ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DMHorses

ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:00

Hallo,
Morgen is mijn eerste cursus dag voor de eerste fase van de Orun, nou wil ik alleen weten hoe dat zit met dat je iemand anders op je paard moet laten rijden. Hoe gaat dat in ze werk en kan je dit ook weigeren?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

gr. dorinda
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 02-11-05 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel veranderd

Wiepie

Re: ORUN vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 06:58

Halverwege wordt er gewoon een keer gewisseld van paard. En het lijkt me wat vreemd als je dat wilt weigeren, dan moet je niet aan de cursus meedoen.
Succes met je cursus!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:11

VMR -> JI

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:13

geheel met wiepie eens.

ze geven je niet zomaar je diploma, als je op een paard netjes kan rijden. je zult in de toekomst nog veel vaker van paard moeten wisselen.
heel logisch, want ze willen graag zien of jij ook op een ander (moeilijker) paard kan rijden. en of jouw paard zo netjes gereden is, dat een ander er ook mee weg kan rijden.

dus als jij dit wil weigeren kun je beter een andere opleiding gaan doen

Kitty

Re: ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:17

In een andere topic had ik juist geplaatst:
Citaat:
Ik ken toevallig één van de deelnemers die ook ORUN gaat doen bij mij in het groepje en diegene ging in het verleden niet al te zachtzinnig met het paard om. (ruk en schop)
Ik heb deze persoon eigenlijk liever niet op mijn paard...

Nu ga ik er maar vanuit dat er goede begeleiding bij is, maar fijn vind ik het niet...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:23

Je hebt te accepteren dat elke cursist op je paard kan stappen.....dat hoort erbij! Leuk hoeft dat niet te zijn, maar ach, ze zitten er maar 20 minuten op hoor!

Wel een goeie is dat ik tijdens de cursus geweigerd heb iemand anders zijn paard te rijden (notabene één van een bokker, Cinzano), die vond ik maar wat griezelig en ik heb de bewuste gok genomen dat ik hem dan ook maar niet op mijn examen had! Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik wilde daar echt niet op. Hij ging een paar keer flink aan het racen en ik hou daar helemaal niet van! Dus ik ben er ook echt niet opgestapt.....

Overigens had ik hem niet op mijn examen maar ben toch alsnog gezakt.....maar dat lag dus niet aan hem!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:23

nee , mag je niet weigeren. Soms is het inderdaad niet leuk, wat je te rijden krijgt. Of wat er op je paardje rijdt .

Ik had twee super lastig te rijden paarden met het examen!

Succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:05

Ik heb tijdens de Oruncursus ook wel eens mensen op mijn paarden gehad die niet echt zo reden als ik zou willen. Maar uiteindelijk zitten ze er niet zo lang op en als je er al last van hebt is het meestal na een dag of twee wel over.
Hoort nou eenmaal bij de cursus.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:28

ik zou daar met springen dus wel problemen mee hebben, je hebt maar zo het vertrouwen bedorven.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:32

Hmm Ik heb ook liever niet iedereen op mijn paard hoor!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:34

Dat weet je als je de ORUN gaat rijden.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:46

maar dan hoef je het nog niet leuk te vinden! toch?

MissSol Ik hoop voor je dat er een beetje leuk iemand op je paardje gaat!!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:02

Tja, ik vrees dat iedereen wel een keer op je paard komt. Dus ook de mensen die je er liever niet op hebt. Daar moeilijk over gaan doen helpt niet en zal ook niet bevorderlijk zijn voor de sfeer. Bedenk maar hoe je je zelf zult voelen als één van de andere kandidaten zegt dat ze jou liever niet op haar paard heeft.....

Ik kan me voorstellen dat je het niet altijd leuk vindt, maar het hoort nu eenmaal bij de cursus, dat weet je als je je opgeeft. Gewoon aan blijven denken dat de instructeur er bij is en dat die echt wel ingrijpt als iemand je paard onbehoorlijk behandelt.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:08

Had gisteren mijn 1e cursusavond. Was nog alleen theorie. Als een combinatie echt niet zou passen houden ze er wel wat rekening mee geloof ik. Tot nu toe leken ze me allemaal wel geschikt gelukkig.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:20

goh, dan zou ik die opleiding dus al nooit doen..
Mijn paard is erg eenkennig en laat geen anderen in de stal of op zijn rug. Het is een lusitanohengst en toen mijn zusje er op wilde (nadat ik al gereden had, dus hij was niet fris ofzo) begon hij haar eraf te bokken!
Gelukkig had ik hem wel vast en mijn moeder kon haar er net op tijd aftrekken aan haar trui.
dat was wel banketstaaf maar had ook wel wat grappigs toen hij na een paar pasjes doorhad dat er iemand anders op zijn rug zat..

Ik vraag me af of meer mensen dat hebben meegemaakt, dat hun paard geen anderen op zijn rug wil...?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:39

daarom moet je ook niet je beste wedstrijd paard naar zo'n cursus meenemen.
ik heb deurne gedaan, en had toen pino bij, pino kon altijd wel heel goed laten merken als iemand te hard was met de hand, dan ging ie aan de kletter
met springen was pino heel simpel, je hoeft echt niet superhoog te springen met andermans paard, dus verpesten is dan echt niet aan de orde.
en nogmaals, neem een simpel cursuspaard mee, niet je beste en misschien gevoeligste wedstrijdpaard.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:44

Ja maar crossmonster, niet iedereen heeft meerdere paarden tot zijn beschikking.
Mijn Z-merrie is de enige die geschikt is, want het hengstje is maar 1,55 m. en nog maar net één dag onder het zadel en mijn andere merrie is nog maar een half jaar oud.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:48

dan kun je een advertentie plaatsen op marktplaats, er zijn meer mensen dan je denkt , die graag hun paard op een serieuzere manier gereden zouden willen zien hebben.

