Lesklanten die (laat) afzeggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Lesklanten die (laat) afzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 18:07

Dag mede-instructeurs/trices,

Nadat ik in Deurne en Warendorf mijn diploma's heb gehaald (en zelf zware tour dressuur rijd + Z spring) ben ik meer gaan lesgeven. Hier, in Duitsland, maar ook in Nederland. (Ik woon vlak bij de grens.)
Het valt mij op dat ze in NL vaak de les afzeggen. Paard kreupel, geen tijd gehad, slecht weer, paard naar fysio/osteo geweest en niet mogen rijden, paard verkocht, scheiding, zelf geblesseerd en noem maar op. Hierdoor heb ik hele 'gaten' in mijn planning. Doorberekenen bij te laat afzeggen werkt ook niet echt, want dat wordt er gezegd 'paard is kreupel'. Die hele rompslomp is het mij ook niet waard. Ook bij NL collega's hoor ik deze klacht, je kunt er met goed fatsoen echt niet op rekenen qua dagindeling laat staan inkomen. Nou hoeft dat bij mij gelukkig niet maar ik vraag mij af hoe jullie ervaringen zijn?

Hilli

Re: Lesklanten die (laat) afzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:13

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:15

Ik geef dan geen les maar ben wel een "vrije" ondernemer met het zelfde probleem. Ik heb een paar jaar geleden dit met m'n klanten besproken en verteld dat je een vaste plek in de agenda hebt en bij niet komen je de helft betaald. Dus of je komt of je betaald de helft. En , in jou geval, zoek je een vriendin of zo. Of je lest met het paard van een vriendin. Er is immers altijd wat te leren.
Gewoon op een vriendelijke manier zeggen dat je alleen serieuze klanten wil.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:17

Toch harder worden en gewoon toch doorlaten betalen ondanks, paard kreupel, bak te nat etc.
Moeten ze maar eerder afmelden. Degene die zich wel netjes afmelden die hoeven niets te betalen.

Op een gegeven moment gaan ze wel nadenken over hun acties.

Of je gooit je tarief omhoog en je geeft dit probleem als reden op van verhoging.

De klanten willen niet extra betalen, dus ze gaan wel op tijd afmelden.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 31-05-14 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:18

Hi TS,

Ik ken dit probleem. Soms denk ik wat een volle week en voor ik het weet eindig ik net als jij met complete gaten in mijn planning. Wat ik misschien nog erger - maar in ieder geval minstens zo erg vind - zijn de ruiters die op de wedstrijddag zelf of de avond van te voren om 23.00 uur nog afmelden om een of andere vage reden. Gezondheidsproblemen zijn gezondheidsproblemen, maar geen zin hebben of het komt net niet uit had je ook van te voren kunnen bedenken. Het ergste is dat er een aantal vrijwilligers word ingecalculeerd, een beperkt aantal starts zijn en ga zo maar door. De complete startlijst loopt in het honderd en je loopt een hoop inkomsten mis of moet juist nog meer kosten gaan maken als je achter je inschrijfgeld aan moet. Om een lang verhaal heel kort te maken, begrijp je dat de frustraties ook aan deze kant van de computer groot zijn. Maar wat je er precies aan kan doen weet ik ook niet? Ik probeer in ieder geval altijd een flinke reservelijst aan te leggen voor wedstrijden en met zoveel mogelijk lesklanten op een vaste tijd afspraken in te plannen, maar ook dit is niet zaligmakend. Dus mocht men hier op bokt nog tips hebben dan hoor ik het graag!

:)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:26

Ik ben dus zzp'er paardrij-instructrice en het viel mij op een gegeven moment op dat het altijd dezelfde klanten waren.

Is dat bij jullie ook zo.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:39

Vooruit betalen met korting? Of meer betalen als je op de dag zelf betaald? Ik werk met een online boekingsysteem en kan dat dus zo instellen dat als de klanten van te voren betalen met iDeal dat het goedkoper is. En dat werkt erg goed.

