Uiteraard mag je doorrijden maar goed wat heeft dat voor nut? Ik vind het wel jammer dat blijkbaar soms moeilijk te zien is of een dier pijn heeft of dat het dier een aanleuningsprobleem heeft.

Voor mij bleek het nog lastiger te worden aangezien Harm dit alleen deed tijdens een proef. Doortrainen ging prima en niets te zien maar zodra er spanning voor een proef bij kwam was het bal. Uiteindeljk heb ik door gewoon maar door te rijden (soms met angst en beven want eruit gestuurd worden is echt niet leuk) het eruit gekregen en loopt hij nu gewoon goed.

Tess zal ook spanning hebben, alles is nieuw voor haar en daar zal ze toch ook mee moeten leren omgaan. Gewoon gaan naar wedstrijd en rijden. Probeer er zelf niet te veel mee te zitten, want dan doe je hetzelfde als ik deed, nog meer spanning maken!

Je weet denk ik zelf echt wel of je paard iets mankeert en daardoor niet goed loopt of dat er iets anders aan de hand is. Ik neem aan dat de meeste ruiters zelf al acuut stoppen als ze voelen dat er iets mis is.....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 09:13

Hier het verhaal dan, want het was idd met Tess Daf Knipoog

Thuis is het nogal eens 'oorlog', voor het hele verhaal: viewtopic.php?f=8&t=627250&hilit=

Gister was ze voor het eerst mee, in het L1. De eerste proef had ze idd wat spanning, maar verder was ze braaf. Tot ze dus weer op het bit ging rommelen, proberen vast te pakken, net als wat ze thuis doet maar gelukkig niet zo gek. Er kwamen zeker taktfoutjes, dat had de jury goed gezien. Niettemin had ik na het afgroeten een erg tevreden gevoel, we waren aardig zonder kleerscheuren rondgekomen en zag dit gewoon als een stukje 'opvoeding'. Maar we werden bij de jury geroepen, dat ze kreupel was ('maar net niet genoeg om je eruit te sturen'), dat het zowiezo niet verstandig was om met een merrie met veulen aan de voet op concours te gaan en dat ze de puf niet meer had voor een 2e proef. Ze zei letterlijk dat zij de laatste was om te zeggen dat ik de 2e proef niet zou mogen starten, maar persoonlijk had ze het niet gedaan. Heb haar bedankt voor het 'commentaar', heb overlegd met de eigenaresse en besloten toch de 2e proef te starten, omdat ze wel met het bit begon te rommelen en ik thuis ook niet op zo'n moment zou stoppen, of ze nou moe was of niet.

Toen ik naar de 2e ring reed en de 1e jury dat zag stapte ze direct haar hokje uit en begon het verhaal tegen de 2e jury te vertellen. De eigenaresse liep ernaar toe en hoorde dingen als 'zielig' 'en kan niet met veulen' etc. De 2e jury vroeg of ik wilde starten, ik gaf een korte uitleg en hij was het er mee eens, als hij echt onregelmatigheid zou zien zou hij een seintje geven. Proef gereden, daarna nog praatje gemaakt, hij zag er helemaal niks aan, af en toe misschien een pasje teugelkreupel en de puf was er een beetje uit, 'maar van een keer goed zweten is nog geen paard doodgegaan' aldus de beste man.

1e proef had ik trouwens nog 172 punten (wat ik heel raar vind, als je een paard nét niet kreupel vind gaan zou je toch erg dicht bij zo niet in een verliespunt uit moeten komen), 2e proef zelfs een klein winstpuntje.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:16

afgelopen weekend in heeswijk-dinther liep een paard in de klasse M ook stokkreupel, meisje heeft proef gewoon uitgereden, punten weet ik niet, maar iedereen op het terras had het erover, mensen hadden zelfs gezegt dat het paard kreupel was, maar meid reed gewoon door

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:22

.... teugelkreupel vind ik zo'n onzinverhaal .....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 09:27

Hoe dat zo GeJe?

