juryleden op facebook

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wille

juryleden op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 22:16

Hallo,

Het kan wat overdreven over komen maar waar ik mij de laatste tijd aan stoor is aan juryleden die vanuit hun functie berichtjes op facebook plaatsen of er op reageren zo van: ik jureer morgen daar en daar...oh dan rij ik in je ring, gezellig je weer te zien, hoe gaat het? enz enz. ik vind dat juryleden alleen al om niets te suggereren dit soort privéberichtjes onderling niet moeten plaatsen, in mijn omgeving komt dit nog al eens voor, ben ik de enige die zich daar aan stoort?

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:18

Volgens mij zijn juryleden nog steeds mensen toch? Waarom zou ik wel op facebook mogen zetten dat ik morgen concours heb en juryleden niet dat ze ergens zitten te jureren? Ik stoor me er niet aan, leven en laten leven. :D

kleinvosje

Re: juryleden op facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:21

Eens met lindalieneke. Dat ik via FB of welke social media dan ook laat weten wat ik doen is mijn keuze. Dat iemand daarop reageert zoals jij omschrijft, betekent niet meteen dat ik dan partijdig zal jureren...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 07:24

Waarom zou dat niet kunnen dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:24

Ik begrijp het wel een beetje. Ik zie ook meer nadelen aan social media dan voordelen.
Als je de voorwaarden van FB goed doorleest dan zouden veel mensen hun account snel verwijderen. Maar goed dat is weer iets anders.

Ik vind ook dat er dan iets te vriendschappelijk wordt omgegaan tussen ruiters en juryleden. En uiteraard zijn juryleden ook gewoon ruiters en mensen maar de grenzen vervagen. Ik snap sowieso niet waarom je moet aankondigen aan iedereen dat je daar en daar gaat jureren. Zet je ook op FB als je een grote drol hebt gedaan?
Ik vind dat een jurylid zichzelf en de ruiters moet beschermen tegen een soort belangenverstrengeling en de schijn van partijdigheid. Iedereen wil dan vriendjes zijn van dat jurylid want ja de concurrentie is ook een vriendje van dat jurylid. En dan moet je wel wat aardigs neerzetten anders heeft de concurrentie misschien een streepje voor. Dit moet je gewoon voorkomen. Maar ik vind SM sowieso een heel gevaarlijk iets maar veel mensen zien het niet. Het werkt verschillende slechte eigenschappen in de hand.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:44

Maar Suzanne, je schrijft dar er te vriendschappelijk omgegaan wordt tussen ruiters en juryleden. Dat betekent dus dat ik geen vrieden meer mag hebben die wedstrijden rijden, want als ik ze in de ring zou krijgen ben ik bevooroordeeld? D e opmerking dat iedereen dan mijn vriendje wel wil zijn vind ik ook niet kloppen, ik beslis nog altijd zelf of ik iemand accepteer als vriend, en ik accepteer alleen menesen die ik echt ken en niet een keer in de ring heb gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:21

kleinvosje schreef:
Maar Suzanne, je schrijft dar er te vriendschappelijk omgegaan wordt tussen ruiters en juryleden. Dat betekent dus dat ik geen vrieden meer mag hebben die wedstrijden rijden, want als ik ze in de ring zou krijgen ben ik bevooroordeeld? D e opmerking dat iedereen dan mijn vriendje wel wil zijn vind ik ook niet kloppen, ik beslis nog altijd zelf of ik iemand accepteer als vriend, en ik accepteer alleen menesen die ik echt ken en niet een keer in de ring heb gehad.

Nu praat je puur over jezelf maar ik heb het over het algemeen. Het is een bekend verschijnsel dat mensen sowieso veel vriendjes willen hebben op SM. En vooral jonge ruiters zijn daar gevoelig voor. Die willen natuurlijk vriendjes worden met een jurylid en aardige dingen posten. Dat jij deze ruiters niet als vriendje zou accepteren is prima maar er zijn genoeg juryleden die dat wel doen. Dit kan gewoon tot gevolg hebben dat er scheve verhoudingen ontstaan en de schijn van partijdigheid wordt gewekt. Gevoelens van jaloezie en het gevoel van buitengesloten worden als je geen vriendje bent van het jurylid.

