Lesgeven zonder diploma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Lesgeven zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 19:17

Ik heb een vraag mbt het geven van privélessen. Ik zou graag mijn ORUN willen halen, maar dit is niet mogelijk. Dit komt omdat het voor mij niet mogelijk is om te springen (ivm flauwvallen) en dat is verplicht gesteld. Hierover heb ik de KNHS gemaild, maar zij kunnen hier niks mee en zijn ook niet bereidt vrijstelling te geven oid.

Het is op dit moment niet aan de orde, maar stel dat ik les wil gaan geven zonder diploma. Hoe zit dat dan met aansprakelijkheid en verzekeringen? Het zou dan op particuliere basis zijn en niet in verenigings- of manegeverband. De eigenaar van het paard is zelf aansprakelijk voor de schade die het paard aanricht, maar hoe zit dat als de ruiter van zijn paard valt en een trap na krijgt bv?

ambre

Re: Lesgeven zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:19

Hebben ze niet meer het diploma waar je zelf niet voor hoeft te rijden?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:19

Zodra er betaald word voor lessen zonder dat je een diploma hebt, word het niet vergoed als er iets gebeurd onder jouw les. Zodra je je diploma hebt wel, omdat je dan hebt bewezen dat je weet waar je mee bezig bent. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:27

Voor zover ik het heb kunnen vinden, is er zolang je lesklanten op hun eigen paard rijden, geen probleem. Zij zijn zelf gewoon verzekerd voor het van hun eigen paard vallen. Enige uitzondering daarop is als jij ze iets ontzettend onverantwoords/gevaarlijks laat doen en ze jou daarom aansprakelijk stellen.

Heel ander verhaal is het lesgeven aan ruiters die op jouw paard rijden. Ik kan niet precies helder krijgen hoe dat precies zit, maar daar zitten wel haken en ogen aan. Is al lastig als er iemand op je paard gaat rijden zonder les, maar het lesgeven (en vooral de betaling) maken het dan geen hobby meer en daar schijnen verzekeringen erg moeilijk over te doen.
Ik heb een tijd geleden eens geprobeerd om het allemaal precies uit te zoeken maar liep telkens nogal tegen een muur aan bij de verzekeringen en bij de tussenpersoon. Ze zijn niet happig op alles wat paard-gerelateerd is en lijken ook niet te (willen?) begrijpen dat af en toe een lesje geven mij geen prof maakt.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:35

Lastig! Ik vind het persoonlijk ook onwijs jammer dat er geen andere erkende diploma's te behalen zijn, dan alleen die van Deurne of Orun. Ook zonder eigen vaardigheid of zonder groot paard zou je een zeer geschikte juf kunnen zijn, vind ik.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:44

RuthenRoos schreef:
Lastig! Ik vind het persoonlijk ook onwijs jammer dat er geen andere erkende diploma's te behalen zijn, dan alleen die van Deurne of Orun. Ook zonder eigen vaardigheid of zonder groot paard zou je een zeer geschikte juf kunnen zijn, vind ik.

Ja, dat vond ik ook ontzettend jammer toen ik het ontdekte! Ik heb jaren geleden al gekeken naar de ORUN en toen kon het nog met alleen dressuur. Maar helaas! Ik vind dit ook geen verbetering...

Maar ik weet niet eenduidig óf ik les mag geven op een paard/pony die eigendom van de lesklant is. Is er een maatschappij die ik daarvoor kan bellen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:56

Welke opleidingen tellen dan eigenlijk?
Al die stapels Brenderup, Phillip Karl, Parelli lesgeef mensen bijvoorbeeld.
Zijn die dan officieel ook erkend?
Ik geef zelf geen klap om Orun. Kreeg vroeger les van een Grand-prix ruiter en die had 100x meer idee waar hij het over had dan een gemiddelde juf van d manege met een officieel papiertje.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:59

Toch zijn er wel andere mogelijkheden hoor, ook bijvoorbeeld Centered Riding en misschien Akasha Zit- en Houdingcoach diploma's worden door sommige verzekeringen wel geaccepteerd.

