Juryleden die alles goed vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:00

Het staat er misschien een beetje krom maar naar aanleiding van een ander topic waarin juryleden mensen HC laten starten zonder coupon, ben ik wel eens benieuwd wat jullie mening is.

Het gaat me dan om de regels in het algemeen. Ik zit op zich best strak in de regels, de reglementen zijn er immers niet voor niets.
Ik merk in de dagelijkse praktijk dat ik 'last' heb van juryleden die alles maar goed vinden. Dus HC starten zonder coupon, 30 combinaties zonder pauze, paarden die te jong zijn laten starten, en zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden te vinden.
Als jurylid die zich aan de regels houdt, merk ik dat je door secretariaten lastig gevonden wordt. Als er geen pauze is ingepland, mail ik rustig dat ze toch echt even art. 124 van het wedstrijdreglement moeten lezen en meer van dat soort dingen.

Wat is de overweging van juryleden om alles maar goed te vinden wat secretariaten doen en hoe sta jij erin?

sharonalover

Re: Juryleden die alles goed vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:08

Ik ben geen jurylid, maar de dingen die jij noemt zou ik niet goed vinden als jurylid zijnde, het gaat tenslotte om de welzijn van het paard of van jou :j

Het HC starten zonder coupon zou ik miss iets minder moeilijk over doen. Dat hangt ook af van de situatie, is het iemand waarvan de startkaart nog niet binnen is, of wil diegen gewoon geen coupon uitgeven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:14

In een hoop dingen die het welzijn van het paard niet in het geding brengen (of die van mij) adviserend bezig zijn bij bepaade wedstrijden en bepaalde klasses.
Vaak roep ik bij het losrijden een vraag over het reglement de bak in.
Meestal komt er dan geen antwoord, en dan wijs ik ze erop dat ze de reglementen horen te kennen.

Als iemand bv zonder sperriem binnen komt rijden, krijgt deze persoon de gelegenheid om die snel ergens te lenen maar als dat niet lukt, ga ik deze persoon niet naar huis sturen.

HC hebben we in een ander topic al beproken. Het lastige van de HC regels vind ik dat ze niet echt heel duidelijk in het reglement staan.

Enting/paspoort moet gewoon op orde zijn. Mede omdat dit te maken heeft met welzijnvraagstukken.
Te strakke neusriemen idem diskwalificatie.
Paarden te jong is dus ook "not done".
30 combinaties achter elkaar, ook niet acceptabel maar dat kan ik tenslotte vooraf met het secretariaat regelen.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:18

De controle op leeftijd van het paard ligt toch bij de KNHS? Net zoals de startgerechtigdheid in het algemeen. Of zit ik er nu ernstig naast? Ik kijk er namelijk nooit naar.

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:25

@Telstar: ja en nee

De KNHS controleert pas achteraf, dan volgt vaak wel een waarschuwing o.i.d. per post als blijkt dat je verkeerd gestart hebt of met een te jong paard.

Echter hoort een jurylid de papieren van het paard te controleren, op die basis kun je op de dag zelf al voorkomen dat iemand met een te jong paard start

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:13

ik vind het soms best lastig Fitzroy. Ik houd me ook behoorlijk aan de regels. Het voorbeeld van de 30 combinaties zonder pauze komt me heel erg bekend voor. Ik vraag er van tevoren altijd naar en krijg geregeld te horen dat niet iedere jury een pauze nodig vindt en zo kunnen ze veel combinaties kwijt. Ik geef dan door dat ik sowieso mijn pauze neem. Ik moet toch echt zo nu en dan even mijn benen strekken en vooral even plassen om weer fris naar combi's te kunnen kijken! Maar de startlijst wordt dan niet aangepast. Ik vind het dan wel vervelend dat het programma uitloopt, maar goed, dat is dan niet anders. Laatst kwam er een jong meisje de ring in dat zo hard haar best deed. Zag ik ineens wieltjes aan haar sporen. Na afloop van haar proef naar haar ouders gestapt en aangegeven dat het niet mag en dat ze reglementen op de site van KNHS kunnen vinden. Moet je zo'n meisje dan de dupe laten worden van een fout van haar ouders? Ze had haar eerste proef al gereden en daar waren de sporen helemaal niet opgemerkt. Paarden die te jong zijn om te starten, vliegen bij mij linea recta de ring uit. Wat doen jullie met "coaches" die behoorlijk hard tijdens het inrijden combinaties staan les te geven? (vooral tijdens outdoor seizoen wel eens hinderlijk)

