Kan iemand die zelf niet (goed) kan rijden, wel lesgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Kan iemand die zelf niet (goed) kan rijden, wel lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:15

Deze discussie barst in mijn privé-omgeving vaak los, en ik vroeg me af hoe de bokkers hierover denken!

Wat vinden jullie? Kan iemand die zelf niet goed / hoog / op niveau rijdt, wel lesgeven? Kan iemand die zelf maar tot de L1 is gekomen les / commentaar geven aan iemand die bijvoorbeeld Z1 of hoger rijdt? Of kan iemand die eigenlijk helemaal niet kan rijden wedstrijdruiters bekritiseren of vooruit helpen? Waarom wel of niet? En wat is jullie ervaring hiermee?
Ben heel benieuwd naar de meningen hierover :D !
Laatst bijgewerkt door Gruis op 13-06-13 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Re: Kan iemand die zelf niet (goed) kan rijden, wel lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:17

Ja, zou best kunnen als diegene er een goede kijk op heeft in mijn ogen ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:18

Deze discussie wordt wel vaker gevoerd op Bokt, ik verplaats het even naar het onderdeel voor Juryleden in Instructeurs.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:18

Mijn vader zegt soms: Als je iets niet kunt kun je er altijd nog les in geven.
En ik denk dat dat vaak wel opgaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:20

Het kan best zo zijn dat iemand in staat is om van de kant precies te zien wat er gebeurd en ook uit te leggen wat er veranderd kan worden zonder dat iemand zelf op dat niveau rijdt.

Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat iemand heel goed kan rijden, maar totaal niet kan verwoorden hoe je dat dan zou moeten aanpakken.

Kelly_ann

Iemand kan best oog hebben voor wat er goed uitziet en wat niet. Zo kan je een leek best vragen of je wel recht op de AC-lijn rijd, vierkant halthoudt en of je schouderbinnenwaarts wel op 3 sporen is....

Maar echte rijtechnische zaken zoals de nageeflijkiheid, het ondertreden en het gevoel dat je paard je moet geven is iets wat je denk ik als ruiter ook zelf heb moeten ervaren.

Anoeska27

Ja, dat kan zeker. Ik heb als kind jarenlang les gehad van iemand die zelf niet echt goed kon rijden. Maar ze heeft me wel met mijn eigenwijze knollie naar het Z geholpen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:21

Ik ben van mening dat iemand die zelf niet hoog in de sport rijdt, misschien wel een goed idee, of een nieuwe invalshoek kan hebben. Maar iemand tot topniveau begeleiden, nee. Een gedragskundige, een dierenarts of een ostheopaat zouden bijvoorbeeld heel veel kunnen zien of tips kunnen geven, zonder dat ze zelf goed kunnen rijden. En dat soort tips zou ik wel heel waardevol vinden. Dus iemands tips langs een wedstrijdlat leggen, vind ik zelf wat kortzichtig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:22

Wel als iemand ook praktijkervaring heeft, maar door bijvoorbeeld een ongeluk of vanwege de leeftijd niet meer rijdt, niet iemand die alle "wijsheid" alleen uit een boekje heeft of via Youtube-filmpjes.

Ik zou het in elk geval niet serieus kunnen nemen, sorry ;)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:22

De beste ruiters kunnen soms voor geen meter les geven, terwijl de ruiters die misschien niet zo ver gekomen zijn met rijden, wel super mensen kunnen lesgeven. Mijn instructrice heeft ook geen hoog niveau (M1), maar zij kan wel super goed les geven en weet waar ze het over heeft. Het zal alleen wel lastiger kunnen worden om mensen vanaf een bepaald niveau te begeleiden omdat ze er geen praktijk ervaring in hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:23

