Vereniging verplicht dragen cap Z combinaties knhs wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Vereniging verplicht dragen cap Z combinaties knhs wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 08:48

Komend weekend moet ik jureren en op de startlijst zag ik staan dat het dragen van een cap verplicht is ook voor de Z ruiters.
De wedstrijd is een gewone knhs wedstrijd en wordt dus ook onder de reglementen van de knhs gereden.

Mag men eisen dat men met een cap moet rijden in het Z?
(graag niet de discussie of een hoedje nu wel of niet veilig is, want daar zijn denk ik al genoeg topics over geweest)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:59

volgens mij niet, als wedstrijdorganisatie ga je akkoord met de regels van de knhs... die geven aan dat een Z comb (paarden) met een hoedje mogen rijden.
Ik weet niet hoe t geregeld is met mensen weigeren, die niet aan de voorschriften voldoen. Het is (waarschijnlijk) een openbare gelegenheid, dus dat wordt ook moeilijk... Dus volgens mij mag je gewoon als Z ruiter met hoedje starten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 09:08

Het reglement is hier niet duidelijk in imo. Er staat nergens beschreven of er als organisatie aanvullende eisen gesteld mogen worden aan de kledingvoorschriften/veiligheid. Er staat alleen dat het ruiters is toegestaan alsnog met een veiligheidscap te rijden in de Z of hoger. Mooie casus om voor te leggen aan de KNHS zou ik zo zeggen.

Komt die verplichting vanuit de eisen van het veiligheidscertificaat? Daarin wordt immers gesteld dat iedereen met een goedgekeurde cap moet rijden. En dat certificaat is weer verplicht voor KNHS-wedstrijden in indooraccommocaties. Dat zou een mooie cirkelredenering op kunnen leveren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 09:29

Dat laatste lijkt me niet Zesiram, maar zou bv wel een eis van de verzekering kunnen zijn.
Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen maar waar is het einde als een vereniging/stal haar eigen eisen kan stellen.
Maar aan de andere kant, stel een staleigenaar eist dit en jij als hurende vereniging kunt dan geen kant op.

Als jury moet je dagrapport invullen of conform de reglementen gereden is. Moet je dan invullen dat dit niet zo is?
Ik weet het eerlijk gezegd niet, heb dit nog niet eerder meegemaakt (gelukkig jureer ik geen Z, maar toch)

Urielle

Re: Vereniging verplicht dragen cap Z combinaties knhs wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:09

Volgens mij heeft daar heel lang geleden nog eens een vraag over in de Paard en Sport gestaan, een Z-amazone die per se haar hoedje op wilde op een wedstrijd bij een vereniging die ook voor het Z cap verplicht had gesteld, maar zij werd door de KNHS niet in het gelijk gesteld. Heeft idd te maken met verzekering, aansprakelijkheid en blablabla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:32

hier in de buurt is het ook verplicht bij een vereniging (in Oisterwijk)

ik heb het toen nagevraagd, heeft inderdaad te maken met verzekering en aansprakelijkheid.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:34

Volgens mij is het eisen van het dragen van een cap geen onredelijke eis. En kan de eigenaar van het terrein dat gewoon verplichten. Als je dat niet wil, niemand verplicht je te starten....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:29

Bij ons is het ook verplicht met een cap te rijden in het Z. Je kan het wel verplicht stellen, mits je dit van te voren aangeeft en niet pas op de dag zelf.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:34

Ik heb daar eens over naar de KNHS gebeld, en de vereniging mag die eis inderdaad stellen, hoe kinderachtig ook.

Maar aan de andere kant: hoe ver kunnen verenigingen daarmee gaan?

Mogen ze je ook verplichten met bodyprotector te starten? Met gewone trens in het Z? Met peesbeschermers ivm ontstaan van blessures bij je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:35

ik ben overigens ook benieuwd of ze de hoed af gaan schaffen voor het Z1/Z2.

Zou verzekeringstechnisch gezien geen onlogische stap zijn.

Verplichten van een trens vind ik dan weer niet in dit rijtje passen

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:48

Bettine schreef:
Ik heb daar eens over naar de KNHS gebeld, en de vereniging mag die eis inderdaad stellen, hoe kinderachtig ook.