Op het moment dat Tess met het bit gaat rommelen is er geen lossigheid meer van achter naar voor met als gevolg taktfouten. Ik vind teugelkreupel daar dan een iets simpelere benaming voor Ja

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:34

teugelkreupel is gewoon een paard dat door een bepaalde reden niet in de aanleuning kan komen, waardoor hij kreupel toont...
maar die reden kan een hele beroerde ruiter zijn, of bijvoorbeeld een rug/achterbeen probleem, of wat Remember zegt.
Het uit zich dus uiteindelijk wel in een teugelkreupelheid, maar de oorzaak kan overal zitten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 09:39

Jij legt wat beter uit wat ik bedoel Noukie Haha!

Ik vind teugelkreupel een verzamelwoord voor taktfouten als gevolg van een aanleuningsprobleem, en dat aanleuningsprobleem kan diverse oorzaken hebben.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:48

GeJe schreef:

Dat zou ik ook weleens willen weten.

Ook ik heb dit gehad met een paard. Paard wil graag bovenin lopen, met weinig ruggebruik, en dit in combinatie met spanning kan echt tot teugelkreupelheid leiden. Laat je hm halsstrekken dan was er niets aan de hand. Zeker op een volte lijkt de teuglkreupelheid erger, als ie loopt te rommelen met zn bit, en dan niet oplet wat ie met zn benen doet. Een soort idee van kort/lang stappen, alleen dan in de draf. Dat is wel degelijk een kreupelheid dmv spanning.

Ik zou graag jouw visie horen...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:19

GeJe schreef:

Kan jij vinden maar goed het komt voor en het is een algemene term voor een aantal vormen van onregelmatigheid......
Ik heb mijn paard van voor tot achter door laten lichten, is 1,5 jaar onder behandeling geweest bij een kliniek (en niet de minste) en hij is niet kreupel. Hij houdt hoogstens zich wat vast waardoor hij zijn pas naar voor iets verkort.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:42

GeJe schreef:

Zullen we het dan teugel onregelmatigheid noemen?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:58

Ik ben ook een keer weggestuurd! Mocht opzich wel doorgaan maar ze wist niet zeker of dat wel goed was etc voor mijn paard. Ik heb er toen voor gekozen om maar te stoppen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:07

Tja altijd moeilijk om te beoordelen als jury of het paard teugelkreupel is of niet. Als ik echt een onregelmatig paard zie, om welke reden dan ook, dan sluit ik de combinatie uit.

Vaak zie je paarden die zo gruwelijk vastzitten in de rug en zoooo scheef zijn dat het al bijna logisch is dat ze kreupel gaan in wendingen enzo. Zo´n combi sluit ik niet uit maar die stuur ik met lage punten naar huis met een heel verhaal erbij.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:15

Ik kan me ook voorstellen dat het voor een jury moeilijk te zien is soms of een paad nou kreupel is door spanning, slechte ruiter of pijn (of nog andere oorzaak)
toch zou ik liever hebben dat een jury mij even bij zich zou roepen en "overleggen" (dwz: melden dat hij/zij het paard onacceptabel vindt en aanraden gewoon de ring te verlaten ivm kreupelheid of anders hele lage punten)

Ik heb ook eens na mn eerste proef van die jury te horen gekregen dat mijn paard aan 4 benen kreupel was, dat ik maar heel snel naar DA moest, omdat het paard volgens haar zeker zeer zware problemen had enz. Toen had ik dus zoiets van joh, als je dat echt zo vind, had je me eruit moeten sturen.
Paard was echt doodsbang geweest in die ring.
Volgende proef (moest meteen door) liep hij ineens helemaal rad naar een eerste plek.
Goed, opzich dus beter dat ze me niet uit had gestuurd in ring 1, anders had ik ring 2 niet gereden Knipoog
maar als jij als jury er toch behoorlijk zeker van bent een paard in de ring te hebben dat aan 4 benen pijn heeft, dan lijkt het me niet geheel logisch om zo'n combi door te laten rijden zonder iig ovrerleg te plegen met de ruiter, of wel?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:33

Teugelkreupel wordt vooral geroepen door mensen die inderdaad de boel niet voor elkaar hebben. Uit deze benaming maak ik op dat het paard kreupel gaat zodra de teugels zijn aangenomen. Een kwestie van "geef het paard maar weer de schuld".

In een proef beoordeel ik de oefeningen. Wanneer een paard daarin onzuiver loopt, komt dat tot uiting in de punten. Paarden die in iedere wending of in oefeningen met lengtebuiging gewoon niet rad zijn, krijgen daarbij behorende punten... laag dus.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:41

GeJe schreef:
In een proef beoordeel ik de oefeningen. Wanneer een paard daarin onzuiver loopt, komt dat tot uiting in de punten. Paarden die in iedere wending of in oefeningen met lengtebuiging gewoon niet rad zijn, krijgen daarbij behorende punten... laag dus.

