Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 06:46

Ik word er simpel van en hoorde gister van andere ruiters dat die er ook al niet goed van worden.
De L1 proeven. Ik heb er nu een paar gereden en word compleet gestoord van het doorzitten het ene moment en dan weer lichtrijden het volgende moment om 3 meter later weer te moeten doorzitten en ga zo maar door. Scheve mond

Dacht even dat ik de enige was die daar last van had maar naar blijkt worden er meer L1 starters niet goed van.
Ga z.s.m. over naar de L2 ben ik daar tenminste vanaf.

(zit net te kijken, staat hier mss niet goed maar dan zie ik wel waar het naartoe verhuisd Knipoog Ik weet soms ook niet waar ik wat moet posten hier Bloos )
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 26-06-06 07:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ElskedZ

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:02

Ja het is heel irritant, alleen heb ik wel gemerkt bij jury's dat ze het absoluut niet erg vinden als je op sommige momenten toch blijft doorzitten!!!
Want ik vond dat ik mijn paard soms gewoon stoorde met het lichtrijden, voordat ik op het goede been zat, moest ik weer doorgaanzitten.
Het enige wat sommige jury's kunnen doen is sneller een lager cijfer geven.
Maar ik gemerk sinds ik gewoon lekker blijf zitten, mijn paard rustiger loopt, en mijn punten gewoon netjes blijven...

Kijk je moet niet hele stukken gaan doorzitten.
Maar volgens mij mag het ook met de nieuwe proeven, maar daar weten vast een van de juryleden wat meer over, en hoe kijken zij er tegenaan als je soms door blijft zitten, op korte momenten.
Ben zeer benieuwd...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:35

zie onderschrift, alleen kan de jury hier weinig aan doen.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het bij de KNHS neergelegd. Helaas kreeg ik als antwoord: we wilden eerst doorzitten in de L1, daar kwamen protesten op, dus hebben we de proeven maar aangepast.

Je rijdt dus nu proeven die gemaakt zijn voor doorzitten terwijl je licht moet rijden, hopeloos.

Nogemaals: L1 doorzitten of lichtrijden vrij, tenzij doorzitten gevraagd wordt, als je dat er boven zet, ben je van alle ellende af!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 08:44

Haha, idd je onderschrift. Zo denk ik er ook over.
Weg uit die L1! Waardeloos dat heen en weer gefipper met doorzitten en lichtrijden.

Moet zeggen dat ik het ook wel erg krom had gevonden in de L1 als ze niet verwachten dat je paard aan het begin van de proef 2 tellen kan stilstaan om te groeten maar je wel de hele proef al moet doorzitten. Was ook niet logisch geweest in mijn ogen maar dit is ook niets. Vrijgeven is idd het beste.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:33

En als je bedenkt dat hij achterwaarts eigenlijk nog helemaal niet gehoorzaam kan doen.... Maar dat geeft niet, het nafeven gaat echt iedere week vooruit, echt een verademing. Maar ze zouden best nog wel even in de L1 thuis gehoord hebben, maar idd het grootste struikelblok was dat lichtrijden en doorzitten.

Neverhere

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:08

Tijdens het doorzitten kan ik de paarden altijd veel beter aan elkaar rijden. Het rijdt veel prettiger, heb veel meer gevoel met de paarden. In de L1 lichtrijden en af en toe doorzitten vind ik niet zo'n probleem maar deze proeven zijn een ratjetoe.
Die van mij kan prima achterwaarts. Liet hij zondag nog zien in een L1 proef Nagelbijten / Gniffelen
Ik had het 1 keer gedaan tijdens het losrijden. Maar niet meer doen totdat ik L2 start Tong uitsteken

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:37

Hier nog ééntje waarvoor al dat gewissel flink meespeelde om direct L2 te starten. Al dat wisselen helpt imo ook niet echt mee om een fijne balans te houden. Het blijven natuurlijk jonge paarden.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:05

ja dat is wel zo,maar het is wel zo dat als je paard van doorzitten naar lichtrijden en andersom in hetzelfde tempo moet blijven doorlopen en doet hij dit zal ie ook beter in balans blijven. Daarom zullen deze onderdelen ook wel bedoeld zijn!!!!!!!!!

