Schattigheidsfactor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Schattigheidsfactor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 14:36

hallo,

Iedereen kent dat denk ik wel, kleine schattige pony's met jonge kindjes. Of juist een grote pony met een klein kindje.
Op veel wedstrijden zie ik dat daar bij de B of L proeven van de A/B pony's gewoon echt niet heel netjes gereden wordt maar dan kijk je later bij de uitslagen en dan zie je 170 punten ofzo.
Ik heb zelfs eens gezien dat er kinderen waren die met 194 punten naar huis gingen en die konden dan nog niet eens een behoorlijke volte sturen.

Oke ik ben het er mee eens dat het leuk is voor die kinderen en dat het goed is om ze te stimuleren maar zoveel punten
Dan zijn ze toch ook zo door die B en L heen en dan komen ze in bijv. de M1 en dan krijgen ze nooit punten. Of ze maken de overstap naar een grotere pony en dan rijden ze iedere keer in de 140.

Wat vinden de Bokt juryleden hier nou van??

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:26

helemaal niemand??

nicole_hetty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 10:28

Ja ikke:P ik vind dat ze het dan wel wat eerlijker mogen beoordelen. ik ben het met jou eens dat ze dan later geen punten krijgen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:15

Ik dacht juist dat het tegenwoordig wel mee viel met het schattige punten. Toen er nog geen Bixie was had je er altijd wel een paar tussen lopen in de B en L waar de jury schattige punten aan kwijt was.
194 punten is natuurlijk niet reëel als ze nog geen volte kunnen rijden en ik denk dan ook dat de klap hard aan komt als ze een gewone jury treffen. Maar dat geeft toch niet? Het is geen speeltuin maar een wedstrjd terrein.

Aan de ouders de schone taak om zo'n kind erop te blijven wijzen dat de punten niet vanzelf komen maar dat je er heel hard voor moet werken. Omgaan met teleurstellingen is een gedeelte van de opvoeding.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:37

Ik heb gisteren een heel klein meisje in de ring gehad van 6 jaar, haar pony was precies 20 jaar ouder. Was inderdaad heel schattig, maar had nog erg weinig met echt rijden te maken. Ze had in beide proeven geen winst maar achter in de 140 en 1 keer begin 150. Duidelijk op de coupon gezet wat er nog aan mankeerde en hopen dat ze er wat van leert.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:23

pony van 26?? Goh en ik dacht ik met mijn 20 jarige knol al 'riskant' bezig was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:26

nina62 schreef:
Ik heb gisteren een heel klein meisje in de ring gehad van 6 jaar, haar pony was precies 20 jaar ouder. Was inderdaad heel schattig, maar had nog erg weinig met echt rijden te maken. Ze had in beide proeven geen winst maar achter in de 140 en 1 keer begin 150. Duidelijk op de coupon gezet wat er nog aan mankeerde en hopen dat ze er wat van leert.

Voor iest wat nog weinig met rijden te maken heeft vind ik begin 150 wel erg hoog...

Suzanne F.

Re: Schattigheidsfactor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:47

Ja ik ben gevoelig voor de schattigheidsfactor. Laatst had ik een meisje van 8 in de ring met A-B pony in de L2. Echt superlief om te zien, zo´n pluizebolletje waar ze waarschijnlijk heel lang op aan t poetsen is geweest.

Maar een beetje rijtechnisch correct moet t wel zijn hoor hoewel ik wel soepeler ben qua nageeflijkheid bij AB pony´s.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:56

Fellor schreef:
nina62 schreef:

Voor iest wat nog weinig met rijden te maken heeft vind ik begin 150 wel erg hoog...

Wat heeft het voor nut om in de 130 terecht te komen?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:08

Het heeft geen nut om ze onder de 130 te geven behalve voor de overige deelnemers, die benadeel je als je er 1 veel te hoog punt. Die komen nu met een veel betere proef onder zo'n schatje te staan.

