Ik jureerde een pony rubriek. B-rubriek om precies te zijn. Er komt een combinatie de ring in met een niet toegestaan bit. Ik kijk voor de zekerheid even in het reglement en stap uit de auto. Ik wijs kind en begeleider er op dat dat bit (met hefboomwerking) niet is toegestaan. Maar ze mogen na de pauze terugkomen met een wel toegestaan bit. Heel coulant van mij want als je de ring betreden hebt, mag je niet meer terug komen officieel. Maar we hebben het over kinderen, misschien wel het eerste wedstrijdje ooit, dus ik geef ze de kans om het te herstellen...
Vervolgens gaan een heleboel mensen zich er mee bemoeien. Er zou iemand een brief hebben van de KNHS dat ze er mee mogen starten. Nu ben ik er zeker van dat de KNHS geen dispensatie verleend omtrent bitten en ze kunnen niets laten zien. Ik blijf dus bij de gemaakte afspraak: na de pauze terugkomen met een toegestaan bit. Eerst wordt het nog gegooid op dat het een Happy Mouth is en dat je daarmee mag rijden, maar ook happy mouth heeft een hele reeks bitten in de handel waar je gewoon niet mee mag starten in de dressuur.
Vervolgens zijn ze naar de federatievertegenwoordiger gestapt (die een andere ring zat te jureren) en die hebben ze overbluft waarna de volgende afspraak wordt gemaakt: kinderen mogen starten met het niet toegestane bit en de mail van de KNHS wordt die zelfde dag nog doorgestuurd.
Eerste kind rijdt niet best en eindigt ergens onderaan. Maar het tweede kind valt in de prijzen, dus wat nu....
Federatievertegenwoordiger is inmiddels zonder mij te horen vertrokken....
Ondertussen word ik door talloze mensen aangesproken, maar goed had ik maar een vak moeten leren schijnbaar....
Ik blijf netjes en de mensen die me aanspreken gaan ver, maar m.i. niet over de schreef alhoewel het wel op het randje balanceert. Nu ben ik verpleegkundige en ik heb wel met hevigere zaken te maken. Overigens vonden andere mensen het wel te ver gaan. Maar ik voelde het niet zo.
Uiteraard kan er niets overlegd worden van de KNHS en heb ik zelf een mail dat bit inderdaad niet is toegestaan. Kind wordt uit de prijsuitreiking gehaald (hoe triest is dat voor zo'n kind, als ze bit hadden gewisseld was er niets aan de hand geweest....)
Mijn pensionhouder en instructeur krijgen (anonieme) telefoontjes over dit gebeuren, de KNHS maakt dit allemaal niet uit. Dus mocht je vervelend willen doen na een wedstrijd: buiten het wedstrijdterrein is alles toegestaan, mits het gewone strafrecht niet van toepassing is. Er zullen geen sancties volgen vanuit de KNHS.
Maar goed, vanuit het kringbestuur kwam er wel steun en goede raad en daarmee was het voor mij klaar.
Tot ik het volgende hoorde...
Er wordt nog steeds gestart met dit bit, want een aantal juryleden van de kring weten wel dat het niet mag maar zien er niet zoveel kwaad in.
Bedankt collega's; ik houd me aan de regels en voel me nu door jullie te kakken gezet....
Ik probeer het paardenwelzijn voorop te stellen en jullie maken je eigen regels....
Er zijn ook echt wel correcte juryleden, maar dit maakt het toch allemaal minder leuk moet ik zeggen.....
Dan gaat ze maar bij de federatievertegenwoordiger in de ring.. Als het op die manier moet? Dan kunnen ze mij met 100 man nog niet dwingen haar te laten starten. Regels zijn regels, ook voor de federatievertegenwoordiger.