ik heb in mijn deurne tijd zo meerdere paarden achter de hand gehad. ook pino was in het eerste jaar niet van mij.

soms duurt het even voor je die mensen vind, maar zoekt en gij zult vinden, wellicht wel vrij dicht bij je in de buurt

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:05

Palhaço schreef:
goh, dan zou ik die opleiding dus al nooit doen..
Mijn paard is erg eenkennig en laat geen anderen in de stal of op zijn rug. Het is een lusitanohengst en toen mijn zusje er op wilde (nadat ik al gereden had, dus hij was niet fris ofzo) begon hij haar eraf te bokken!
Gelukkig had ik hem wel vast en mijn moeder kon haar er net op tijd aftrekken aan haar trui.
dat was wel banketstaaf maar had ook wel wat grappigs toen hij na een paar pasjes doorhad dat er iemand anders op zijn rug zat..

Ik vraag me af of meer mensen dat hebben meegemaakt, dat hun paard geen anderen op zijn rug wil...?

Jouw paard zou dus ook gewoon echt geweigerd worden voor de cursus! Er staat heel duidelijk in de papieren als je je opgeeft dat je een cursuspaard mee moet nemen, van een bepaald niveau en hij moet door anderen gereden kunnen worden! Heel simpel, je paard wordt geweigerd en je krijgt de kans een andere te zoeken, anders moet je stoppen met de cursus......

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:21

Helaas niet nee. Mijn vorige paard heeft er 4 maand over gedaan voorddat hij weer de oude had nadat hij door iemand even helemaal ''inelkaar'' werdt gereden. Ik keek met trieste ogen toe en de leidster zei er niks over. Die vondt het helamaal geweldig dat hij al in de krul getrokken een uitgestrekte draf reed.
Nee ik hem een rare nasmaak in mijn mond vande orun. ik heb veel geleerd maar had het zeker niet overgedaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:37

Ik vraag me toch af of je de basis nou zo lekker voor elkaar hebt als iemand binnen een half uur je paard zo kan rijden dat je 4 maanden nodig hebt om het weer op te knappen.
Lielle schreef:
ik zou daar met springen dus wel problemen mee hebben, je hebt maar zo het vertrouwen bedorven.

Mijn ervaring is dat er zo laag op de cursus gesprongen wordt dat het allemaal wel meevalt.
Ik had destijds twee Z paarden om mee te nemen dus die kreeg je niet zomaar onzeker op 60cm. Kan me voorstellen dat het met een 4 jarige met veel kwaliteit anders ligt.
daffodil schreef:
Jouw paard zou dus ook gewoon echt geweigerd worden voor de cursus! Er staat heel duidelijk in de papieren als je je opgeeft dat je een cursuspaard mee moet nemen, van een bepaald niveau en hij moet door anderen gereden kunnen worden! Heel simpel, je paard wordt geweigerd en je krijgt de kans een andere te zoeken, anders moet je stoppen met de cursus......

Ik mocht het eerste jaar ook een paard niet meenemen voor het examen omdat niemand erop durfde en die deed niet eens heel raar.
De jaren daarop deden ze niet zo moeilijk.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:51

crossmonster schreef:
daarom moet je ook niet je beste wedstrijd paard naar zo'n cursus meenemen.
ik heb deurne gedaan, en had toen pino bij, pino kon altijd wel heel goed laten merken als iemand te hard was met de hand, dan ging ie aan de kletter
met springen was pino heel simpel, je hoeft echt niet superhoog te springen met andermans paard, dus verpesten is dan echt niet aan de orde.
en nogmaals, neem een simpel cursuspaard mee, niet je beste en misschien gevoeligste wedstrijdpaard.

en als je dan maar 1 paard heb... ?

ik wil later denk ik ook de ORUN doen maar.. hmm heb liever ook niet dat er iemand anders op mijn paard komt.. misschien moet ik tegen die tijd toch maar even een bijrijdpaardje erbij zoeken ofzo..

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 07:42

Voor al diegenen die zo'n moeite hebben met een ander op je paard, ga dan basisinstructeur doen, dan hoef je je eigen paard helemaal niet mee te nemen. Je moet alleen een paar keer een combinatie meenemen die redelijk dressuurt en een sprongetje kan maken! Simpel toch??

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:53

Ik heb in principe geen moeite met anderen op mijn paard, alleen wel als er serieus springwerk gedaan wordt en de ruiter in kwestie zou het vertrouwen van mijn paard bederven. 60 cm valt idd niet onder serieus springen trouwens

Nou heb ik geen plannen in die richting dus het is ook wel redelijk hypothetisch

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:58

hypotheet die je bent lielle

het rijden daar valt reuze mee als iemand anders op je paard zit.

ik zal eerlijk zeggen dat ik ook een keer erg boos ben geworden op een instructrice van deurne, ze zette iemand op pino die gewoon echt waardeloos reed.
je hebt natuurlijk verschillende vormen van waardeloosheid, maar deze amazone reed puur op de hand,
ze ging op pino zitten en meteen ging hij aan de kletter, en dat kreng bleef maar trekken en zagen, het arme beest wist niet wat m overkwam, het was ook nog eens een flinke meid, lang en stevig, dus hij kreeg haar er ook niet zomaar vanaf gebokt.
maar in mijn deurne tijd was dit de enigste nare ervaring met andere ruiters erop.
als je je paard goed gereden hebt, doe je dan ook geen 3 maanden erover als er iemand anders nog geen half uur op heeft gereden.
als je er zolang over doet, dan heb je je paard niet echt goed onder de man moet ik zeggen....