jury's in klasses delen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solitair

jury's in klasses delen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:23

aangezien ik zaterdag met de kampioenschappen een onwijs groot verschil had tussen de 2 jury's en ik echt niet snap hoe ik dat kan ben ik met m'n instructeur op een nieuw idee gekomen. ben benieuwd wat jullie dr van vinden:

ik had bijvoorbeeld voor de middendraf van de ene jury een 8 en van de andere jury een 4. nu snap ik echt niet meer wat ik fout heb gedaan! een 8 of 7 snap ik nog maar een 4 dat kan toch echt niet!?
aangezien er zoveel verschil in zat(wel 23 punten in het algemeen!) vind ik dat er echt niet op wat er gereden word gejureerd word. en ze soms maar zo wat invullen(of op naam jureren). hierdoor kwamen wij op het idee om jury's in te delen in klasses. door elk jaar een test af te leggen of ze nog wel naar wat er gereden word jureren. zitten ze hier dik naast komen ze in klasse b/c en mogen ze geen kampioenschappen jureren. zitten ze hierbij goed en geven ze echt de punten die gereden worden mogen ze in klasse A en mogen ze wel kampioenschappen jureren.
ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. want er word tegenwoordig zoveel verschillende punten gegeven.

geef je mening..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:38

Klasse b/c juries zouden ze dan meteen mooi uit het jurybestandje mogen knikkeren

Niet haalbaar zoiets, hoogstens dat het organiserend secretariaat een 'neusje' kan hebben voor de 'goede' juryleden. Maar je komt gewoon nooit onder die puntenverschillen uit, jammer maar helaas.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:21

Remember schreef:

Niet haalbaar zoiets,

hoogstens dat het organiserend secretariaat een 'neusje' kan hebben voor de 'goede' juryleden.

Oh nee?
Kon wel al eens aan gewerkt worden..........

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:28

Oke, dit is best interessant... Vind het geen gek initiatief!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:29

Ben het zeker eens..
Die verschillen zie je te vaak en slaan regelmatig nergens op, zelfs de opmerking die erbij staat....
Helaas hebben ze nu al moeite om genoeg jury's te vinden, dus als je de "slechte eruit haalt - hou je te weinig over....
Ik vind de prijs om een wedstrijd te rijden al duur - maar als je gaat jureren krijg je er bijna niks voor - dus is het ook niet aantrekkelijk...

Sancerre

Re: jury's in klasses delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:31

Heb me ook al (te) vaak verbaasd over de verschillen tussen juryleden, zelfs als ze dezelfde proef hebben gezien.
Ik heb het bijna afgeleerd om me daar kwaad over te maken.
Ik neem als het kan een videocamera mee om het na afloop zelf te bekijken of om het te laten zien aan mijn instructeur.

Het blijft een jurysport (mensen zijn gelukkig allemaal anders), maar ik ben het met je eens dat die grote verschillen in 1 proef onvoorstelbaar zijn. Wat zijn de maatstaven?
Wat de jury persoonlijk van het paard vind, of wat de algemene eisen zijn?

En inderdaad, de secretariaten zullen tegenwoordig wel lijsten hebben van gewilde juryleden. En helaas zullen zij ook niet altijd kunnen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:38

Een indeling in klasses is niet haalbaar denk ik, wel mag er van mij flink gefilterd worden. We willen toch alléén maar 'A-klasse-juryleden'

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:00

Gaan ze de ruiters/amazones ook in klasses verdelen? De slechte mogen niet meer starten?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:40

KarinvdM schreef:
Gaan ze de ruiters/amazones ook in klasses verdelen? De slechte mogen niet meer starten?

Per april gaat de 50% maatregel daar wel voor zorgen. Let maar eens op!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:43

Sancerre schreef:
En inderdaad, de secretariaten zullen tegenwoordig wel lijsten hebben van gewilde juryleden. En helaas zullen zij ook niet altijd kunnen.

De secretariaten willen het liefst juryleden die JA zeggen op een uitnodiging (geef ze eens ongelijk). De rest is bijzaak.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:39

Dan kan je maar beter geen jurynamen meer op de startlijst vermelden. Tenzij je de baan leeg wilt houden...

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:54

CGJ12 schreef:
Sancerre schreef:

De secretariaten willen het liefst juryleden die JA zeggen op een uitnodiging (geef ze eens ongelijk). De rest is bijzaak.

Dat is niet helemaal waar. Ik ken genoeg verenigingen die, als er een keer een 'slecht' jurylid heeft gejureerd, besluiten om die persoon nooit meer te vragen. Enigszins selecteren doet men dus wel.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:29

Maar na 3 avonden bellen dan ga je echt wel de C lijst vragen.
Of zouden we de nieuwe jury's in eerste instantie op de c lijst zetten zodat ze kunnen promoveren?

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:33

amondi schreef:
Of zouden we de nieuwe jury's in eerste instantie op de c lijst zetten zodat ze kunnen promoveren?

Klinkt leuk, maar zou de jury niet hoog gaan punten, om zo geen 'klachten' te krijgen, en daardoor te promoveren?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:36

Klinkt ook leuk! ( geintje)

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:46

amondi schreef:

Waarom de nieuwe juryleden op de C-lijst?
Dat zijn juist de mensen die pas een behoorlijke "opleiding" hebben gehad.