Ik vind het geen kinderachtige eis. In belang van veiligheid. Als wij Z wedstrijden uitschrijven zijn dat meestal maar een stuk of 5 combinaties, en als ze van te voren aangeeft dat ze moeten starten met een cap dan zijn ze zelf vrij om in te schrijven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 13:50

Het rijden met een hoedje in het Z is destijd ook in overleg met verzekerende partijen tot stand gekomen als ik mij goed herinner.
Als dus blijkt dat dit niet meer te verzekeren is dan moet met het reglement aanpassen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:18

Het moet niet gekker worden. Ik startte vroeger met hoedje in de L. Nu willen verenigingen gaan verplichten om een cap op te doen in de Z klasses????

Pfff CGJ zou meteen de wedstrijd afzeggen. :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:37

vonneke schreef:

Wil je niet zulke rare dingen zeggen?!? >;) >;)
We hebben een paar jaar geleden erg hard ons best moeten doen om het hoedje voor het Z te behouden.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:32

Bettine schreef:

Maar aan de andere kant: hoe ver kunnen verenigingen daarmee gaan?

Mogen ze je ook verplichten met bodyprotector te starten? Met gewone trens in het Z? Met peesbeschermers ivm ontstaan van blessures bij je paard?

Inderdaad, ik vind het ook een kinderachtige eis. Hier in de buurt zijn maar een klein aantal verenigingen die dit als eis stellen maar dit zijn toch wel "typische concoursen" . Heel kleinschalig en voornamelijk starts van de vereniging zelf, een vast clubje, en een enkeling van buitenaf.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:27

Wanneer de desbetreffende vereniging dit verplicht rijden met cap ook voor de Z ruiters vermeld heeft staan op het vraagprogramma moeten wij ons daar aan houden,staat ook in het knhs reglement.

Persoonlijk vind ik het ook bullshit maar ja het is nou eenmaal zo besloten en opgesteld.

Het enige wat je kunt doen is je dan bij die desbetreffende vereniging niet inschrijven.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:30

KarinvdM schreef:
vonneke schreef:

Wil je niet zulke rare dingen zeggen?!? >;) >;)
We hebben een paar jaar geleden erg hard ons best moeten doen om het hoedje voor het Z te behouden.

Idd geen oude }:0 uit de sloot halen graag !

Zo had ik gisteren de stunt om in de bak van onze rijvereniging waar je dus op wedstrijden in het Z geen cap op hoeft maar met vrijtrainen en lessen dus wel 8-) te gaan rijden zonder cap en had niks in de gaten totdat iemand vroeg:"Ben je niks vergeten"?
Waarop ik verbaast antwoordde:"Huh nee volgens mij niet,hoezo wat dan"? JE CAP MISSCHIEN??! :o
Nouja maar gewoon een keertje stiekum zonder gereden,er was toch niemand van het bestuur :o :=
Was eigenlijk al de tweede keer deze week,maar werd de eerste keer door stalgenootje geattendeerd voor ik het erf verliet of ik niet iets vergat en die heeft toen gauw m'n cap aangegeven :Z dat ik ben!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:34

Even een andere situatie waarin dit ook voorkomt.
Bij het mennen zijn we bij dressuur- en vaardigheidsproeven niet verplicht om een helm te dragen.
Echter wanneer er in het vraagprogramma is opgenomen dat de vereniging eist dat er met helm wordt gereden, moet je dit ook doen.
Staat dit niet in het vraagprogramma, dan ben je niets verplicht.

Dus lijkt me bij gewone dressuur dezelfde situatie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:39

jury schreef:
Dat laatste lijkt me niet Zesiram, maar zou bv wel een eis van de verzekering kunnen zijn.
Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen maar waar is het einde als een vereniging/stal haar eigen eisen kan stellen.
Maar aan de andere kant, stel een staleigenaar eist dit en jij als hurende vereniging kunt dan geen kant op.

