Ongeschoren = een laag cijfer voor verzorging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Ongeschoren = een laag cijfer voor verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 21:50

Ik was zondag met iemand mee op wedstrijd (als groom), en had alles tip top op orde. Alles was glanzend, schoon en netjes. Paardje zag er ook keurig uit, alleen is het nog niet geschoren en heeft het erg snel warm. Het is wel een kwpn'er, staat met dek op, dus een echt beertje is het niet.
Maar hij heeft het toch vrij snel warm. Zondag was het in de losrijbak ook vrij op temperatuur, met als gevolg dat t paard tijdens de proef al een mooi schaapjesvachtje had. (Krulletjes tgv het zweet) En dit werd door de jury met een 6 voor verzorging beloond...
Vinden jullie dit terecht, zouden jullie dit ook doen?
Ik vond het zelf niet helemaal eerlijk. Het scheren was er nog niet helemaal van te komen en het weer was er ook nog niet echt helemaal naar. Baalde er zelfs een beetje van.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:53

Tja, dat blijft ook weer zo'n eeuwig discussiepunt. Zondag was het natuurlijk wel extreem warm voor de tijd van het jaar.
Niettemin wordt er een paard in wedstrijdconditie gevraagd en geen teddybeer
Als je krulletjes ziet, vind ik toch wel dat je kunt spreken van een beertje

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:51

Erm stond het op de coupon dat je een 6 had omdat hij niet geschoren was? Anders vind ik dat je een behoorlijk slinger richting speculatie maakt.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:32

Fitzroy schreef:
Tja, dat blijft ook weer zo'n eeuwig discussiepunt. Zondag was het natuurlijk wel extreem warm voor de tijd van het jaar.
Als je krulletjes ziet, vind ik toch wel dat je kunt spreken van een beertje

ik kan me wel voorstellen dat je als jury inderdaad liever geen teddybeer ziet
En het is inderdaad wel erg vreemd dat het nu nog ruim 20 graden is/was. Ik heb het dilemma ook: sta bij een stal met alleen buitenbak, paard heeft wel vacht gekregen en dus nu altijd erg snel zweten, maar scheren doe ik liever niet. Als het nu ineens gaat vriezen heb ik er liever wel een klein beetje haar op
en tot die tijd, tja, riskeer ik maar even lagere punten voor de verzoriging. Zolang ik zelf weet waarom ik daarvoor kies vind ik dat niet zo erg.

Hazna

Re: Ongeschoren = een laag cijfer voor verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:12

Onze tinker is ook niet geschoren, hoor. Dit zijn we ook niet van plan. Voor een wedstrijd verzorgen we hem gewoon netjes en afgelopen zaterdag kregen we een 8 voor de verzorging. Een pony/paard hoeft dus niet perse geschoren te zijn om goede punten te halen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:45

Fitzroy schreef:

Er staat trouwens nergens vermeld dat wedstrijdconditie betekend geschoren?

En ik vind het ook zeker niet terecht dat er minder punten worden gegeven als een paard niet geschoren is tegen over geschoren. En dan laat ik de teddyberen versus een redelijk normale wintervacht er buiten.

De juryleden hier vinden het punt van verzorging bijna allemaal zo'n onzin op het protocol en geven vaak standaard aan iedereen een 7 of 8. Mits je tenue wel juist is, zo was er laatst een die d'r plastron tussen de wedstrijden door even had afgedaan. Er wordt dus wel naar gekeken, maar niet oh is ie geschoren, oh is dat sokje wel wit genoeg (indoor), oh datvlechtje is iets schever dan de andere. Oh, geen ankyknotten maar nog gewoon met elastiek, schande..... PUNT erAF.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:47

ik vind dat er wel verschil in mag zijn

het is gewoon netter als het paard glad is, zonder krullen
en daar kies je als ruiter dan zelf voor wat je wilt

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:48

Ik wil graag weten of je echt duidelijk op je protocol had staan dat het een zes ivm niet geschoren, of dat misschien wel iedereen die standaard zes had???? Want dan trek je een conclusie die er misschien helemaal niet is.....

