Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Sim_ schreef:De Orun basis kun je makkelijk volgen als je geen eigen paard hebt.
jasmijn78 schreef:Er zijn wel andere cursussen, maar daar krijg je geen erkend certificaat.
Verder vind ik de orun eis van minimaal L niveau al veel te laag. Er is echt wat mis met de opleidingsstructuur van instructeurs in nederland. Die leveren namelijk doorgaans gewoon slechte instructeurs af. Als je in die opleiding dus het 'vak' moet leren. De betere instructeurs die gediplomeerd zijn konden al heel goed rijden/lesgeven voordat ze aan de opleiding meededen.
Verder is mijn mening dat als je nooit officiele wedstrijden/altijd recreatief hebt gereden je zowiezo onvoldoende achtergrond hebt om instructeur te kunnen worden. Als je je lessen tenminste een beetje op niveau/met een beetje inhoud wil geven.
Voor die mensen die nooit officieel gestart hebben, maar wel denken dat ze de basis voldoende onder de knie hebben (en dat is B tm Z niveau... Dat is namelijk de basis en die niveau's vertegenwoordigen alle aspecten van het skala, waar de dressuur dus op gebaseerd is) is het een koud kunstje om dat wp in de L te halen. Als je 5 wedstrijden 2 proeven in de B start zou je de B vol moeten hebben. Rijd je dubbele wp (zou makkelijk moeten kunnen in de B als jij je paard thuis al op Z niveau het afgericht) dan kun je met nog minder wedstrijden door de B komen.
Dus max. 6 wedstrijden en je bent L + 1 wp en je kunt toegelaten worden. De kosten van 6 wedstrijden en evt. huur van een trailer zijn nog te overzien. En tussen oktober en december heb een startkaart voor half geld (is 20,-). Is ook nog te overzien. Als je eigen paard het niet kan, dan kun je vast een paard lenen? Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....
jasmijn78 schreef:_Sim_ schreef:De Orun basis kun je makkelijk volgen als je geen eigen paard hebt.
Kan, maar je moet wel ooit met minimaal een D pony L met een wp geklasseerd geweest zijn. Dat is volgens mij de toelatingseis. En TS heeft nog nooit officieel gestart als ik het goed begrijp.
Overigens vind ik het onbegrijpelijk hoe je zonder zelf wat rijtechtisch te hebben laten zien kunt slagen voor een instructeurscursus.
Susyb schreef:Ik ben het zo niet eens met jou verhaal... ik heb zelf nooit hoog dressuur gereden .. en serieus ik kan ook niet goed dressuur rijden!
Maar ik zie wel degelijk hoe een combinatie vooruit geholpen kan worden etc.
jasmijn78 schreef:Susyb schreef:Ik ben het zo niet eens met jou verhaal... ik heb zelf nooit hoog dressuur gereden .. en serieus ik kan ook niet goed dressuur rijden!
Ik geloof daar dus niet in. Practice what you preach.
Ik vind het echt een manco van de paardensport dat iedereen zonder noemenswaardige ervaring kennis en kunde maar gaat lesgeven.
Iemand die zichzelf EN zijn lesklanten serieus neemt zorgt er allereerst voor dat diegene zelf een gedegen achtergrond heeft. Met vooral voldoende ervaring.
En dat er Z ruiters zijn die ook niet les kunnen geven is een dooddoener. Niet iedere Z ruiter kan goed lesgeven. Maar in mijn ogen moet een goed instructeur wel in staat zijn een paard netjes minimaal tot Z niveau op te leiden. Zolang je dat niet kunt, moet je niet in de bak gaan staan. Goede didactische vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunst/ervaring.
Er je hoeft geen licht te zijn om te kunnen zien waar het bij een ander fout gaat. Alleen voor het aandragen van een goede oplossing moet je uit ervaring kunnen putten. Er als je die niet hebt, dan houdt het gewoon op. Dan sta je gebakken lucht te verkopen.
jasmijn78 schreef:Susyb schreef:Ik ben het zo niet eens met jou verhaal... ik heb zelf nooit hoog dressuur gereden .. en serieus ik kan ook niet goed dressuur rijden!
Ik geloof daar dus niet in. Practice what you preach.
Ik vind het echt een manco van de paardensport dat iedereen zonder noemenswaardige ervaring kennis en kunde maar gaat lesgeven.
Iemand die zichzelf EN zijn lesklanten serieus neemt zorgt er allereerst voor dat diegene zelf een gedegen achtergrond heeft. Met vooral voldoende ervaring.
En dat er Z ruiters zijn die ook niet les kunnen geven is een dooddoener. Niet iedere Z ruiter kan goed lesgeven. Maar in mijn ogen moet een goed instructeur wel in staat zijn een paard netjes minimaal tot Z niveau op te leiden. Zolang je dat niet kunt, moet je niet in de bak gaan staan. Goede didactische vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunst/ervaring.
Er je hoeft geen licht te zijn om te kunnen zien waar het bij een ander fout gaat. Alleen voor het aandragen van een goede oplossing moet je uit ervaring kunnen putten. Er als je die niet hebt, dan houdt het gewoon op. Dan sta je gebakken lucht te verkopen.
Ilzas schreef:@jasmijn: op zich ben ik het wel met je eens, maar dan moet je ook eerst eens ergens beter kunnen leren rijden. Ik dacht dat op de cursus te doen... Waar moet je anders heen, naar een manege hoef je ook niet...

Susyb schreef:Ja maar ik rij geen Z maar heb wel lesklanten die tot makkelijk M2 komen.. (die ik vanaf B les heb gegeven... ) en nu overgaan naar de Z (gister hoedje wezen kopen).
Susyb schreef:Ja maar ik rij geen Z maar heb wel lesklanten die tot makkelijk M2 komen.. (die ik vanaf B les heb gegeven... ) en nu overgaan naar de Z (gister hoedje wezen kopen).
Nu kan ik dat door lichamelijke beperking niet maar ik twijfel ook wel of ik het zou hebben gekunt als ik 100% goed zou zijn geweest...
Ilzas schreef:Geluk is met de dommen? De uitzondering die de regel bevestigd. Of ze zijn Z geworden ondanks jou/ c.q. waren dat ook wel geworden zonder jou...