Orun opleidingen.. vertel eens...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Orun opleidingen.. vertel eens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:04

Sinds 2 jaar ben ik een beetje het lesgeven ingerold, wat begon met manegelessen en uitgebreid is naar privelessen.
Vanaf het moment dat ik begonnen ben met lesgeven heb ik mezelf voorgenomen om ook me papiertje te halen en dus de orun opleiding (richting dressuur) te doorlopen. Helaas is dit er nooit van gekomen door onder andere tijd en geld gebrek.
Inmiddels denk ik wel dat ik er nu de tijd voor vrij kan maken en financieel kan ik het me ook veroorloven maar ik zou graag wat ervaringen willen horen..

Waar ik me erg over kan verbazen zijn de bedragen...
kandidaat intstructeur 1e fase is nog een leuke bedrag van 465,- + 57,50 examengeld...
maar de 2e fase voor 1635 + 120 en 3e fase voor 2035+120... Wat een geld!
Als je even een rekensommetje maakt:
465+57,50+1635+120+2035+120 = 4432.50

Dan moet je wel erg veel lessen geven om dit terug te verdienen, voor een amateur zijn de 2e en 3e fase dus eigenlijk niet interessant of zie ik dit verkeerd???

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:12

Pff jeetje wat een bedragen zeg.
Ik wil zelf ook wel wat meer met lesgeven en wil dus ook eigenlijk wel een papiertje halen, alleen rijd ik geen wedstrijden (geen paard voor) dus het enige wat ik zou kunnen doen is dan de orun basis (toch?) iemand daar ervaring mee en wat de kosten daarvan zijn?

Dus geen antwoord op jouw vragen Margo, maar wel iets wat misschien bij het topic aan zou kunnen sluiten.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:36

Voor kandidaat instructeur 1e fase moet je zelf ook L niveau dressuur zijn: dat betekent ook een flinke investering in een (bijrijd)paard, lidmaatschap rijvereniging én wedstrijden rijden.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:40

moet je dan zelf een paard meeneme daarheen???
ik wil hietr ook wel wat meer over weten

Margo

Re: Orun opleidingen.. vertel eens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:04

@Bjarni: je kan wel basis instructeur doen. Hiervoor hoef je zelf niet gekwalificeerd te zijn in een klasse maar wel minimaal 17 te zijn..

Citaat:
Toelatingseisen

U moet lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de KNHS (dat kan ook de KNHS Recreatiesportvereniging zijn)

Er geldt een minimum leeftijdseis van 17 jaar, die u per 1 april 2006 moet hebben bereikt.

Alleen kan je dan niet doorstromen naar de 2 fase... Het is dus echt een losstaande curcus maar misschien wel interessant voor jou..

Citaat:
Doorstroming
Deze opleiding staat op zichzelf en biedt geen doorstroommogelijkheid naar de ORUN instructeuropleidingen

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:06

@ buster: voor de basis instructeur geld hetvolgende:
Citaat:
Voorwaarden en startdata
De eerstvolgende opleiding tot basisinstructeur begint eind oktober/begin november 2005. Van de cursisten wordt verwacht dat zij zelf regelmatig een ruiter en paard of pony (cat. D/E) meenemen waaraan lesgegeven kan worden.

en vanaf 1e fase kandidaat-instructeur kan je het volgende verwachten:
Citaat:
Voorwaarden & start opleiding
De eerstvolgende opleiding tot Kandidaat-Instructeur begint in november 2005. Voor het praktijkonderdeel rijden zult u regelmatig zelf een paard op minimaal L-niveau mee moeten nemen. Tijdens de lessen wordt er onderling ook van paard gewisseld. De paarden moeten een stokmaat van minimaal 1.60 meter hebben.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:11

PeruaansePas schreef:
Voor kandidaat instructeur 1e fase moet je zelf ook L niveau dressuur zijn: dat betekent ook een flinke investering in een (bijrijd)paard, lidmaatschap rijvereniging én wedstrijden rijden.

Ik begrijp dat dit voor sommige mensen niet vanzelfsprekend is om deze dingen te hebben maar denk dat die doelgroep zich dan ook beter kan richten op basisinstructeur en de wat gevorderede wedstrijdruiters bij de 1e fase moeten beginnen..

Om mezelf als voorbeeld te nemen: heb al 3 paarden in het Z en hoger gereden in de dressuur en ben nu een jong paard aan het opleiden (nu 3,5) dus voor mij zijn de eisen geen probleem.. Ook wanneer mijn eigen paard niet zal voldoen ivm de klassering is het voor mij niet zo heel erg moeilijk om een leen-curcus paard te regelen die wel op dat niveau geklasseerd is..

