teugels op maat nemen en verzorging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanne

teugels op maat nemen en verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 22:52

Hoe kan je het opmaat nemen van je teugels verbeteren. vroeger pakte je het einde van de teugels en dan met een hand over de teugels en op maat nemen.
Hoe kan je het nu het beste doen. Ik krijg hier altijd een 6 voor maar vind dat het beter moet kunnen. Hoe hoort het?

Voor de verzorging heb ik inprincipe altijd een 7 of 8. Ik was altijd de voetjes vlecht de manen en voorpluk en deed tot voorkort alleen de staart wassen en niet invlechten.
Hiermee kreeg ik ook altijd die 7 of 8 voor verzorging.
van het einde van de winter reed ik een proef in een te zware buitenbak waar me pony echt heel veel moeite mee had. Ik start met de pony tussen de paarden.
Ze was wel een beetje op van de zware bak en kreeg haar aan het einde niet goed meer vooruit. Rijd ik de ac lijn op ligt de jury met schrijfster helemaal in een duik. Ik had zoiets van wat is dit nu weer. Maar verder niet over nagedacht. Ik had alleen niet de staart ingevlochten maar de rest was netjes. Pony heeft alleen iets wat dikke buik. Maar dat was van de winter bijna weg. Kan je daarvoor ook een punt minder krijgen?

EllyC

Re: teugels op maat nemen en verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:59

Wat heet het lachen van de jury en schrifster hier nu mee te maken?

Voor verzorging zul je altijd een 7 a 8 krijgen. Heel soms geef ik een 9 en dat is aan eens super witte schimmel voor het vele extra werkdat daar inzit.

Ga bij jezelf na wat de beoordelingcriteria zijn voor het teugels op maat maken en kijk of je dat kan verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 08:55

Hoe iemand de teugels op maat maakt, maakt mij niet zoveel uit, iedereen heeft zijn eigen manier. Wel let ik erop dat het paard niet tegen de hand komt, de ruiter niet gaat lopen zagen/trekken om hem weer nageeflijk te krijgen, het tempo gelijk blijft, ruiter gewoon rechtop blijft zitten, enz..

Verzorging is bij mij standaard een 8, pony met een dikke buik zou idd een punt minder kunnen krijgen.. Conditie van het paard telt wel mee voor verzorging.

Het lachen van de jury en schrijfster, misschien vertelde ze wel net een mop, kan vanalles zijn.. Ik zit ook wel eens te lachen tijdens het jureren, ik zou er niks achter zoeken :n

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:02

ik heb al een aantal maal gehoord dat jury's hier standaard een 6 voor geven als je het gewoon goed doet.
Motivatie...op zo'n punt ga ik geen winst of verlies laten afhangen dus gewoon een 6

Dus ik zou me niet te druk maken om een 6, je doet het gewoon goed.
en dat lachen....sommige mensen zijn kennelijk niet zo netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:07

lejo schreef:
ik heb al een aantal maal gehoord dat jury's hier standaard een 6 voor geven als je het gewoon goed doet.
Motivatie...op zo'n punt ga ik geen winst of verlies laten afhangen dus gewoon een 6

Dus ik zou me niet te druk maken om een 6, je doet het gewoon goed.
en dat lachen....sommige mensen zijn kennelijk niet zo netjes!

Dus de hele ochtend dat je er als jury zit moet je maar met een stalen gezicht er gaan zitten?! :?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:12

nee relaxed, absoluut niet
maar heel hard gaan zitten lachen als iemand net op het jury hokje afrijd is niet heel erg fijngevoelig he.
als iemand heel erg zenuwachtig is kan hij daar allerlei ideeen door krijgen. (lachen ze me nu uit, doe ik iets stoms, vinden ze mijn pony echt zo lachwekkend??)
Zie hier de TS als voorbeeld.