Ik denk wel dat het heel goed mogelijk is. Er is een verschil tussen iets zelf goed kunnen en goed kunnen verwoorden en overbrengen naar een andere in begrijpelijke taal.
Zelf rijdt ik geen wedstrijden en ben ook maar een recreatieve ruiter maar ik ook echt weleens dingen zien die ik anders zou willen zien. Ondanks dat ik het zelf misschien niet kan, kun je daar nog wel iets van vinden. En andersom is dat natuurlijk ook zo het is niet omdat je het zelf goed kunt uitvoeren wil niet zeggen dat je het goed kan verwoorden en overbrengen op andere zodat hun daar mee verder kunnen. Sommige zien gewoon meer op de grond en kunnen daar wat mee de andere heeft weer meer het gevoel op het paard en ziet het niet zo goed er naast.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:25

Lesgeven betekent toch je kennis doorgeven? Ik kan me niet voorstellen dat iemand die zelf L rijdt iemand op ZZ-L niveau tips of zelfs les gaat geven. Hoe kun je nu zeggen hoe bepaalde oefeningen te verbeteren zijn als je ze zelf niet kunt rijden?

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:26

Ik zeg niet dat het niet kan maar het lijkt me wel moeilijk om bijvoorbeeld iemand les te geven die Z+ rijdt terwijl je zelf maar tot de L gekomen bent en geen ervaring hebt met hogere klasses/niveau... Hoe ga je dat dan uitleggen en overbrengen?

Wel ben ik van mening dat niet iedereen geschikt is om les te geven, ongeacht niveau trouwens.. Je kan wel heel goed kunnen rijden maar dat wil nog niet zeggen dat je ook goed les kunt geven..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:28

Maar dat er mensen zijn die hoog niveau rijden en het niet kunnen overbrengen wil toch niet automatisch zeggen dat mensen met een laag niveau dat wel kunnen? Die vergelijking wordt heel vaak gemaakt, maar dat snap ik niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:29

Ja maar wat wil je dat het bevestigd is op wedstrijd? Want iemand kan ook prima in z'n eigen achtertuin hoger rijden dan wat ze op wedstrijden gedaan hebben. Dus dan kunnen ze wel degelijk die ervaring hebben ze hebben alleen geen bevestiging in de vorm van wedstrijden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:30

Kelly_ann: Ik denk dat je daar een heel goed punt aansnijdt inderdaad! Een onervaren persoon kan best hier en daar zien wat er niet goed gaat, zoals inderdaad het niet recht op de AC-lijn rijden, of het niet vierkant halthouden. Maar kan deze persoon dan ook zien wáárom het paard niet vierkant halthoudt? Als dit bijvoorbeeld komt door niet actief genoeg de overgang inrijden o.i.d.?
Ik denk zelf dat je bepaalde dingen écht gevoeld en meegemaakt kan hebben voordat je op een juiste manier iemand kan begeleiden!

Daarnaast denk ik inderdaad ook dat het de andere kant op werkt. Iemand die goed kan rijden kan dit niet altijd goed verwoorden. Laat staan op de juiste manier een les / lessen opbouwen of iemand motiveren etc..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:30

Waarom niet? De beste voetbaltrainers zijn zelf toch ook niet altijd topspelers? (kijk maar naar Mourinho)

Er zijn inderdaad een aantal dingen die je zelf moet kunnen ervaren dus een goeie lesgever moet zelf wel kunnen rijden volgens mij, maar hoeft daarom niet op topniveau te rijden.
Iemand die veel oog heeft voor detail en veel inzicht in paard en ruiter kan waarschijnlijk goed lesgeven, maar heeft niet altijd zelf de coördinatie of fysieke mogelijkheiden (van ruiter of paard) om op topniveau te rijden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:33

Bedenk eens dat iemand misschien niet op hoog niveau in de wedstrijdsport heeft gereden omdat daar geen gelegenheid toe was? Maar ondertussen thuis wel hoger niveau rijdt? Ik ben van mening dat een wedstrijdniveau niet alles zegt...

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:35

chevax schreef:
Maar dat er mensen zijn die hoog niveau rijden en het niet kunnen overbrengen wil toch niet automatisch zeggen dat mensen met een laag niveau dat wel kunnen? Die vergelijking wordt heel vaak gemaakt, maar dat snap ik niet.

