Alleen voor juryleden: M2 proef 20

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Alleen voor juryleden: M2 proef 20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:16

Hoe beoordelen jullie onderdeel 11 van proef 20? De ruiters komen uit een keertwending in stap en dan zegt punt 11: D-K-A-F Arbeidsgalop links. Ik heb op de cursus geleerd dat ze bij D aan moeten springen en dan de hele lijn in de linkergalop rijden.

Ik had afgelopen weekend een ruiter die pas bij A in galop ging. Als opmerking had ik erbij gezet dat de hele lijn D-K-A-F in galop moest. Zij had al een behoorlijk aantal keer M2 gestart, altijd pas bij A in galop aangesprongen en zij had hier nog nooit commentaar op gekregen.

Dus mijn vraag: hoe beoordelen jullie dat onderdeel?

Jos_M

Re: Alleen voor juryleden: M2 proef 20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:39

Dan heeft ze "geluk" gehad.

Er moet toch echt bij D aangesprongen worden in galop.
Het is ook wel een lastig stukje en een korte bocht, maar daar gaat het om.

In dit geval is er een fout in het programma gereden.
Dus opnieuw bij D aanlaten springen en -2.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 14:46

Mijn reactie was ook: het is M2, als je ergens op die lijn aan mag springen, dan is het wel heel erg simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:47

Ik jureer geen M, maar heb het zelf wel gereden en ik zou bij D aanspringen. In de M2 is er de keuze niet meer waar je aan mag springen en dus moet je gewoon de lijn DKAF in galop rijden :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:48

Jos_M schreef:

Ik zou het niet zien als programmafout. Ik zou het zien als te laat aangesprongen en daarnaar punten.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:00

Suzanne F. schreef:
Jos_M schreef:

Ik zou het niet zien als programmafout. Ik zou het zien als te laat aangesprongen en daarnaar punten.

Zo heb ik het ook beoordeeld, maar ik vond het vreemd dat ze (naar eigen zeggen) dit al tientallen keren heeft gedaan en er nog nooit eerder commentaar op heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:30

Suzanne F. schreef:
Jos_M schreef:

Bij mij zou ze idd ook een laag cijfer krijgen.. Omdat het M2 is een 2 of 3..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:16

Ik beoordeel dat net zoals SuzanneF.
Het aanspringen bij A zal ik trouwens trouwens hoger waarderen dan waneer ze in een hoek was aangesprongen, want op dat moment verlaag je de moeilijkheidsgraad behoorlijk.
Met als commentaar 'aanspringen op D' erbij.

Een 2 of en 3 is wel erg laag Yvonne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:35

KarinvdM schreef:
Ik beoordeel dat net zoals SuzanneF.
Het aanspringen bij A zal ik trouwens trouwens hoger waarderen dan waneer ze in een hoek was aangesprongen, want op dat moment verlaag je de moeilijkheidsgraad behoorlijk.
Met als commentaar 'aanspringen op D' erbij.

Een 2 of en 3 is wel erg laag Yvonne.

Waarom? Een volte die je in draf rijdt ipv galop wordt toch ook geen 4 of 5?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:42

Omdat ik er in een geval als deze vanuit ga dat de ruiter het niet met opzet verkeerd doet. Deze omschrijving geeft wel vaker verwarring.
Hopelijk passen ze in het nieuwe boekje dat volgend jaar komt de tekst wat aan zodat het voor iedereen duidelijk is waar je nu precies moet aangalopperen.
D arbeidsgalop links
K linkerhand zou een betere omschrijving zijn en deze fouten worden dan niet meer gemaakt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:45

KarinvdM schreef:
Omdat ik er in een geval als deze vanuit ga dat de ruiter het niet met opzet verkeerd doet. Deze omschrijving geeft wel vaker verwarring.
Hopelijk passen ze in het nieuwe boekje dat volgend jaar komt de tekst wat aan zodat het voor iedereen duidelijk is waar je nu precies moet aangalopperen.
D arbeidsgalop links
K linkerhand zou een betere omschrijving zijn en deze fouten worden dan niet meer gemaakt. :)

Daar zit wat in idd :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:04

Tja, maar dan kan je beter die 4 van jou, Karin, voor lief nemen dan de kleine wending van 6 m in galop te nemen. Ik zou ook naar een 3 gaan, het is echt veel en veel te laat en je slaat die lastige wending over.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:01

Jos_M schreef:

ook ik zou dit niet als programmafout aanrekenen, er is niet van de lijn afgeweken of verkeerd gereden..dit is puur de overgang te laat maken.
Ik zou ook naar een 3 of 4 gaan omdat bij A aanspringen wel hèèl erg laat is en zoals fitzroy zegt, de "moeilijke" wending wordt in draf gedaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:15

Fitzroy schreef:
Tja, maar dan kan je beter die 4 van jou, Karin, voor lief nemen dan de kleine wending van 6 m in galop te nemen. Ik zou ook naar een 3 gaan, het is echt veel en veel te laat en je slaat die lastige wending over.

