opmerking bij verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

opmerking bij verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:51

Zaterdag wedstrijd gehad en er deden veel mensen van mijn stal mee.
Nu hadden we met een aantal de zelfde jury in het L1 en L2.
Ze had bij 2 van mijn stalgenoten een 7 voor verzorging gegeven en daar bij gezet: zou een 8 geweest zijn als de staart geknipt/geschoren of weet ik veel wat was (weet de preciese verwoording niet meer) Ze had zelfs keurig blz 45 er bij gezet (bleek n uitleg in t proevenboekje te staan)
Nu had ik wel een 8 ( en er is nog nooit een schaar of scheermachine bij mn paard zn staart in de buurt geweest :D )
En het mooie was dat 1 van mijn stalgenoten vertelde dat ze juist voor de wedstrijd voor t eerst de staart had bijgeschoren van boven :D
We hebben er gezellig gelachen maar ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden.
Dit lijkt me toch meer een persoonlijke mening is van een jury?
De staarten van die paarden zagen er gewoon normaal uit trouwens, niks raars aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:08

Hmm vreemd.. Staart opscheren of niet is idd eigen keuze, alhoewel het wel netter is als ie onderaan recht afgeknipt is ;)

Wat ik op verzorging geef ligt meestal aan het totaalplaatje en voor dingen die echt slordig zijn gaat er dan steeds 1 punt af.. Dus ongewassen benen wordt een 7 ipv 8 (mits de rest netjes is dus).. Zo heb ik dus ook wel eens een 5 gegeven voor een pony die letterlijk uit een strontstal getrokken was en hier was duidelijk helemaal niks aan gedaan.. Had ook een 3/4 kunnen worden, maar goed.. Commentaar zet ik er vaak niet bij, maar dat ligt een beetje aan hoe erg het is..

sharonalover

Re: opmerking bij verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:16

Ik heb laatst geschreven bij een jury en die zei, in principe geef ik een 8. Maar als er iets is wat iedereen zou kunnen doen gaat er een punt af. Dus bijvoorbeeld benen opscheren noemde ze als voorbeeld, dat kan niet iedereen dus dat is niet erg :) Invlechten daarentegen kan (eigenlijk) wel iedereen, dus niet ingevlochten scheelde een punt :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:38

Er staat wel (en dat zal blz 45 wel zijn geweest) een voorkeurslijst in het proevenboekje, hoe de staart het meest gewaardeerd wordt.

Maar goed, ik neem dan graag die 7 in ontvangst. Ik vind het superzonde om staarten op te scheren over het algemeen en zelfs wat ouderwets.

En... als de jury dat dan hanteert, moet ze het ook consequent doen vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:44

Relaxed schreef:
Zo heb ik dus ook wel eens een 5 gegeven voor een pony die letterlijk uit een strontstal getrokken was en hier was duidelijk helemaal niks aan gedaan..

Ik heb wel een keer een 6 gehad op verzorging, want zo'n bevestigingslusje van mijn schabrak wat ik bij mijn zadel met enkelvoudig zweetblad met ingebouwde singels wegmoffel (ik heb meerdere paarden en dus meerdere zadels, bij andere zadels kan het om de singelstoten dus ik knip het niet af) , was los gekomen tijdens het rijden en was dus zichtbaar.
Kan gebeuren en ik zit niet zo in met het cijfer voor verzorging verder want die is wel het minst belangrijk, maar ergens voelde het toch niet helemaal fijn dat ik 's ochtends om 4 uur mijn zwarte had staan wassen, opscheren, inspuiten, met naald en draad vlechten etc. voor een zesje :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:02

Haha eerlijk ik begin standaard met een 7 te geven. En dan zie ik enkel naar een net voorgesteld paard (dotten in, staart recht afgeknipt, propere vacht, tuigage mooi verzorgd etc.)

En dan durf ik soms een 8 geven als ik zie dat alles meer naar behoren is, of ook wel zakken als er te weinig aan gebeurd is.