Als ze niet kunnen rijden nog zouden ze Bixie kunnen starten. Ze kiezen ervoor om op wedstrijd te gaan, dan ook wedstrijd punten toch?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:38

De overige deelnemers zijn een stuk ouder en kunnen er beter mee omgaan.

Bij ons komt de schattigheidsfactor ook met enige regelmaat voor hoor, hebben dan ook een paar combi's ertussen zitten die vreselijk leuk zijn. Een tijdje geleden hadden we een behoorlijk strenge Z jury die toevallig ook een paar AB-tjes te jureren had. En ik maakte me nog zorgen of ze niet afgeknepen werden, hadden ze allemaal ontzettend hoge punten!!!

Wel hard was het voor de ruiters erna in de L en M die behoorlijk zwaar gepunt werden....dus ja dan wordt het verschil wel heel erg groot!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:43

Ik heb het over een schatje die speciale punten krijgt, omdat ze zo leuk zijn. En die dan dus hoger komen te staan in hun eigen rubriek. Of te wel, de niet zo schattige ruiters moeten gewoon rijden voor hun punten en staan dan heel sip te kijken als zo'n peuter boven ze komt te staan.

Volkomen terecht als je een hele AB baan hetzelfde punt, maar kies er niet 1 of 2 ruiters uit, omdat het anders zielug is.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 08:52

Nee, nou meestal zijn het bij ons maar een handjevol AB-tjes en ja die zijn al snel schattig. Moest er toen wel om lachen want ik kneep m een beetje omdat ik die best wel strenge jury erbij gezet had......maar achteraf vonden de AB-tjes dat echt niet erg!!!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:18

Mijn kleintje reed met een C pony, dus tussen een stel van die grote meiden en ze had inderdaad wel meer punten dan ze verdiend had, Maar ik denk niet dat die anderen daar problemen mee hadden.
Ik ga geen winstpunten weggeven, en dat zie je bij de AB pony's nog wel gebeuren. In de B hele hoge punten en in het L vallen ze ineens door de mand, en dat vind ik niet kunnen. Vaak krijgen die combinaties in de B te hoge punten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:30

nina62 schreef:

Nou, het feit dat deze vraag gesteld wordt vind ik al vreemd...Ik ging er toch altijd vanuit dat er op wedstrijden gepunt werd op rijniveau.. Dat zal dan uiteraard wel weer aan mij liggen.

Misschien dat je die kinderen juist niet voor moet gaan houden dat ze er bijna klaar voor zijn, maar aan de feiten moet houden dat je eerst moet leren rijden voordat je jezelf en je paard voor een wedstrijd inschrijft, waar toch wel verwacht wordt dat je alles op orde hebt.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:56

Suzanne F. schreef:
.....hoewel ik wel soepeler ben qua nageeflijkheid bij AB pony´s.

Waarom dan? (gewoon vraagje hoor!)

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:19

Fellor schreef:
nina62 schreef:

Nou, het feit dat deze vraag gesteld wordt vind ik al vreemd...Ik ging er toch altijd vanuit dat er op wedstrijden gepunt werd op rijniveau.. Dat zal dan uiteraard wel weer aan mij liggen.

Misschien dat je die kinderen juist niet voor moet gaan houden dat ze er bijna klaar voor zijn, maar aan de feiten moet houden dat je eerst moet leren rijden voordat je jezelf en je paard voor een wedstrijd inschrijft, waar toch wel verwacht wordt dat je alles op orde hebt.

Ik denk dat een kind met 130 punten minder snel zijn best zal doen bij een volgende wedstrijd dan een kind wat net niet genoeg punten heeft.
Die wil met net iets meer zijn best doen toch een winstpunt en bij 130 is de kans klein dat je het bij een volgende keer wel haal.

Ben het er wel mee eens dat zo`n kind niet boven een ander kind mag komen die beter rijd, maar vind 130 wel erg laag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:19

Merens schreef:
Suzanne F. schreef:
.....hoewel ik wel soepeler ben qua nageeflijkheid bij AB pony´s.

Waarom dan? (gewoon vraagje hoor!)