Nee dat vind ik ook, maar ik bedoelde meer van stel jij hebt niveau L/M, hoger kun je niks en weet je niks.. Dan is het natuurlijk lastig uit te leggen aan iemand die Z+ rijdt.. Maar omdat die mensen de ervaring niet hebben wil niet zeggen dat de mensen die wel dat niveau en ervaring hebben het wel uit kunnen leggen... Snap je het nog :P

Maar dat vind ik dan niveau in het algemeen, dus niet perse op wedstrijd, kan ook thuis zijn... Ik ken namelijk een aantal ruiters die veel beter rijden (en geen wedstrijden) dan een aantal ruiters die wel elke week op wedstrijd gaan

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:38

kleinvosje schreef:
Bedenk eens dat iemand misschien niet op hoog niveau in de wedstrijdsport heeft gereden omdat daar geen gelegenheid toe was? Maar ondertussen thuis wel hoger niveau rijdt? Ik ben van mening dat een wedstrijdniveau niet alles zegt...

Dat is waar. Wat dat betreft is het wedstrijdniveau niet per sé een maatstaf voor het al dan niet goed of op hoog niveau kunnen rijden! Maar dat punt haalt Imitador ook aan. Een dierenarts of gedragskundige zou inderdaad ook tips kunnen geven die heel waardevol zijn, zonder dat ze wedstrijd ervaring of iets hebben. Maar zij zijn wel op een professionele manier met paarden bezig. Een dierenarts die geen wedstrijden rijdt, of iemand die zijn paard thuis volledig opleidt maar wedstrijden maar nutteloos vindt, is wat anders dan iemand die simpelweg niet het niveau heeft om wedstrijden te rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:42

Om echt goed les te geven in de paardensport, hoor je 'het' ruitergevoel te hebben. Kunnen voelen wat de ruiter zou moeten doen, door het alleen al te zien. Voetbal heeft dat niet en is geen goede vergelijking.

Dus ik zou geen les willen van iemand die niet heeft gereden of geen ervaring heeft met hogere oefeningen (meer gevoel voor nodig, zeker bij sensibel paard).

Een ruiter die zich niet heeft bewezen op wedstrijd, maar in de achtertuin zich aan mij kan bewijzen, is natuurlijk niets mis mee.

Zijn trouwens zat wedstrijdruiters zonder ruitergevoel en ook gediplomateerde lesgevers. Pik je er zo uit en zou ik ook echt geen advies van willen.

Ja feitelijk advies zoals of ik recht rijd oid..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:45

Iemand met een lager niveau kan best zeggen wat er niet goed gaat. Maar dat is nog geen lesgeven. Ik laat mijn moeder ook wel eens letten op of ze achter de loodlijn loopt, niet recht loopt etc. Maar dat is nog geen lesgeven. Lesgeven is ook dingen op kunnen lossen. En een L1 ruiter kan een Z1 ruiter echt niet helpen met hoe iets op te lossen is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:48

Iemand hoeft wat mij betreft geen wedstrijdniveau te hebben, als ze maar de kennis hebben om iets op de juiste manier uit te leggen. Ik heb bijvoorbeeld ook heel veel dingen van een springruiter geleerd, die enkel B dressuur had gereden, maar deze had een manier van denken die bij mijn rijden past en kon alles vlekkeloos uitleggen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:15

Ja hoor.
Ik heb les gehad van gp ruiters wat totaal niet ging en daarna een jongen die even oud was deurne deed en leuk l/m reed (inmiddels wel nationaal) en die heeft me verder geholpen dan al die internationale samen ;).

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:24

Er zijn ruiters die totaal niet geschikt zijn als instructeur, vanwege bv het ontbreken van het talent om techniek uit te kunnen leggen.. gebrek aan inlevingsvermogen.. noem maar op.
Er zijn instructeurs die dwars door paard en ruiter heen kunnen kijken, maar zelf moeite hebben om het weten zelf in de praktijk te brengen op hun eigen paard of paard van een ander. Ruiter zijn en instructeur zijn is allebei een vak apart.
Ben wel van mening dat je als instructeur veel makkelijker het gevoel van de ruiter oppakt als je zelf ervaring hebt in datgene wat je van de ruiter vraagt.