Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

En ik was alleen al trots dat ik daar op concours op MIJN paard zat
En de proef ging mis hoor. Middendraf in galop. Hij sprong een keer in de verkeerde galop aan. En ik kon alleen maar grijnsen.
) op concours was, en ook nog 30 euro in de pocket. En als derde stond er op m'n coupon: Fijn dat de amazone kan lachen ook als er fouten worden gemaakt

Horseware schreef:We zitten nu met lessen echter op het punt dat hij meer opgericht moet gaan lopen. Hij is springgefokt en heeft van nature de neiging teveel op de voorhand te lopen en te diep te lopen. Hij kan inmiddels al best netjes opgericht lopen, maar vindt dit moeilijk en maakt hierdoor nog weleens een foutje met bijvoorbeeld aanspringen in galop. Iets wat hij eigenlijk niet doet als ik hem wat lager instel, omdat dat makkelijker voor hem is. Wel ziet het er netter uit als hij meer opgericht loopt (uiteraard), vandaar dus mijn vraag.
Als ik het zo lees is eigenlijk iedereen het er wel in grote lijnen over eens dat ontspanning voorop staat. Ik zal hem morgen dan ook daar laten lopen waar hij het fijnste loopt en het meest ontspant, ookal is dit dieper

TeeGee schreef:Je bent uitgesloten door het verlaten van een afsloten ring, niet gediskwalificeerd. Hebben ze gewoon doorgepunt?
Hij mist ook takt in de stap, aan het begin (de rest heb ik niet gekeken). Probeer hem meer op eigen benen te laten lopen.
_Esther_87_ schreef:Ok dan, tips nav je filmpje...
Je paard komt, met name in de stap, regelmatig te diep. Je mag er gerust vanuit gaan dat je dit per onderdeel dat het gebeurt een punt scheelt.
Stap mag (lees moet) meer door het lijf. Paard moet 'losser' stappen. Hij houd zich nu vooral achter het zadel strak waardoor het achterbeen niet genoeg ondertreed. Dit komt deels waarschijnlijk omdat hij zo diep loopt.
In de overgangen blijft hij weliswaar vrij rond (omdat jij er druk opzet) maar niet nageeflijk. Scheelt je een punt of 2 per overgang.
De hoek van het filmen kan ik niet zo goed peilen dus hiervan ben ik niet zeker, maar het lijkt alsof je vrij ver naar de binnenhoefslag rijdt, en alsof je de voltes niet rond rijdt. Je lijkt telkens te ver voor de E al de hoefslag te raken, vervolgens vlak na E weer van de hoefslag af te gaan en dan bij B te laat weer uit tekomen. Maar dat kan ik dus niet heel goed zien.
Tot slot, oefen het halsstrekken! Paard blijft wederom te diep en volgt je hand niet. Kan spanning zijn maar ik merk vaak dat mensen dit gewoon niet genoeg oefenen waardoor het paard onvoldoende durft te zakken.
Voor alle duidelijkheid, k vind het een heel leuk paard maar je rijdt er nu niet half uit wat je eruit kan halen. Ik denk als je werkt aan bovenstaande punten dat je echt dik dubbele punten kan rijden...

Horseware schreef:_Esther_87_ schreef:Ok dan, tips nav je filmpje...
Je paard komt, met name in de stap, regelmatig te diep. Je mag er gerust vanuit gaan dat je dit per onderdeel dat het gebeurt een punt scheelt.
Stap mag (lees moet) meer door het lijf. Paard moet 'losser' stappen. Hij houd zich nu vooral achter het zadel strak waardoor het achterbeen niet genoeg ondertreed. Dit komt deels waarschijnlijk omdat hij zo diep loopt.
In de overgangen blijft hij weliswaar vrij rond (omdat jij er druk opzet) maar niet nageeflijk. Scheelt je een punt of 2 per overgang.
De hoek van het filmen kan ik niet zo goed peilen dus hiervan ben ik niet zeker, maar het lijkt alsof je vrij ver naar de binnenhoefslag rijdt, en alsof je de voltes niet rond rijdt. Je lijkt telkens te ver voor de E al de hoefslag te raken, vervolgens vlak na E weer van de hoefslag af te gaan en dan bij B te laat weer uit tekomen. Maar dat kan ik dus niet heel goed zien.
Tot slot, oefen het halsstrekken! Paard blijft wederom te diep en volgt je hand niet. Kan spanning zijn maar ik merk vaak dat mensen dit gewoon niet genoeg oefenen waardoor het paard onvoldoende durft te zakken.
Voor alle duidelijkheid, k vind het een heel leuk paard maar je rijdt er nu niet half uit wat je eruit kan halen. Ik denk als je werkt aan bovenstaande punten dat je echt dik dubbele punten kan rijden...
Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag
Aan de oprichting wordt overigens hard gewerkt, maar dit kost tijd want het is erg moeilijk voor hem. Maar het gaat steeds beter.
riagr schreef:Citaat:De stap in het begin is geen onderdeel van de proef. Ik kwam net de ring inrijden
? dat maakt toch niet uit ?
Rijden is rijden, of de jury nu kijkt of niet.... Ik wil altijd tact en regelmaat, of ik nu buiten, binnen alleen of met zijn honderden rijdt..
Toch??
Citaat:Even voor alle duidelijkheid, ik heb het nergens over oprichting gehad en heb dat ook niet bedoeld....
Met te diep bedoel ik enkel en alleen de neus achter de loodlijn. De 'hoogte' van hals en hoofd is helemaal niets mis mee, het gaat echt enkel om het doorknikken zogezegd, het achter de loodlijn zakken dus. Het enige wat voor de B moet veranderen aan de houding is de neus enkele cm's meer naar voren. That's it
doei schreef:Ik heb echt gemerkt dat de jury in het B totaal kan verschillen!
De ene beloont dat ontspannen plaatje over de rug met een 7, de ander straft het af met een 5 (meer oprichting).
Een vastgehouden oprichting kan worden beloond met een 8, maar ook worden afgestraft. Het hangt echt van de jury af.
Ik zelf kies voor ontspanning voor mijn paard, maar probeer van daaruit wel zoveel mogelijk vanuit achter te rijden.
Vooral bij overgangen, laat de power van achter komen!
Succes!