Omdat dat vaak zulke jonge kinderen zijn. Bij de L2 AB kijk ik er uiteraard wel meer naar. Zodra ze B ponies gaan rijden is het eigenlijk serieus genoeg om daar naar te gaan kijken.

Ik geef ze ook geen wereldpunten hoor in de B bij AB ponies als ze niet nageeflijk zijn maar ben er wel wat soepeler mee als bij de gewone B-tjes.

Moirae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:27

Ik heb een half jaar geleden iemand geholpen bij de jonge kinderen en AB proefjes.Echt schátjes!Maarja,wel realistisch houden he!De meeste hadden tussen de 140 á 150,maar ze reden ook best wel netjes voor zulke kleintjes!

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:40

Ik geef bij de kleintjes geen winstpunten weg, maar ga inderdaad ook niet extreem laag zitten. Als je bijvoorbeeld 150 punten geeft dan weten ze heus wel dat het niet goed was en bij 130 weten ze dat ook. Blijf een beetje stimulerend bij die kleintjes. Geef opbouwende kritiek en gaat iets goed, zet dat er dan ook bij. Maar ga inderdaad geen winstpunt geven als hij niet verdiend is, want je komt ze dan in het L weer tegen. Ik heb zelf ook een "knuffelcombinatie" onder mijn hoede en die vind het ook niet leuk als ze punten krijgt die ze eigenlijk niet verdiend; (en andersom is natuurlijk ook niet leuk).

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:07

Angelo schreef:
Ik geef bij de kleintjes geen winstpunten weg, maar ga inderdaad
ook niet extreem

laag zitten.

Dat dacht de jury in Weert bij de kleine Rothenbergertjes wellicht ook........... (maar die zijn gewoon echt goed denk ik.... )

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:08

Suzanne F. schreef:
Omdat dat vaak zulke jonge kinderen zijn. Bij de L2 AB kijk ik er uiteraard wel meer naar. Zodra ze B ponies gaan rijden is het eigenlijk serieus genoeg om daar naar te gaan kijken.

Ik geef ze ook geen wereldpunten hoor in de B bij AB ponies als ze niet nageeflijk zijn maar ben er wel wat soepeler mee als bij de gewone B-tjes.

Mee eens Suzanne
Ik vind dat als je ze daar in de AB-ponies op af gaat straffen (door het ook als commentaar op de coupon erbij te schrijven), dan lok je alleen maar uit dat die kinderen die ponies met de handen naar beneden gaan zitten zagen, omdat de pony van de jury nageeflijk moet
Dan zie ik liever een kind die de pony tenminste op de eigen benen laat lopen (en ik zeg níet dat ze nu ook helemaal niks meer hoeven te doen aan de voorkant, maar veel van die kinderen zijn gewoon nog te klein om dat voor elkaar te krijgen)

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:53

Ik vind dat je kleine kinderen geen 130 pnt. hoeft te gaan geven. Hierdoor haal je alleen maar hun motivatie weg en het plezier om wedstrijden te rijden.
Aan de teugel rijden is voor kleine kinderen vaak best moeilijk en meestal gaat dit dan ten koste van de houding.
Ik denk dat het belangrijkste is bij kleine kinderen dat ze netjes zitten en hun figuren netjes rijden. Vaak zijn kinderen schattig als ze netjes rijden. Dus dan denk ik dat de schattigheidsfactor meetelt

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:27

renskek schreef:
Aan de teugel rijden is voor kleine kinderen vaak best moeilijk

en niet alleen voor de kinderen denk ik. Wat dacht je van die kleine pony's met hun dikke, korte nekjes.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:04

ik heb het een jaar of 3 geleden gehad met een leerling van mij. die was zo klein dat haar beentjes niet eens onder het zadel uitkwamen
ze deed voor de allereerste keer mee aan een concours ( kampioenschappen van enschede) en kon met moeite in galop blijven zitten op zo'n 'grote" pony. maar ja, big smile, dikke pret etc
de jury zat er nogal vertederd naar te kijken en ja hoor.. ze werdt 2e van enschede van de C pony's