Open en dichte rijbanen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Open en dichte rijbanen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:50

Beste Jury leden.

Er is onderscheid tussen een open rijbaan (b.v. met bordjes in de zomer) en een gesloten rijbaan (hekjes) of binnenbak.
Indien er een paard met 4 benen buiten de gesloten rijbeen komt is/ wordt deze uitgesloten. Als een
paard achter een bordje (open rijbaan) loopt -2.

Echter nu in de winter worden veel 20 x 60 binnenrijbaan tot 20 x 40 wedstrijdbaan gemaakt.
Om de doorstroming van de wedstrijd te voorspoedigen, wordt er een uitsparing gehouden t.h.v. de letter A.

Is dit gewoon een open rijbaan, of moet ik dit nou als 'gesloten' zien.
Is het paard uitgesloten als hij daar de bak uit rent, of moet je dit nou bestraffen met -2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:52

Staat duidelijk in de reglementen, een rijbaan die bij A open wordt gelaten wordt gezien als een gesloten rijbaan. Combinatie wordt dus uitgesloten zodra het paard er bij A tussenuit piept :+

MargrietJonk

Re: Open en dichte rijbanen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:54

Ik vond dat persoonlijk dus niet zo duidelijk. Als je nou echt kort door de bocht kijkt, is de bak gewoon dat stuk open, en kan ook niet door een 'helper' dicht gedaan worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:56

Dat is geen open rijbaan maar geldt gewoon als een gesloten rijbaan.
Gewoon goed sturen dus.
En soms heb je een jury die net heel toevallig de andere kant op keek en die je gewoon door laat gaan.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:04

Oké. Ik had t t afgelopen weekeind. Een combinatie die echt erg goed (225 p) en bij de een vd laatste onderdelen piepte het paard bijna de baan uit. Ik kon t niet scherp zien, maar de voorbenen waren WEL de baan uit. De achterste was echt om t even.... Heb de combinatie bij me geroepen, en gevraagd of het paard met 4 benen de baan uit was geweest. Ze wist t niet precies, t ging zo snel. Waarna ze ook direct zei " maar de baan is toch niet gesloten, hij is toch open?"
Omdat ik persoonlijk nu zekerheid wil, heb ik dit topic geopend. T reglementen boekje kan je soms ook op verschillende manieren interpreteren.....

Verder afgelopen zomer ook nog discussie. De baan was op die manier op gezet. De hoeken met hekjes bij e en bij b langere hekjes bij C en bij A hekjes. Er zaten dus als t ware open stukjes tussen. (snappen jullje t nog)? Is dit een open baan of ook gesloten?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:14

Je antwoord staat toch gewoon in de reglementen?
Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de ring terecht komt volgt uitsluiting van de desbetreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.
In jouw laatste voorbeeld heeft de ring meer openingen dus.......

En bij twijfel of echt alle 4 de benen de ring uitgeweest zijn natuurlijk altijd in het voordeel van de deelnemer beslissen lijkt me.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:23

Oké dat is duidelijk. Ik ga soms te moeilijk denken. Eerste voorbeeld is dicht (ondanks opening bij A) en de tweede is open. Dank jullie wel +:)+

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:25

Wij zagen het ook gebeuren, en ik dacht ook dat dit gezien werd als een open rijbaan, ik wist het ook niet zeker. We hebben het er aan tafel in de kantine met elkaar over gehad toen het gebeurde. Het was zo'n fantastische proef om te zien, en opeens, hoepla, piept het hele spul er tussenuit. Het doet niet meer terzake, maar de combinatie was helemaal, dus met 4 benen, ruim buiten de ring. Het ging zo snel, en de amazone reageerde ook razendsnel, dat ik me voor kan stellen, dat zij geen idee heeft hoe ver ze eigenlijk buiten de ring waren. Beiden proeven waren een genot om naar te kijken!!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:45

Ja dus toch. T ging zo ontzettend snel. En ik twijfelde of ik t nou op een open of gesloten rijbaan moest houden. Dat even terzijde. T gaat hem uiteindelijk om de 4 benen. Omdat t zo ontzettend snel gebeurde en voor mij lastig te zien vanaf zo'n afstand (jullie zaten er met je neus bovenop |o ). Daarom had ik de amazone ook bij me geroepen. Ik heb uiteindelijk in t voordeel van de twijfel beslist. De combinatie ging trouwens ook voorbeeldig......