Gewoon ff vriendelijk knikken als ze je ziet en daarna weer vrolijk verder lachen.
iemand doet daar zijn best, wel zo netjes toch!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:27

Lachen als jury als er iemand op de AC-lijn zit is niet echt aardig. Ik schrijf zeer regelmatig en we lachen ook altijd wel, maar niet als iemand de AC-lijn op komt rijden. Ruiters gaan er vaak iets achter denken dan....
Wat betreft het teugels op maat nemen, er is een standaard voor meen ik, maar vaak is het de 6 tenzij ze tegen de hand komen kan het lager zijn.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:35

een beetje lachen vind ik ook echt helemaal niet erg. Ze lachen echt in een deuk. Denk houdt je dan in tot na de proef of af groeten. Het was meer dat je uit je concentratie word gehaald. Ik had echt zo iets van wat is dit nu weer. En natuurlijk mag een jury lachen maar houdt je een klein beetje in, liever dan dat er eentje met een sjaggie hoofd zit. Dan zal ik wel de teugels goed op maat nemen. Maar het viel me gewoon op dat ik altijd een 6 had.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:01

Relaxed schreef:
Hoe iemand de teugels op maat maakt, maakt mij niet zoveel uit, iedereen heeft zijn eigen manier. Wel let ik erop dat het paard niet tegen de hand komt, de ruiter niet gaat lopen zagen/trekken om hem weer nageeflijk te krijgen, het tempo gelijk blijft, ruiter gewoon rechtop blijft zitten, enz..

Verzorging is bij mij standaard een 8, pony met een dikke buik zou idd een punt minder kunnen krijgen.. Conditie van het paard telt wel mee voor verzorging.

Het lachen van de jury en schrijfster, misschien vertelde ze wel net een mop, kan vanalles zijn.. Ik zit ook wel eens te lachen tijdens het jureren, ik zou er niks achter zoeken :n

Ik ben het hier volledig mee eens. Niets aan toe te voegen!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:34

Hier ook eens met relaxed.

Teugels op maat maken vind ik altijd een lastig punt om een cijfer voor te geven. Vaak valt er niks op maat te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:36

TeeGee schreef:
Hier ook eens met relaxed.

Teugels op maat maken vind ik altijd een lastig punt om een cijfer voor te geven. Vaak valt er niks op maat te maken!

Nou daar zeg je idd wat.. Soms zet ik bij halsstrekken als commentaar geen halsstrekken en wat moet je dan met teugels op maat maken.. Soms zie je ze nog 1 hand verpakken, maar soms zie je ook helemaal niks :+ Vind ik altijd wel lastig..
Denk dat ik zoiezo liever het teugels op maat maken bij het halsstrekken in had gezien en niet als apart onderdeel...

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:37

Volgens mij moet je de teugels "geleidelijk" op maat nemen. Dus niet ineens rats een halve meter korter, maar beetje bij beetje. Zodat je pony niet tegen de hand komt. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:45

hedwyghedika schreef:
Volgens mij moet je de teugels "geleidelijk" op maat nemen. Dus niet ineens rats een halve meter korter, maar beetje bij beetje. Zodat je pony niet tegen de hand komt. :o

Als je pony tegen de hand komt zit er iets niet helemaal goed in je nageeflijkheid, heeft niks te maken met teugel op maat maken. Ik kon ze tenminste gewoon van lang in 1 x naar kort pakken en hij bleef nageeflijk ;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:46

Klopt helemaal Relaxed, vaak geef ik dan een 5. Maar bij sommige proeven zit het wel in 1 onderdeel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:23

Ik heb ooit het commetaar gehad dat ik mijn teugels in de verkeerde volgorde op maat maak := . Al zal ik niet meer weten met welke hand ik begon. Heb zelf in het proevenboekje gekeken, stond ook niks.
Bij mij is het dus altijd gokken met welke ik begin. Maar 2 tegelijkertijd ga ik me niet aan wagen, word te ingewikkeld ben ik bang :').