Iets wat ik als jury absoluut niet wil zien, is zo'n franse vlecht in de staart dat er zo op 123 is ingestoken, 9/10 te lang doorgevlochten wordt of waar dan vanboven haren los komen. Of een kakkafonie aan vlechten, waar je een gps voor nodig hebt om te zien welke vlecht waar begint en vooral hoe je moet volgen (opwaarts, plat, half uit elkaar, of zijwaarts).

Als ruiter zelf kijk ik amper naar de punten beneden, ik vind dat een surplus, maar men punten wil ik toch vnl gehaald hebben vanuit de rijtechnische onderdelen.
Uiteraard zorg ik wel dat men paarden voldoen aan men eigen criteria waarop ik zelf zou jureren

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:36

Op de jurycursus (en ook op alle bijscholingen) is ons verteld dat je voor een netjes ingevlochten paard gewoon een 8 moet geven.
En dat doe ik dus ook altijd.

Alleen als er dan iets niet in orde is (zoals niet gevlochten, vieze plekken, enz) dan gaat er steeds een puntje af.

Wat betreft de vraag over de staart. Er staat inderdaad in het proevenboekje beschreven wat de voorkeur heeft. En daar hou ik ook rekening mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:21

maar hoe houd je daar dan rekening mee? Een punt eraf als het niet of juist wel gevlochten is (ik ken de voorkeursregeling niet uit mijn hoofd)?

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:17

Even een vraagje aan de jury's, en als je paard niet heel netjes ingevlochten is, maar nou ook niet bepaald lelijk?

De manen van mijn paard zijn op 1 stukje nog te kort namelijk (heeft maaneczeem, in de zomer dus alles afgeschuurd) en dat stukje is dan natuurlijk niet supermooi ingevlochten, maar de rest ziet er wel netjes verzorgd uit.

Ik kreeg laatst namelijk een 6, terwijl ze superwit was (schimmel en er echt nergens een vlekje of wat zand oid te bekennen was. Rekenen jullie dat invlechten dan zo zwaar?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:54

Ik geef "standaard" een 8. Voor alles wat niet in orde is (bv. voeten niet gewassen of tuig dat heel erg vies ziet) gaat daar een puntje af.
Staart opscheren doe ik zelf niet want ik vind dat niet zo mooi, ik knip hem onderaan wel netjes bij (en ik probeer dat recht te doen, met wisselend succes)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:57

Memuska schreef:
Ik geef "standaard" een 8. Voor alles wat niet in orde is (bv. voeten niet gewassen of tuig dat heel erg vies ziet) gaat daar een puntje af.
Staart opscheren doe ik zelf niet want ik vind dat niet zo mooi, ik knip hem onderaan wel netjes bij (en ik probeer dat recht te doen, met wisselend succes)

Tja memuska, maar voeten niet gewassen is een relatief begrip. Bvb weersomstandigheden van de dag. Komen de paarden van de vrachtwagen terech op het land, hoe is de inrijdbak etc. Dus dat is iets waar ik bvb minder geneigd ben om aftrek te doen. Tenzij natuurlijk als het idd een goede dag is en je duidelijk kan zien dat er echt geen moeite aan gedaan is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:02

@ bulck: uiteraard daar rekening mee houdende! Meestal jureer ik bij mooie weersomstandigheden of in de binnenbak, maar daar heb je natuurlijk gelijk in. Ook bv de 'algemene indruk' bedoel ik daarmee: ooit eens een meisje in de ring gekregen waarvan het paard zowat een half pak stro in zijn staart meezeulde... tja... Dat zijn van die dingen waar je toch rekening mee kan houden hé?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:07

Memuska schreef:
@ bulck: uiteraard daar rekening mee houdende! Meestal jureer ik bij mooie weersomstandigheden of in de binnenbak, maar daar heb je natuurlijk gelijk in. Ook bv de 'algemene indruk' bedoel ik daarmee: ooit eens een meisje in de ring gekregen waarvan het paard zowat een half pak stro in zijn staart meezeulde... tja... Dat zijn van die dingen waar je toch rekening mee kan houden hé?