Het grootste probleem bij het verzekeren van alles rondom paarden is het 'hobby vs prof' dilemma. Althans, dat is waar ik vooral tegenaan liep. Verzekering ziet het al heel snel als prof/bedrijf. Maar je kan geen bedrijfsverzekering afsluiten, als je geen bedrijf hebt....

Ik zou in ieder geval, als je gaat bellen, zorgen dat je iemand aan de lijn krijgt die wel iets van paarden weet. Leken snappen het meestal al helemaal niet haha.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:01

Interessant, ik geef zelf ook lessen aan particulieren op hun eigen paard en ik weet dat je op bv een rijvereniging wel een papiertje moet hebben ivm de verzekering. En die heb ik nu ook nog niet maar wil deze in de toekomst dus wel gaan halen ivm alle haken en ogen die eraan vast zitten!
Ik lees even mee!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:56

Is het niet mogelijk op medische basis vrijstelling aan te vragen?
In België wel dus als je niet ver van de grens afwoont is je cursus in B doen misschien een optie.

Hier noemt dit Instructeur, en dit gaat via de VLP.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:00

Ik krijg ook gewoon les van een instructeur zonder diploma, maar ze is 100000x beter dan de instructeurs met diploma die ik heb gehad. Dus ik zou het probleem niet zien, alleen moet je inderdaad wel even opletten met de verzekering.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:14

Ik zit met hetzelfde... Geef nu ook wat les en wil heel graag ook mezelf verder ontwikkelen maar aangezien ik pony's/arabieren heb weet ik nou al dat ik geen kans maak. Daarnaast ben ik ook geen springheld :o Dan komt misschien de dressuuroptie maar 2500 euro vind ik iets teveel van het goede en moet ik opzoek naar een geschikt paard want hiervoor is mijn Z pony niet welkom. Ik heb in ieder geval wat informatie bij de FNRS opgevraagd. Dat van Belgie is ook een optie, ik ga eens een mail eraan wagen! Het maakt mij niet uit waar ik het haal, als ik maar iets van een papiertje heb wegens verzekeringen en ik pik er zelf wel de dingen uit die ik interessant vind :)

Als er mensen zijn met nog meer opties, dan zou ik deze graag horen!
Laatst bijgewerkt door Paroeska op 11-09-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:17

Optiwolk schreef:
In België wel dus als je niet ver van de grens afwoont is je cursus in B doen misschien een optie.

Is dat nu wel mogelijk?
Godsakker zeg, heb er twee jaar geleden nog voor gemaild en ik moest en zou springen voor Initiator.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:43

Urielle schreef:
Optiwolk schreef:

Is dat nu wel mogelijk?
Godsakker zeg, heb er twee jaar geleden nog voor gemaild en ik moest en zou springen voor Initiator.

Ja geloof wel!
Maar geloof ook dat je medisch dossier echt wel in orde moet zijn en de reden grondig.
Bvb gebroken ruggenwervels gehad oid.
Want ik ken een meisje en die kreeg vrijstelling op basis daarvan voor B-brevet springen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:20

Ik had toen drie hernia's in de onderrug (ondertussen is mijn nek recent gescand en blijken er daar ook nog twee te zitten, plus alle tussenwervelschijven kapot, ben benieuwd wat mijn middenrug nog in petto heeft := ). Ik mocht eigenlijk niet eens rijden van de dokter, als ik verkeerd val of een paard bokt een keer goed hard door, kan ik zo per ambu richting het ziekenhuis :o
Maar die man op de mail reageerde echt heel vervelend vond ik :o Als ik überhaupt kon rijden ermee, kon ik ook springen, zoiets was de boodschap.
Maar als het sindsdien weer aangepast is ga ik ook nog eens een poging wagen :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:22

Zeker doen :j
Maar niet vergeten dat het voorbeeld ik aanhaalde een meisje was voor haar B-brevet. Dat ze nodig had om te starten op wedstrijd.
Maar initator doe je vrijwillig dus misschien zijn ze daar strenger op.