Overigens ben ik superslons eerste klas en ben nog te belazerd om grondig te poetsen met een wedstrijd, dat cijfer voor verzorging staat immers toch meestal al vast en met Alfons krijg ik m al helemaal niet meer.........die heeft benen als een beertje!!!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:52

ik zou juist wel scheren.
Ik rijd altijd buiten en met lang haar worden ze sneller koud en kunnen ze ziek worden als ze nat van het zweet zijn. Dit is nl wel door en door nat.

Als je scheert kun je toch met een uitrijdeken losstappen en uitstappen ? Je paard is dan in elk geval niet doorweekt..

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:55

Het gaat hier niet om het wel of niet scheren, maar of ze een lager cijfer voor verzorging gekregen heeft ivm het niet scheren......

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:14

ElCamino schreef:
ik zou juist wel scheren.
Ik rijd altijd buiten en met lang haar worden ze sneller koud en kunnen ze ziek worden als ze nat van het zweet zijn. Dit is nl wel door en door nat.

Als je scheert kun je toch met een uitrijdeken losstappen en uitstappen ? Je paard is dan in elk geval niet doorweekt..

dat is zeker een optie ja en dat deed ik ook altijd.
Maar als je 10 minuten wil losstappen op een stuiterfris paard dat bij elke keer dat zn deken langs hem beweegt door wind oid begint te springen enzo wordt het soms wel erg problematisch. Daardoor scheer ik nu niet. Die van mij wordt sowieso al veel frisser van scheren en dekens met losstappen schijnt hij niet echt te willen wennen (kan even goed gaan en dan ineens is het weer goed mis)
ik stap gewoon langer uit

en verder ben ik het met Fitz eens dat een paard met krullen in zn vacht van het zweet niet aantoont in wedstrijdconditie te zijn... Want is het door de vacht dat hij zo zweet of door de slechte conditie in het algemeen? Dat wordt dan wel erg lastig beoordelen...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:58

Hazna schreef:
Onze tinker is ook niet geschoren, hoor. Dit zijn we ook niet van plan. Voor een wedstrijd verzorgen we hem gewoon netjes en afgelopen zaterdag kregen we een 8 voor de verzorging. Een pony/paard hoeft dus niet perse geschoren te zijn om goede punten te halen.

Dat is zo!
Maar ik heb ooit geschreven bij een jury die van mening was dat als de combinatie door het geven van een 8 aan een wp kwam (en dat rijtechnisch nog niet zo voorelkaar had) ze dat punt niet hoger dan een 6 liet opschrijven...

Ik helemaal verbouwereerd dat kan ik je vertellen!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:00

Ik krijg altijd een 6 voor verzorging,ookal glanst mijn paard & is ze helemaal netjes ingevlochten ..

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:02

Heb er met beide paarden nog nooit last van gehad en ze zijn allebei ongeschoren. Sommige jury's geven nou eenmaal standaard een 6, andere een 7 of 8.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:41

Sammie schreef:
Fitzroy schreef:

Er staat trouwens nergens vermeld dat wedstrijdconditie betekend geschoren?

Als je zoals TS schetst een paard hebt dat krullen heeft van het zweten dan noem ik dat geen wedstrijdconditie.
Maar goed, waar hebben we het hier weer over? Een verschil tussen een 6 en 7 of hooguit een 8?
Gewoon rijtechnisch een goede proef neerzetten dan maakt je cijfer voor de verzorging niets meer uit.

( ook dit heb ik al vele malen gepost op Bokt )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:45

Gerrie schreef:
Dat is zo!
Maar ik heb ooit geschreven bij een jury die van mening was dat als de combinatie door het geven van een 8 aan een wp kwam (en dat rijtechnisch nog niet zo voorelkaar had) ze dat punt niet hoger dan een 6 liet opschrijven...

Kan ik wel bij inkomen.