Idd met dat laatste, daar moet ik je gelijk in geven.
En idd bij goed weer moet bij mij ook alles er goed uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:07

dat van die staart vind ik inderdaad ook een beetje over de top.

wel plaats ik er altijd een opmerking bij als de dames hun lange haren los, in een slordige staart/knot of staart hebben.

Hebben ze alles keurig netjes in orde en dan maken ze het net niet af.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 21:45

Nou ja ik vond het dus ook ietwat overdreven, als de bovenkant er nu uitzag als een bolletje piekhaar alla ragebol dan kan ik het me nog inkomen maar dat was niet zo. Nu dacht ik eigenlijk: had u niks anders om naar te kijken :o
Het maakte ook verder niet ui, zoals ik al eerder zei we hebben er flink om zitten grinniken. :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:39

Ik heb laatst eens geschreven bij een wedstrijd, paarden. Komt een amazone in de ring, met een leuk paard, netjes ingevlochten, zag er goed uit. Maar dan zit ze er zelf op met een dubbelgeslagen kraagje van haar jasje, haar niet in een netje (het was te kort voor een knot, maar in een netje kon het wel) en on top of it, ze droeg rubberen laarzen (niets mis mee) die niet schoon waren en waar haar zwart-wit gestreepte sokken bovenuit staken.
Jury gaf standaard een 8, maar deze combi kreeg een 6. Het was een selectiewedstrijd, en daar moet je dan gewoon goed op letten, dat kan je een selectie kosten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:49

Zo had ik een keer iemand in de ring dr paard glom erover, zelfs ingespoten met glitters!! En wat heeft zij.... Roze sokken die boven dr laarzen uitsteken.. Moest er eerlijk gezegd even heel hard om lachen :o

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:29

Die is nu helemaal blij want die mag nu lekker in een knalroze jasje starten _O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:50

Kan ze mee gaan rijden, maar vrees dat ze dan nog steeds niet hoog zal scoren. Het moet wel een beetje fatsoenlijk blijven he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:37

kleinvosje schreef:
Kan ze mee gaan rijden, maar vrees dat ze dan nog steeds niet hoog zal scoren. Het moet wel een beetje fatsoenlijk blijven he!

Ik zou iemand niet minder punten geven om een rose jasje.. Als het binnen de regels blijft is het gewoon een kwestie van smaak. Ik vind dat je daar als jury doorheen moet kijken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:56

Memuska schreef:
@ bulck: uiteraard daar rekening mee houdende! Meestal jureer ik bij mooie weersomstandigheden of in de binnenbak, maar daar heb je natuurlijk gelijk in.

Dan nog kun je verrassingen hebben. Ben ook wel eens op een keurig verzorgd droog terrein aangekomen met een spik en span paard, die helaas wel even afgelongeerd moest worden, en de longeerring lag blijkbaar op het laagste gedeelte van het terrein, want dat was gewoon een grote baggerzooi en paard zat na drie rondjes al tot zijn buik terug onder de meuk. Heb nog een beetje geprobeerd het af te poetsen, maar veel succes heb je dan ook niet meer met natte modder. :')

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:06

Wanneer geven jullie iemand een 9 of een 10 voor verzorging dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:11

kleinvosje schreef:

Maar als zoiemand een knalroze jasje heeft, met zachtroze handschoenen, plastron en dekje? Dan is het een keurig bij elkaar passende set. Krijgt die dan ook minder punten, omdat jij als jury roze niet mooi vindt?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:15

Had er vorige week een met een jasje waar geen knopen meer opzaten dus die zat met een grote veiligheidsspeld vast....ja die had dus een punt minder dan de rest!

En die met dat roze jasje komt maar bij mij starten hoor, krijgt gewoon hetzelfde punt als de rest!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:17

dat is toch ook te sloeberig voor woorden, wat kost het om even een paar knopen op je jasje te zetten?