Schrijven om begrip jurering te vergroten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Schrijven om begrip jurering te vergroten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:58

Ik denk dat het voor heel veel mensen goed zou zijn om een paar keer te schrijven. Het viel me vandaag weer op hoeveel mensen het maar over de jury hebben:"ja, het was wel een strenge jury", "155, wat banketstaaf", "ik heb 144 omdat ik geen dressuurpaard heb" etc. Kan me daar zo ongelofelijk boos om maken.

Misschien dat ze als ze schrijven eens zien dat de punten niet voor niets niet zo denderend zijn en dat de jury het ook niet leuk vindt om alsmaar laag te punten.

Ik merk zelf dat ik door het schrijven een stuk beter inzicht krijg in de jurering, je kijkt er op een andere manier naar een vaak zegt de jury ook wat meer dan het commentaar dat op het protocol gezet wordt.

De jury waarbij ik vandaag schreef vond ik erg goed, zeker voor de basis. Ze gaf heel goed aan wat er fout ging, maar ook wat er goed ging en wat en hoe er verbetert kon worden. En dan achteraf hoor je alleen maar dat ze niet hoog jureert en weet ik het wat, niemand die wat positiefs te melden heeft.

Vind het zo zonde...

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:00

Ben het helemaal met je eens! Eigenlijk heb ik er niks aan toe te voegen.

Mies7

Re: Schrijven om begrip jurering te vergroten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:51

Ja inderdaad... Het valt mij ook op dat de meeste ruiters al snel erg negatief spreken over de jury en niet echt kritisch naar zichzelf kijken.
Veel ruiters komen de ring uit en kunnen zich dan al niet meer zo gedetailleerd voor de geest halen hoe de oefeningen uitgevoerd zijn.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:04

Opzich snap ik ook wel dat je gevoel soms beter is dan hoe het eruit ziet of dat het algemene beeld goed was maar de oefeningen net niet. En dat je dan teleurgesteld bent als de punten tegenvallen, oke...

Maar vind dat veel mensen zichzelf inderdaad veelste hoog inschatten. Zou een hoop teleurstelling schelen als mensen eens wat objectieve proberen te kijken.

En ik heb soms ook het idee dat mensen niet echt snappen/weten wat een jury nou belangrijk vindt. Daarom lijkt schrijven me zo nuttig, dat ze (nog beter) kunnen zien wat nou belangrijk is.

En vindt het zo jammer dat er bijna altijd negatief over de jury gepraat/geschreven wordt. Ik zeg best vaak dat ik een jury goed vind en dan wordt ik raar aangekeken, vooral als er weinig wp's zijn gehaald.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:09

Hmm, ik ben zelf altijd veel te kritisch.
Ik vind zelf altijd nog wel punten die niet eens op het couponnetje vermeld staan.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:16

Ja, dat heb ik dus ook altijd. Vind het zelf ook (bijna) altijd niet goed en dan blijk ik redelijke punten te hebben. De eerste keer dat ik met Layla starte was ik nog bang dat ik geen winst had, toen had ik 178,175 haha.

Maarja, geloof dat niet iedereen zo denkt.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:19

Heb tegenwoordig vaak een eigen schrijfster bij me.De reden is omdat ik vaak meiden bij me heb zitten schrijven die ongeintresseerd zijn.Ik probeer altijd alles uit te leggen, waarom ik een bepaald cijfer geef, wat ik zie, Porbeer altijd positief te blijven ook als iemand 130 punten rijdt probeer ik op een positieve manier commentaar op de coupon te zetten waar ze iets mee kunnen.Dan heb ik een schrijfster die niks zegt, die niks vraagt, heel jammer is dat.Want je probeerd je kennis over te dragen, en dan hebben ze achteraf een commentaar op je omdat je lage punten weg geeft, maar ze hebben niet opgelet wat ik zei en wat ik vond.

