foutief groeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

foutief groeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:10

Gister ontstond er op een conours met een jury een discussie over het groeten. De ruiters die hun zweep in de rechterhand hadden, pakten die voor het groeten vast met links en groeten dan met rechts af. Volgens deze jury was dat fout (iedereen die het zo deed heeft een onvoldoende gekregen en werd bij de jury geroepen. Volgens deze jury moest je na het halthouden je zweep overpakken van je rechterhand naar je linkerhand en daarna met je rechterhand groeten. Is dit nou echt zo?

eenitraM

Re: foutief groeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:11

IK die altijd wat jij als eerste opschreef.
Nooit problemen mee gehad. Ik wist alleen niet dat het fout was.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:12

Je moet altijd met je rechterhand groeten en mag niet met je zweep in de hand groeten. Je mag volgens mij wel dan je zweep met links vastpakken en hoeft niet de zweep over te pakken.
Laatst bijgewerkt door Pommier op 07-02-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:14

maar moet je de zweep overpakken is de vraag of is het voldoende als je op het moment van groeten de zweep met je linkerhand vasthoudt terwijl deze aan de rechterkant van het paard blijft? Met beide methoden heb je de zweep niet in de hand met groeten

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:14

Sorry had het niet helemaal goed gelezen. Heb mijn post aangepast.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:16

Die jury wil dus dat je de zweep echt helemaal overpakt zodat je hem in de linkerhand en ook aan de linkerkant van je paard hebt?
Dat is niet nodig. :n Je kan de zweep, als je die rechts hebt, met groeten even in je linkerhand pakken, groeten en hem daarna weer in je rechter hand nemen.
Die regel had hij/zij zelf verzonnen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:41

dank je Karin dan was het toch niet zo vreemd dat ik het een gek verhaal vond

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:43

Ik rij meestal ook met mijn zweep in mijn rechterhand, hou hem dan ook altijd met mijn linkerhand vast groet en pak dam gewoon weer op met rechts. Nooit commentaar over gehad..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:48

Is dat serieus fout?! Dat heb ik nou nooit geweten... Maarja, ik rij geen KNHS-proeven, maar FNRS...

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:15

Vind het overigens een beetje muggenzifterij. De combinaties daarvoor bij je roepen is helemaal onzin.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:41

Citaat:
Groeten
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de
zweep in de linkerhand. Deelnemers die een veiligheidscap of -helm dragen en
amazones brengen de rechterhand naar beneden achter het dijbeen en neigen het
hoofd. Ruiters die een hoed dragen nemen deze af met de rechterhand, om hem
vervolgens weer op te zetten. Indien er meerdere juryleden in functie zijn, dient
alleen de voorzitter van de jury (bij C gezeten) gegroet te worden. Hierna neemt de
deelnemer de teugels weer in beide handen.

Dit staat in het reglement, er staat niet bij dat je je zweep moet overpakken.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:19

talented schreef:
Vind het overigens een beetje muggenzifterij. De combinaties daarvoor bij je roepen is helemaal onzin.

Inderdaad een knap staaltje mieren***, om in de dierenwereld te blijven! Het staat nergens dat dat moet, zolang je hem maar niet in je rechterhand hebt!
Wat is dat toch met die jury's van tegenwoordig (:Phaha, mag ik zeggen he als vrij nieuw jurylid), had vandaag ook bijna bonje..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:18

dank je wel liberty voor het citaat

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:19

Wat een onzin zeg, je mag hem idd gewoon in je linkerhand nemen.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:21

oeps, ik groet ALTIJD met links! :D :o Wist niet eens dat het met rechts moet, wat erg :+. Heb er overigens nog nooit commentaar op gehad en rij nu inmiddels Z1.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:26

Gelukkig rij ik als gewoonte altijd met mijn zweepje aan de linkerkant, niks geen gedoe. :)
Eerder reed ik altijd met mijn zweepje rechts, kon niet eens met links.
Maar toen ging ik steeds wisselen, als ik op de rechterhand reed; zweepje in de rechterhand, als ik op de linkerhand reed; zweepje in de linkerhand.
Toen kon ik dus beide kanten, maar omdat ik sinds november wedstrijden rij heb ik maar voor links gekozen.
Als ik nu met mijn zweepje rechts ga rijden voelt dat niet meer normaal, terwijl ik dat eerder altijd deed. :')

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:07

Wat een onzin. Ten eerste doe je niks fout als je de zweep even links vastpakt. Dus je zit zowiezo als jury al fout dan.
Ten tweede kost het alleen maar onnodig veel tijd om combinaties voor zoiets bij je te roepen waardoor het programma alleen maar uitloopt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:59

Tinusje schreef:
oeps, ik groet ALTIJD met links! :D :o Wist niet eens dat het met rechts moet, wat erg :+. Heb er overigens nog nooit commentaar op gehad en rij nu inmiddels Z1.

gelukkig mag je dan niet meer met zweep rijden vanaf het M :D

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:59

jury schreef:
Tinusje schreef:

gelukkig mag je dan niet meer met zweep rijden vanaf het M :D

Heb nooit met zweep gereden tijdens wedstrijden :+ Ik zou er alleen maar nog meer van in de war raken haha :D }:0 !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:03

fout gelezen, je groete helemaal verkeerd. Dan heb je wel mazzel gehad dat niemand dat opgevallen is.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:26

Ik groet altijd met mijn teugels in de rechterhand en de linkerhand naar achteren. Blijkbaar let niemand er dus op :+ In ieder geval niet in de regio Gelderland.

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:13

Hé die opmerking over die zweep heb ik ook gehad :+ , ik neem aan dat we op dezelfde wedstrijd waren. Ik zei al tegen haar dat ik daar nog nooit van gehoord had, mij is altijd geleerd te groeten met de rechterhand dan en de zweep als je die rechts vasthoudt even met je linkerhand vasthouden tijdens de groet, en die zweep mag dan gewoon aan de rechterzijde van het paard blijven. Bij mijn tweede proef bij haar heb ik het gedaan zoals zei het wilde maar bij verdere wedstrijden doe ik het gewoon op mijn oude manier. ;)

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:20

Ik was zelf trouwens ook al op onderzoek uit gegaan hoe dat het in de regels staat maar verder als de regel die liberty geplaatst heeft kom ik ook niet, daar staat dan niet letterlijk bij waar dat de zweep moet blijven tijdens de groet, dus helemaal zwart op wit kan ik het nog niet vinden dat de zweep aan de rechterkant van het paard mag blijven.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:30

Tinusje schreef:
Ik groet altijd met mijn teugels in de rechterhand en de linkerhand naar achteren. Blijkbaar let niemand er dus op :+ In ieder geval niet in de regio Gelderland.

Heel apart dat niemand dat opvalt. Ik zou dat wel opmerken.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:34

KarinvdM schreef:
Tinusje schreef:

Heel apart dat niemand dat opvalt. Ik zou dat wel opmerken.

Zo apart is het dus niet...ik rij al een aardig tijdje wedstrijden nu, maar ik ben er nog nooit op afgestraft.