Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hasjam_Poe

Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 02:37

De KNHS heeft 1 maart aangekondigd, dat de Orun-2 omgezet wordt naar een "vooropleiding".
Vanaf 2012-2013 wordt de opleiding in modules aangeboden.
En de oude Orun-2 wordt vanaf dan (nog duidelijker) een vooropleiding voor de échte instructeursopleiding

KNHS punt 2 http://knhs.nl/news.asp?pCatID=231&CatI ... =&ppCatID= schreef:
2. Mag je gaan lesgeven als je geslaagd bent voor de vooropleiding?
De vooropleiding is geen volledige instructeuropleiding. Om zelfstandig te mogen lesgeven op een accommodatie met een veiligheidscertificaat, heb je een niveau 3 opleiding nodig. Wel zijn er plannen om mensen die geslaagd zijn voor de vooropleiding een tijdelijke instructiebevoegdheid te geven, zodat je voor je begint aan de niveau 3 opleiding eerst wat ervaring kunt opdoen in het lesgeven. Je mag met deze tijdelijke bevoegdheid alleen lesgeven als je begeleiding krijgt van een hoger opgeleide instructeur, bijvoorbeeld binnen een manege of vereniging. Wel moet je binnen een periode van bijvoorbeeld drie jaar slagen voor een van de niveau 3 opleidingen, anders verlies je de bevoegdheid om les te geven. Zodra meer bekend is over de tijdelijke bevoegdheid, publiceren we dat op deze website.

Volgens de KNHS mogen mensen met het oude Orun-2 diploma nog wel blijven lesgeven, zie de quote hieronder:
KNHS punt 6 http://knhs.nl/news.asp?pCatID=231&CatI ... =&ppCatID= schreef:
Ik heb een diploma op niveau 2, ben ik nu verplicht om ook niveau 3 te gaan doen?
Nee, met je niveau 2 diploma mag je gewoon blijven lesgeven, je bent dus zeker niet verplicht een niveau 3 opleiding te gaan volgen. Als je jezelf verder wilt ontwikkelen, is een niveau 3 opleiding wel een aanrader.

Maar...... zoals ik het lees: dus NIET meer in een locatie met veiligheidscertificaat... Wie weet hier al méér over?
Ik ken een heleboel mensen die Orun-2 alleen maar gedaan hebben, om les te mogen geven een zo'n manege met veiligheidscertificaat. Is het Orun-2 diploma daarvoor nu niets meer waard?
Móet je zo meteen -voor het huren van een locatie met veiligheidscertificaat- persé Orun3 hebben?
Laatst bijgewerkt door Martine op 08-03-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 03:58

Zoals ik het lees, zijn de 'nieuwe' mensen met ORUN 2 niet meer bevoegd, of onder voorwaarden van een vervolgopleiding, om les te geven. De oude lichting mag dat wel blijven doen, conform afspraken die er toen golden. Zo ook wel zo redelijk zijn, toch?

SophievdV

Re: Orun verandert; oude Orun-2 niets meer waard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 07:34

Precies, de nieuwe Orun niveau 2 is juist minder waard dan de oude :) het is dus net andersom zoals ik begrijp ;) maar ik vind het wel een goede zet! De kwaliteit moet omhoog en die modules zijn interessant! Voor mij is het niet haalbaar een hele dag per week weg te zijn voor de ORUN, maar de modules kan ik wel volgen en dat heb ik zeker op de planning!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:30

Misschien kan de titel veranderd worden?
Het is precies andersom :)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:19

saral schreef:
Zoals ik het lees, zijn de 'nieuwe' mensen met ORUN 2 niet meer bevoegd, of onder voorwaarden van een vervolgopleiding, om les te geven. De oude lichting mag dat wel blijven doen, conform afspraken die er toen golden. Zo ook wel zo redelijk zijn, toch?

@Saral, zoals jij het beschrijft zou ik het ook redelijk vinden. Maar.... het stáát er niet duidelijk, vind ik :n.
Er wordt geschreven:

KNHS schreef:
Om zelfstandig te mogen lesgeven op een accommodatie met een veiligheidscertificaat, heb je een niveau 3 opleiding nodig. Wel zijn er plannen om mensen die geslaagd zijn voor de vooropleiding een tijdelijke instructiebevoegdheid te geven, zodat je voor je begint aan de niveau 3 opleiding eerst wat ervaring kunt opdoen in het lesgeven. Je mag met deze tijdelijke bevoegdheid alleen lesgeven als je begeleiding krijgt van een hoger opgeleide instructeur, bijvoorbeeld binnen een manege of vereniging.

