Zonder ORUN diploma lesgeven. Hoe zit dat met verzekering??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Zonder ORUN diploma lesgeven. Hoe zit dat met verzekering??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:43

Hallo.

Vóór jullie reageren, graag even de uitleg lezen!

Ik loop momenteel stage op een camping waar een manege bij opzit.
een manege die aangesloten zit bij de FNRS, heeft 3 sterren.
Hier worden door 2 gediplomeerde instructrises lesgegeven.

Nu werd mij gisteren verteld dat ze van de zomer willen dat ook ik les ga geven.
Beginnerslessen.

Wat dit inhoud :

* Pony aan de longe
* ruiter erop
* ruiter oefeningen laten doen zoals staart aanraken, met de armen zwaaien enz.

Ik heb niét in het bezit van een orun diploma, en ben ook niet vanplan deze te gaan halen.
Ik doe een opleiding toerisme, en dat ik toevallig paarden erbij heb op het bedrijf vind ik hartstikke leuk.

Maar hoe zit dit verzekeringstechnisch??
Volgens mij mag ik helemaal geen mensen begeleiden zonder diploma. En al helemaal niet als ik alleen ben, dus zonder een gediplomeerd iemand erbij?

Zelf zeggen ze op het bedrijf dat het toegestaan is... maar ik wil niet de verantwoordelijkheid op mij nemen áls er wel iets gebeurt!
Er zal maar een pony wegspringen en het kind valt eraf en breekt haar arm...
Dan zit ik met de problemen zeker.. omdat ik geen diploma heb.

Ik doe opleiding toerisme, dus ik vraag mij ook af hoe school erover denkt.
Ik ben overal voor verzekerd, via school, via thuis..
Maar voor dit..?

Is er hier iemand die mij meer kan vertellen hoe dit nou zit?

Revanches

Re: Zonder ORUN diploma lesgeven. Hoe zit dat met verzekering??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:24

TAO-->JI

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:27

Ik weet niet precies hoe hetmet de verzekering zit, maar als jij in dienst bent van de manege, zijn zij aansprakelijk als er brokken ontstaan, niet jij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:27

De manege is in ieder geval de partij die aansprakelijk is in deze dus als zij een verzekering hebben waarbij het kan en mag dan hoef jij je daar nooit druk over te maken.

Edit: wat zij zegt dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:29

Als een van de gediplomeerde instructeurs aanwezig is als jij lesgeeft is er niets aan de hand. Dan geef jij les onder toezicht ;)
Je loopt geen enkel risico.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:30

Allereerst complimenten dat je eerst nadenkt over dit soort dingen, voordat je zomaar wat gaat doen!

Verzekeringstechnisch loop jij geen gevaar, zolang je maar in loondienst bent. Zorg dat je contract op papier goed geregeld is!

En als je jezelf er prettig bij voelt en denkt dat je het kunt... zeg ik enkel nog: Have fun!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:49

Als het een FNRS manege is,mogen ze helemaal niet iemand les laten geven, die niet gediplomeerd is.
Nooit les gaan geven zonder diploma! Als er iets gebeurt, is de manegehouder aansprakelijk, maar jij ook.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:52

bedankt voor het verplaatsen!!

Biskwie : Dankjewel ! :)
Ik loop stage. Ik ben dus niét in loondienst.
Ik krijg wel stagevergoeding.

Dus ik denk dat ik het toch even ga navragen. Ik vind het een eng idee....

Lieke : ben in ''dienst'' bij de camping. De manege is van de camping en op de camping. Maar stage is iets anders als loondienst dacht ik.

Johanna59 : lesgeven onder begeleiding van iemand mét diploma , dat mag wel.
Want die meid die nu lesgeeft heeft net haar papiertje, en die heeft het ook geleerd onder begeleiding.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:36

[quote="Jolliegirl"]bedankt voor het verplaatsen!!

Biskwie : Dankjewel ! :)
Ik loop stage. Ik ben dus niét in loondienst.
Ik krijg wel stagevergoeding.

Dus ik denk dat ik het toch even ga navragen. Ik vind het een eng idee....
quote]

Eng hoef je het niet te vinden. Als jij een stagecontract hebt, en dat is door beide partijeen ondertekend, is het al voldoende!! PB-en mag bij twijfel altijd ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 21:48

Ik kom er vanavond of morgen even op terug via pb.
Ik heb idd wel een stagecontract wat door 3 partijen ondertekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:59

Dan loop je geen risico en mag je lesgeven, mits er een gediplomeerde instructeur bij aanwezig is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 09:54

Sonja schreef:
Dan loop je geen risico en mag je lesgeven, mits er een gediplomeerde instructeur bij aanwezig is.

En dit zal dus in de zomer niét het geval zijn.
En daar struikel ik over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:55

als jij in opdracht van het bedrijf werkt, is het bedrijf aansprakelijk :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 09:57

KiWiKo schreef:

Kunnen ouders van de kids hier niet moeilijk over gaan doen als er iets gebeurt?
En is dit ergens zwart op wit te lezen?
Ik heb de FNRS ook al een mail gestuurd, met dezelfde vraag.

