In B proef juist de tijd voor overgangen, toch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anonymous1

In B proef juist de tijd voor overgangen, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 20:52

Hallo,

had afgelopen weekend wedstrijd met mijn jonge paard, heb heerlijk gereden en was erg tevreden over haar debuut.

Ik reed de volgende oefening: ik reed in draf moest bij B afwenden en arbeidsstap E rechterhand en arbeidsdraf. Deze oefening ging naar mijn mening erg netjes. Ik wend bij B af en wil de overgang maken naar de stap, ik merk dat ze wat meer tijd nodig had dus heb de overgang rustig en netjes gereden en ik was ong. een meter voor de X in stap. Alles in tact, juiste aanleuning, balans en recht. Ik heb de overgang voorbereid en pas uitgevoerd wanneer het paard e klaar voor is....wat ook de critera zijn van de B dressuur.

Krijg ik een 5 op mijn protocol met de opmerking: wat laat in stap.

Raar...... de B proeven zijn er toch juist voor dat je geen enkele overgang gemarkeerd hoeft te maken, jij schat in wannneer je paard klaar is voor de overgang, dit gebeurt dan geleidelijk en progressief. Dit alles gebeurde dus ook in mijn oefening en dan krijg ik een 5 voor deze oefening en dan staat er bij; te laat in stap. :? Wat had de jury dan gewild???? Dat ik mijn paard op de rem trek??? Takt, ontspanning, aanleuning etc etc is dus niet belangrijk??

Ik heb 2 winstpunten gereden dus daar gaat het mij helemaal niet om en heb een heerlijke wedstrijd gehad. Maar vind gewoon dat dit jurylid niet heeft begrepen wat B jureren is. Wat vinden jullie? Ben helaas niet in de mogelijkheid geweest de jury om uitleg te vragen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:53

Het is de bedoeling dat je tijdens de wending al in stap gaat. Tenminste zo is het mij altijd gezegd door de juryleden.

Annemeik

Re: In B proef juist de tijd voor overgangen, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:54

Idd, in de wending al.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:59

Als er in de proef staat: B afwenden EN arbeidsstap, dan is het de bedoeling dat je de overgang in de wending maakt. Zou er staan B afwenden, daarna arbeidsstap, dan mag de overgang na de wending gemaakt worden, overgang moet dan vóór het volgende onderdeel gedaan zijn.

KevinJ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:36

idd overgang in de wending maken.. volgende keer dus iets eerder voorbereiden zodat je wel in de wending een nette wending kan maken succes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:40

In de B is het inderdaad belangrijker dat de overgang mooi is dan dat het precies op de letter is, daarom mag je ook vaak tussen bv K-A-F een overgang maken. Maar in deze oefening wordt je al extra geholpen doordat je de overgang in een wending mag maken. Als je het dan echt pas een paar passen voor X doet, dan ben je gewoon te laat. Heeft niks te maken met dat de jury het niet begrepen heeft. Eigenlijk heb jij niet begrepen hoe de oefening gereden hoort te worden ;)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:51

de overgang was wel te laat, je mag net voor/tijdens of net na de wending de overgang maken, 1 meter voor X is erg laat

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:45

Jurylid heeft gelijk, je was echt veel te laat. Je hebt echt een flink stuk om die overgang te maken. Je kunt een paar meter voor de wending al gaan doorzitten en opvangen. Dan heb je de wending zelf, waardoor het paard ook makkelijker terugkomt.
En dan nog 1 tot 2 meter na de wending. Dus dat zijn toch wel wat meters ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:11

toch vind ik een correct uitgevoerde overgang (daar ga ik even vanuit) dan meteen bestraffen met minstens twee punten aftrek wel erg heftig. Dat noem ik niet positief jureren (nav de andere discussie). In de andere onderdelen heb je minstens 10 meter voor je overgang, in een wending bij B is minder dan 7,5 meter. (-> uitgaand van een kwart van een volte 10 meter:, omtrek is 2 * Pi * straal (5 meter) = 30,5 meter. Kwart volte is dus 7,6 meter, terwijl de andere overgangen minstens 14 meter (bv B-F), ~16m (F-A) en zelfs 22m (F-A-K) zijn.