Neverhere

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 06:48

beb schreef:
ja dat is wel zo,maar het is wel zo dat als je paard van doorzitten naar lichtrijden en andersom in hetzelfde tempo moet blijven doorlopen en doet hij dit zal ie ook beter in balans blijven. Daarom zullen deze onderdelen ook wel bedoeld zijn!!!!!!!!!

Dat je paard in hetzelfde tempo blijft lopen tijdens het lichtrijden naar doorzitten en vice versa kun je ook laten zien zonder elke 3 meter te moeten veranderen. Zoals Amondi schreef zijn de L1 proeven geschreven voor doorzitten maar kreeg de KNHS daar veel commentaar op en hebben ze er toen ook lichtrijden in gebreid. Daarom zijn het van die vreemde proeven geworden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:38

En heel even denk je dan: ze kunnen de boom in, ik blijf zitten... en dan tref je net een foutenkijker van een jury die je daar op ieder onderdeel punten in mindering voor geeft. Dus die gok kun je ook niet wagen

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:26

ik vind L2 veel fijner rijden dan de L1, werd ook gek van dat gedoe. Nu de wp nog in de L2 (al 2x 179 pnt gereden grr Haha!)

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:14

Moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk nooit een probleem mee heb Bloos Ik maak in mijn wendingen vaak de overgangen van lichtrijden naar doorzitetn en andersom, en als je bijv van uit galop of stap in draf moet en het volgende onderdeel wordft doorzitten gevraagd, dan zit ik dus vanaf de overgang naar draf al door Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:18

Ik heb zondag nog een L1 proef gereden en ik vond het ook niet echt handig nee.
Heb je bijv. net een gebroken lijn gereden waarbij je moet doorzitten, dan moet je een paar meter lichtrijden en dan weer doorzitten voor de galop. Echt heel irritant..

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:25

Bij dat stukje na de gebroken lijn, reed ik al niet meer licht, want inderdaad dat was vet irritant....
Door de proef thuis een keer gereden te hebben, weet je wanneer je wel kan gaan lichtrijden tussen bepaalde stukken, en wanneer niet.....
Want bij sommige stukken is het echt niet handig, en is het alleen maar onrustig....

Maar op zich vind ik het leuke proeven...

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:46

ik heb nooit deze proef gereden, maar ik moest m wel voorlezen voor mn moeder.......maar wat een drama zeg! raakt mn moeder niet in de war ben ik het wel Tong uitsteken

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:54

bloempie186 schreef:
ik heb nooit deze proef gereden, maar ik moest m wel voorlezen voor mn moeder.......maar wat een drama zeg! raakt mn moeder niet in de war ben ik het wel Tong uitsteken

enige struikelblok is het wijken, maar mijin lezer leest alleen wijken voor naar links of naar rechts.....dat scheelt een hoop.....

Eigenlijk vind zij dan wel makkelijik voor te lezen....
We oefenen gewoon thuis, en dan is het even struikelen, en kunnen we alle 2 de dingen op elkaar afstemmen, en dan gaat het met wedstrijden altijd heel goed.... met heel veel rust...

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:57

ElskedZ schreef:
bloempie186 schreef:

enige struikelblok is het wijken, maar mijin lezer leest alleen wijken voor naar links of naar rechts.....dat scheelt een hoop.....

Eigenlijk vind zij dan wel makkelijik voor te lezen....
We oefenen gewoon thuis, en dan is het even struikelen, en kunnen we alle 2 de dingen op elkaar afstemmen, en dan gaat het met wedstrijden altijd heel goed.... met heel veel rust...

ja ik moet bekennen dat ik de proef zelf nog nooit gelezen had....dus daar zal t ook aan liggen Tong uitsteken maar dat wijken is ook een mond vol ja Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:10

Gewoon, voor A doorzitten( dan weet je ruiter al wat er gaat komen) afwenden en wijken. Zo ook: E grote volte EN middengalop, dan weet je ruiter echt wel dat dat een paar passen moet zijn.

