(Jury)Aanspringen in rechtergalop.....M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(Jury)Aanspringen in rechtergalop.....M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:22

Okey, misschien wat knullig maar ik heb een dillema...
Alle onderdelen van de M1 gaan mij prima af, behalve het op de lange zijde aanspringen in de rechtergalop.....
[paard] springt standaard verkeerd aan, dit omdat ze nog teveel tegen mijn rechterbeen is.
Hier wordt natuurlijk hard aan gewerkt maar ik verwacht niet het voor mijn eerst komende wedstrijd onder controle te hebben.

Maar dan nu, wat kan ik het beste doen?
Gewoon de gok wagen en zeker weten dat ze verkeerd aanspringt of even doorijden en vlak voor de hoek aanspringen met de zekerheid dat ze dan wel goed aanspringt?

Hoe zouden jullie als juryleden beide gevallen beoordelen en waarom?
Ieder ander is ook uitgenodigd overigens om te antwoorden hoe jullie er over denken!

Gradus06

Re: (Jury)Aanspringen in rechtergalop.....M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:27

Je kunt proberen om je paard net voor het aangalloperen schouderbinnenwaarts te zetten en dan aangalopperen, daarna gelijk weer rechtstellen.

Het is dan niet zoals het hoort, maar de kans dat ze dan wel goed aanspringt is groter, al is het alleen maar om te oefenen.

Veel succes gewenst!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:29

Haaj,

Als ik jou was zou ik het erop wagen, meteen kijken of je geluk hebt en ze goed zit, als dat niet het geval is snel terug nemen en dan in de hoek goed aanspringen. heb je het toch geprobeerd!!

Noraly

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:56

taiga schreef:
Je kunt proberen om je paard net voor het aangalloperen schouderbinnenwaarts te zetten en dan aangalopperen, daarna gelijk weer rechtstellen.

Het is dan niet zoals het hoort, maar de kans dat ze dan wel goed aanspringt is groter, al is het alleen maar om te oefenen.

Veel succes gewenst!

Ik ga het eens proberen, laat morgen wel even weten of het werkt....

Juryleden, waar blijven jullie met je wijze raad???

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:33

bij mij persoonlijk weegt verkeerd aanspringen zwaarder dan "te laat" aanspringen, maar.....je hebt natuurlijk wel een verschil tussen ...te laat en...te laat, moet jij bij B of E aanspringen en je springt pas aan in de eerstvolgende hoek, dan is dat ook een goede onvoldoende....

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:56

Als je echt pas in de wending aanspringt ben je en veel te laat en je verlegt de moeilijkheidsgraad. Ik zou proberen om iets schoudervoor te rijden en je paard toch op de juiste plek aan te laten springen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:04

hoezo verleg je de moeilijkheidsgraad?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:15

Omdat het makkelijker is om in een wending aan te springen dan op de rechte zijde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:13

Oke, ik denk dat ik de gok dan gewoon ga wagen en op de rechte zijde ga aanspringen.
Ik oefen vandaag nog even met de schoudervoor-binnen, ik ben benieuwd of dat werkt!

Bedankt voor de tips, meer blijven welkom!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:16

ik zou het nog veel harde afstraffen als ik bij B rechtergalop wilde zien en er werd helemaal niets geprobeerd:
0: niet getoond.
En zeker in het M1 vind ik dat je toch een poging moet wagen......

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:27

Of je moet heel goed kunnen toneelspelen
Je doet of je de lezer niet goed hebt gehoord, schrikt op, kijkt verward en springt in de hoek (goed) aan, dan is er bij meerdere juryleden die ik ken, kans op een 5 (en dat is toch weer hoger dan de 3 voor verkeerd aanspringen).

Bij mij werkt dit trucje overigens niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:29

een 5 in het M1???

dat vind ik nogal. Zo'n jury heb ik nog nooit meegemaakt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:47

missmuts schreef:
Of je moet heel goed kunnen toneelspelen
Je doet of je de lezer niet goed hebt gehoord, schrikt op, kijkt verward en springt in de hoek (goed) aan, dan is er bij meerdere juryleden die ik ken, kans op een 5 (en dat is toch weer hoger dan de 3 voor verkeerd aanspringen).

Bij mij werkt dit trucje overigens niet

hihi, ik zie het al helemaal voor mij

@Vonneke, je hebt helemaal gelijk, daar had ik nog niet aan gedacht!
Dan maar liever een 3

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:38

Wat missmuts schreef valt te proberen maar is het niet zo, dat je de proef uit je hoofd moet kennen?
Je kunt inderdaad de schouder wat naar binnen plaatsen zonder al te veel stelling en dan aanspringen. Als jury zeg ik dan ok hij is scheef maar hij galopeert goed aan, als instructeur zeg ik: goed opgelost. En hoeveel juryleden zijn er niet die toch niet (willen) zien dat en paard scheef loopt.

