Bixieproeven wijze van beoordelen wijzigen of zo laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Bixieproeven wijze van beoordelen wijzigen of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:25

Sinds ik vorig jaar de bixiejurydag heb bijgewoond heb ik nu een aantal keren gejureerd en ik moet zeggen dat ik het hardstikke leuk vind om te doen, die kids zijn super!

Maar waar ik me toch aan stoor is de beoordeling van de proef,.. het is nauwelijks bij te houden.
Het gaat zo snel achter elkaar en als je dan ook nog een schrijver hebt die het niet kent kun je echt in de problemen komen. Ik zag dit bij een andere jury een paar weken geleden, die raakten echt achter.
Ik vind het heel vervelend als je een stuk(je) mist, want ik wil iedereen de aandacht geven die ze verdienen maar in de B bijv. gaat het zo snel achter elkaar dat je het gewoon niet kunt volgen.

Op concoursen heb ik veel andere juryleden gesproken die het niet meer willen doen of het gewoon niet eens willen proberen. Ook zijn er juryleden die het vertikken en een ander systeem invoeren ter plekke,.. en dan bijv. zeggen 2 kruisjes is een 6, 3 kruisjes een 7 en 4 kruisjes een 8 en let er niet op waar de kruisjes staan,.. die vinden het allemaal geen doen,..

Persoonlijk hoop ik dat ze de proeven veranderen en beter/makkelijker te beoordelen maken,
desnoods ook met 1 cijfer per onderdeel, net als de gewone dressuur. Zo heb je iig meer tijd om er ook nog wat commentaar bij te vermelden en om ook goed te kijken zodat je niks mist van de proef.

Ook komen er vaak stukjes voor die je niet kwijt kunt omdat ze tussen 2 onderdelen vallen, als dit goed of niet goed ging kun je het niet kwijt bij het vorige en ook niet bij het opvolgende punt.....

Hoe denken jullie erover?

Ik heb wel zoiets van: leuk bedacht, maar wel door mensen die er zelf waarschijnlijk niet mee werken.
Hopelijk verandert er nog wat aan de proeven/beoordeling.

Plus: hoe ga je precies om met foutief rijden,.. diskwalificeren jullie echt kids die met slalommen 1 pionnetje missen? of als iemand een verkeerd figuur rijdt, of als iemand helemaal de kluts kwijt is? Hoe gaan jullie daarmee om? Verder jureren en toch diskwalificeren? (even benieuwd naar)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:53

Ik heb toevallig vandaag een collega-jurylid gesproken. Ik jureer alleen dressuur, maar zij was daar voor de bixie. En mij zakte ook zowat mijn broek af. Wat een systeem.....

Per onderdeel 4 verschillende dingen beoordelen, al die kruisjes.... :n Laat staan dat je nog tijd overhoudt voor fatsoenlijk commentaar.
Dat systeem mag dus wel op de schop. Of een ruitertje goed zit hoeft niet per onderdeel. Dat kan ook algemeen aan het eind.

Daarnaast hoorde ik ook dat de bijscholing ALLEEN in Ermelo was.... niet echt motiverend voor mensen die daar 2 uur over rijden.

TeeGee

Re: Bixieproeven wijze van beoordelen wijzigen of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:29

Ik heb vorige week bixie gejureerd ondanks dat ik dat eigenlijk helemaal niet mag.

Vond het leuk om te doen maar het was inderdaad moeilijk bij te houden.

Pionnetje missen of balkje is gewoon geen kruisje voor dat onderdeel. Diskwalficatie is wel erg zwaar, dat zou dan uitsluiting zijn.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 10:42

ja apart systeem he?

ik vond het ook TE hoor van die pionnetjes,.. en op die regel maak ik dus ook een uitzondering.
als ze nou 5 a 6 x verkeerd rijden, dan wel,.. :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:00

In het bixie boekje staat alles netje omschreven.

Gister ongeveer 25 combinaties gejureerd in de AA en A klasse, dus echt de allerkleinsten.
Als een oefening niet correct wordt uitgevoerd, dan krijgt de ruiter daar geen punten voor.
edit: voor het eerste punt geen kruisje, gaat de rest wel goed, dan krijgt hij/zij daar wel punten voor.......
Zo had ik er gister 1 die alles in stap heeft gedaan, pony was geschrokken, ouders bang = kind bang, dan krijgt de ruiter voor het eerste en tweede punt (onderdeel en tempo) geen kruisje, omdat het niet in de juiste gang wordt uitgevoerd ;)

Overigens wordt er in Ermelo precies verteld wat je allemaal moet doen om zo simpel, maar wel correct te jurereren.

