Na de prijsuitreiking ben ik eens met een jurylid gaan praten over mijn gereden proeven. Op de vraag hoe het kon dat ik bij een goed gevoel deze punten (184 en 179) had gereden (positief gesteld en met vrolijk gezicht want toch wel tevreden) kreeg ik het volgende te horen:
"er zaten gewoon heeeele slechte stukken tussen!". Mmm, okay, dat heb ik op het protocol niet gezien want er waren geen 1-en of 2-en maar goed..
Toen ging mevrouw verder met dat mijn paard .."een slechte bouw heeft die dus geen dressuur kan lopen". ???
Tenslotte werd nog de opmerking gemaakt dat als ik met dit paard ergens anders zou gaan starten dan hier bij ons op het eiland, "dat ik dan nooit punten had gereden".
Op die laatste opmerking kon ik reageren met het verwijzen naar het feit dat dit paard en ik net afgelopen maand op een wedstrijd "aan de wal" een keurige nette 3e plaats behaalde in haar L2 debuut met 188 punten..
Daar werd verder niet op gereageerd en weg was de jury. Moest de boot halen.
Dit alles bij elkaar vond ik heel naar om te horen en ik zit er mee. Vooral die laatste opmerking is natuurlijk niet handig: hoezo hoger jureren als je op een eiland bent om te jureren op dressuurwedstrijd? Want dat is kennelijk wat ze heeft gedaan hier. Zoals ik het zie brengt ze zichzelf in diskrediet en minacht ze de ruiters hier die hun absolute best doen om goed voor de dag te komen op de wedstrijden, ook al worden die hier op ons eigen eiland verreden. Het komt over alsof ze zegt: jullie kunnen op je kop gaan staan hier en nog punten rijden maar dat kan aan de wal niet.
Dat willen we ook niet, we willen eerlijk beoordeeld worden.
Moet ik hier iets mee? En zo ja, wat zou ik hiermee moeten doen?
Wat een afschuwelijke reacties... ooooh, je zal dat naar je hoofd/langs je hoofd geslingerd krijgen! Niet normaal..

Ik hoorde ook dat deze jury algemeen niet positief bekend staat en dan niet omdat ze zuinig is met de punten, maar omdat het ook vaak gewoon niet klopt.