Maar dat mag! Als hij niet goed loopt moet je dat wel terug kunnen zien op je coupon! Daar hoor je mij ook echt niet over, ik voel zelf dondersgoed dat ie nog wel eens een steek laat vallen en logisch dat je daarop bestraft wordt..... En volgens mij hebben we het hier echt over weer een excuus dat je niet hoog scoort maar zijn we ons er wel degelijk van bewust nog een aanleuningsprobleem te hebben, dus ik vind je enigszins kort door de bocht als je het hebt over een onzinverhaal......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:58

Ja het mag

Ik heb het ook gehad, word weer pissig als ik erover terug denk.

Zwaar gespannen paard door diverse dingen.
Zelfs in de ring nog voor spoken opzij sprong.

Zet een zwaar gespannen paard Dat zich strak in de rug houd door spanning maar eens zonder takt fouten een travers en appuyement in (waar ik 5 en voor kreeg en geen opmerking over de takt door 2 jury's)
60 meter middendraf was wel goed voor een 6
Als je ergens ziet dat een paard kreupel is is het daar wel.

Maar ik mocht stoppen door de hoofdjury, paard was kreupel. (2e jury zei niets)
Even draven aan een lange teugel mocht niet
Aan welk been hij kreupel was kon ze me ook niet vertellen.

Van de schrijfster weet ik dat ze er daarna nog 1 uit wilde zetten, net op tijd was die door de spanning heen en zei ze tegen de schrijfster, oh die had wel spanning...

Had ik door mogen gaan had ik het zeker gedaan.
In de B was hij nog zo flauw dat hij recht omhoog kwam bij een spook. (en bij het omhoog gaan omdraaide omdat ik dan mijn handen naar voren deed)
Ondertussen was ik zover dat ik hem verder kreeg.
En meestal was het halverwege de proef dan ook over.
Nu je kunt vertrekken heeft het paard zijn zin, zou mooi zijn als dat vaker voorkwam.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:20

Blijf teugelkreupelheid iets aparts vinden.
Een paard loopt kreupel op t moment dat ie ergens pijn heeft/blokkeert.
Dat betekend dat als ie kreupelt op spanning, er ergens (imo) iets niet helemaal goed zit.
Ik vind tactfouten ook heel wat anders. Af en toe een "misstap" kan gebeuren. Maar als je paard elke pas die ie met aangenomen teugels loopt kreupelt, mag die er van mij uitgestuurd worden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:19

Needje schreef:
Blijf teugelkreupelheid iets aparts vinden.
Een paard loopt kreupel op t moment dat ie ergens pijn heeft/blokkeert.
Dat betekend dat als ie kreupelt op spanning, er ergens (imo) iets niet helemaal goed zit.

Probeer elf eens op een gladde ondergrond te lopen en dan in redelijke vaart de bocht om te gaan. Grote kans dat je dan ook onregelmatig loopt, zonder dat je pijn hebt of dat ergens iets mis zit in je bouw of gesteldheid. Echter doe je daar niets aan zul je wel blessures oplopen en wordt het van kwaad tot erger.
Mijn paard wil niet altijd de linker teugel aannemen en gaat daardoor soms wat lastig de rechter bocht door. Dit is een probleem van mij, dat weet ik. Ze gaat dan op een wat gladdere bodem (door blubber of door droogte) onregelmatig op het buiten voorbeen. Dat noem ik op dat moment teugelkreupel want als ik de juiste aanleuning aanneem dan is er niets aan de hand.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:48

Toch moet je voorzichtig zijn met "teugelkreupel". Het kan heel goed een begin van een fysiek probleem zijn. Het paard wil zich ontlasten en wil daarom niet buigen en onttrekt zich aan de aanleuning( wil bit aan één kant niet aannemen).Onze pony leek een poosje teugelkreupel, maar er bleek wel degelijk iets aan de hand te zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:16

Dat bedoel ik Bloos
Mijn paard heeft ook een periode gehad waarin ie wat teugelkreupel liep. Heb m laten kraken en toen was t probleem verholpen.