Maar Sas heeft dus 1 keer zo'n l*l getroffen die op haar coupon liet zitten, niet lichtgereden.....
Vandaar de L2

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:42

wat een heisa weer. er is nooit wat goed. ikben er zo 1 die het haleluja heeft opgenoemd omdat ik gewoonmocht blijven lichtrijden.
mocht ik ooit het L2 in komen, dan wordt dat een flinke dobber voor mij.

maar even over de balans.. willem is 18 Tong uitsteken niet echt jong meer he. het is niet alleen maar jong spul hoor wat er in de L1 rond hobbelt.

ik vind er nix lastigs aan, nou moet ik zeggen dat zondag pasmij nieuwe proeven debuut wordt en ik al sinds februari niet meer gestart heb... maar voor zover ik zel wel eens oefen vind ik er nix rottigs aan. ik vind het erg fijn dat ik juist tussendoor nog stukjes mag lichtrijden, dan kan ik nl mij eigen balans en daarmee die van willem weer ff goed maken. bij mij is het dus net het tegenover gestelde.

en kijken of je op het goede been zit?? ik mag aannemen dat als je loopt te brullen over doorzitten vanwege het ruitergevoel dat je dan ook voelt wanneer je wel of niet goed zit... mijn ruitergevoel zuigt, maar ik weet dondersgoed zonder te kijken op welk been ik lichtrijd en daar heb ik echt geen 10 passen voor nodig, bij wijze van.

want dat is het probleem wat je bij velen ziet. doorzitten is lekker makkelijk, want met lichtrijden zie je(van elk niveau) veel teveel mensen op het verkeerde been rijden. terwijl je zou verwachten dat je toch wel zoiets makkelijks zou moeten kunnen onderscheiden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 16:55

Op het juiste been lichtrijden is geen probleem en doorzitten of lichtrijden ook niet. Het wordt alleen door veel ruiters al erg vervelend ervaren dat je elke 3 meter moet veranderen.

Mijn paard is trouwens 10 dus ook geen jonkie meer. Heeft eerst in een andere tak van de paardensport gelopen en sinds een maand of 10 dressuurmatig getraind.
Ik denk idd dat je aan je balans moet werken maar dat wist je zelf ook al wel want tja, dan ben je straks de L1 door en dan?
En daarna moet je zelfs in de middendraf doorzitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:05

Hmmm, geen nieuwe L1-proef gereden ofzo, maar lijkt me inderdaad behoorlijk irritant. Niet alleen voor jezelf trouwens, ook voor je paard...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 08:18

Ik vind het ook verschrikkelijk. Je blijft aan het wisselen en dan is het nog niet eens duidelijk waar je precies moet lichtrijden en waar je moet doorzitten. Of je moet ineens weer een hoek lichtrijden en dan in de volgende hoek galop aanspringen, waarbij je natuurlijk wel even vantevoren moet gaan doorzitten Scheve mond Ik oefen de proeven wel, maar sommige dingen zijn gewoon zo onlogisch...
Ik wil ook met de vos zo snel mogelijk door. Alles doorzitten is veel fijner, dan wordt ie ook niet zo gespannen van al dat wisselen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:13

Je word er wel gek van maar heb er geen problemen mee. Beter dan dat ik nu al hele proeven moest door zitten! dan kon ik net zo goed of maanden thuis aan het oefenen gaan of maar terug naar de B!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:25

daarom zeg ik al Haha! de M zien wij waarschijnlijk nooit Haha!

maar ik moet zeggen dat sinds hij ander beslagheeft en gekraak is door de oseopaat hij een stuk beter zitbaar is en het mij misschien ooit nog wel eens gaat lukken Haha!(als mijn conditie zo ver is) om een hele proef door te zitten.

op dit moment vind ikdie volte 15 m al vrij pittig.

maar wat ik vind van die nieuwe proeven is dat ze er ruimte in gelaten hebben om zelf te beslissen wat te doen. er staan idd een paar punten in waarbij er niet bij vermeld wordt dat je door moet zitten voor de galop. maar dat is nu het punt. wanneer ga jij doorzitten om je paard een zo mooi mogelijke overgang te latenmaken? stukje vrijheid, vind ik wel fijn. dan kan ik hem voorbereiden wanneer ik dat wil en niet wanneer het zou moeten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:07

Mijn paard denkt dat als ik ga doorzitten dat ze moet galopperen. Dus bij iedere keer dat ik moet gaan doorzitten krijg ik spanning en voordat ik die kan laten afvloeien moet ik alweer lichtrijden. Vind zelf dat het ook best veel gevraagd is voor jongen paarden. Vaak ontspannen ze toch eerder als je lichtrijdt.