Als het oude Orun-2 papiertje gewoon onveranderd geldig blijft, dan zou je verwachten dat je dat op de instructeurslijst moet kunnen zien. (Dus dat je het verschil tussen het oude en het nieuwe papiertje kunt zien).
De instructeurslijst is echter sinds kort aangepast. Iedereen met de oude Orun-2 heeft nu "HI-3 assistent paardrijden" achter zijn naam staan! Zie http://www.knhs.nl/objects/00027326.pdf
Vandaar mijn vermoeden, dat óók de oude lichting nu binnen 3 jaar Niveau 3 moet gaan doen....
Ik vind het onduidelijk op de site staan en die nieuwe lijst ( met HI-3 assistent instructeur, in plaats van HI-2), komt nu wel vreemd op me over...
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 04-03-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:23

Kun je de knhs niet mailen en dat vragen? Nu ben ik ook wel benieuwd geworden. Die lijst is wel heel vreemd.

Heb juist besloten om dit jaar nog op de valreep orun 2 te gaan doen omdat ik niks zag in straks ook nog 3 enzo. Zou dat echte geld verspilling vinden.

Hoewel de orun 2 straks vooropleiding gaat heten (van wat ik begrijp uit de tekst) en niet orun 2. Dus er moet ruimte zijn om ze naast elkaar te laten bestaan.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:25

Veulen84 schreef:
Kun je de knhs niet mailen en dat vragen?

Het is weekend :+
( Nog los van het feit, dat door de week de antwoorden vaak ook niet te snel komen }> )
Ik ben heel benieuwd of hier een "insider" zit die weet hoe het zit

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:27

Hasjam_Poe schreef:
Veulen84 schreef:
Kun je de knhs niet mailen en dat vragen?

Het is weekend :+
( Nog los van het feit, dat door de week de antwoorden vaak ook niet te snel komen }> )
Ik ben heel benieuwd of hier een "insider" zit die weet hoe het zit

Ah ook weer waar, en ze zijn niet zo goed in het geven van antwoorden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:59

Fijn er is al een topic over! Ik las het net op de site van de Knhs en het leek me interessant om te volgen. Je moet dus alle modules volgen voor de vooropleiding?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:11

Ik ben nou toch ook wel erg benieuwd hoe het zit!
Ik heb in 2009/2010 mijn ORUN niveau 2 met eigen rijden behaald.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:13

En als je nu de vorige cursus mee gedaan hebt, maar nu je examen moet doen bij de her's van dit jaar (de cursus met nieuwe regels), zou je dan wel les mogen blijven geven met je niveau 2 diploma? Gezien je dan met je cursus gestart bent, voor deze regeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:31

Heb van het ene op het andere moment opeens, assistent bij mijn naam staan in de instructeurslijst :( binnenkort maar eens uitzoeken wat ik moet gaan doen om dat te laten veranderen ;)

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 03:27

Ik word al helemaal zenuwachtig, want ik sta er überhaupt niet op?!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:02

Ik sta ook niet op de lijst. En voor mijn gevoel zijn er veel meer mensen die er niet opstaan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:05

Je komt alleen op die lijst als je je licentie hebt aangevraagd.
Daar betaal je 20 euro voor voor 2 jaar dacht ik?
En moet je een x aantal licentie punten halen dmv naar bijscholingen te gaan, om de licentie te behouden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:37

Citaat:
7. Kan ik met mijn 'oude' diploma doorstromen naar de nieuwe opleidingen?
Ja, dat kan. Met een niveau 2 diploma kun je doorstromen naar de nieuwe niveau 3 opleiding allround. Je moet dan wel zijn geslaagd voor het onderdeel dressuur en springen eigen vaardigheid.

