2 proeven uit het hoofd rijden - gevolgen bij foutief rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reflector

2 proeven uit het hoofd rijden - gevolgen bij foutief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:52

Hallo, ik kon de vraagteken net niet plaatsen in de openingstitel ;) maar hierbij onze vraag aan de experts:

Als ervoor gekozen wordt (uit nood en crisis van het niet hebben van je vaste voorlezer voor de komende maand) om 2 dressuurproeven uit het hoofd te rijden en ruiter/amazone is halverwege de dressuurproef de rest van de proef vergeten.
Wat zijn dan de gevolgen als je fout rijdt? (behalve dat de jury aan de bel trekt) ;)

Wat zou het betekenen als de ruiter/amazone echt niet meer weet hoe hij/zij de proef verder moet voortzetten/rijden?

Wat is jullie advies om tóch te kiezen voor het rijden van 2 dressuurproeven uit het hoofd en een nog veel belangrijkere vraag; weten jullie hiervoor ezelsbruggetjes?
Zijn er bruikbare tips om goed voorbereid te zijn op het rijden van twee dressuurproeven uit het hoofd op een wedstrijd, zonder het risico te lopen om de twee proeven door elkaar te halen? :-)

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen. ;)

Andere voorlezer op wedstrijd vragen is hierbij geen optie. ;-)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:55

De eerste fout is min 2 en de jury vertelt je waar je verder moet, de tweede fout is min 4 en idem als hiervoor maar bij de derde keer.......kun je de ring verlaten en heb je 2 verliespunten aan je broek.
Het is niet toegestaan iemand halverwege alsnog te laten lezen. Als je zonder voorlezer begint moet je de proef zo rijden. Wel kun je als je echt de weg kwijt bent altijd afgroeten zodat je die 2 verliespunten niet krijgt. Overigens tellen die verliespunten in de B niet!

Ik zelf lees m een aantal keer door en "rij" m dan in mijn hoofd, dat doe ik meerdere keren. DAarnaast pak ik lijnen mee uit de proef als ik aan het rijden ben en zo komt het meestal vanzelf goed :D

Anoniem

Re: 2 proeven uit het hoofd rijden - gevolgen bij foutief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:13

Wat daffodil zegt, 3e vergissing is uitsluiting en op het moment dat iemand je verder gaat voorlezen ook uitsluiting, omdat dit niet is toegestaan..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:15

Heb ik er nog een kleine aanvulling bij: als dit in je eerste proef gebeurt, uitsluiting door 3e vergissing, dan mag je nog wel de tweede proef rijden!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:53

krijg je bij uitsluiting nog steeds 2 vpen dan?
je kunt iig afgroeten idd :j

ik rijd zelf regelmatig 2 proeven uit mn hoofd. ben wel eens een onderdeel vergeten (hh en aw ;) ) ook denk ik heel soms dat ik het niet meer weet, maar dan weet ik het met een seconde ofzo alweer :)
ik heb 1x een soort van black-out gehad, ik wilde afgroeten omdat ik echt geen flauw idee had, maar toen kwam het toch weer terug :Y)

maargoed, mij bevalt het toch wel heel goed eigenlijk, uit mn hoofd rijden :) veel relaxter, je bent meer met rijden bezig ipv naar je voorlezer luisteren :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:56

ja, als je uitgesloten wordt, heb je twee verliespunten.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:59

Dacht dat ze dat niet meer deden omdat mensen zich dan expres uit laten sluiten om bijv. langer in een klasse te kunnen blijven rondrijden. Of was dat alleen met afgroeten zo?

Ik rijd mijn proeven alleen maar uit mijn hoofd en wil niet meer anders. Alleen nog maar op mijn paard letten en rijden en geen paard die naar de voorlezer luistert :+.

Ik ben tot nu toe 1 keer "verkeerd" gereden door een wissel die bij een Z letter moest na een appuyement op de e of b te rijden. Verder nooit een fout gemaakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:00

Dat is bij afgroeten zo. Dan krijg je geen vp meer. Ga je er door uitsluiting uit, dan wel.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:08

Weer wat geleerd. Maar goed dat ik besloten heb het nooit zo ver te laten komen :=.
Heb altijd bedacht bij de 2e keer verkeerd gaan groet ik af maar dat is gelukkig nog nooit nodig geweest.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:04

Wat ik me wel afvraag is of de jury je het vervolg van de proef wel moet vertellen? Ik rijd ook altijd de proeven uit het hoofd, maar pas was ik echt een keer helemaal de kluts kwijt en wist het gewoon even niet meer. Jury heeft me idd weer op weg geholpen, maar ik vroeg me af of dit eigenlijk wel mag.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:06

eigenlijk best wel een goede vraag haha! Ik zou het ook zeggen hoor, waar ze de fout in gegaan zijn. Vaak balen ze daar zo van, dat ze de draad kwijt zijn, ik help ze em weer oppakken dan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:22

Ik ging niet eens de fout in. Ik was bij C en ik was gewoon het volgende onderdeel kwijt en heb het paard maar even geparkeerd :))

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:42

Als je fout rijdt zegt de jury toch ook bijv: ga maar verder bij onderdeel 4, KXM van hand veranderen.

Dus in zoverre kan de jury je wel een tip geven. De rest van de proef of een heel deel van de proef vertellen dat zou dan weer onder hulp van derden vallen.
Hoewel ik zelf toch echt wel de ruiter zou helpen. Is toch gewoon zonde als je daar zo staat en niet meer verder kun, en voor de jury ook niet leuk.