Laatst heb ik wel allerlei geeltjes in m'n reglementenboekjes geplakt omdat ik zo vaak moeite heb om snel het betreffende artikel aan ruiters en amazones te kunnen tonen. Staat zo knullig. Ligt het aan mij of mag die inhoudsopgave wel iets duidelijker? *D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:35

Ik denk dat het niet handig is om coulant te zijn met de regels, omdat de ruiters vaak telkens andere juryleden treffen.
Er is daarom geen contole mogelijk of de volgende keer de overtreding niet (expres) wordt begaan. Wie weet hoe vaak het meisje uit het voorbeeld al met die wielsporen heeft gereden. Opgemerkt of onopgemerkt. Het komt natuurlijk voor dat ruiters bewust regels gaan overtreden omdat het zo makkelijk gaat. Dat werk je in de hand door coulant te zijn zonder dat er controlemogelijkheden zijn.

Ik denk dat uiteindelijk alles (dieren) en iedereen (ruiters en juryleden) er het meest mee gebaat zijn wanneer de regels gehandhaafd worden door en voor iedereen. Met als resultaat duidelijkheid en gelijkheid voor iedereen. Als jurylid sta je voor (al) de regels en moet je ernaar handelen.

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:47

Boras, ik ben het ook echt met je eens hoor. Met jonge kinderen vind ik het altijd wat lastig. Daarnaast geloof ik misschien iets teveel in de oprechtheid van de mens (in ieder geval bij de betreffende ouders). Ik denk wel dat er bij de KNHS een belangrijke taak ligt om de communicatie rond het belang van (het kennen van) de reglementen te verbeteren/ aan te pakken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn ponytijd (lang, lang geleden) en zelfs nog aan het begin van mijn paardencarrière ook geen enkel benul had van de reglementen. (wist bij wijze van spreken nog net hoe lang mijn zweep mocht zijn) Mensen denken er vaak helemaal niet bij na.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:28

Ik lees hier het al dan niet controleren van papieren. In een ander topic heb ik het al eens aangekaart. Al 10 jaar start ik regelmatig en ben nog NOOIT gecontroleerd geweest op papier of enting. Ook op selecties oid nog nooit controle gehad op bovenstaande en/of bitten.
Is dit regio gebonden of wordt er door de juryleden gewoon weinig aan/mee gedaan?

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:34

Toen mijn dochter voor de aller eerste keer officieel starte had ze gelijk controle hahaha dom toeval dus .
Maar ik ben wel erg voor de regels hoor want als ruiter zijnde wil je toch graag weten waar je aan toe bent en wat je kan verwachten ook om de concurentie eerlijk te houden .

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:43

pieteritus schreef:
Ik lees hier het al dan niet controleren van papieren. In een ander topic heb ik het al eens aangekaart. Al 10 jaar start ik regelmatig en ben nog NOOIT gecontroleerd geweest op papier of enting. Ook op selecties oid nog nooit controle gehad op bovenstaande en/of bitten.
Is dit regio gebonden of wordt er door de juryleden gewoon weinig aan/mee gedaan?

Hier in Groningen is het vaste prik om de papieren en entingen te controleren. Ik snap niet dat daar zoveel verschil in bestaat tussen verschillende regio's.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:50

pieteritus schreef:

Het is super ondankbaar werk. De afgelopen winter heb ik elke combinatie op enting gecontroleerd. Ik schrok er van hoeveel combi's het niet op orde hadden. Elke wedstrijd haalde ik er toch wel 2 a 3 uit.
De reactie die je dan van de deelnemer, zijn of haar partner/ouder, stalhouder en/of secretariaat krijgt liegt er vaak niet om. Dit kost echt heel veel negatieve energie en maakt zo'n dag er niet leuker op.
Na 6 mnd heb ik nu ook zoiets van, nu weer gewoon even genieten van het jureren.
Hier zou het zeker helpen als iedereen controleerde.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:58

Ik kan me voorstellen dat jullie als jury een soort politietaak moeten vervullen, terwijl een ruiter/eigenaar zélf verantwoording moet nemen om de entingen op orde te hebben.
Maar ik vind ook wel dat men regelmatige controle moet uitvoeren of men de zaakjes wel op orde heeft.
Ik zou het bijvoorbeeld op zijn zachtst gezegd, erg onaangenaam vinden, als bij een paard op wedstrijd de basisenting niet goed is en mijn paard hierdoor een ziekte oploopt.
Bitcontrole/hoofdstelafstelling zou ook wel eens onder de loep genomen mogen worden (als ik dan toch even bezig ben).

