Africhtingsrijopleiding John Swaab?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Africhtingsrijopleiding John Swaab?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:22

Mod, als het niet goed staat, graag verplaatsen.

Ik kreeg afgelopen week de BIT 179 in de bus en begon zoals gewoonlijk met het doorbladeren en nu bleef ik hangen op pagina 34.

John Swaab, één van de namen die mijn instructrice wel eens laat vallen.
Afbeelding

Er was een punt van herkenning, dus dat artikel als eerst gelezen.
En nog een gelezen.......en nog een keer..........................en nog een keer.

Het paardrijden gaat terug naar de basis, als je niet kunt zitten, kun je niet rijden, zó herkenbaar..... :o

Ook ik ben een aantal jaren geleden terug gegaan naar de basis, maar weer eens aan de longeerlijn en écht leren zitten en rijden op de zit. Met dit in mijn achterhoofd en nu wetende hoever we al zijn in onze training heb ik met een grote glimlach het artikel letter voor letter aandachtig doorgenomen.

Onderaan stond in hele kleine lettertjes dat als je geïnteresseerd bent in deze nieuwe africhtingsopleiding, je een mail moet sturen, dat heb ik maar gedaan.

Nog meer info: http://www.horses.nl/dressuur/artikelen ... de-schakel

Ik ben erg benieuwd wat deze opleiding verder inhoud.
Zelf ben ik ORUN2 gediplomeerd, maar vond het geen meerwaarde om ORUN3 te volgen, de kosten ervan en tijd die het in beslag neemt, wegen voor mij niet op tegen het resultaat....
Ik hoop dat deze africhtingsopleiding mij een nog beter inzicht kan geven op wat en hoe je je kennis over kunt dragen op je leerlingen.

Wie heeft zich nog meer gemeld?

Ik ben benieuwd.

Gr Kaatje

Zooist

Re: Africhtingsrijopleiding John Swaab?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:30

Klinkt heel interessant.....

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:34

swaab is wel bekend, ja. ik ken iemand die bij hem heel lang zitlessen heeft gevolgd; ze reed de wissels om de pas op een gegeven moment alleen op zitbeenknobbels. wat weer heel vervelend werd omdat het paard dus te pas en te onpas ging wisselen, maar dat terzijde. hij is erg goed!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:49

Swaab is echt nog een oud klassieke africhter, net als Piet Oothout, Jean Bemelmans, Jo Rutten en later Henk van Bergen en Jo Willems.

Ik denk dat een opleiding van zulke heren een zeer waardevolle toevoeging kan zijn aan de hedendaagse sport. Je ziet tegenwoordig alleen maar de Anky en Edward-effecten rondrijden. Mensen die het na gaan doen maar niet kunnen toepassen. Dus: In elkaar getrokken paarden die niet nageven, zich vastzetten, op de voorhand gaan en zelfs gaan staken.

(Dit artikel is trouwens van april, je kon je tot eind april opgeven)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:00

Ik ga ervan uit dat ik mij nog steeds aan kan melden, BIT 179 is immers afgelopen zaterdag pas bezorgt ;)

En idd, veel ruiters, ook die "hoog" rijden zijn imo alleen maar kunstjes aan het vertonen, het hele samenspel van twee-één is weg...... :o

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:01

ben benieuwd, als er een opleiding komt lijkt het mij wel interessant.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:04

Suzanne F. schreef:
Swaab is echt nog een oud klassieke africhter, net als Piet Oothout, Jean Bemelmans, Jo Rutten en later Henk van Bergen en Jo Willems.

Ik denk dat een opleiding van zulke heren een zeer waardevolle toevoeging kan zijn aan de hedendaagse sport. Je ziet tegenwoordig alleen maar de Anky en Edward-effecten rondrijden. Mensen die het na gaan doen maar niet kunnen toepassen. Dus: In elkaar getrokken paarden die niet nageven, zich vastzetten, op de voorhand gaan en zelfs gaan staken.