edit: Ik heb ooit stiekem op een onderlinge een jury uit te lachen, die zat in haar neus te graaien terwijl ze een proef aan het beoordelen was. Ik reed in de bak daarnaast los :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:25

miss_lizje schreef:
Ik heb ooit het commetaar gehad dat ik mijn teugels in de verkeerde volgorde op maat maak := . Al zal ik niet meer weten met welke hand ik begon. Heb zelf in het proevenboekje gekeken, stond ook niks.
Bij mij is het dus altijd gokken met welke ik begin. Maar 2 tegelijkertijd ga ik me niet aan wagen, word te ingewikkeld ben ik bang :').

Serieus? :+ Denk dat het eraan ligt welke hand je beter handigt, dus of je links of rechts bent.. Raar hoor dat je die opmerking kreeg..

Kleinvosje, done :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:26

Sirieus ja, helaas is het protecol verloren gegaan. Vond het een erg grappige opmerking waar ik helaas geen verduidelijking voor heb kunnen vragen omdat ze al vertrokken was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:27

miss_lizje schreef:

Hier heb ik ook nog nooit van gehoord. Het maakt mij niet uit hoe ze het doen, als ze het maar vriendelijk doen, en zonder dat het paard tegen de hand komt. Dat straf ik onmiddellijk af...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:33

Vond het zelf ook al vaag ja, zeker omdat ik er niks over terug kon vinden op internet of proevenboekje. Maar nee, deze mevrouw wou eerst binnehand en dan buitenhand zien of andersom, want dat weet ik niet meer.
Ag dat puntje meer of minder had toch niet uitgemaakt. Met een paard dat als je echt aan het dressuur werk ging net zo lang doorging tot je ernaast lag. Paard liep voledig uit elkaar en alles behalve nagevelijk. En ik als 12 jarige helemaal trots op mijn 159 punten :').

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:44

miss_lizje schreef:
Ik heb ooit het commetaar gehad dat ik mijn teugels in de verkeerde volgorde op maat maak

Heb ik ook gehad en ik heb toen gevraagd wat het jurylid bedoelde. Volgens hem moest je eerst de buitenteugel een stukje verkorten, dan de binnenteugel, dan weer de buitenteugel, etc.
Iets anders: de teugels op maat maken door één hand over de teugels naar voren te schuiven en de teugels dan te verdelen over beide handen (weet niet of ik dit duidelijk uitleg?) was wat dit jurylid betreft ab-so-luut niet toegestaan; mensen die dit gedaan hadden kregen een 4. :x De wedstrijd daarop gaf een ander jurylid juist iedereen die de tegels niet met één hand had verkort een onvoldoende. Sindsdien ben ik het spoor bijster... :?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:27

Ik heb nog niet zo lang geleden de jury-opleiding gedaan, en het maakt echt niet uit hoe je het doet, als je het maar geleidelijk doet, en vriendelijk, zonder ruk- en pluk werk. Het tempo moet gelijk blijven, de houding van jou verandert niet en het paard blijft nageeflijk. Dan is het goed.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:34

Dat heb ik inmiddels ook uit de regels gehaald, maar ik snap niet dat sommige juryleden dan toch een vette onvoldoende geven alleen omdat zij persoonlijk van mening zijn dat het anders moet. :(
Laatst bijgewerkt door ElsB op 11-06-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:49

Tja, sommige mensen houden erg vast aan hun eigen principes. Die komen wel naar de bijscholingsavonden, maar alleen omdat het moet, ze pikken er niks van mee en gaan vrolijk hun eigen gang. Dat is het nadeel van een jurysport, dan kun je door iemand beoordeeld worden die een andere manier van zaken heeft...

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:55

als je geen halsstrekken toont dan kan je voor het teugels op maat maken eigenlijk geen voldoende krijgen,want dat is dan eigenlijk niet getoond.?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:10

Dat klopt, er moet wel een duidelijk verschil getoond worden.