Ik rij dus niet meer uit mijn hoofd. Dat heb ik 2x gedaan. Ik kwam niet meer aan rijden toe. Ik was alleen maar de proef in mijn hoofd aan het repeteren en stond doodsangsten uit dat ik verkeerd zou rijden. Gelukkig is het goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:09

Ik zou diegene wel weer ff op weg helpen, maar denk dat ik max 2 onderdelen zou zeggen, dan zou de ruiter de weg weer teruggevonden moeten hebben toch..? :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:22

Als je de proeven uit je hoofd rijdt is meestal het onderdeel wat je dan moet rijden genoeg, dan weet je het wel weer.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:07

Laatst wees een jury mij tijdens de proef ook even de weg. Had ze er bij dat onderdeel niet -2 bij gezet, maar "hulp van derden" met een smiley erachter.
Heb na de proef ook nog even met haar wat punten doorgesproken. Was wel leuk.

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:44

Geweldig bedankt voor de adviezen.

Leuk om te lezen dat er mensen kunnen helpen. (ik heb elders alweer een andere vraag op bokt gezet, ben benieuwd of we daar ook adviezen kunnen krijgen ;) )

Weten jullie ook hoe we om kunnen gaan met onderstaande vraag?

Wat als amazone/ruiter inderdaad geholpen wordt door de jury waar ze de proef verder moet rijden maar amazone kan de proef niet onthouden waar de jury haar graag verder de proef ziet continueren?
Is het dan een advies dat amazone/ruiter ook de "punten" moet onthouden en uit het hoofd leren?
Bijvoorbeeld: proef 11: zegt de jury: "ga maar verder bij punt 8"
Is het dan het beste om ook DAT uit het hoofd te leren. Ik zie al helemaal voor me dat amazone alleen het HELE proefje kent maar niet kan inhaken/onthouden VANAF punt 8...... Snappen jullie wat ik bedoel? Moeilijk om dit zo neer te zetten....

Reflector schreef:
Wat is jullie advies om tóch te kiezen voor het rijden van 2 dressuurproeven uit het hoofd en een nog veel belangrijkere vraag; weten jullie hiervoor ezelsbruggetjes?
Zijn er bruikbare tips om goed voorbereid te zijn op het rijden van twee dressuurproeven uit het hoofd op een wedstrijd, zonder het risico te lopen om de twee proeven door elkaar te halen? :-)

Alvast hartelijk dank voor jullie adviezen. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:49

nee. de jury zal nooit alleen melden vanaf punt 8, meestal vertellen ze bv : je komt uit door een s vanhand veranderen en dan moet je nu gaan handveranderen van daar naar daar en daarna komt...
ik heb t idee dat ze dan al ff checken of je weer op weg komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:50

Tegen een voorlezer zeg ik wel, ga maar verder bij punt 8 (oid..) maar tegen iemand die over het hoofd rijdt noem ik ff het onderdeel..

Reflector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 09:57

Oohhw, geweldig!
Jullie zijn echt geweldig! Dankjewel!
Dus het is wijsheid om uitsluitend de te rijden oefeningen te onthouden/leren maar de punten die ervoor staan niet?
Meerdere tips en ezelsbruggetjes om niet twee proeven door elkaar te rijden en het correct onthouden van proeven zijn echt van harte welkom. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:12

Ik reed mijn proeven nooit uit het hoofd, wel las ik in de auto de proef door en dan reed ik hem in mijn hoofd.. Maar ezelsbruggetjes, geen idee.. :n

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:02

Ik wil eigenlijk ook uit mijn hoofd gaan rijden maar ben idd bang dat ik het vergeet dus nu niet gedaan. er is altijd iemand die wel wil lezen.

Maar als je het echt niet meer weet kan je volgens mij beter afgroeten als het zo ver te laten komen dat je uitgesloten wordt.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:49

Ik leer mijn proeven altijd van buiten omdat ik het fijn vind om te weten wat er gaat komen. Maar ik zorg tijdens de proef wel altijd voor een lezer. Als het niet gaat zoals ik wil dan vergeet ik van schrik mijn hele proef. Ook als mijn voorlezer niet kan dan probeer ik op het terrein zelf nog iemand te vinden. Vaak zijn er wel toeschouwers die even een proefje voor willen lezen.
Maar wat ik dus doe: ik teken de proef heel vaak en dan kan ik hem altijd wel onthouden. Ook spreek ik hem in op mijn telefoon zodat ik hem af en toe kan luisteren, ook onder het rijden. Meestal weet je dan vrij snel welke onderdelen er achter elkaar komen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:44

Zo doe ik het ook hoor. ken mijn proeven wel uit mijn hoofd maar voor zekerheid toch een lezer bij hoor
Mensen die fout rijden snap ik ook niet altijd. Leer je proeven en ken je proef.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:11

Ik vond uit het hoofd rijden zo verschrikkelijk fijn! Ik had geen moeite met uit het hoofd leren.
Ik leerde ze uit het hoofd en trainde ze vaak helemaal achterstevoren, zodat het paard niet teveel wist wat er komen ging.
En ik tekende ze altijd met mijn vinger in de lucht.
Dus ook net voor proef 1 de proef tekenen, concentreren en ik kwam juist veel beter aan rijden toe dan mét voorlezer. Ik hoorde mijn instructrice in mijn hoofd de voorbereiding benoemen die bij het volgende onderdeel kwam.
En als ik dan de eerste proef gehad had, even vrije teugel stappen en lekker ademhalen. Daarna nog steeds met vrije teugel tweede proef in de lucht tekenen en concentreren, dan paard weer oppakken.