Praktijkprobleem met lesgeven, trekkend paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Praktijkprobleem met lesgeven, trekkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:40

Ik hoop dat het hier goed staat.

Ik heb een vraag m.b.t. mijn lessen.
Ik geef les op mijn tinkermerrie. Er lest nu een 5 jarig meisje een half uurtje per week op.
Het eerste gedeelte van de les gaat altijd goed, totdat mijn merrie de clown wilt gaan uit hangen en dus wel eens de uitgang verkiest boven de kant dat mijn lesklantje wilt. Ze geeft niet op, wat goede resultaten geeft maar soms trekt ze echt maar hoofd naar onder waardoor ze de teugels verliest, zeker als ze wat moe wordt.

Heeft één van jullie tips , eventueel iets van een vriendelijke hulpteugel, waardoor ik dit kan aanpakken/oplossen?

Dankjewel! :o

aslo

Re: Praktijkprobleem met lesgeven, trekkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 08:34

Zo'n anti graas lijntje? Gebruiken ze bij de pony's nog wel eens, paardje kan dan het hoofd niet te ver naar beneden doen waardoor de ruitertjes niet uit het zadel getrokken kunnen worden cq de teugels uit de handen getrokken worden.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:26

Dat klinkt goed Aslo, maar ik heb geen flauw idee wat dat is en google levert ook niks op. Dus weet niet of je een plaatje hebt?

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:29

Bijzetteugels? Die kan je eventueel het eerste half uur niet aan het bit bevestigen maar aan het zadel laten hangen en zodra je paard gaat klieren doe je ze aan het bit vast... Je kan ze op elke maat die jij wilt vastmaken en op die manier beslis jij hoe los of vast ze zitten. Lijkt mij de meest vriendelijke oplossing die er is. Succes ermee!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:47

Nienkie schreef:
Bijzetteugels? Die kan je eventueel het eerste half uur niet aan het bit bevestigen maar aan het zadel laten hangen en zodra je paard gaat klieren doe je ze aan het bit vast... Je kan ze op elke maat die jij wilt vastmaken en op die manier beslis jij hoe los of vast ze zitten. Lijkt mij de meest vriendelijke oplossing die er is. Succes ermee!

god dat klopt, heb die dingen ook nog in de kast hangen...dat ik er niet zelf op ben gekomen! :+

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:56

Hahaha, soms zie je door de bomen het bos niet meer. Heb dat zelf ook wel eens. Succes!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:57

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:58

Dan zou ik eerder voor een Thiedemann-teugel kiezen dan een bijzetteugel, werkt wat vriendelijker en niet constant. Geeft het paard na dan schakelt de teugel uit. Kan je inderdaad ook loslaten tot het nodig is en dan pas vastklippen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:01

Maar ik denk dat een beetje tinker geen probleem heeft met een thiedeman in handen van een 5 jarige ;)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:05

hmmm, kan zijn ;)
Hangt er ook vanaf hoe sterk de tinker zich maakt. Is een lichte correctie voldoende (het gevoel in de hand te staan) of negeert hij het ruitertje compleet? TS zal zelf moeten kijken wat eht beste bij deze combinatie past en msischien een paar dingen uitproberen (teugels zijn nog wel eens even te lenen).
Verder blijft het voor een vijfjarige altijd moeilijk om een beetje baas te zijn over welke pony dan ook, denk ik :D

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:19

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:24

In het begin kan ze het nog opvangen maar als zij wat moe wordt, wat normaal is in mijn ogen voor een vijfjarige met privéles van een half uur, dan lukt het haar niet meer.

kan een paard niet afhankelijk worden van een tiedeman, of ligt dat aan de ruiter.
Een vriendin van mij is namelijk met de tiedeman begonnen bij haar haflinger en gaf aan daarna niet meer zonder te kunnen rijden zonder dat paard niet meer liep. Hoe dit precies in elkaar stak weet ik niet, maar vanuit daar mijn vraag :)

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:44

Het ligt eraan hoe de ruiter met een thiedemann teugel omgaat.... Als zij die alleen gebruikt om het paard aan de teugel te rijden zal dat met een thiedemann makkelijker gaan en tsja dan loopt het paard dus door het gebruik van de thiedemann naar beneden. Als je daarna zonder thiedemann gaat rijden en niet weet hoe je je paard dan naar beneden moet rijden dan ben je als ruiter afhankelijk van de thiedemann, paard namelijk niet. Een paard kan daar niet afhankelijk van worden naar mijn idee. Het ligt dan bij het tekortschieten van de ruiter maar het is wel makkelijk om te zeggen dat het aan je paard ligt, dat die afhankelijk is van de thiedemann teugel.

Ik zou toch voor dat halfuurtje les aan je klant kiezen voor bijzetteugels.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:21

Nienkie schreef:
Het ligt eraan hoe de ruiter met een thiedemann teugel omgaat.... Als zij die alleen gebruikt om het paard aan de teugel te rijden zal dat met een thiedemann makkelijker gaan en tsja dan loopt het paard dus door het gebruik van de thiedemann naar beneden. Als je daarna zonder thiedemann gaat rijden en niet weet hoe je je paard dan naar beneden moet rijden dan ben je als ruiter afhankelijk van de thiedemann, paard namelijk niet. Een paard kan daar niet afhankelijk van worden naar mijn idee. Het ligt dan bij het tekortschieten van de ruiter maar het is wel makkelijk om te zeggen dat het aan je paard ligt, dat die afhankelijk is van de thiedemann teugel.