Dit is gewoon het gevolg van SM, je kan zien wie er allemaal vriendjes met wie zijn. Een gevaarlijke ontwikkeling. Voor het zelfbeeld, de eigenwaarde, wekt gevoel van onzekerheid op, van prestatiedrang en zelfs van narcisme. Maar nu ga ik weer offtopic.

De grenzen vervagen gewoon en daar moet je voor uitkijken. En dat is niet alleen in de paardenwereld maar ook in je priveleven. Zoals; Heb je wel collega's als vriendje, en het afdelingshoofd, je manager of zelfs je baas? Het is moeilijk om de grens tussen vriendschappelijk en 'zakelijk' scherp te houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:41

Ik sluit me helemaal bij Suzanne aan. Sowieso vind ik dat juryleden zich zo objectief mogelijk op moeten stellen en er niet uitgebreid aangekondigd hoeft te worden waar gejureerd gaat worden, ook niet op internet. Ik zie hier op bokt ook vaak dat juryleden dat doen. Imo hoort het bij je integriteit dat je je daar niet over uitlaat op een openbaar forum.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:34

In de supermarkt of op naderen wedstrijden kom ik die (")vrienden(") facebook ook tegen.
Zodra je het idee hebt dat dit je beoordelingsvermogen niet ten goede komt, moet je gelijk stoppen met jureren. Want je kunt moelijk stoppen met boodschappen doen, en dus heeft FB daar niets mee te maken.

Ik vind FB juist wel handig maar ik accepteer dan ook geen 200+ vrienden want zoveel heb ik er niet. Door op FB mijn juryafspraken te zetten maak ik het mijn leerlingen bv heel makkelijk om te kijken waar ik jureer, dan kunnen zij zich daar ook inschrijven :D grapje, gebruik het dus juist zodat we elkaar niet onverwachts tegenkomen met alle reglementaire problemen van dien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:57

De supermarkt is wel heel iets anders dan Facebook. Facebook is een groot platform waar elke dag tig, misschien wel honderd mensen kijken naar jouw berichten. De kans dat je in de supermarkt 1 bekende tegenkomt is natuurlijk vele malen kleiner. Je gaat sowieso niet meer dan 1 x per dag naar de supermarkt, als je al elke dag gaat. En hoeveel bekenden kom je dan tegen?

Dit is echt een vergelijking die je niet kan maken. Op FB presenteer je jezelf en vele mensen kijken naar wat je te zeggen hebt. In de supermarkt loop je niet dagelijks tegen iedereen je boodschap te verkondigen toch?

En op wedstrijden spreek je idd ook bekenden ja, maar ga je tegen iedereen die je daar tegenkomt ook meteen vertellen waar je allemaal jureert? Nee alleen als dat heel toevallig ter sprake komt.

Mensen gooien op SM zo hun integriteit, hun privacy en ook hun objectiviteit te grabbel. Daarom zei ik ook al; de grenzen vervagen. Wat vertel je tegen wie? Wat wil je met een megafoon van de daken schreeuwen? Ik vind het niet nodig dat iedereen weet waar ik ga jureren en wanneer. Ik vertel ook niet wanneer ik boodschappen ga doen en wanneer. En wanneer ik naar de wc ben gegaan ofzo.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:12

Je bent niet zo fan van FB zo te lezen Suzanne?!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:51

Misschien moet de KNHS hier maar een code voor opstellen. Bij een heleboel bedrijven is dit al gebruikelijk. Wat mag wel en wat mag niet op SM?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:53

Volgens mij hebben we dan nog wel andere prioriteiten die eerst een geregeld moeten worden.
Ik vergelijk het maar met aannemen van relatiegeschenken. Zodra je je hier niet meer vrij door voelt moet je dit dus niet aannemen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:54

Ik ben het niet met je eens Suzanne. Ik vind privacy toch echt iets heel anders, dingen die ik bespreek met mijn echtgenoot bijvoorbeeld. Nee, die zet ik niet op FB, dat is privé. Ook integriteit en objectiviteit zie ik anders. Ik ga echt niet anders jureren als ik weet dat ik een bekende in de ring krijg, die moet net zo hard voor zijn/haar punten rijden als iedere andere combinatie in die ring!