Dat je er punten voor aftrekt snap ik, maar een vijf geven puur omdat het een paar meter te laat is, vind ik net als TS moeilijk te vatten. Maar een correcte overgang die normaal een 8 waard zou zijn, wordt toch niet ineens 5 omdat die iets te laat is? Dan trek je dus 3 punten af!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:00

Maar wie zegt dan dat die overgang een 8 waard was Lielle? De TS vond het zelf een super overgang, maar misschien vond de jury hem maar een 6je waard?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:17

die kan ik ook niet beoordelen, ik heb het over een algemeen geval. Stel dus dat de overgang op zich een 8 waard is, maar wordt uitgevoerd na de wending. Wat zou je dan geven?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:13

Een meter voor de X vind ik wel erg laat voor deze overgang. Hij wordt duidelijk in de wending gevraagd en niet 9 meter er na... Volgens mij zit er in je voorbereiding dan ook iets fout en en ook in het effect van je hulpen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:16

Voor mijn gevoel is het ook niet zomaar een wending die iets te laat is, maar echt anders uitvoeren van de gevraagde oefening. Die is namelijk dat je een overgang in een wending laat zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:20

en dat snap ik dus niet, want het wordt er alleen maar moeilijker door. Ik ben echt benieuwd naar de redenering erachter, want net als TS snap ik het niet. Dan heb ik het over een overgang op de driekwartlijn, dus als de ruiter halverwege B en X is, want in het voorbeeld van Karin snap ik dat wel. (en ik heb het niet zelf meegemaakt, ben gewoon benieuwd naar de redenering van de juryleden).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:28

Eventjes een toelichting, want wsl kom ik heel erg koppig over nu, maar er zit een achtergrond bij mijn reacties. Ik heb ooit zitten schrijven bij een jury die al per definitie bij een overgang na de wending een 5 gaf, los van de kwaliteit van de overgang. Enige commentaar was dan 'te laat'. En dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je alleen aan het bordjesneuken bent en niet kijkt naar de essentie van de oefening.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-10-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:32

Dit gaat zeker over de B6?
Ik dacht dus dat je bij B moet afwenden en wanneer het paard recht is overgaan naar arbeidsstap. Dus dan stap je voor de X.

Een 5 vind ik inderdaad nog wat streng.

In de proef staat dit: B afwenden en arbeidsstap
Even verderop in de proef kom je ook, A afwenden en arbeidsstap, tegen.

Wat is het nou, moet je in de wending in stap gaan, of na de wending wanneer het paard recht is?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:33

Ja Doei, de overgang moet in de wending. Anders zou er wel staan afwenden en daarna arbeidsstap.

Maar die extra moeilijkheidsgraad word juist niet gevraagd Lielle.
Net als dat overgangen progressief moeten zijn, leuk als je het ook anders kan, maar zo behoort het in de proef niet uitgevoerd te worden.
Je moet uitvoeren wat er gevraagd wordt, zo vreemd vind ik dat niet. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:37

Karin, ik snap dat je dat niet beloont maar afstraffen met - in mijn voorbeeld eerder - 3 punten aftrek vind ik ook buiten proportie. Een goed uitgevoerde niet-progressieve overgang mag toch ook niet afgestraft worden? Althans, zo heb ik het geleerd.

Het boekje zegt dit over een vijf:
Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.

dus bij een goede overgang (tamelijk bevredigende basisvoorwaarden) geldt de te late uitvoering als een tamelijk ernstige fout?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:39

Ik vind het ook een vage omschrijving in de proef, ik heb zelf in de B weleens een 5 gehad omdat ik in de wending een overgang naar stap maakte, van de betreffende jury moest ik mijn paard pas na de wending de overgang naar stap laten maken.
Sindsdien maak ik de overgang altijd pas net na de wending, wel al voorbereid in de wending, en krijg er eigenlijk nooit commentaar op.

Al ben ik het in dit specifieke geval wel eens dat 1 meter voor X wel erg laat is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:42

Nee, een correcte niet-progressieve overgang straf ik ook niet af. :)

En in het geval van de TS zou ik ook niet van een 8 naar een 5 gaan. Maar wat die overgang echt waard was, dat weten we niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:47

Staat deze oefening niet ergens zwart op wit?
Mijn instructrice heeft mij juist uitgelegd om het paard na de wending recht te maken en dan direct overgaan in stap, zij is ook jury.

Ik wil die oefeningen het liefst zo perfect mogelijk uitvoeren. Het zijn toch weer 2 onderdelen van de 30...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:49

Ja, het staat staat duidelijk op de site van de KNHS en het is op Bokt ook al vaak genoeg ter sprake geweest: http://www.knhs.nl/Kennisbank-cat.asp?p ... =7606&s=21

Edit voor degenen die geen links aanklikken:

Kennisbank KNHS schreef:
Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?

Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar bijvoorbeeld stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 28-10-10 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:51

doei schreef:
Staat deze oefening niet ergens zwart op wit?
Mijn instructrice heeft mij juist uitgelegd om het paard na de wending recht te maken en dan direct overgaan in stap, zij is ook jury.

Ik wil die oefeningen het liefst zo perfect mogelijk uitvoeren. Het zijn toch weer 2 onderdelen van de 30...

Zo heb ik het ook geleerd :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:51

thanks karin, ik snap jouw insteek nu wel.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:58

Bedankt Karin.
Nu is dat gewoon zeker en het maakt de proef er trouwens wel makkelijker op *\o/*