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:54

tja, ze stak er met kop en schouders bovenuit, zonder enige twijfel. En dat ze het zelf niet wist kan ik me ook voorstellen, het ging razendsnel. Nou ja, nu dit gebeurd is weet je precies hoe de regel is, klaar weer. Ik heb er geen moeite mee dat ze niet uitgesloten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:55

Zijn altijd lastige situaties dit. Je moet meteen beslissen dan twijfel je nog wel eens of het idd de juiste beslissing is. Daarentegen leer je juist door dit soort situaties ook weer veel :D

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:57

Met dit soort ' akkefietjes ' wordt je wél weer op scherp gezet! Hi hi. En onduidelijkheden, duidelijk gemaakt. +:)+
Relax: je was me net voor :D

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:11

Toevallig heb ik dit gisteren in praktijk meegemaakt.
Bij een vaste indoor rijbaan, met witte hekjes en om de doorstroming van het programma te behouden wordt de ingang bij A vast open gehouden.
De laatste ponycombinatie ging tijdens de proef zo bij a de bak uit, bijna terug naar de inrijring en kwam daarna terug om zijn proef te vervolgen. Ik zag dat het nog een zeer beginnende combinatie was en heb ze voor de ervaring de proef uit laten rijden. De vader las voor, en gaf ook werkelijk bij elk onderdeel instructie. Nou ja, uitsluiten zou ik m toch al en een winstpunt was het zeker niet.
Ik heb ze na afloop bij me geroepen en uitgelegd hoe het reglement is en dat hier uitsluiting op staat om 2 redenen.
Zegt die vader, ja dat weet ik want ik jureer zelf ook. Waarop hij zijn broer gaat bellen die federatievertegenwoordiger is en bij mij terugkomt dat mijn beslissing discutabel is. Ik heb het reglement er dus echt op nageslagen en een vaste opening bij A geldt ook als gesloten rijbaan.
Uiteraard ben ik bij mijn beslissing gebleven en heb duidelijk gezegd dat ook al was hij het met dat punt misschien niet eens, ik hen alsnog zou uitsluiten omdat hij elk onderdeel geïnstrueerd had...en dat terwijl hij zelf official is en dus behoort te weten hoe het werkt. :+

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:14

netjes afgehandeld schipper1!!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 18:44

Kijk dát vind ik nou nog eens inderdaad netjes afgehandeld. Én een schoolvoorbeeld van het hanteren van de reglementen. Ben ik toch effe blij dat ik voor mijn eigen zekerheid dit topic had geopend! Nu (ik wist t al zeker) weet ik nóg zekerder!
Maar wat ontzettend fout van die vader.... Als je nou al jury bent, en dan ook nog je broer gaan bellen om je gelijk te halen (die hij niet had), terwijl je niet op de hoogte bent van de reglement + daarbij je kind ook nog helpen/ instrueren tijdens de proef, dan zeg ik op mijn buurt dat je jezelf toch aardig te kijk zet.....
En dit soort mensen schreeuwen vaak ook nog t hardst. BAH! :(

Maar Schipper1. Nogmaals respect hoor!