Jullie werken anders maar het principe moet dan ook gewoon werken. M'n vriendin is personal trainer en die rekent gelijk voor de hele maand af. Kun je niet dan stuur je maar een ander of jammer dan.

Het is wel gewoon werk en geen vrienden dienst.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 31-05-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 18:40

Ja Mykenshant, dat was hier ook zo. Die heb ik er op aangesproken en dan gaat het poosje weer beter of ze vertrekken helemaal. Doorberekenen van les is echt een enorme rompslomp, want bij een kreupel paard kun je er niks aan doen natuurlijk. Dan vind ik het niet redelijk om ze te laten betalen. Natte bak etc. zou ik wel willen doorberekenen maar in de praktijk is dat een gedoe met weinig resultaat.

Kempertje, ik herken jouw frustratie wat betreft de wedstrijden (helaas algemeen bekend...) maar ik bedoel hier echt instructeurs naar hun ervaringen te vragen. En misschien eens van gedachten te wisselen of gezamenlijk oplossingen te vinden?
De prijs verhogen is een optie die ik zeker ga overwegen, hoewel ik wel zo'n beetje marktconform wil blijven natuurlijk. De goeden moeten dan onder de kwaden lijden zeg maar...

@ Jenny: vooruitbetalen voor lesgeven of gebruik je het boekingssysteem voor andere werkzaamheden?

@ hilly: had dat forum niet gevonden, dank je wel, ga het lezen! :o

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:43

Ik geef geen les maar heb een schoonheidssalon. Dezelfde mensen. Dezelfde problemen en dezelfde smoezen.

Ik werk met www.onlineafspraken.nl je kunt het zo instellen dat ze zelf kunnen boeken maar ook dat jij boekt. Klanten krijgen dan keurig twee dagen van te voren een mailtje met de afspraak en voorwaarden. Dus ze kunnen het niet vergeten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:46

Je kan altijd uitleggen dat als ze vooruit betalen je goedkoper kan werken. Dat achteraf betalen te veel gaten geeft en het duurder wordt.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:52

Ik herken het probleem, zelf heb ik ook wel is op het laatste moment moeten afzeggen.
-afdak was er deels door de storm afgewaaid en er moest direct actie ondernomen worden, mijn instructrice gaf aan dat ik niet hoefde betalen.
-En een keer liep mijn werk heel erg uit, maar stond ik erop om wel te betalen dat is niet haar probleem, het afdak ook niet maar vond dat wel erg prettig en een soort van noodsituatie.
Ik vind dat je bij een kreupel paard inderdaad niet kan doorberekenen, een natte bak weet je meestal wel de avond van te voren en tja ziek, de een vind een verkoudheid ziek de ander als hij/zij een longontsteking heeft.
Per klant het bijhouden meestal zijn het de meeste mensen die afzeggen, doorberekenen of afscheid van nemen.
Succes.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:53

Bij degene van wie ik les krijg is het heel simpel: Je mag gratis afzeggen tot 24 uur voor de les. 24 uur tot de les is gewoon betalen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 18:55

Ik zie in een topic van 2013 ook het probleem van 'te laat komen' voorbij komen... Nou: dat is ook weer zoiets. Kom je op tijd, zitten ze er nog niet op. Of singel/hoofdstel/schabrak etc. vergeten. Zucht. Dat wordt steeds erger. Ik maak altijd duidelijk afspraken: stap je paard los voordat ik kom. Ik trek dat nu ook zonder blikken of blozen van de les af. Blijft er soms maar 10 minuten over: jammer dan. Ik waarschuw vantevoren, ik zie het één keer door de vingers en daarna is het gewoon betalen.

Een boekingssysteem is idd wel handig maar praktisch niet echt uitvoerbaar voor een instructrice vrees ik Jenny.