Ik heb nog geen verdere reactie van de Ts gezien.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:58

Ongeschoren? Waren de benen wel opgeschoren? Of had het paard nog zijn sokken aan om het zo maar te zeggen? Want dan wordt het beeld ook wat onverzorgder (mits dat het een tinker is,dan is het verhaal anders )

Maar er zijn enkele jury's die gewoon standaard idd een 6 geven. En sommigen durven wel een 7 of 8 te geven. Het ligt eigenlijk aan de ruiter(qua verzorging en uitstraling) en aan de jury(hoeveel hij/zij gemiddeld geeft voor verzorging).

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:42

ligt gewoon aan de jury, en persoonelijk interesseert me het punt voor de verzorging helemaaaal niet
sommige jury's geven standaard een 6 anderen kijken nog of t paard er wel/niet netjes uitziet en zetten daarna een cijfer neer, maar de meesten geven bv de hele ring een 6 of een 7 ofzo

ook heb je jury's die een 6 geven omdat je ander net over de grens van wel/geen wp, of in sommige gevallen 1 of 2 wp heenkomt als ze een 7 of meer zouden geven

maar of je nou een 6 of een 7 hebt maakt imo niets uit, ligt puur aan wat de jury wil zien of wat voor jury het is

als je die punten nodig hebt voor een wp dan zit er iets anders niet goed, maar dat is bij die combi, als ik de goede voor me heb, niet nodig

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:35

Dat is waar, maar het zijn wel punten die tr gewoon bij horen .
Zo had ik vorige keer wel goed gereden, maar waren ze verzorging 'vergeten' te jureren. Het mag er idd niet vanaf hangen, maar het hoort er wel gewoon bij.

Olga staat ook al weer goed in de winteracht, maar goed, hoger dan een 6 voor verzorging krijg ik toch niet . Deze zomer had ik haar helemaal gewassen, was ze spierwit en netjes, kreeg ik een 6, een maand geleden was ze gaan liggen in de mest, bruine buik als gevolg, te koud om nog te wassen, kreeg ik ook een 6..

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:00

Ik ben het met Fitzroy eens.

Overigens staat in het instructieboek voor juryleden dat een lange wintervacht reden is voor punten aftrek bij 'verzorging'...

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:54

missmuts schreef:
Ik ben het met Fitzroy eens.

Overigens staat in het instructieboek voor juryleden dat een lange wintervacht reden is voor punten aftrek bij 'verzorging'...

Nou dan is het toch gewoon opgelost.
Het antwoord is dus: het is volkomen terecht.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:28

ja een mega teddy, maar ieder paard wat nu iets wintervacht heeft aangemaakt is zeiknat na binnen losrijden omdat die bakken vaak zo warm zijn, zeker met de zon er op

dit paard is toch alles behalve een beertje?

naja de mijne is iig nog nooit geschoren, heeft deken+hals op 's winters en heb me op 1x na nog nooit gestoord aan de punten voor de verzorging, toen kreeg ik tijdens mn 2e proef een 5 omdat zn voetjes modderig waren(tsja was outdoor conours had al losgereden+1 proef gereden en het regende) en er 1 knotje los was(waar mn handen zaten)
toen heb ik later gevraagd waarom ik die 5 had, ja zegt ze witte voetjes horen wit te zijn, ben toen boos geworden en gezegd dat ik om 7.00 voetjes had staan wassen maar na losrijden+proef rijden op het zand terwijl het regende er nou eenmaal modder op voetjes komt
kreeg later te horen dat die vrouw bijna nergens meer gevraagd werd en naja ik snap waarom, ze had die dag wel meer rare dingen uitgehaald

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:46

Renske20 schreef:
dit paard is toch alles behalve een beertje?

Dit paard is inderdaad geen beertje.
En staat ook onder een deken ja.

En zo ontzettend drijfnat wassie ook niet. Maar op de hals zag je al wel duidelijk dat ie aan het zweten was.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:50

dan halen von en ik met Q morgen ook slechte cijfers voor de verzorging, die is ook op zn hals flink nat tijdens het rijden(en als ie stout is niet alleen bij zn hals )
ben benieuwd 3 proefjes in 2 dagen, 3 verschillende jury's en zal de punten voor de verzorging eens kritisch bekijken deze keer

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:55

Ik ben gisteren met mijn teddy beer op wedstrijd geweest en had een 8 voor verzorging