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:50

Dankie :o voelde me wel een tikje opgelaten, meneer kwam op het secretariaat nog een keer verhaal halen na afloop ten overstaan van meerdere mensen, gelukkig ben ik koelbloedig geboren.. O:)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 22:51

Gelukkig maar. In ieder geval goed dat je jezelf niet laat afblaffen en koelbloedig geboren bent. ;) Maar reglementen zijn er niet voor Piet snot opgesteld. Alhoewel t soms er wel wat simpeler omschreven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:45

Jeetje, het lijkt wel of de mensen die zelf jurylid zijn het meest asociaal zijn tegen hun collega juryleden. Ik heb ook eens zo'n aanvaring gehad met een meneer die zelf jurylid is. In een volle kantine viel hij me aan over de punten van zijn dochter :(

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:45

Maar dat is toch bespottelijk? Dat is gewoon je collega in zijn of haar hemd zetten. Dat moet toch niet kunnen?!

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:52

Ik kon ook echt niet geloven dat hij zelf jurylid was/ is...mijn schrijver zegt: als hij zelf jurylid is, koop dan eerst een fatsoenlijke pony voor je kind en leer m rijden voordat je op concours gaat :D Uiteraard onder 4 ogen... maar zoiets zou inderdaad niet moeten kunnen. Helaas het gebeurt..
Zo ben ik nog eens op een selectiewedstrijd 'in mijn hemd'gezet door een collega toen ik de entingen controleerde en 5 combinaties moest diskwalificeren wegens ontbrekende entingen. Dez man was federatievertegenwoordiger en overrulede mijn beslissing want 1 van de dames was van zijn vereniging en hij wist zeker dat het in orde was en de veearts mocht het wel even bij laten stempelen dat het weer klopte. Dat is toen wel echt via I & R van de KNHS gegaan en deze man is berispt!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:41

Ik begrijp niet dat deze combinaties nog op wedstrijden verschijnen, terwijl hun entingen niet op/in orde zijn/is. Er wordt toch duidelijk in de reglementen EN bv in de paard en sport melding van gemaakt dat dit in orde moet zijn. Ik heb vaak genoeg mn paspoort moeten laten zien, waarbij t secretariaat ALTIJD controleerde of mn entingen in orde waren. Verder heb ik ook per toeval een paar x mn wedstrijd af moeten zeggen omdat mn paard geent was en dat er te weinig 'tussentijd' in zat. Je moet wel 'verenigingsziek' zijn, wil je op deze manier zoals hierboven je zin door willen drukken en je machtspositie te misbruiken. Fout fout fout. Goed dat deze man berispt is. Regels zijn regels en die zijn er voor iedereen, die gelden voor iedereen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:37

Dat ze a niet sluiten voor doorstroming is niet verantwoordelijkheid v jury ;) dus buiten rijbaan is dus uitsluiting ;). Ruiter dient bij gesloten baan te zorgem dat heke dicht gaat (of bimmem de baan blijven ;)).
Maar zoals schipper reageerde is idd netter voor combinatie en leerzamer denk ik ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:31

Dat idee krijg ik ook. De enige keren dat er onvrede was over iets wat reglementair niet was toegestaan, was het een jurylid dat ophef maakte. En dan proberen je te intimideren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:31

Een wat ouder topic, maar ik ga het toch proberen. Vandaag in een 20x60 ring gereden die kleiner was gemaakt naar 20x40 door alleen bij de hoeken een klaphekje van 2 meter neer te zetten. De rest van de korte zij bij A was open en er stond een grote witte letter A. Ongeveer dus een opening van 16 op de korte zijde met alleen de A in het midden en dus naar mijn mening geen afgesloten ring of een opening bij A. Piept mijn paard dus de verkeerde kant langs A (verzet). En na een korte correctie, vervolgens meteen weer de ring ingestuurd om de bocht te kunnen halen. Je raadt het al, uitgesloten, want mijn paard was met 4 benen de afgesloten ring uitgesprongen. Of te wel, bij de vaste opening bij A de ring verlaten. De jury vond het dus een vaste opening bij A. Ik was het er niet mee eens aangezien je niet meer van een opening bij A kunt spreken, maar heb het er maar verder bij gelaten. Wat vinden jullie? Wie heeft er gelijk?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:35

Hm, in welke klasse rij je? (hoewel dat niet uit maakt natuurlijk...)