Over de M2 en hoger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeniiSee

Over de M2 en hoger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 18:36

Ik zat laatst een beetje proefjes door te lezen van M2, en zag toen onderdeel:
M-B Schouderbinnenwaarts
B-E Door een S van hand veranderen

Ik heb laatst aan een aantal mensen gevraagd of je nou vanuit je schouderbinnenwaarts je paard moet meenemen je S-je in, of moet je eerst rechtmaken, en dan door een S van hand veranderen?
Het lijkt mij, dat je eerst je paard recht maakt, omdat je je onderdeel schouderbinnenwaarts dan afmaakt. Maar ik heb ook wel eens gehoord bij t groomen van Z1 wedstrijd, dan is het Schouderbinnenwaarts, en dan gelijk B een volte 8 meter, dat een jury zei dat je je paard moest meenemen, en van andere hoor ik dat je je paard eerst moet rechtmaken.

Wat is het nu precies? :?

Anoniem

Re: Over de M2 en hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:46

Is al eens een topic over geweest en hieruit bleek wel al dat er verschillende meningen over zijn.. Zelf zou ik eerst rechtstellen :j

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:46

officieel eerst rechtmaken en dan S maar bijna niemand doet het en bijna geen enkele jury maakt er een opmerking over, laat staan dat je het positief of negatief in je punten terug ziet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:53

Vloeiend meenemen de volte in. Niet rechtmaken dus. :)

Als er schouderbinnenwaarts met appuyeren daarna gevraagd wordt, maak je het paard ook niet eerst recht. Je gaat vloeiend vanuit de SB het appuyement in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:57

Suzanne F. schreef:
Vloeiend meenemen de volte in. Niet rechtmaken dus. :)

Als er schouderbinnenwaarts met appuyeren daarna gevraagd wordt, maak je het paard ook niet eerst recht. Je gaat vloeiend vanuit de SB het appuyement in.

Maar dat is ook logischer omdat je dezelfde buiging nodig bent..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:59

Vloeiend de S inzetten vanuit het schouderbinnenwaarts is de meest logische en vloeiende manier om dit te rijden. Eerst rechtmaken bij B(einde S.B.) en dan weer stelling vragen om wending van de S in te zetten lijkt me een onmogelijke opgave. Tenzij je de S voorbij de B inzet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:00

Eerst even (kort) recht stellen en dan de halve volte inzetten.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:01

Hier heb ik ook al over zitten nadenken.
Het lijkt me logisch om de buiging door te laten vloeien in de S, want je gebruikt de buiging ook weer om na de S opnieuw de schouderbinnenwaarts in te zetten.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:04

Ik ga na schouderbinnenwaarts rechtstellen maar het komt vaak voor bij mij dat ik te laat ben om te gaan rechtstellen. Officieel moet je ook rechtstellen dan pas volgende onderdeel. :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:05

Th0mas schreef:
Ik ga na schouderbinnenwaarts rechtstellen maar het komt vaak voor bij mij dat ik te laat ben om te gaan rechtstellen. Officieel moet je ook rechtstellen dan pas volgende onderdeel. :)

Precies, in de praktijk ben ik ook vaak te laat en ga je in 1 keer door. Maar eerst rechtstellen lijkt me wel de bedoeling.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:08

Door vloeien de wending in.
Ze hebben de proef niet voor niets zo geschreven!
Zo mag je ook als je bij A afwend en daarna een appuyement moet rijden je stelling vasthouden.Dan maak je je paard toch ook niet helemaal recht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:16

Voorheen is het iig altijd voorin het proevenboekje gezet dat je niet moet rechtstellen en vloeiend door moet buigen, maar ik heb het boekje op stal liggen dus in de laatste versie kan ik het nu niet nakijken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:21

het is idd door vanuit de buiging van je schouderbinnen de volte in,zo was het ook te zien op de info-proefjes dvd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:23

Charlie_P schreef:
Eerst even (kort) recht stellen en dan de halve volte inzetten.