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:05

het zou al een heel stuk helpen als er meer juryleden zoals TS zouden zijn.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:36

Tja, en áls ik dan iemand uitsluit omdat de entingen niet goed zijn, krijg ik het secretariaat op m'n dak, omdat die deelnemer toevallig de hoofdsponsor is van het concours....(ik sta nu denk ik op hun zwarte lijst, want ben daarna nooit meer gevraagd *\o/* ).
Ook krijg je opmerkingen van deelnemers, dat ze al de hele tijd hebben losgereden en dat zo'n proef er dan niet meer toe doet. Heb al eens geopperd om de entingen vooraf door een bevoegd persoon op het secretariaat te laten controleren; kan het paard op de trailer blijven en voorkom je dit soort opmerkingen.
Vind inderdaad ook dat ze in het straight zijn de juryleden ook wel meer op een lijn mogen zien te krijgen.
Als je iets zegt tegen een combinatie wat ook maar in strijd is met het reglement, dan is het nog nooit eerder gezegd en weten ze er niets van.

foxof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:41

En vaak ook krom gekeken naar wie zit er op het paard en dan kijken hoe er beoordeeld wordt ook niet zoals het imo zou moeten.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:45

Hier in het noorden haal je er niet vaak 1 uit met verkeerde enting. Ik heb het pas 1x gehad.
Verder ben ik ook wel aardig van de regels. Vooral geen coupon is niet starten en daar ben ik heel star in. Geen papieren bij je jammer dan. Heb 1x gezegd dat ze het na de proef moesten komen laten zien en nooit meer gezien.
Pauze als jury hoef ik niet altijd. Ligt aan het aantal starts tot 30 hoef ik echt geen pauze. Verbaasde mij van het weerkend in duitsland wel over een aantal dingen qua jureren. Ring met 36 starts en proeven die 4.30 minuten duren en jury's die gewoon 2x een half uur pauze krijgen. Dat vind ik heel netjes. Dagvergoeding ligt daar ook veel hoger. Deelnemers die duidelijk hulp van de coach (niet de voorlezer) krijgen roep ik meestal bij mij en geef ze een waarschuwing.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:50

Vandaag gesproken met jury die deelneemster gediskwalificeerd had omdat moeders de pony tussen twee proeven ging rijden (ondanks waarschuwing).
Ook de papieren werden gecontroleerd. Jury's hadden onderling hadden afgesproken dat ring 1 de oneven en ring 2 de oneven combinaties zouden controleren.
Strakke acties.

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:56

Pff wat bezielt iemand om de pony van je dochter tussen 2 proeven te gaan rijden, vraag ik me dan af. Wat is het plezier van ponyruiters op wedstrijden dan ver te zoeken zeg...
Die afspraak over controle tussen 2 jury's vind ik echt een super actie. Over het algemeen controleer ik elke 3 combinaties de papieren. Als er geen coupon is, maar volgens de ruiter wel ingeleverd, dan laat ik ze starten met de mededeling dat ik de uitdraai apart houd en alleen inlever als de coupons er is. Eventueel hebben ze dan ook nog de mogelijkheid om de reserve coupon naar het secretariaat te brengen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:07

Is een sperriem verplicht? :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:15

Nee, je kunt ook voor een niet-gecombineerde neusriem kiezen ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:16

als het lusje aan de neusriem zit wel, anders niet.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:12

jury schreef:
Ook de papieren werden gecontroleerd. Jury's hadden onderling hadden afgesproken dat ring 1 de oneven en ring 2 de oneven combinaties zouden controleren.
Strakke acties.

En wat dan als de papieren bij de 2de proef niet in orde lijken te zijn ? Dan is wel al de eerste proef gereden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:17

ja, dat klopt Angelo. maar dan wordt je dus alsnog gediskwalificeerd.
je komt ook wel eens tegen dat ze de papieren in de auto hebben liggen en achteraf komen laten zien. Dan hebben ze de poef ook al gereden.
Ik vind dit een goede taakverdeling, om de kant op uitloop te minimaliseren en toch 100% te kunne controleren.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:18

Ik vind het toch echt verbazingwekkend dat er in andere delen van het land het paspoort niet gecontroleerd wordt.
Op buitenwedstrijden wordt hier ALTIJD het boekje bekeken door jury. Even de entingen controleren, transpondernummer vaak ook.

Zijn dan ook weinig mensen die de entingen niet op orde hebben. Je weet dat je dan gewoon niet kunt starten.