Toen ik zelf nog niet mocht jureren ging ik ook vaak schrijven.Ik leerde hiervan.Ik begreep sommige dingen beter, doordat ik het vanaf de kant van de jury kon bekijken.Ik denk dat het voor veel ruiters een goede invloed kan hebben om te schrijven.Maar ze moeten er dan wel met enthousiastme gaan zitten.Als een schrijfster niks zegt en niks vraagt dan word een jury wel chagerijnig hoor.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:34

Pluutje schreef:
Opzich snap ik ook wel dat je gevoel soms beter is dan hoe het eruit ziet of dat het algemene beeld goed was maar de oefeningen net niet. En dat je dan teleurgesteld bent als de punten tegenvallen, oke...

Maar vind dat veel mensen zichzelf inderdaad veelste hoog inschatten. Zou een hoop teleurstelling schelen als mensen eens wat objectieve proberen te kijken.

En ik heb soms ook het idee dat mensen niet echt snappen/weten wat een jury nou belangrijk vindt. Daarom lijkt schrijven me zo nuttig, dat ze (nog beter) kunnen zien wat nou belangrijk is.

En vindt het zo jammer dat er bijna altijd negatief over de jury gepraat/geschreven wordt. Ik zeg best vaak dat ik een jury goed vind en dan wordt ik raar aangekeken, vooral als er weinig wp's zijn gehaald.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:48

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 17-03-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:30

Hihi, ik praat ook liever niet te veel, wel als het bijv. lang duurt voordat de volgende binnenkomt ofzo, maar liever niet te veel tijdens de proeven. Bovendien ken ik vaak ook veel ruiters/paarden dus dan vind ik het soms een beetje raar om daarover te gaan praten. Maar meestal weet ik aan het eind toch wel wat dingen over de jury, bijv. of ze zelf een paard hebben of voor anderen rijden, wat ze rijden, etc...

Ik vind schrijven ook gewoon leuk, helaas zijn er bij ons niet zo veel KNHS wedstrijden dus kan ik het zo vaak doen.

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:04

Zouden meer mensen moeten doen

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:03

Ik schrijf ook altijd graag. Ik heb het idee dat, als je geintreseerd bent en vragen stelt, dit gewaardeerd wordt door de jury en enthousiast gaat uitleggen.

Heb nog maar 1 x een "mindere" jury getroffen, die alleen naar de afstamming keek en vaak de opmerking maakte, ach, het paard kan het wel, maar nu even niet, toch een 7 .

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:01

Inderdaad, ik heb ook van de 3 keer schrijven heel wat opgestoken

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:51

Ik krijg meestal hogere punten als dat ik zelf verwacht, misschien ben ik te kritisch? Maar er is natuurlijk wel een groot verschil tussen juryleden onderling en inderdaad, veel mensen geven de jury de schuld. Ik heb wel eens gehad dat op een kleine wedstrijd je na de proef naar de jury toegeroepen werd en dan kreeg je te horen wat zij ervan vond Vond ik erg goed

Ik heb zelf nog nooit geschreven, omdat ik eigenlijk elke wedstrijd bij ons thuis zelf mee doe, maar een vriendin van mij wel. En er was toen maar 1 iemand emt winst, maar er was wel heel duidelijk aangegeven wat er goed en fout was.

Ook vind ik het leuk als jury's er nog iets algemeens onder zetten als: mooie proef of een klein advies ofzo iets.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 17:28

Ja, zelf vallen de punten me meestal ook mee, tegenwoordig gelooft niemand me meer als ik zeg dat het niet goed ging. Maar merk toch bij ons dat er veel mensen zijn die zichzelf te hoog inschatten, das toch jammer, vooral voor hun zelf...

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:27

Jah, dan heb je er na een tijdje ook geen plezier meer in.
ik heb echt precies hetzelfde, als ik zeg dat het wel redelijk ging of neit zo goed krijg ik te horen: je wordt toch wel eerste joh.. of je hebt toch wel winst.

Maarja, ik word er alltijd nogal verlegen van

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:52

Aan de andere kant als ik schrijf bij ene jury die het heeft over karreknollen, knol hoort voor de kar niet in de dressuur, oh het is een *** dan ga ik uit van een 5 enz enz dan vergroot dat niet mijn begrip maar meer mijn mening dat dat soort mensen niet in het hok thuishoren.
Een jury hoort objectief te zijn.