Dan komt daar nog bij dat in de M1 proef van de komende drie maanden je op X aan moet galoperen zet je dan de schouder wat schuin, ziet 75 % van de juryleden dat niet.

Succes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:43

Het op x aanspringen geeft echter geen problemen, alleen die op de lange rechte zijde!
Evengoed bedankt voor je tips, daar kan ik wat mee.

Je hoeft de proef overigens niet uit je hoofd te kunnen, je mag immers voorgelezen worden.
Overigens leer ik ze wel altijd uit mijn hoofd, vind ik een stuk prettiger rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:44

ik dnek dat het voor haar nog moeilijker is om dan goed aan te springen, je komt in de proef namelijk van de linkerhand en moet dan op X in de rechtergalop.

Of je met er natuurlijk voor kiezen ipv recht naar de E te rijden, af te buigen naar rechts.

Je wordt overigens wel geacht je proef te kennen!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:50

Inderdaad is de nieuwe proef dan een tandje erger want je komt op de andere hand, afwenden en op X in tegenovergestelde galop. Simpele oplossing (maar t leverde mij een vijf op afgelopen weekend), afwenden, dan twee passen enorm schoudervoor vragen en op de gok aanspringen! Ik heb ook nog de pech een enorm paard te hebben die dus echt met twee passen op de X is! Maar goed, beter een vijf wegens "teveel stelling" dan een drie vanwege de verkeerde galop!

En uiteraard....oefenen oefenen oefenen! Ik kwam zaterdag tot de ontdekking dat ik die lijn eigenlijk nog niet gereden had, dus dat was ook niet echt slim!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:57

vonneke schreef:
Je wordt overigens wel geacht je proef te kennen!

Anoniem schreef:
Overigens leer ik ze wel altijd uit mijn hoofd, vind ik een stuk prettiger rijden.

Maar zoals ik al zei, onder de X aanspringen levert geen enkel probleem op, ook niet met de betreffende lijn in de proef.....
Alleen die rechte zijde, ik zal er vandaag nog eens over babbelen met mijn instructrice.
Horen wat zij er over te zeggen heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:59

gelukkig springt mijn merrie echt overal goed aan. puur op beenligging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:22

Tja, dat is ook het probleem, [paard] is gewoon nog teveel tegen mijn rechterbeen.
Heb hiervoor met geen enkel ander paard hier problemen mee gehad, ging gewoon altijd goed!

Maar goed, leuk oefenpuntje, ik weet dat het aan mij ligt dus dan kan het vebeterd worden!

Bedankt voor de tips.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:47

Als ik echt moest kiezen tussen de 2 genoemde opties zou ik kiezen voor in de hoek aangalopperen. In het midden verkeerd aangalopperen levert alleen stress op. Je moet hem terugpakken en opnieuw aanspringen en daardoor verknal je misschien ook het volgende onderdeel.

Ik heb het probleem ook een tijdje gehad met een van mijn paarden in het L2. Opeens ging de linkergalop steeds verkeerd. Ik ben toen een beetje overdreven naar links gaan 'hangen' in het aanspringen. Dan sprong ze wel goed aan.
Nooit een jury gehad die me op dat moment voor de houding afstrafte. Als ik er zelf had gezeten had ik daar zeker geen 6 meer voor gegeven.

Na een tijdje is het probleem opgelost. Geen idee meer hoe ik het gedaan heb. Het is er gewoon vanzelf uit gegaan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:50

1 pasje wijken en dan aanspringen. Meeste juryleden zien dat niet eens

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:50

Ik zou gewoon de gok wagen en op de rechte lijn proberen aan te springen. Ik had dat probleem ook en moest op de nederlandse ook bij E aanspringen. Gewoon iets schouder voor rijden en proberen aan te springen, als ze verkeerd zit doe je het opnieuw in de hoek, maar heb je het in ieder geval geprobeerd. En als ze het nu goed doet, ben je blij dat je niet heb gewacht tot de hoek
Ik zou ook proberen je er niet teveel op te concentreren, als ik er zelf teveel bij na ging denken ging het alleen maar verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:10

trisca schreef:
1 pasje wijken en dan aanspringen. Meeste juryleden zien dat niet eens

Sorry, maar hoe wil je dit gaan doen op de lange zijde zonder dat dit mega opvalt en dus bestraft wordt?
Gewoon nieuwschierig hoor, niet aanvallend bedoelt!

Ik ga voor het schoudervoor en kijken hoe het dan gaat!

Allemaal bedankt voor de antwoorden!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:47

Anoniem schreef:
Tja, dat is ook het probleem, Kara is gewoon nog teveel tegen mijn rechterbeen.

Puur op teugelhulp en zit laten aanspringen?Persoonlijk drijf ik eigenlijk niet of nauwelijks, en dat gaat op elk paard goed. Wel trek ik dus goed duidelijk mijn kruis aan en geef ik een duidelijke teugelhulp (stelling en halve ophouding).