Vandaag gejureerd en kwam daarbij een combi tegen in de L2 met een soort van Pessoabit, maar dan met de kleine ringetjes in de grote bitring. Bovenaan bakstuk zat dus op vast punt en teugel zat niet aan het vaste punt, maar aan de grote bitring. Dit deed mij besluiten om de proef te stoppen, want ik meende dat dit bit niet zou mogen. Het betreft tevens een selectieproef voor de regiokampioenschappen.
Op blz. 52 van het dressuurreglement kom ik hem niet tegen onder het plaatje toegestane bitten, hooguit vergelijkend met plaatje 8; maar deze is vlgs bijlage 2 alleen toegestaan vanaf kl Z1.
Vader beweerde bij hoog en laag dat ze dit bij de KNHS nagevraagd hadden en KNHS had gezegd dat dit bit wel toegestaan was. Overlegd met collegajury van andere ring. Deze dacht ook dat het mocht, maar wist het niet zeker. Voordeel van de twijfel gegeven en amazone mocht haar proef vervolgen.
Ook tijdens de lunch met overige collega's overgehad en men kon er geen eenduidig antwoord opgeven.
Ik blijf het een dilemma vinden en mijn inziens had ze er niet mee mogen rijden. Bit wordt nl. nergens getoond onder toegestane bitten..
Wat zouden jullie gedaan hebben? Graag jullie visie.
voorbeeld bitringen 

) Er blijft dus een lichte hefboom werking bestaan , ook al wordt het bakstuk/teugel aan de grote ring vast gemaakt.