Fitzroy: Ergens vind ik dat niet kunnen. Daarmee beperk je mensen in hun doen en laten vind ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:02

Waarom? Je bent het gezicht van een organisatie en daar hoort een professionele houding bij, ook in je privé leven. Voor je werkgever idem dito. Nu ligt het vast per bedrijf verschillend maar ik kan me heel goed voorstellen dat als jij uit hoofde van je functie veel externe contacten hebt, het niet gewenst is dat je maar van alles op internet zet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:04

Zolang het niet gaat om confidentiële zaken vind ik dat ik op FB kan zetten wat ik wil.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:06

jury schreef:
Je bent niet zo fan van FB zo te lezen Suzanne?!

Helemaal niet van Social media. Mensen staan helemaal niet stil bij de gevolgen ervan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:10

wille schreef:
Hallo,

Het kan wat overdreven over komen maar waar ik mij de laatste tijd aan stoor is aan juryleden die vanuit hun functie berichtjes op facebook plaatsen of er op reageren zo van: ik jureer morgen daar en daar...oh dan rij ik in je ring, gezellig je weer te zien, hoe gaat het? enz enz. ik vind dat juryleden alleen al om niets te suggereren dit soort privéberichtjes onderling niet moeten plaatsen, in mijn omgeving komt dit nog al eens voor, ben ik de enige die zich daar aan stoort?

Zolang de juryleden netjes objectief beoordelen, kan ik er totaal niet mee zitten, dat ze dit soort dingen melden op SM.
En dat een jury deel van de deelnemers kent is doorgaans redelijk verklaarbaar, we hebben allemaal dezelfde hobby,
rijden vaak in dezelfde regio en komen elkaar dus wel eens tegen op SM dan wel in real life.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:43

Ik vind het wel heeeeeel ver gaan om te suggereren dat je uit hoofde van je functie zodanig beknot zou moeten worden in je publiekelijke uitingen.......Ik mag ook toch echt hopen dat de KNHS zich vooral hier niet mee bezig houdt. Het betreft een vrijwilligersfunctie die als zodanig "betaald" wordt en daar hangen een aantal verplichtingen aan. Om dit nou te vergelijken met een betaalde baan, gaat een beetje ver.

Overigens zie ik het probleem helemaal niet hoor, je komt altijd bekenden tegen in de ring, danwel als jury danwel als ruiter, lekker belangrijk of iemand dat van te voren leest of niet. Ik ga ervan uit dat een jury prima in staat is om zijn/haar onpartijdigheid in de ring te laten blijken!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:46

Helemaal mee eens Daffodil!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:06

daffodil schreef:
Ik vind het wel heeeeeel ver gaan om te suggereren dat je uit hoofde van je functie zodanig beknot zou moeten worden in je publiekelijke uitingen.......Ik mag ook toch echt hopen dat de KNHS zich vooral hier niet mee bezig houdt. Het betreft een vrijwilligersfunctie die als zodanig "betaald" wordt en daar hangen een aantal verplichtingen aan. Om dit nou te vergelijken met een betaalde baan, gaat een beetje ver.

Overigens zie ik het probleem helemaal niet hoor, je komt altijd bekenden tegen in de ring, danwel als jury danwel als ruiter, lekker belangrijk of iemand dat van te voren leest of niet. Ik ga ervan uit dat een jury prima in staat is om zijn/haar onpartijdigheid in de ring te laten blijken!