De meeste verschillen in beoordeling zie je vaak er nogal een verschil in jaren jureer-ervaring zit (om het even netjes uit te drukken). En dan is meestal niet de jongere persoon degene die er naast zit.

Ik ben vorige week gaan schrijven met een Z-jury, moest een NL-belgie wedstrijd in Belgie jureren. Andere jury kwam uit Belgie.
Waren 13 combinaties (door erg veel afmeldingen ivm slecht weer) waarvan er 12 op nagenoeg dezelfde plaatsing stonden en punten ook nagenoeg gelijk, maar 1 uitschieter. Stond bij belgische jury op plaats 5 en bij jury waar ik schreef op plaats 13, met een puntenverschil van maar liefst 42 punten !!!

Secretariaat kwam erbij staan toen we stonden te overleggen en zei dat het Belgische jurylid haar veel te hoog geplaatst had. Meisje had nog geen WP in die klasse, terwijl ze daar al even reed en bij hem had ze dik 2 wp, bij ons bij lange na niet.
Paard met enorm mooi front en supervoorbeen, maar achterhand liet het totaal afweten. Paard imponeerde wel. Jury waar ik bij schreef heeft haar vooral in zijgangen waar de achterhand er achteraan bungelde afgestraft, belgische jury heeft voorhand beloont.

Ik vind dit eigenlijk niet kunnen, maar overige 12 combinaties waren wel correct beoordeeld, moet zo'n jury dan maar meteen afgeschreven worden om 1 combinatie?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:57

Als hij echt zich heeft laten overdonderen door een voorbeen zwaaier, waarom niet? Zelfs in de B weten veel ruiters al of je op de voor- of de achterhand hebt gelopen. Je zal de beste man maar op een kampioenschap treffen...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:38

Het blijft gewoon een jury- sport, daar moet tegen kunnen en anders niet aan beginnen....
Ik ben het er ook niet altijd mee eens.... soms had ik een winstpunt verwacht en soms niet en kreeg ik 'm wel, dus...

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:00

Hm.. dit is idd best interessant maar wel moeilijk om op te zetten denk ik.
Maar kan iig wel het een en ander veranderen ja qua juryleden.
Ik starte op die zelfde kampioenschappen als de TS
en had het recordaantal puntverschil van het hele kampioenschap!
162 en 191 , dus 29 punt verschil
bij de ene jury een 8 voor travers commentaar: keurig!
andere jury een 4.. géén commentaar
dus het gaat me nog niet zozeer om die puntverschillen maar meer om dat ik uit de coupon van 162 echt niet kon halen wat er nou zo 'fout' aan mijn proef was!

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:28

Waarom niet de punten gewoon afschaffen?

En dan op elk onderdeel een O voor onvoldoende een V voor voldoende of een G voor goed geven

Meer O's geen winstpunt
Meer V's één winstpunt
en overwegend G's 2 winstpunten.

Dan als laatste punt een plaatsingscijfer op het protocol opnemen.

Het geeft wat meer werk voor het secretariaat. Maar is wel een vriendelijker systeem en er word een hele hoop gezeur vermeden over de punten.

Het is maar een idee (lol ben al jaren blond)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:40

dan lijkt het wel veel op Bixie. En een plaatsingcijfer kan pas aan het eind van de baan. Dan hebben de laatste starters echt wel voordeel.

Er moet gewoon een betere controle komen, echte bijscholingen, en evt. herexamens. Maar dat is ooit al eens ter sprake gekomen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:00

amondi schreef:
Er moet gewoon een betere controle komen, echte bijscholingen, en evt. herexamens. Maar dat is ooit al eens ter sprake gekomen.

Gewoon een volksgerecht ................

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding(bron: kijkwijzer.nl)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:24

Nou, jij bent wel erg streng! Maar nu is er helemaal geen controle en dat blijkt gewoon te weinig.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:41

organisator schreef:
Waarom niet de punten gewoon afschaffen?

En dan op elk onderdeel een O voor onvoldoende een V voor voldoende of een G voor goed geven

Meer O's geen winstpunt
Meer V's één winstpunt
en overwegend G's 2 winstpunten.

Dan als laatste punt een plaatsingscijfer op het protocol opnemen.

Het geeft wat meer werk voor het secretariaat. Maar is wel een vriendelijker systeem en er word een hele hoop gezeur vermeden over de punten.

Het is maar een idee (lol ben al jaren blond)

Het lijkt me bovendien niet erg plezierig. Nu zie je precies (door het 10-puntensysteem) wat (niet) goed is. Dat is duidelijker dan wanneer je het alleen verdeeld in 3 'klassen'

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:36

[/quote]

Dat is niet helemaal waar. Ik ken genoeg verenigingen die, als er een keer een 'slecht' jurylid heeft gejureerd, besluiten om die persoon nooit meer te vragen. Enigszins selecteren doet men dus wel.[/quote]

Maar wanneer ben je slecht. Als je te weinig winstpunten geeft of als je juist iedereen een winstpunt geeft ?
Elk jaar na de kampioenschappen laait de discussie van puntenverschillen weer op. Eén punt verschil op elk onderdeel, levert al snel 26 punten verschil op. En wat de meesten vergeten is dat je als je mij de M (of H) jureert of bij de C, dat al snel veel verschillen kan opleveren. Oké, een 8 en een 4 is wel extreem, maar een 5 en een 7 heb je met zo'n plaatsverschil al snel.