Het leek me wel wat om verder te gaan nu het straks modulair kan, maar ik heb niet gesprongen tijdens het examen. Voor mij houdt het nu dan dus op, jammer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:57

Nee Karin, het houdt niet op, je kunt examen springen doen. Ik heb hier vorige week al een mailtje over gestuurd naar de KNHS, aangezien ik ook niet gesprongen had. Dat examen is dan 60-70 cm springen emt 1 paard, als ik het goed begrepen heb. OF je moet dit jaar nog fase 3 gaan doen, is de laatste keer dat ie op de oude wijze gegeven wordt, en dan kan het nog wel zonder spring-examen.
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 05-03-12 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:03

Ja, ik zag het al.
Helaas durf ik niet meer te springen. Een klein kruisje lukt na enig aandringen nog wel, maar 60-70 cm, daar ga ik niet meer overheen. Vroeger heb ik het altijd wel gedaan hoor, met de pony heb ik altijd gesprongen en ik heb met een paard ook nog wat concoursen gereden, maar nu niet meer. :n
Met fase 4 bedoel je instructeur 3?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:06

Jammer dat niveau 2 zonder eigen rijden niet meer mogelijk is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:06

Sorry, tikfout, moet fase 3 zijn, zal het even aanpassen :o .
Ik denk dat ik wel dat spring examen ga doen, 60-70 cm is te overzien voor mij. Moet er alleen even een geschikt paard voor zien te vinden. Ik wil de mogelijkheid ebben die modules te gaan doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:07

Nee, dat vind ik een goede zaak Squawk.

Ja, misschien dat ik het ook wel durf op een heel braaf paard. :D
Vroeger sprong ik alles hoor, ik weet niet waar het fout is gegaan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:10

@KarinvdM Maar heb je dan geen vrijstelling van Springen 1? Daar hoef je alleen maar B+1 voor geweest te zijn.

Vind die modulaire opzet ook wel perspectief bieden. Kon eerder de combi met werk niet volhouden, maar nu misschien wel. Jammer dat er nog weinig info over de nieuwe Niveau-3 opleiding staat.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:22

Mm ik ben ook gedegradeerd zie ik op de licentielijst, ben nu instructiemedewerker paardrijden (heb in 2005 de ORUN basis gedaan, zonder eigen rijden, had toen geen eigen vervoer en nu nog steeds niet helaas en mijn paard is ook niet zo geschikt voor de cursus. Dressuur zal nog gaan, maar met springen heb ik zo mijn twijfels). Snap alleen nog niet zoveel van die nieuwe module structuur. Als ik het goed begrijp moet ik dan eerst die vooropleiding gaan doen als ik verder zou willen? En hoef ik geen examen te doen voor dressuur 1 omdat ik voldoe aan de eisen? En je kunt de lessen overslaan voor bepaalde modules en alleen examen doen? Of zou je ook helemaal vrijstelling kunnen krijgen als je al andere opleidingen hebt gevolgd? Dan zou ik toch niet voor niks mijn HBO papiertje paardenhouderij op zak hebben :+

edit: zit me net te bedenken dat het nog wel 2 jaar duurt voordat ik hier aan kan gaan beginnen. Eerst mijn huidige opleiding maar afronden. En tegen die tijd is mijn paard 20, dus dat zal m dan ook wel niet meer worden. Sjips, dan mg ik straks zeker ook geen les meer geven op locaties met veiligheidscertificaat, of snap ik dat nu ook verkeerd?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:28

Hasjam_Poe schreef:
Als het oude Orun-2 papiertje gewoon onveranderd geldig blijft, dan zou je verwachten dat je dat op de instructeurslijst moet kunnen zien. (Dus dat je het verschil tussen het oude en het nieuwe papiertje kunt zien).
De instructeurslijst is echter sinds kort aangepast. Iedereen met de oude Orun-2 heeft nu "HI-3 assistent paardrijden" achter zijn naam staan! Zie http://www.knhs.nl/objects/00027326.pdf
Vandaar mijn vermoeden, dat óók de oude lichting nu binnen 3 jaar Niveau 3 moet gaan doen....
Ik vind het onduidelijk op de site staan en die nieuwe lijst ( met HI-3 assistent instructeur, in plaats van HI-2), komt nu wel vreemd op me over...

Bedoelt men dan met Orun-2 de oude 1e fase? En is het nieuwe niveau 3 dan de oude 2e fase?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:32

KarinvdM schreef:
Nee, dat vind ik een goede zaak Squawk.

Ja, misschien dat ik het ook wel durf op een heel braaf paard. :D
Vroeger sprong ik alles hoor, ik weet niet waar het fout is gegaan.

Het is opzich ook wel een goede zaak maar daardoor valt het voor mij af terwijl het eigenlijk wel in de planning stond. Huidig paard kan ik niet meenemen voor zoiets, nog niet althans.