In ieder geval heel erg fijn dat er zo veel tips en herkenbare dingen genoemd worden!! :D Ik dacht al zo'n beetje de enige te zijn, het lijkt onder collega's wel een beetje een taboe, iedereen heeft het altijd "héél erg druk, agenda propvol" :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:45

Hoezo niet uitvoerbaar? Je voert ze in en gebruikt de optie zelf boeken niet. De klant krijgt dan (bij mij) 48 uur van te voren een email ter reminder. Ze hebben dan nog 24 uur om af te zeggen. Binnen 24 uur is het betalen.

Heb je nou zelf een bak of een bak beschikbaar dan kun je wel de agenda open zetten voor die dag en kan men zelf inplannen. Mijn ervaring met afspraken die zelf gepland worden is dat die in 99% gewoon doorgaan. Klanten zien de opties en kunnen zelf boeken en tot 24 van te voren omboeken. Dan kun je ook de optie van te voren betalen gebruiken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:55

Net zoals op een manege met een kaarten systeem werken? Dan kun je gewoon de niet gereden les aftekenen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:08

Ik deed mij de laatste tijd vrij regelmatig afmelden. Ik zat zelf compleet omhoog met m'n studie en kreeg het niet rondgebreid, heb nu aangegeven dat ik het (daarom) gewoon echt niet meer red omdat ik het ook niet leuk vind dat ik steeds moest afmelden. Maar het was daar minimaal 4 uur van te voren afmelden anders gewoon volle mep betalen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:11

Maar hoe spreek jij je lessen dan af? Weken van te voren?

Ik moet zeggen dat ik me echt heel rot voel als ik een les moet afzeggen, maar ik spreek dan ook ongeveer een week van te voren af. Helaas heeft mijn pony nog wel eens rare dingen ( nu weer week eruit door ongelukje met een sloot) waardoor dit voor mij goed werkt.

Kwa tijden is het in de uurtjes dat mijn instructrice vrij heeft .. Maar zij doet nog een studie en werkt nog.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:33

Ik heb het een aantal jaar geleden andersom gehad.
Dat ik bijv s'ochtends om half 10 les had, ik netjes om 09.00 op stal stond, en ik dan om 09.00 te horen kreeg dat ze niet kon.
Of dat ik me pony stond op te zadelen, en dat ik via via te horen kreeg dat ze niet kon.
Werd daar dus schijtziek van, dat ik dingen afzei, en mijn dag netjes plande, en wanneer ik mijn pony al opgezadeld had en dat ze dan even naar me toe kwam lopen dat ze op wedstrijd ging. Dan plan je toch geen les?!

Ben nu zo blij met de instructrice die ik nu heb, die plant alles een week van te voren in, en dan veranderd er ook niks, ja of ze zegt het 2 dagen van te voren of het op een andere dag kan !
Ik zelf zeg ook nooit af op het laatste moment, oké 1 keer, omdat ik toen die nacht had overgegeven en me eige zo beroerd voelde en het echt niet aankon, maar dat was dan ook 1 keer, want als ik niet kan, dan plan ik ook geen les ;)

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 00:40

Ik ben hier eigenlijk heel makkelijk in, ik vind het geen probleem als mensen een keer of een paar keer op het laatste moment afzeggen, mits een geldige reden. Iemand die een keer ziek is, slecht weer waarbij de bak niet te gebruiken is... Ik moet zeggen dat mijn flexibele en positieve instelling mij en mijn klanten een goed gevoel geeft. Ze hoeven echt niet te betalen als ze een keer niet kunnen, gebeurt het te vaak, dan vertel ik ze gewoon dat ze het me eerder moeten laten weten omdat ik genoeg andere mensen heb die anders kunnen lessen. Mijn klanten vinden het vaak al vervelend genoeg, en zo houd ik de positieve sfeer er ook in. Ik denmk dat het ook wel erg veel uitmaakt in welke regio/leeftijd/niveau je les geeft. Niet om mezelf omhoog te praten hoor, maar ik zie het ook echt als een vertrouwensband tussen mij en mijn klanten, ik ga er minder zakelijk mee om, hierdoor merk ik wel dat mijn klanten ook mij niet teleur willen stellen en bijna nooit afzeggen. Ik probeer ook elke week weer een nieuwe planning te maken zodat iedereen niet elke week aan een tijdstip vastzit.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 14:00

