Ik hoop nu niet dat ik de discussie 'te zwaar voor je paard' helemaal ga opratelen maar ik ben toch wel even benieuwd hoe er mee wordt omgegaan.
Zondag was ik mee als groom op wedstrijd (pony's).
Tijdens het parkeren zag ik een vrij fors meisje op de parkeerplaats staan naast een normaal gebouwde E-pony.
Nu is was forser zijn natuurlijk helemaal niet zo erg, maar dit meisje was zeker 90 kg, en als iemand mij had verteld dat ze 100 kg woog had ik het ook gegeloofd.
Het was duidelijk dat de pony last had van het gewicht, liep erg 'moeilijk', zwiepen met de staart, boos kijken. Het was geen fijn beeld.
Je weet natuurlijk nooit waarom het meisje zo zwaar is, en paardrijden is misschien een hele ontspanning voor haar maar, waarom ga je dan op een E-pony zitten?
Qua lengte paste het nog prima, maar waarom koop je geen paard met een flinke scheut gelders/gronings bloed?
Ik als omstander had haast de neiging er iets van te zeggen in de trant 'goh, zijn jullie al op zoek naar een opvolger' oid, maar aan de andere kant, ik wil niet respectloos overkomen.
Hoe gaat een jury hier mee om? Wat doe je wanneer er een combinatie in de ring verschijnt waarvan de ruiter duidelijk teveel is voor het dier?
En als instructeur, zeg je er iets van?
Of heb jij als omstander er ooit eens iets van gezegd?

)