Ook ik had net als kaatje77 de herkenning!
Ik hoop dat heel veel mensen dit artikel heel aandachtig zullen lezen, Het is erg goed onder woorden gebracht. Ik hoop dat John Swaab nog veel mensen deze basis mee kan geven, het is zeer zeker een waardevolle toevoeging aan de hedendaagse sport zoals Suzanne F. zegt.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:19

Ik heb het ook gelezen (Bit) en zit te twijfelen of ik me op zal geven. Ik rijdt nu nog B met mijn paardje, ben 6 keer gestart, heb de punten voor het L en mag naar de Geldersche Kampioenschappen. Kortom, ik heb een leuk paardje en kan aardig rijden, en zit op het niveau wat gevraagd word voor deze training. Bovendien ben ik superambiteus en wil ik altijd leren en verbeteren en liever gisteren dan vandaag (voor mijzelf dan he ;) -> houding verbeteren, betere omgang, meer informatie enz. ). Maar ik weet niet of ik er tijd voor heb, ik werk en ga in Sept. weer 1 dag in de week naar school. Bovendien denk ik: het gaat wel leuk met mij en mijn paardje, maar moet je daar niet zo'n beetje beroepsruiter voor zijn? Of een paard hebben met potentie voor het "echte grote" werk (en dan heb ik het niet over Z niveau ;) ) ?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:21

Ik neem aan dat iop die informatiedag al je vragen zullen worden beantwoord.
Ook ik ben druk, baan, 4 paarden, 2 huishoudens, geef les, jureer veel en dan nog mijn privéleven.............tja, het is maar net waar je je prioriteiten hebt liggen ;)

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:36

kaatje77 schreef:
Ook ik ben druk, baan, 4 paarden, 2 huishoudens, geef les, jureer veel en dan nog mijn privéleven.............tja, het is maar net waar je je prioriteiten hebt liggen ;)

Ja, daar heb je ook weer gelijk natuurlijk...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:19

Kende het verhaal al van horses.nl. Swaab is inderdaad wel van de oude garde (positief bedoeld!). Ben wel benieuwd naar de concrete invulling en de prijsstelling ;-)

kaatje77 schreef:

Off-topic, maar ga je nou wat schrappen of moet die opleiding er ook nog bij in? Dan heb jij vast geen week van 168 uur ;-)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:12

koeke schreef:
Kende het verhaal al van horses.nl. Swaab is inderdaad wel van de oude garde (positief bedoeld!). Ben wel benieuwd naar de concrete invulling en de prijsstelling ;-)

kaatje77 schreef:

Off-topic, maar ga je nou wat schrappen of moet die opleiding er ook nog bij in? Dan heb jij vast geen week van 168 uur ;-)

Die gaat er gewoon bij ;)

Als ik iets wil, dan ga ik er ook voor :Y)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 23:05

Inmiddels aangemeld voor de informatiebijeenkomst volgende week vrijdag :Y)

Heb er zin in, best een eind rijden (vanuit het oosten), maar dat heb ik er wel voor over.
En een andere bokker gaat ook mee, dus dat wordt vast gezellig :))

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:12

Ook ik heb me aangemeld.
Dus ik zal er vrijdag ook bij zijn :D
Ben heel benieuwd naar de inhoud, de kosten e.d.
Hopelijk is het mogelijk voor mij de opleiding te mogen volgen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:32

Ik heb vrijdag heel de dag concours met s'avonds de kür.

Jammer! Maar ik
hoor graag alles van jullie.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:33

Jammer Zooist maar we zullen hier ongetwijfeld posten ;)
Wel een beetje jammer dat het op vrij avond is, heb ik de hele week gewerkt en ben je een beetje gaar enzo ben bang dat ik niet alle info kan verwerken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:48

Ik ben heel benieuwd naar meer info,maar ik begreep dat de opleiding vooral bedoelt was om mensen goed op te leiden zodat die jonge paarden een goede basis kunnen geven.{wat inderdaad erg belangrijk is}

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 12:51

Zooist schreef:
Ik heb vrijdag heel de dag concours met s'avonds de kür.