Kan het niet beter omschrijven.
En zo moet het ook gewoon. :j

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:57

Fitzroy schreef:
Ik sluit me helemaal bij Suzanne aan. Sowieso vind ik dat juryleden zich zo objectief mogelijk op moeten stellen en er niet uitgebreid aangekondigd hoeft te worden waar gejureerd gaat worden, ook niet op internet. Ik zie hier op bokt ook vaak dat juryleden dat doen. Imo hoort het bij je integriteit dat je je daar niet over uitlaat op een openbaar forum.

ben het hier helemaal mee eens. Mijn man rijdt al 20 jr onze eigen gefokte paarden en partijdigheid en jezelf profileren op internet is echt iets van deze (nieuwe tijd). Vroeger ging je ergens rijden en dan zag je wel wie de jury was.En als het dan een "bekende" was die jij of hij jou niet mocht dan had je pech.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:06

Wat een onzin. Je bent een integer jurylid of niet. Melden waar je gaat jureren heeft daar helemaal niks mee te maken. Zolang je het feitelijk houdt (alleen de melding dat je ergens jureert) en geen waardeoordelen plaatst (zo... dat was een slecht ruiter) is er niks mis mee.

Ik snap ook die hele heisa rond Facebook en andere sociale media niet. Je moet er gewoon als een verstandig persoon mee omgaan, dingen waarvan je niet wil dat de hele wereld ze weet, niet plaatsen. Dat sommige mensen geen ruggengraat hebben, dan kan Facebook niks aan doen. Dat is een levensinstelling. Een slecht jurylid dat zich door van alles laat beïnvloedenden is dat met en zonder Facebook.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:13

ja jij kan dit nu wel zeggen, helaas tot de olympische spelen aan toe blijft er altijd een twijfel bestaan.Heb zelf ook meegeschreven bij jury,s en dat bevestigd alleen maar mijn mening.Maar We kunnen niet iedereen over 1 kam scheren. Er zijn natuurlijk wel jury,s die gewoon eerlijk zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:14

Toch een hoop verschillen in mening en opvattingen lees je hier. Op zich wel interessant om het van alle kanten te bekijken. Jezelf zo profileren is natuurlijk ook een nieuw verschijnsel. In de tijd dat ik begon met wedstrijden rijden was er nog helemaal geen internet. Alles ging gewoon over de post en je belde gewoon, met een vast toestel natuurlijk want mobieltjes waren er ook nog niet echt.
Ik weet eigenlijk niet of ik dit allemaal wel zulke goede ontwikkelingen vind. Internet heeft de communicatie enorm veel makkelijker gemaakt maar er zitten valkuilen in. Social media is zoals ik aangaf 1 van de gevaarlijkste. Waarom jezelf profileren? Waarom iedereen laten weten wat je allemaal doet? Ik heb er een tijdje aan mee gedaan maar ben er heel hard weer van terug gekomen. Zoals ik eerder al aangaf werkt het gevoelens van jaloezie in de hand, van twijfel, van bewijsdrang, van narcisme en van onzekerheid, gebrek aan eigenwaarde en zelfrespect. Iemand anders profileert zichzelf altijd net mooier, beter, knapper, geleerder, nuttiger dan jij. Het is een soort zeepbel waarin je alles door een roze bril ziet. Hoe meer vriendjes, hoe beter. Aardige berichtjes naar elkaar sturen, zorgen dat anderen deze vooral lezen. Anderen laten weten waar je bent en wat je gedaan hebt, oh wat heb ik een geweldig leven, kijk eens wie ik ben en hoe belangrijk en goed ik wel niet ben.....

En natuurlijk geldt dit niet voor iedereen. Maar als je SM alleen gebruikt om te communiceren is er niks mis met een telefoon of e-mail.

Ik zou het persoonlijk raar vinden als Wim Ernes of Jan Peeters allemaal ruiters als FB vriendjes hadden. Dit is gewoon geen goede ontwikkeling. En het begint al bij de basis. Als jury ben je een professional en als je dit niet zo ziet maar jezelf ziet als vrijwilliger dan hoor je niet in het juryhok thuis.