Gefeliciteerd Karin Gracia! :D
Ik maak ook elke week een planning, de klant kan zelf meestal kiezen welk tijdstip.
Toch ga ik nu voor een andere aanpak kiezen, ook na overleg met oa. de accountant en mijn eigen trainer. De mensen die elke keer "om niks" afzeggen (dus echt geen 'geldige' reden hebben) gaan naar een andere instructeur, ik hou zelf de voornamelijk Z+ mensen over. In de praktijk blijken die echt serieus met hun sport bezig, voor mij ook een voorwaarde om fijn te kunnen werken. Verder is het ook uit marketing oogpunt, ons bedrijf moet zich nu ontwikkelen en daar passen uitsluitend werkelijk gemotiveerde mensen bij die immers op de wedstrijden óók goed presteren en zo reclame maken. De pensionstal van ons bevindt zich in de hogere prijsklasse maar kwaliteit staat overal voorop, dus ook bij de lessen en ook bij de afspraken :D . De serieuze klanten reageren positief. De 'hoppers' wat minder, maar daar had ik toch al niet zoveel aan :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:02

Gewoon 24 uur van tevoren afmelden en anders gewoon betalen. Zo gaat dat bij ons op stal, en terecht.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:06

hmm lastig.. Ik les ook maar als het echt slecht weer is zeg ik ook pas kort van te voren af. Maar mijn lesgeefster heeft er ook niks aan om in de onweer en regen een uur buiten te gaan staan dus het gaat dan wel altijd in overleg. Ik les overigens in een buitenbak dus zou wel anders zijn als ik in een binnenbak les zou hebben.

Paard kreupel? Dat weet je lijkt mij wel 24 uur van te voren tenzij deze in de wei iets geks heeft gedaan, maar dit lijkt me niet iets dat regelmatig voorkomt.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:11

Bij ons is het verplicht dat je 24 uur van te voren moet afmelden, niet op tijd afgemeld is de les gewoon betalen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:13

Ik zeg niet snel af. Mijn rooster heb ik een maand van tevoren dus mocht ik onverhoopt op mijn vaste lesdag toch moeten werken dan kan ik de les op tijd verzetten. Toch is het mij ook wel eens gebeurd dat ik een avond voor de les zag dat paardlief niet goed liep of dat ik op de lesdag zelf wakker werd en alleen maar boven de wc kon hangen. Dan ben ik toch blij dat mijn instructrice zo lief is om het dan kosteloos te verzetten. Maar zo kan het ook wel eens voorkomen dat zij harstikke ziek wakker wordt en mij af belt, dat is dan ook geen probleem.

Zo heb ik ook een instructrice gehad die geregeld afbelde terwijl ik het paard al aan het warmstappen was.... :+

En over het niet je paard warm gereden hebben als de instructrice er is. Dat deed ik wel altijd maar nu met mijn 3 jarige wordt het echt teveel als ik eerst een kwartier warm moet rijden en dan ook nog een half uur moet lessen maar daar is alle begrip voor. Erop als ze komen, rijden en dan is het gewoon een half uur.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:20

Ja, tuurlijk bij ziekte van lesklant en/of paard is er alle begrip. Bij ons kan altijd gereden worden, binnenhal 25 x 100 :) En met zo'n jong dier houd je uiteraard ook rekening. Maar dingen als: "ik kan mijn paardrij bh niet vinden, mijn singel is kwijt, bedacht dat ik al lang niet bij ouders ben geweest, ik kan het nu niet betalen, mijn man wil fietsen vandaag, mijn springinstructeur kan alleen op jouw tijdstip :j " etc etc....Daar ben ik nou vanaf denk ik. De echt serieuze mensen checken hun spullen tijden en/of zijn dit al gewend van wedstrijden.