Maar is dat in NL niet mogelijk dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:33

Ok, mijn B-brevet heb ik jaren geleden al gehaald, toen ik nog fris en fruitig op mijn paarden zat :P Maar nog eens proberen kan altijd, het is toch wel fijn om je papieren te hebben.

Ik vind de ORUN sowieso te duur worden in het nieuwe systeem.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:16

En de instructeursopleiding van de FNRS dan?
Voor zover ik weet hoef je daar niet te rijden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:42

masja schreef:
En de instructeursopleiding van de FNRS dan?
Voor zover ik weet hoef je daar niet te rijden.

Even kijken.

En heeft iemand een linkje van de instructeursopleiding in België?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:51

De FNRS heeft plannen om een opleiding te starten, deze gaat wrs begin 2014 van start. *\o/*

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:23

Dit kreeg ik als antwoord van de FNRS. Ik heb me aangemeld op de lijst voor geinteresseerden:

Dank u wel voor uw bericht, ik ga u op de lijst voor geïnteresseerden zetten, zodra er meer nieuws is omtrent de FNRS Instructeursopleiding houden wij u via deze route direct op de hoogte.

Helaas kan ik er momenteel nog niet veel over zeggen, einde deze maand ga ik ervan uit dat er al meer zaken bekend zijn die naar buiten toe gecommuniceerd kunnen worden.

De opleiding gaat cursorisch aangeboden worden, waarschijnlijk wel in samenwerking met hippische onderwijsinstellingen, denk hierbij aan NHB Deurne en het Groenhorstcollege in Barneveld.
Afhankelijk van je instroomniveau duurt de opleiding 1 of 2 jaar. Gedurende je opleiding mag je gewoon les geven op het ruitersportcentrum
Na het behalen van je diploma mag je dus ook les geven op een FNRS bedrijf of een bedrijf wat aangesloten is bij de SVP, de exameneisen, gekwalificeerd door het Orun zijn goed gekeurd door de SVP.
De opleiding gaat begin 2014 van start.

Vertrouwende erop u hiermee voor nu voldoende te hebben geïnformeerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:45

Maar dan zou je dus Deurne of Barneveld moeten doen? Want ik ga op mijn 35e niet meer beginnen aan een gewone Mbo-opleiding :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 17:58

Paroeska schreef:
Dit kreeg ik als antwoord van de FNRS. Ik heb me aangemeld op de lijst voor geinteresseerden:

Dank u wel voor uw bericht, ik ga u op de lijst voor geïnteresseerden zetten, zodra er meer nieuws is omtrent de FNRS Instructeursopleiding houden wij u via deze route direct op de hoogte.

Helaas kan ik er momenteel nog niet veel over zeggen, einde deze maand ga ik ervan uit dat er al meer zaken bekend zijn die naar buiten toe gecommuniceerd kunnen worden.

De opleiding gaat cursorisch aangeboden worden, waarschijnlijk wel in samenwerking met hippische onderwijsinstellingen, denk hierbij aan NHB Deurne en het Groenhorstcollege in Barneveld.
Afhankelijk van je instroomniveau duurt de opleiding 1 of 2 jaar. Gedurende je opleiding mag je gewoon les geven op het ruitersportcentrum
Na het behalen van je diploma mag je dus ook les geven op een FNRS bedrijf of een bedrijf wat aangesloten is bij de SVP, de exameneisen, gekwalificeerd door het Orun zijn goed gekeurd door de SVP.
De opleiding gaat begin 2014 van start.

Vertrouwende erop u hiermee voor nu voldoende te hebben geïnformeerd.

Zou super zijn! Ik zit in Wageningen, dus dan zou ik mooi naar Barneveld gaan. Hopen dat de prijzen acceptabel blijven, want daar schrok ik me bij de KNHS ook dood van.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 01:45

ik ben ook wel benieuwd naar de opleiding in belgie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 02:09

Belgie: http://www.vlp.be/opleiding/

(let wel: je moet eerst je A- en B-brevet voor het algemeen rijden halen, niet dat dat veel voorstelt voor de geoefende wedstrijdruiter, maar je moet het papiertje wel hebben)