Heb geen probleem met noteren en kruisjes zetten, alleen de laatste onderdelen, kind staat dan al vaak bij de auto, maar ik maak toch eerst even mijn protocol af en voorzie dan de ruiter van commentaar. :Y)

Het is idd jammer dat je alleen in Ermelo kunt (bij)scholen, is voo rmij ook bijna 2 uur rijden :+

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:13

de AA en de A gaan nog wel, de B gaat zo snel,..
ons is in Ermelo niet verteld wat te doen als er het 1 en ander misgaat in de proef.
je komt er zelf wel uit, maar het was wel even lastig :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:17

Ja, B is inderdaad sneller, maar vond het zelf nog wel meevallen. :o

Ik ben gister echter wel 3 x uit de auto gestapt omdat het gewoon niet ging, kindje aanmoedigen dat het opnieuw mag beginnen bij dat onderdeel en later aan het eind wel duidelijk maken dat ze daar 2 punten hebben laten liggen, ook al wordt het een 2e keer wel goed uitgevoerd, fout=fout :o

Maar het is soms ontzettend moeilijk, ik gebruik mijn gezonde verstand ;)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:55

ja dat is inderdaad sneu, had ik pas ook al zoiets,..
kindje even gerustgesteld en toen ging het ook zo weer

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:48

ikzelf vind het met dressuur nog wel te doen. de meeste onderdelen punt je op dezelfde manier, dus ondertussen kan ik al min of meer uit m'n hoofd zeggen waar de kruisjes moeten.
maar het springen :=
dat is echt niet te doen. tegen de tijd dat de pony klaar is, moet je 3/4de van de coupon nog invullen!
ikzelf ben dus absoluut voor een ander systeem, al is het maar om die kinderen beter te kunnen beoordelen ipv de helft van de tijd te kijken waar je bent met kruisjes zetten, of je schrijver bij te sturen omdat die de weg kwijt is.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:30

oeps,.. springen heb ik nog niet eens gehad,..
ik bereid me voor :D

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:46

Ja, pas maar op :oo
Medejury afgelopen zondag was helemaal op :(:)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:57

Ik vind het echt reuze meevallen voor zowel springen als dressuur. De kruisjes zijn voor veel onderdelen redelijk hetzelfde dus ik doe het ondertussen half uit mijn hoofd na de eerste paar proeven. Je moet er gewoon handig in worden.

TeeGee, vreemd dat ze bij jou uitkomen terwijl er alleen al in de regio Amsterdam een stuk of 5 Bixie-juryleden zijn.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:52

Ja ze konden niemand anders krijgen? Ik heb tevens L1 en L2 paarden gedaan daar hoor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:58

Zo bedoel ik het ook niet maar ik zit er nog geen 20 km van af en ze hebben mij nog nooit gebeld. Ik denk dat het voor een aantal verengingen ook een mooi excuus is om geen Bixie-jury te laten komen voor een paar deelnemers maar dat de gewone jury te laten opknappen onder het mom van ik kan niemand vinden. Het leeft ook niet echt in onze regio.

Vond je het niet vreemd dat je met iedere deelnemer een praatje moest houden? Dat vind ik het moeilijkste aan het jureren, een educatief praatje waar het kind van leert zonder dat het gedemotiveerd raakt en de ouders niet over de zeik gaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 21:37

dat vind ik juist de kracht van de Bixie :j

hier trouwens zo'n beetje de enige Bixie jury binnen 25 kilometer, dus ik wordt op dit moment wel redelijk sufgebelt al :j maar ja... 99% is op zaterdag, en dat is gewoon een werkdag voor mij :+

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:01

Moderatoropmerking:
Off topic reactie verwijderd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 07:35

Lowara schreef:

hier trouwens zo'n beetje de enige Bixie jury binnen 25 kilometer, dus ik wordt op dit moment wel redelijk sufgebelt al :j maar ja... 99% is op zaterdag, en dat is gewoon een werkdag voor mij :+

Dat vind ik ook maar als je het 20x moet doen met opgefokte ouders erbij moet je echt elk woord afwegen op een goudschaaltje want je zegt in hun ogen heel snel iets verkeerd over hun poppetje. Ligt er misschien ook aan in welke deel van het land je zit, tot nu toe is er bij elke van mijn wedstrijden een incident geweest met ouders tot bedreigingen aan toe.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:09

Ik heb geen praatjes gehouden?? Iedereen ging bij A de ring uit en door naar de andere ring.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:48

Je bent een echte nep-Bixiejury dus :').