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:42

Tsja, ik heb (als nog meer amateur dan jij ) de tweede fase gedaan en wil volgend jaar de derde ook doen. Het is idd errug veel geld, maar verspreid over de 3 jaar (6 jaar in mijn geval) is het te doen. Of het interessant is? Dat is persoonlijk. Ikzelf wil het laatste papiertje ook graag hebben, zodat ik iets heb om te laten zien als ik toch wat in de paarden zou willen (voor wat het papiertje waard is...)

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:49

Ja het liefste wil ik ze ook alle 3 doorlopen desnoods met wat meer tijd ertussen... en je zegt wel: 'voor wat het papiertje waard is..' maar mijn ervaring is wel dat ze je er altijd naar vragen.. of je diploma's heb om les te geven maar dan ervaar ik ook dat ze niet meteen afhaken omdat je geen diploma hebt.. (dat was altijd bij mij zo tenminste..)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:58

Ook ben je dan bevoegd. Handiger als er iets mocht gebeuren tijdens het les geven. Errug belangrijk dus.
Ook is de cursus voor jezelf erg handig. Je leert er toch ook een hoop theorie, dingen waar je normaal niet zo snel bij stilstaat.

Bij de basis instructeur mag je lesgeven tot L niveau bij bijv. een vereniging en mag je commandant van een 8-tal zijn.

Ik heb 9 jaar geleden de basis gedaan. Was erg leuk. Handig is ook dat deze (net als de 1e fase) decentraal gegeven worden. Dus overal in het land. Voor de 2e en 3e fase moet je naar Ermelo.
Het was af en toe wel gehannes met het meebrengen van ruiters met paarden. Soms maken ze afspraken met ruiters op de locatie waar de trainingen gegeven worden. Misschien kan je daar eerst naar informeren.

suc6!

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:09

Ik persoonlijk vond het juist tegenvallen wat je leert, m.n. de eerste fase! De theorie, die zou elke paardeneigenaar wel aardig moeten weten en wat betreft het rijden denk ik dat Margo daar in de eerste fase ook niet veel van leert. Het lesgeven doet ze ook al, dus daar hoeft ze het ook niet voor te doen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 09:58

dus eigenlijk zijn voor mij de enige meerwaarde zijn dat ik dan een gediplomeerd instructrice ben.. ipv ongediplomeerd...

maar das natuurlijk ook wat waard...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:02

Margo schreef:
maar mijn ervaring is wel dat ze je er altijd naar vragen.. of je diploma's heb om les te geven maar dan ervaar ik ook dat ze niet meteen afhaken omdat je geen diploma hebt.. (dat was altijd bij mij zo tenminste..)

Als basis instructeur heb je ook een papiertje natuurlijk. Verder ligt het er helemaal aan wat je zelf wilt met het lesgeven. Als je je vooral richt op prive leerlingen met eigen paarden lijkt het me niet zo'n probleem.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 15:39

nee maar dan kunnen ze je nog aansprakelijk stellen volgens mij?

Maar voor op maneges en dergelijke is het een groot risico voor de manege wanneer er ongediplomeerde instructeurs les staan te geven.. Kan ik goed begrijpen en je weet natuurlijk nooit waar het goed voor is..

Maar als ik het goed begrijp start de orun maar 1 keer per jaar? alleen in november? Dan kan ik mooi nog even oefenen en sparen natuurlijk!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:03

hmm interesant onderwerp wil het ook gaan doen maar is er ook ergens een website van voor meer informatie???

je paard moet toch ook aan eisen doen als je die mee wilt nemen naar die cursus...

en wat is dan het verschil tussen 1ste fase of basis????
moet je eerst de basis doen dan eerste fase???

ik vraag wel erg veel maar wil het erg graag doen!!!!

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:10

Ik doe zelf nu de eerste fase . . dit staat los van de basiscursus.
Je moet zelf L1+1 zijn met een D-pony, E-pony of paard. En voor allround moet je B springen + 1 zijn. Dit hoeft niet met je curuspaard te zijn ! Bij ons lopen ook een paar 3/4 jarigen, als ze maar geschikt zijn als cursuspaard ! Er moeten ook anderen op rijden, en jij moet op andere paarden rijden.

Bij de basiscursus hoef je niet te rijden, alleen les geven.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 02:34

oke en moet je paard ook nog aan eisen doen????
en weet iemand een site waar je je aan kunt melden of iets??