Ja, daar zit ook weer wat in, maar een 2 vind ik wel echt heel laag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:35

Het ligt eraan hoe correct er aangesprongen wordt bij A. Als het een mooie overgang is die normaal een 8 was, dan krijgt ze nu een 5 omdat het veels te laat was.
Als het al een beroerde overgang was ga ik wel naar de 2 of 3.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:31

@judithh: de moeilijke wending wordt dan zelfs in stap gedaan, het is een stap-galop overgang.
Ik vind persoonlijk een 5 echt te veel, zelfs al was het een goede overgang.
Als ik naar mezelf kijk, zou ik graaaaag die wending in stap doen en pas bij A aangalopperen. Gezien jullie milde punten moet ik dat maar eens proberen, ik geloof dat ik het mezelf onnodig moeilijk maak :D

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:38

Ik ben zelf geen jury hoor!! (even voor de duidelijkheid) rij toevallig wel M2

maar je zou het toch ook zo kunnen beoordelen, als het aanspringen netjes was wat normaal een voldoende zou zijn geef je nu een 5 want te laat aangesprongen, en dan kan je als nog een -2 er achter zetten ivp programma fout?
of zie ik dit nu fout?

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:39

dan zit je ook op die 3 of misschien wel een 2

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:53

Maar of het is een programmafout of je springt te laat aan. Niet beiden ... dan straf je het eigenlijk dubbel.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:08

mmhh, oké, daar zit wel wat in.

Maar als je dan verder na denkt doet ze ook beide fout toch??
ze houd zich niet aan het programma en ze spring veel te laat aan.
gelukkig ben ik geen jury, hahah

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:14

Ik zou naar de 2 of een 3 gaan en zeer zeker niet meer, hoe mooi de overgang ook was, juist het lastigste van dit onderdeel wordt overgeslagen.
Een programma fout is het in mijn ogen niet.

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:24

Ik vind het wel een programmafout.

Je kan als jury echt wel zien of er bij D de galophulp wordt gegeven. Als een paard daar dan niet op zou reageren is het een laag cijfer.

In dit geval wordt er doelbewust niet bij D maar bij A aangesprongen. Dit kan het ontwijken van een probleem zijn òf het echt niet weten.

Ik wil die overgang kunnen beoordelen met de lastige wending erbij. Als het door echt niet weten is kan het figuur met het cijfer alsnog een 8 -2 zijn (wij als jury's blijven hopen op zulke cijfers natuurlijk _/-\o_ )

Als het onderdeel echter dan met verzet aanspringen of (zoals zo vaak) een naar binnengehouden achterhand wending gereden wordt is het voor mij duidelijk dat het ontwijken van probleem was. Een laag cijfer met de -2 is dan het gevolg.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:49

@Jos_M, zou je dan ook de proef stilleggen en het onderdeel opnieuw laten doen??
Want dat is natuurlijk wel de optie die je als jury hebt bij een programmafout, dan krijgt de ruiter de kans alsnog een hoog cijfer te scoren voor dat onderdeel, alleen die -2 blijft dan staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:53

_10_ schreef:
@Jos_M, zou je dan ook de proef stilleggen en het onderdeel opnieuw laten doen??
Want dat is natuurlijk wel de optie die je als jury hebt bij een programmafout, dan krijgt de ruiter de kans alsnog een hoog cijfer te scoren voor dat onderdeel, alleen die -2 blijft dan staan.

Ja dat bedoelt hij. Dat legt hij hierboven uit. Hij belt en laat het onderdeel opnieuw rijden.

Ik dacht dat er alleen sprake mocht zijn van een programmafout als er een lijn gekruist werd of een onderdeel compleet vergeten werd. Het blijft hier een discussie of het aanspringen als vergeten onderdeel gerekend wordt of als te laat.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:55

Ik had het zelf pas ook, ik rijd de proeven uit mijn hoofd. Zat helemaal mis met een letter waardoor ik een korte zijde te lang in stap bleef. Persoonlijk had ik de mogelijkheid om het opnieuw te doen met de kans op een hoger cijfer beter gevonden. Echter, ze liet me doorrijden en gaf een 4 met als commentaar veel te laat. Imo was het toch echt een programmafout, ik was gewoon vergeten dat ik ergens anders moest aandraven.
In feite was dit hetzelfde dus wat dat betreft kan ik wel met Jos M meegaan.