Zonder dollen, dat is dus wel de bedoeling dat je kort het proefje met het kind doorspreekt op een of twee goede punten en een of twee aandachtspunten met vader of moeder erbij. Meestal komen de kinderen al helemaal automatisch jouw kant op maar misschien zijn ze het daar gewoon niet gewend. Vraag anders eens de informatie op bj de KNHS, staat volgens mij op de site en anders toch een middagje de cursus doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:35

Haha nou dit was eenmalig hoor. Het regende wel en er kwam onweer aan dus misschien dat daarom iedereen snel door ging naar de andere ging.

Wel raar dat ze jou niet hebben gebeld, ze zeiden dat er echt niemand te krijgen was.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:07

De B-bixie dressuur gaat inderdaad heel snel. Nu bereid ik me altijd goed voor en weet ik wel ongeveer uit mijn hoofd welke criteria er bij een kruisje horen. Een goede schrijver is dan wel van groot belang, want het gaat dan echt enorm snel. Ik laat er ook altijd veel commentaar bij schrijven. Een jonge schrijfster is dan echt geen doen, die zijn veel te langzaam. Met het springen heb ik juist helemaal geen problemen. De schrijfster schrijft tijdens het springen al de strafpunten op (is een apart balkje voor) en als ze klaar zijn met het parcours lopen we de beoordelingscriteria na. Voordat de combinatie dan bij de auto gearriveerd is is alles ingevuld en moet de schrijfster even alle kruisjes optellen terwijl ik een praatje hou met het kind en de ouders. De kinderen vinden het bixie-springen in ieder geval geweldig. Ik hoop dan ook dat dat hier in de regio vaker georganiseerd gaat worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:02

daniella74 schreef:
Lowara schreef:

Dat vind ik ook maar als je het 20x moet doen met opgefokte ouders erbij moet je echt elk woord afwegen op een goudschaaltje want je zegt in hun ogen heel snel iets verkeerd over hun poppetje. Ligt er misschien ook aan in welke deel van het land je zit, tot nu toe is er bij elke van mijn wedstrijden een incident geweest met ouders tot bedreigingen aan toe.

tot nu toe 1X meegemaakt dat mensen echt woorden hadden met mij }:0
vorige Bixie liep er een wat oudere pony mee, en die liep niet helemaal regelmatig.
dit gemeld aan de meeloper bij het praatje. gewoon op een neutrale manier ( leuke pony, goed gereden, weet je dat de pony af en toe niet helemaal regelmatig loopt? )
Nou.. schijnbaar waren de ouders ondertussen aan komen lopen, en die waren het er NIET mee eens :=
hoorde later dat ze op het terrein mij voor van alles hebben uitgemaakt, maar ja.. ik signaleerde dit nu eenmaal, en zowel ruitertje als meeloper beaamden dit heel netjes en vriendelijk. gewoon een leuk gesprekje geweest verder.

alleen de ouders die er een megadrama van maken }:0
dan denk ik.. waar ben je mee bezig? het is een Bixie, wees blij dat dit je verteld wordt ( veel mensen zien dit soort dingen zelf niet die op de bixie rondlopen, en dan is het toch fijn als iemand je daar even op kan wijzen en dit kan uitleggen?), en dat er verder geen extreme consequenties aan vastzitten. zo verpest je het voor die kinderen.
neem het allemaal niet zo serieus,maar leer ervan en laat je kinderen genieten van hun proefjes en respect krijgen voor hun pony's

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 18:44

gelukkig nog niet meegemaakt zulke ouders

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:05

Ik gelukkig ook niet! En ik heb toch ondertussen al heel wat keren gejureerd. Ook nog geen incidenten meegemaakt, zoals onregelmatige of ongeschikte pony's, dat zal vast ook schelen. Maar ik benoem wel altijd een aantal dingen die nog verbeterd moeten worden een een aantal dingen die al heel goed gingen. Misschien heb ik altijd leuke ouders getroffen tot nu toe.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:46

Ik heb ook geen nare ervaring gehad gelukkig maar ;)

Wel ouders die verschrikkelijk gespannen zijn en dat op hun kinderen overbrengen, da's minder maar probeer ook daar positieve feedback te geven :))

De jeugd = immers de toekomst. :Y)