Dat zal een gezwaai met het hoofd worden. Net voor B voorhand terug plaatsen voor de achterhand, rechtgesteld maken in hoofd hals houding, en gelijk maar weer stelling vragen om de wending in te zetten.
Zie ook blz 37 van het proevenboekje: bij het rijden van een volte vanuit het schouderbinnenwaarts, gaat het paard met een doorgaande en vloeiende beweging de volte in, En wordt dus niet eerst rechtgesteld!
Allemaal even in je boekje kijken en het vraagstuk is voor altijd opgelost en duidelijk.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:24

okee bedankt allemaal! :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:24

Charlie_P schreef:
Th0mas schreef:

Precies, in de praktijk ben ik ook vaak te laat en ga je in 1 keer door. Maar eerst rechtstellen lijkt me wel de bedoeling.

Tip: lees blz 37 proevenboekje. Staat het keurig omschreven.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:26

Ik lees het idd al ja, bedankt! :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:28

Heb hem zelf altijd doorvloeiend gereden, als de ene oefening tot B is en de andere vanaf B,
krijg ik bij deze sb en inzet van de wending geen kans om recht te stellen.
Dat wordt dan meer soort van aan zijn kop trekken (oneerbiedig gezegd)

ambre schreef:
Zo mag je ook als je bij A afwend en daarna een appuyement moet rijden je stelling vasthouden.Dan maak je je paard toch ook niet helemaal recht?

Hoe bedoel je dat? in de Z2? zou kunnen heb ik nooit gereden.
In de Z1 heb ik altijd vanaf A gewend, recht stellen en dan pas stelling nemen voor je appyement.
(appyement is doorgaans vanaf de volgende letter (D) en niet vanaf A in het Z1 althans,
Z2, zijn we helaas niet meer aan toegekomen.)
Je moet hem toch eerst recht stellen? Daar zit een paar meter recht door in.

Zoekt ondertussen blz 37..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:29

Nonono, niet eerst rechtmaken, vanuit de stelling en buiging meenemen naar het volgende onderdeel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:33

Sjolvir schreef:
Heb hem zelf altijd doorvloeiend gereden, als de ene oefening tot B is en de andere vanaf B,
krijg ik bij deze sb en inzet van de wending geen kans om recht te stellen.
Dat wordt dan meer soort van aan zijn kop trekken (oneerbiedig gezegd)

ambre schreef:

Hoe bedoel je dat? in de Z2? zou kunnen heb ik nooit gereden.
In de Z1 heb ik altijd vanaf A gewend, recht stellen en dan pas stelling nemen voor je appyement.
(appyement is doorgaans vanaf de volgende letter (D) en niet vanaf A in het Z1 althans,
Z2, zijn we helaas niet meer aan toegekomen.)
Je moet hem toch eerst recht stellen? Daar zit een paar meter recht door in.

Zoekt ondertussen blz 37..

In de z moet je wel rechtstellen voor het appyement hoor dat is een heel andere oefening en het wenden bij a of c en het inzetten naar je appyement zijn 2 verschillende dingen, ook kan je bv wel s rechtsom aankomen en zal je naar links moeten appyeren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:36

Gelukkig blijkt dat ik het al die tijd goed heb gedaan, dank u instructie!!!

De logica blijft over en zo moet het dus ook gereden worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:37

;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:43

Nou haal je alles door elkaar. SB en een S, stel je niet recht!!!. Afwenden en een appuyement, kan vanaf alle kanten, dus rechtstellen, stelling nemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:45

setteke schreef:
Nou haal je alles door elkaar. SB en een S, stel je niet recht!!!. Afwenden en een appuyement, kan vanaf alle kanten, dus rechtstellen, stelling nemen.

dat is dus hierboven al uitgelegd ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:46

setteke schreef:

Daarom snapte ik de post van Ambre niet.. die stelde voor het appytement niet recht als je afwende bij A.

(ik heb het blijkbaar altijd braaf goed gedaan, kon me ook niet voorstellen hoe je je paard
behalve zijn kop omtrekkend recht kon stellen bij B en tegelijk de bocht om kon gaan bij B...)