Zam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:13

Daniella schreef:
oke en moet je paard ook nog aan eisen doen????
en weet iemand een site waar je je aan kunt melden of iets??

alleen bij de eerste fase moet je paard dus mee, ik neem aan dat je die curus wil gaan doen?
Het paard hoeft geen wedstrijden gelopen te hebben, maar hij moet wel geschikt zijn als cursuspaard, er moeten namelijk ook anderen op.
Op www.knhs.nl staat informatie, de volgende cursussen beginnen weer in oktober/november. Rond augustus staan er inschrijfformulieren op de site, en er staan dan ook de plaatsen waar cursussen worden gegeven.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 14:01

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 14:02

@ zam: wat zijn jouw ervaringen tot nu toe? valt het mee of tegen? voldoet het een beetje aan je verwachtingen? vertel nog eens wat meer...

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:16

Margo schreef:
nee maar dan kunnen ze je nog aansprakelijk stellen volgens mij?

Maar voor op maneges en dergelijke is het een groot risico voor de manege wanneer er ongediplomeerde instructeurs les staan te geven.. Kan ik goed begrijpen en je weet natuurlijk nooit waar het goed voor is..

Maar als ik het goed begrijp start de orun maar 1 keer per jaar? alleen in november? Dan kan ik mooi nog even oefenen en sparen natuurlijk!!

OOK als je gediplomeerd bent kun je aansprakelijk gesteld worden hoor! Verschil echter is dat een verzekering sneller bereid is om de door een gediplomeerd instructeur veroorzaakte schade te vergoeden dan schade die door een ongediplomeerd instructeur veroorzaakt is!

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:36

Margo schreef:
@ zam: wat zijn jouw ervaringen tot nu toe? valt het mee of tegen? voldoet het een beetje aan je verwachtingen? vertel nog eens wat meer...

Onze cursus bestaat uit een groep van 14 mensen. De eerste les hadden we 3 uur theorie en uitleg van de cursus. . Wanneer je redelijk veel in de paarden zit en er een beetje verstand van hebt is de theorie goed te doen. De weken daarna deden we het eerste uur theorie en daarna gingen we 2 uur rijden. Onze instructeur gaf ons dan aanwijzingen en keek meteen of de paarden geschikt waren voor de cursus. Wanneer je aan de kant stond moest je op een combinatie letten en daarvan goede punten en punten ter verbetering noteren. Deze besproken we dan in de groep. Sinds vorige week zijn we gestopt met de theorie lessen. We rijden nu 3 uur. . 3 x 3 combinatie's. Je hoeft dus niet elke week je paard mee te nemen. We zijn nu ook begonnen met elkaar les geven, dit word om het half uur gewisseld. We wisselen nu ook van paarden, je rijd eerst je paard los en dan gaat er een ander op. Op het examen moet je ook een half uur les geven en op 2 andere paarden rijden. Ik doe allround, dus moet ook met 2 andere paarden springen.

Ik ga er elke week met plezier heen , we hebben ook een leuke groep. Veel leeftijdsverschil, ik ben net 18, maar er zitten ook mensen van midden 40 in mijn groep. Het is wel aan te raden om buiten de cursus om ook les te geven, ook al zijn dit maar hele simpele lessen. Jij doet dit al las ik. Voor jou moet het goed te doen zijn. Er valt me tot nu toe niets van tegen, ook leer ik er van voor mijn eigen rijden. Je leert beter kijken . . Ik ben ook aan deze cursus begonnen om onder andere mijn eigen kennis uit te breiden, en daarnaast om lessen te mogen geven,. Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag !

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 01:50

ik word in april de 16de 18 jaar moet ik dan nog een jaar wachten of niet ???

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:30

Citaat:
Er geldt een minimum leeftijdseis van 18 jaar, waaraan u per 1 april 2006 moet voldoen.

Maar dit geld voor de opleiding die in November van start gegaan is.. Eerstvolgende start weer in November dus dan voldoe je wel aan de leeftijdseis.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:19

Ik heb de eerste fase ook afgerond.

Ga echter niet door met de volgende fase, puur omdat het zo belachelijk veel geld kost. Dat is zowat nog meer dan een hbo opleiding voor een heel jaar.

Met mijn eerste fase mag ik al lesgeven. Nu de komende jaren nog wat praktijkervaring opdoen en dan kan ik op mijn oude dag prima wat lesklantjes bezighouden.