Ik wil namelijk gewoon dat het 10.000% in orde is voor ik daar ga staan lesgeven.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:02

Ouders kunnen moeilijk doen. Maar hebben geen juridische basis waarop ze aanspraak en dus moeilijk kunnen doen. Het is voor jou belangrijk, (wat ik al gezegd heb ;) ) dat je het papierwerk goed in orde hebt, dan kan jouw niets verweten worden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:05

Over die aansprakelijkheid van het bedrijf: tijdens de orun-cursus werd ons verteld dat je óók persoonlijk aansprakelijk kunt worden gesteld als je iets heel stoms doet zoals een niet passend parcours bouwen waardoor ongelukken gebeuren.
Ken trouwens ook een voorbeeld van een manege-verzekering die niet uitkeerde, omdat de instructrice niet gediplomeerd was en ook niet was ingeschreven voor de cursus. Ging om hele kleine schade overigens, maar zou het inderdaad nog maar eens heel goed laten uitzoeken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 10:08

Biskwie : Ik zou er nog even op terugkomen, ben het helemaal vergeten! Ik moet nu naar bedrijf toe. Ik ga direct eens vragen daar hoe en wat

Sientje : Ik wil daar dus pas gaan lesgeven, als de verantwoordelijkheid 100% bij de manege/camping ligt.
Niet omdat ik vanplan ben domme dingen te doen, maar puur omdat er altijd iets kán gebeuren. En als ouders een ''kapot'' kind hebben, doen ze er vaak alles aan om die schade vergoed te krijgen, op welke manier dan ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:09

Jolliegirl schreef:
KiWiKo schreef:

Kunnen ouders van de kids hier niet moeilijk over gaan doen als er iets gebeurt?
En is dit ergens zwart op wit te lezen?
Ik heb de FNRS ook al een mail gestuurd, met dezelfde vraag.

Ik wil namelijk gewoon dat het 10.000% in orde is voor ik daar ga staan lesgeven.

nee........ jij handeld in opdracht van het bedrijf......... dus het bedrijf is aansprakelijk :)

nou kan het zo zijn dat het bedrijf het op jou wil verhalen, dat gebeurd in de praktijk wel. Dus is het noodzaak dingen schriftelijk vast te stellen....... bijvoorbeeld dat het bedrijf weet dat je niet gediplomeerd bent, maar je toch die handelingen laat verrichten :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:13

KiWiKo schreef:
nou kan het zo zijn dat het bedrijf het op jou wil verhalen, dat gebeurd in de praktijk wel. Dus is het noodzaak dingen schriftelijk vast te stellen....... bijvoorbeeld dat het bedrijf weet dat je niet gediplomeerd bent, maar je toch die handelingen laat verrichten :)

Dat lijkt me inderdaad erg belangrijk. Al zou ik zelf als bedrijf, met de wetenschap dat mijn verzekering mogelijk niet uitkeert, wel 3x nadenken voordat ik m'n handtekening onder een dergelijk contract zou zetten...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:52

Sientje schreef:
Over die aansprakelijkheid van het bedrijf: tijdens de orun-cursus werd ons verteld dat je óók persoonlijk aansprakelijk kunt worden gesteld als je iets heel stoms doet zoals een niet passend parcours bouwen waardoor ongelukken gebeuren.
Ken trouwens ook een voorbeeld van een manege-verzekering die niet uitkeerde, omdat de instructrice niet gediplomeerd was en ook niet was ingeschreven voor de cursus. Ging om hele kleine schade overigens, maar zou het inderdaad nog maar eens heel goed laten uitzoeken.

Je kunt inderdaad aansprakelijk worden gesteld als instructeur, maar zolang het jouw eigen paarden niet zijn waar de lesrijders op zitten is het risico dat je ook aansprakelijk bent niet zo heel groot.

En inderdaad er is geen dekking op nagenoeg alle verzekeringen van manege's als er onbevoegd wordt lesgegeven.
Ik ken ze die daardoor failliet gegaan zijn :j .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 22:46

Heb navraga gedaan.
Een beginnersles aan de longe mag ik zonder problemen geven.
Maar ik vind het onverstandig.. Ik wil niets op mijn geweten hebben als er wel iets fout gaat.

Ik ga dus nog in overleg met school hierover.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:01

Dan heeft de manege het grootste probleem. Zij zijn dan namelijk niet verzekerd en lopen wel een levensgroot risico. Dat zou ik als ik hen was niet willen lopen en misschien is het handig als je ze daar nog eens op wijst?
Het is echt de eerste manege niet die daaraan falliet gaat hoor.

Het risico dat jij loopt is echter een stuk geringer. Het zijn jouw paarden niet en dat scheelt heel veel. Jou moet namelijk een stevig verwijt te maken zijn, wil je aansprakelijk zijn.

Even geknipt en geplakt uit een eerder antwoord dat ik al eens gegeven heb aan iemand.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen, tenzij je van plan bent om mensen écht onverantwoorde dingen te laten doen.

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:31

Goed dat je hier bij stil staat ! Ik neem ook aan dat de manege verantwoordelijk blijft. Maar als ik jou was zou ik het inderdaad even met school bespreken :)

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:25

Er mag tegenwoordig bij een vereniging die een goedkeuringscertificaat heeft alleen les worden gegeven wanneer de lesgever een diploma van de Orun ed heeft. Dit ivm met verzekeringen ed. Heb je dit diploma niet en geef je wel les kun je wel aansprakelijkg esteld worden! Denk bij ongelukken en alles. Natuurlijk gaat er dan ook een deel naar de vereniging maar ook naar jou.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:53

ik las aangezien ik het interessant vind. nu vraag ik mij af hoe het dan zit bij ponykampen, daar word ook les gegeven en groepen begeleid door jongeren zonder diploma (vaak wel met ruiterbewijs).
iemand een idee
(sorry dat het offtopic valt)