Ik moet 's middags starten en was van plan je kur te kijken maar ik ga helaas toch dan naar de infoavond :)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:23

miep1979 schreef:
Super! Dan blijven we op de hoogte.
kaatje77 schreef:

Vertelvertelvertel, hoe doe je dat? Verdien mijn boterham met o.a. stresspreventie, dus hier kan ik misschien wat van leren voor mijn klanten ;-)

Even globaal schatten en rekenen :
168 uur per week (7 x 24 uur)
Af:
50 uur baan (incl. pauzes en reistijd, excl. cursussen en bijhouden vakliteratuur)
20 uur paarden (superminimaal: minder dan drie kwartier per paard per dag, geen tijd om zelf naar wedstrijd/keuring etc. te gaan)
20 uur lesgeven en veel jureren (handvol klanten en twee keer per week jureren incl. reistijd)
20 uur huishouden 1 (norm voor vrouwen 20-64)
10 uur huishouden 2 (neem even aan dat je daar minder werk mee hebt)

Resteert op dit moment minder dan 7! uur per dag voor slapen, eten, sociaal, me-time etc. Misschien zie ik iets over het hoofd of ben ik slecht in rekenen, maar hoe daar nog een opleiding bij in moet :?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:29

koeke schreef:
miep1979 schreef:
Super! Dan blijven we op de hoogte.
kaatje77 schreef:

Vertelvertelvertel, hoe doe je dat? Verdien mijn boterham met o.a. stresspreventie, dus hier kan ik misschien wat van leren voor mijn klanten ;-)

Even globaal schatten en rekenen :
168 uur per week (7 x 24 uur)
Af:
50 uur baan (incl. pauzes en reistijd, excl. cursussen en bijhouden vakliteratuur)
20 uur paarden (superminimaal: minder dan drie kwartier per paard per dag, geen tijd om zelf naar wedstrijd/keuring etc. te gaan)
20 uur lesgeven en veel jureren (handvol klanten en twee keer per week jureren incl. reistijd)
20 uur huishouden 1 (norm voor vrouwen 20-64)
10 uur huishouden 2 (neem even aan dat je daar minder werk mee hebt)

Resteert op dit moment minder dan 7! uur per dag voor slapen, eten, sociaal, me-time etc. Misschien zie ik iets over het hoofd of ben ik slecht in rekenen, maar hoe daar nog een opleiding bij in moet :?

he! zo een leven heb ik ook! :D het lijkt me heel leerzaam en voel er zeker voor. ben benieuwd hoe hij het aan wil gaan pakken en zit al te rekenen ...als je je paard steeds mee moet nemen wordt het wel lastiger te regelen dan dat er daar paarden aanwezig zijn en je je paard incidenteel mee moet nemen. ben ook benieuwd naar de info maar kan niet .ben aan het ...werk...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:08

Ik ben ook heel erg benieuwd naar informatie!
Ik hoop er ook bij te kunnen zijn.
Blijkbaar volgende week vrijdag? He vervelend, dat zal voor mij moeilijk worden.

mdehaan26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:46

Naast dat je zo'n top instructeur nodig hebt is het ook wel handig als je enigszins een paard hebt wat de knoppen al weet. :D

Ik kreeg mijn paard en die liep toen al Z2, mocht daarom in het L beginnen, toen was ik 13 jaar oud kreeg ik 3 keer in de week les, 2 keer in de week zitles en een keer in de week of dressuur of springen, niet alleen voor de afwisseling ook voor de ervaring. Ik kwam toen van mijn pony af.

Als ik de keuze heb voor iemand raad ik het zeer zeker aan, naast dat je goed les moet hebben is een Leerpaard zeker een aanrader!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:57

Ik heb me helaas af moeten melden voor de informatiebijeenkomst.

Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of er in de toekomst nog een x een bijeenkomst wordt gehouden, maar nog geen respons gehad........

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:48

Ik ben bang dat ik dat ook zal doen Kaatje.
Ben ziek........ maar ja aan de andere kant denk ik ook weer ga gewoon misschien is dit je engiste kans......

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:36

Balen Miep.....

Ik was er heel graag heengegaan maar er is iets tussengekomen waar ik echt niet onderuit kan, afscheid nemen kun je maar 1 x doen ;(

Ik hoop dat diegenen die gaan iets informatie hier neer willen zetten al dan niet via een pb :o