Ik zou toch voor dat halfuurtje les aan je klant kiezen voor bijzetteugels.

En wat maakt dan dat jij de keuze voor bijzetteugels hebt ipv tiedeman?

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:28

Bij gebruik van een thiedemann heeft het paard nog alle ruimte om met zijn hoofd naar beneden te gaan als het paard sterker is dan de ruiter die de teugels vast heeft. Het heeft de functie om de ruiter te helpen het paard nageeflijk te rijden.
De bijzetteugels gebruik je om het paard 'vast te zetten' in een bepaalde positie, daarbij kan je er dus voor kiezen dat het paard zoveel ruimte heeft om wel zijn hals te strekken maar dan tot een bepaald punt en niet verder.

In het geval van jouw ruitertje op je sterke paard denk ik dat je paard de teugels, bij gebruik van een thiedemann, alsnog uit haar handen trekt omdat het niet echt begrenst. De bijzetteugels begrenzen juist wel waardoor het in dit geval veel logischer is om te gebruiken.

Hoop dat het zo duidelijk is?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:35

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:40

Nienkie schreef:
Bij gebruik van een thiedemann heeft het paard nog alle ruimte om met zijn hoofd naar beneden te gaan als het paard sterker is dan de ruiter die de teugels vast heeft. Het heeft de functie om de ruiter te helpen het paard nageeflijk te rijden.
De bijzetteugels gebruik je om het paard 'vast te zetten' in een bepaalde positie, daarbij kan je er dus voor kiezen dat het paard zoveel ruimte heeft om wel zijn hals te strekken maar dan tot een bepaald punt en niet verder.

In het geval van jouw ruitertje op je sterke paard denk ik dat je paard de teugels, bij gebruik van een thiedemann, alsnog uit haar handen trekt omdat het niet echt begrenst. De bijzetteugels begrenzen juist wel waardoor het in dit geval veel logischer is om te gebruiken.

Hoop dat het zo duidelijk is?

helemaal, top! Dankjewel!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 14:41

hoe vriendelijk is de daisyrein, of heeft hier iemand ervaring mee?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:47

Amanda__ schreef:
hoe vriendelijk is de daisyrein, of heeft hier iemand ervaring mee?

Geen ervaring; weet alleen toevallig de Engelse naam. ;)

Hij loopt van zadel naar kopstuk, zoals je kunt zien. En volgens mij kunnen die paarden op de foto's een normale, ontspannen hoofd/halshouding aannemen en werkt de teugel pas wanneer het hoofd ver naar beneden wordt gebracht.

Maar ik heb dus geen persoonlijke ervaring: dus iemand mag me gerust verbeteren als ik het fout heb! :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:49

Ik kende een pony waar ze een gelijke constructie zelf haddem gemaakt. Ze hadden 2 touwtjes 1 aan elke bitring die dan omhoog liep langs het bakstuk door de uiteindes van de frontriem (naar het kopstuk) en vanaf daar naar het bokriempje aan het zadel. Ze gebruikte et omdat de pony in galop het hoofd naar beneden gooide en ging racen. Dus werd het touwtje alleen vastgemaakt voor de galop. Pony liep er goed mee en reageerde er heel normaal op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:53

TS, "duikt" je tinker of drukt hij z'n neus eruit, want bij een duikend paard heeft een thiedemann geen zin

misschien moet je eens zoeken naar een "opzetteugel" ik denk dat zo'n anti-graasteugel daarop gebaseerd is. Maar dit heeft dan weer geen nut als het paard z'n hoofd hoog houdt en z'n neus eruit duwt.

dus misschien is een bijzet nog de eenvoudigste oplossing.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 20-03-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:54

Ik zou een hele ander oplossing hebben denk ik, wij hebben dit trouwens ook met regelmaat, een haflinger die zodra je haar een vinger geeft je hele hand neemt.

Persoonlijk zo ik haar(lesklantje) door laten rijden totdat(of eigenlijk vlak voor) dat ze hem niet meer houdt. en daarna het paard aan de longe doen om balans-zitles te gaan doen. (denk aan voor en achterbenen benoemen, maar vooral "leuke" dingen als achterstevoren op je paard of zijn staart/oren aanraken)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:58

aan een longe was ik ook aan het denken, maar om nu elke keer een halfuu rlongewerk in te bouwen...

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:01

Probeer anders eens de opties die je nu hebt..... Bijzetteugels, thiedemann en daisyriempje.
Je kan ze met je klant uitproberen, maar je kan ze ook zelf uitproberen.

Ik denk dat het daisyriempje ook wel werkt, maar blijf toch het meeste neigen naar de bijzetteugels.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:11

petitparis schreef:
aan een longe was ik ook aan het denken, maar om nu elke keer een halfuu rlongewerk in te bouwen...

Als ik de OP goed gelezen heb duur de gehele les maar een half uur, dus zou het een kwartier/10 minuten longeren zijn .