Jury's strenger bij de eerste combinaties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zaff

Jury's strenger bij de eerste combinaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:51

Hallo bokkers,
Ik heb een vraag aan jullie,
Zijn jury's over het algemeen strenger bij de eerste combinaties?
Vaak hoor ik daar mensen namelijk wel over praten, want er mogen maar een bepaald aantal winstpunten gegeven worden?
Ook heb ik het zelf een keer meegemaakt. Er waren 20 deelnemers,
Er waren 3 winstpunten gegeven aan de eerste 17 deelnemers, en opeens hadden de laatste 3 allemaal een winstpunt,
terwijl die proeven er niet beter (1tje zag er echt minder uit dan wat ik allemaal gezien had die avond) eruitzagen dan de rest.
Natuurlijk dit heb ik maar 1 keer meegemaakt en misschien dat dit ook bijna nooit voorkomt, maar ik zat er toch een beetje mee.
Want kan je ook als eerste starten en dan de beste proef neerzetten? Of ben je dan meer een maatstaaf voor de rest? (hiermee bedoel ik niet dat je geen winstpunt zou kunnen halen)

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:53

Nee hoor, er is niets verplicht aan de juryleden m.b.t. het aantal weg te geven winstpunten. Zo kan het ook zijn dat er van de 20 combinaties 19 een winstpunt hebben, en de andere keer van de 20 combinaties maar 1 of 2. Zijn natuurlijk extreme voorbeelden, maar het zou wel kunnen.

Sommige jury's staan wel eens bekend dat ze streng of juist soepel jureren, dus het hangt ook een beetje van de jury af wat je kunt verwachten. En ook hangt het van de jury af of ze de eerste combinatie als maatstaf gebruiken, misschien onbewust en ook dat zal per jury verschillen. Dat is in ieder geval niet de bedoeling natuurlijk.

Tiets

Re: Jury's strenger bij de eerste combinaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:01

Juryleden moeten iedere combinatie op dezelfde manier beoordelen, maar ja het zijn ook maar mensen. En die worden ook moe of beinvloed door een combinatie. Dressuur blijft op ieder niveau een jury sport.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:05

Ik dacht dat ook altijd, maar ik heb toch een aantal keer meegemaakt dat ik als eerste moest beginnen en wel dik in de prijzen reed. Maar op de een of andere manier was ik altijd 2e en nooit 1e dan. :')

Zal toeval zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:40

Ik zie het zelf nooit als een voordeel als ik vooraan in een rubriek moet starten. Het liefst startte ik achteraan in de rubriek.
Zelf merk ik met jureren niet dat ik strenger ben aan het begin van de rubriek.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:01

bij de laatste regiokampionschappen Z is de eerste combinatie ook eerste geworden. Ik heb deze combi niet zelf zien rijden maar ken ze wel en denk ook dat dat heel verdiend was.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:13

ik ben ook wel eens eerste geworden terwijl ik als eerste startte :j

Ik vind dit een beetje in dezelfde categorie vallen als: ik rijd met een haflinger/fries/tuiger/tinker noem maar op, ik heb een bonte en al dat soort dingen ;)

je moet gewoon goed rijden, en dit zal best wel eens gebeurd zijn, nouja, pech, volgende keer beter ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:21

Ik heb een keer een artikel in de Quest gelezen waarin een wetenschappelijk onderzoek werd aangehaald over kunstrijden (schaatsen) en turnen, waaruit bleek dat jury's bij de eerste deelnemers idd strenger punten dan bij latere deelnemers. Dit had niks te maken met een bepaald aantal prijzen/winstpunten, maar was iets psychologisch. In dat artikel kwam wel naar voren dat de verschillen minimaal waren, dus als jij als beste rijdt, maar als eerste start, dat je kans om te winnen bijna even groot was, dan als je als 10de startte.

Het maakt dus wel uit, maar echt minimaal. In dat artikel kwam trouwens ook naar voren dat jury's van zichzelf zeggen dat ze het niet doen, maar uit testen bleek dat iedereen daar last van heeft. Het heeft iets met het denkpatroon van mensen te maken. Het was een heel leuk stuk, ik zal eens kijken of ik het kan vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:00

Ik geef eerlijk toe, dat ik merk er wel last van te hebben. Het is niet goed te praten dat weet ik, maar ik denk dat ieder jurylid geneigd is voorzichtig te punten in het begin.
Ik merk het zelf ook met starten. Als ik als eerste start heb ik vaak genoeg lagere punten dan later in het programma.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:02

Ik start echt 9 van de 10 keer als eerste (ik ben nogal enthousiast met mijn coupons opsturen :o ). Maar ik heb eigenlijk niet echt veel verschil gemerkt in mijn punten. Soms kan het ook wel een voordeel zijn denk ik, als je bijvoorbeeld hele goede combinaties na je hebt starten. Dan heeft de jury die combinaties nog niet gezien en dus ook geen vergelijkingsmateriaal :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:50

als ik zit te jureren maakt het bij mij niks uit of je als 1e of als 30ste moet rijden.

ikzelf rijd ook altijd graag vooraan, lekker de ruimte met losrijden en in mijn ogen maakt het niet uit.