Als ik zelf jureer maakt het mij niks uit met wat voor paard ze de ring in komen, als ze maar laten zien wat er gevraagd wordt dan halen ze de punten die ze verdienen.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 10:12

Ja, het lijkt me wel vervelend om zo'n jury te treffen. Het is mij nog niet overkomen, was het tot nu toe elke keer wel grotendeels met de jury eens.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:01

@ chelsea82
Ik zeg meestal bij het schrijven ook niet zoveel, maar dat komt niet omdat ik niet geintereseerd ben of omdat ik het niet leuk vind maar simpelweg omdat praten niet mn grootste hobby is en ik vaak al heel druk ben met schrijven (helemaal als de jury veel commentaar geeft)

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:07

Heb er wel eens bewust voor geozen om bij een bepaald jury lid te gaan schrijven. omdat ik meestal niet eens was met de punten die ik van haar kreeg of die andere kregen.
Het heeft indd heel verhelderend gewerkt, dat ik dus nooit meer bij die jury rijd. Op deze manier kan het ook nog wel eens positief werken.
Plus zie ik toch wel regelmatig dat de jury niet oplet tijdens een proef. Lees ze kijken niet eens....

Ik scheer ze niet over 1 kam, je hebt er zeker ook hele goede tussen.
Heb zelf ook wel een sgedacht dit is geen winst waard en dan heb je het dubbele, bij wijze van spreken gevoel en hoe het eruit ziet zijn wel 2 verschillende dingen.

Plus een jury kan mij na een proef ergens op aanspreken, dus ik vind dat een ruiter/amazone daar ook de kans voor moet krijgen, de meeste jury's zijn al snel weg na een rubriek, ik heb nog wel eens vragen of ze iets kunnen uitleggen met het commentaar wat ze geven...maar helaas dat gaat dan niet en dat is ook jammer...
Ook dit geld niet voor hun allemaal...

De goede moeten altijd onder de slechte lijden...

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:14

Ik schrijf de laatste tijd ook ontzettend veel, onder een B/L1 proefje kan je nog makkelijk af en toe wat vragen stellen tussen door. Maar als je naar het hogere gaat dan word het een stuk lastiger, en bij de junioren en young riders al helemaal niet meer! Maar tussen de ruiters door kan je af en toe wel eens wat vragen, of hij legt het uit!
Heb de laatste tijd dan ook erg veel geleerd waar ze nou opletten! Super!
En bij een B proefje als je dan beetje aardige jury hebt, kan je nog een beetje mee jureren! Mocht zelfs een paar keer in de M1 ofzo.. helpen! MOest ik zeggen wat voor cijfer het werd.. haha best lastig hoor!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 09:40

Ik schrijf ook regelmatig, en zoals de meeste hier zeggen vind ik het erg leerzaam, ik steek er gewoon veel van op.

Sommige jury's zouden idd niet in het hokje thuishoren, maar er zijn er ook bij waarop iedereen commentaar heeft en die eigenlijk heel goed/reëel punten.

x_ultimate_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:31

ik schrijf ook wel eens ooit, mar ik vind wel dat er af en toe mindere jury's tussen zitten, ik heb een keer een jury gehad waarbij ik hem eraan moest herinneren bij welk punt hij was gebleven of een die inderdaad ook heel erg naar de afstamming keek, of leeftijd...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:16

Ik heb laatst een keer geschreven, vind het erg leerzaam. Maar bij sommige jury's snap ik er inderdaad nog minder van. Ik doe wel eens de microfoon tijdens de indoorwedstrijden, dan zit ik als derde persoon in de jurykamer. Dat is nog veel leerzamer, omdat je meer kan kijken, en niet hoeft te schrijven.
Op zich denk ik dat het voor iedereen wel leerzaam is om een keer te schrijven, maar sommige personen mogen bij ons niet meer schrijven, omdat ze de jury proberen te beïnvloeden. Ja, dan verpest je het wel een beetje errug voor jezelf. Hebben de juryleden hier daar ook ervaring mee? Ik vraag me af of er bij meer verenigingen zulke problemen zijn.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 11:18

Hum, bij onze vereniging heb ik dat eigenlijk nog nooit gehoord...Wij maken onderling wel eens grapjes als: schrijf je wel wat goede cijfers voor me? ofzo, maar er is niemand die dat echt doet.