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:51

tja, het is de jury dus het blijven mensen.
en die verander nou eenmaal.
ook vind iedereen iets anders mooi om te zien en wat ze goed vinden verschilt ook.
dus ja het kan dat een jury op laatste combinaties meer punten geeft.
maar dat is dan niet omdat het de laatsten zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:56

maaikeew1 schreef:
tja, het is de jury dus het blijven mensen.
en die verander nou eenmaal.
ook vind iedereen iets anders mooi om te zien en wat ze goed vinden verschilt ook.
dus ja het kan dat een jury op laatste combinaties meer punten geeft.
maar dat is dan niet omdat het de laatsten zijn denk ik.

het mooi vinden is nu niet echt heel erg van belang denk ik. goed gereden is belangrijker.

of je nu als eerste of als laatste rijd, met een goede proef rijd je vooraan mee.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:51

Suzanne F. schreef:
Ik zie het zelf nooit als een voordeel als ik vooraan in een rubriek moet starten. Het liefst startte ik achteraan in de rubriek.

Ik heb precies hetzelfde!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:54

Interessant, dit ga ik even volgen :))
Vaak wordt er gedacht dat de jury nog niet weet welke andere combinaties ze in de ring krijgen, en daarom wat voorzichtiger punten bij de eerste (of eerste 2/3) combinatie(s). Ik vind het zelf niet fijn om als eerste te moeten starten :n

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:03

Bij de eerste combinatie('s) merk ik wel eens bij mezelf dat ik veel geconcentreerder kijk naar de proef (je bent dan nog helemaal fris) en dat ik daarom misschien wat strenger zou kunnen zijn (heb het in de uitslagen nog niet terug kunnen vinden want qua plaatsing klopte het dan altijd wel.) Aan de andere kant merk ik ook dat als de eerste combinatie een super proef rijdt, ik juist geneigd ben daarna laag te gaan zitten met punten. Dus het heft elkaar een beetje op denk ik. Gelukkig is het bij mij meer gevoelsmatig omdat ik toch altijd wel de verdiende nr 1 tm 5 terug zie bij de uitslagen. Ik tel de punten ook nooit na een proef, zodat me dat niet kan beïnvloeden. Ik heb wel altijd 1 deelnemer waarbij ik te hoog of juist te laag zit, maar ook dat is om en om. Dus waar het nou precies aan ligt... Ik denk idd de psyche van de mens...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:18

Remember schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb precies hetzelfde!

Dan zijn ze blij dat er nog wat leuks te zien is _O- :') :r

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:31

Ik heb niet de indruk dat ik in het begin strenger ben. De eerste starter kan net zo goed winnen als de laatste.
Het maakt me zelf ook niet veel uit of ik als eerste of laatste moet. Puur vanwege de kortere wachttijd voor de uitslag gaat mijn voorkeur uit naar laat starten. :D

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:41

KarinvdM schreef:
Ik heb niet de indruk dat ik in het begin strenger ben. De eerste starter kan net zo goed winnen als de laatste.

Dat heb ik ook als ik naar mijn jureren kijk, kan er absoluut geen lijn in vinden dat ik in het begin strenger (of juist aan het eind soepeler) ben. En toch start ik liever niet als eerste, ook al heb ik weleens vooraan gestaan met een 1e start :j
Het lang op de trailer staan en wachten telt dan inderdaad ook wel mee!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:51

Ivm met de kortere wachttijd op de punten start ik idd ook het liefste als laatste :+ :j maar qua jurering maakt het me niet uit :n

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 03:07

Ik ben dit weekend nog als 2de gestart en ik won de rubriek.

Echter statistisch is wel bewezen dat degene die als laatste start de meeste kans heeft om te winnen. Maar dat is maar zo een klein beetje. Je zult toch nog steeds een goeie proef moeten rijden en of je dat nu als eerste of als laatste doet, moet geen verschil maken.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:38

Nee hoor, vind ik echt niet. Heb de afgelopen 2 keer als 2e en als 3e moeten starten en won 2 proeven en was bij de 3e proef 2e. Dus volgens mij zit dat eerder tussen de oren ;)
Vind het zelf altijd wel fijner later starten, maar dat is idd meer vanwege de kortere wachttijd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:12

Nee juist niet.. Als de combi's daarna nog minder rijden, zou je nóg lager moeten gaan zitten. Ik probeer bij de 1e gewoon zo neutraal mogelijk te zijn en hoop dat ik niet te hoog of te laag uitkom voor mijn gevoel..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:59

Er zit toch wel een kern van waarheid in. Ik heb collega-juryleden gesproken die zelf toegaven dat ze bij de eerste combi terughoudend zijn omdat ze niet weten wat er nog allemaal meer gaat komen.
Dat zou dus absoluut niet moeten mogen. Op een gegeven moment heb je toch wel zoveel jureer-ervaring dat je wel weet wat goed is en wat niet. En de maatstaf moet niet zijn wat er nog allemaal kan volgen. Je hebt nou eenmaal rubrieken waarbij er heel veel goede ruiters zijn maar ook rubrieken waarbij er gewoon over het algemeen heel slecht gereden wordt.

Als ik jureer dan kijk ik als ik klaar ben even naar de plaatsing. En die klopt voor mijn gevoel altijd, ook nog steeds nadat iedereen gereden heeft. Op de afgelopen kampioenschappen had zowel ik als mijn collega-jurylid de eerste starter heel dik op de eerste plaats staan. Die reed gewoon zo fijn dat je er echt niet omheen kon.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 17:33

Ik heb laatst bij een jury geschreven die IMO juist steeds strenger werd. Met name bepaalde onderdelen werden aan het einde harder afgestraft dan aan het begin.

Maar over het algemeen zal het denk ik niet veel uitmaken. Toen ik zelf nog startte maakte het mij niet uit iig.