Als jury moet je dagrapport invullen of conform de reglementen gereden is. Moet je dan invullen dat dit niet zo is?
Ik weet het eerlijk gezegd niet, heb dit nog niet eerder meegemaakt (gelukkig jureer ik geen Z, maar toch)

Zondag moet ik ook naar zo'n bedrijf. Vorige keer gewoon ingevuld dat er volgens de reglementen is gereden, want de z combinaties reden met cap=toegestaan hoofddeksel in de Z. Dat was voor mij voldoende. Waarom ze een cap droegen was voor mij niet relevant.
Daarbij is er ook geen ruiter geweest met vragen of een evt. protest hier over.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:52

Dit topic is mede door mij tot stand gekomen. Ik ga voor het eerst bij deze verreniging rijden omdat ik verhuisd ben. Het is volgens mij ook kleinschalig maar heb momenteel geen mogelijkheid om met een trailer op pad te gaan. In mijn '' oude'' regio heb ik dit ook nog nooit mee gemaakt.
Ik vindt dat er een regel gesteld zou moeten worden dat het iedereen zijn eigen verantwoording is om met cap te rijden of hoedje.
hoe of waar dan ook. Het is behoorlijk irritant met mijn lange haar onder zo'n cap en ik zie de helft minder door die klep. Ik ga er in ieder geval zondag niet moeilijk over doen en zet gewoon de cap op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:33

iTequilai schreef:
Ik vindt (edit -t) dat er een regel gesteld zou moeten worden dat het iedereen zijn eigen verantwoording is om met cap te rijden of hoedje.

Het is behoorlijk irritant met mijn lange haar onder zo'n cap en ik zie de helft minder door die klep. Ik ga er in ieder geval zondag niet moeilijk over doen en zet gewoon de cap op.

Helemaal mee eens. Of je nou zelf een hoedje of cap opzet of thuis gewoon zonder cap rijdt moet je toch zelf weten? Het is jouw lijf en hoofd en iemand moet je niet verplichten om een cap op te zetten.
Ik heb ook altijd problemen met mijn haar als ik een cap draag. Dan moet ik gewoon een vlecht want een knotje kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:43

Suzanne F. schreef:
Het moet niet gekker worden. Ik startte vroeger met hoedje in de L. Nu willen verenigingen gaan verplichten om een cap op te doen in de Z klasses????

Pfff CGJ zou meteen de wedstrijd afzeggen. :D

Het jammere van het afkondigen van die capregel t/m M was dat het een gelijk een dilemma opleverde: namelijk of de accomodatie en omstandigheden bij het aanbreken van de Z-rubrieken ineens niet meer onveilig genoeg was om een ongeluk te kunnen veroorzaken waarbij hoofdletsel opgelopen kon worden. In dat licht is het logisch dat Zruiters op hetzelfde terrein onder dezelfde omstandigheden ook met cap moeten rijden.
Van mij mag er ook een regel komen waarbij je afstand doet van de verzekeringen en aansprakelijkheden van de organiserende vereniging, maar zelf gewoon bijverzekert voor dergelijke voorvallen. Alhoewel, dan moet je wel eerst boven tafel zien te krijgen om welke verzekeringen en aansprakelijkheden het hier nu eigenlijk precies gaat en dat is nog niet zo eenvoudig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:30

Lovely schreef:
Van mij mag er ook een regel komen waarbij je afstand doet van de verzekeringen en aansprakelijkheden van de organiserende vereniging, maar zelf gewoon bijverzekert voor dergelijke voorvallen. Alhoewel, dan moet je wel eerst boven tafel zien te krijgen om welke verzekeringen en aansprakelijkheden het hier nu eigenlijk precies gaat en dat is nog niet zo eenvoudig.

Hele zinnige opmerking! Want dat is waar het nou allemaal om draait...
Het is niet kinderachtig van die vereniging, maar het zal een clausule zijn die hun verzekeringsmaatschappij op de polis gezet heeft. En dus zullen zij zich daar aan moeten houden.

En dan kun je nog wel zo hard roepen dat je geen aanspraak wil doen op hun verzekering, maar als er stront aan de knikker is, komt iedereen zn handje op houden. Als je dat kan ondervangen door mensen bijvoorbeeld iets rechtsgeldig te laten tekenen, zou er wel toegestaan kunnen worden om met hoedje te rijden. Maar dan zou de verzekeringsmaatschappij daar in mee moeten willen gaan en ik denk echt niet dat hun dat wat zal interesseren.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:22

afgelopen weekend kwam er nog iemand met een hoedje aan zetten ook! maar, gelukkig kwam even later de cap te voorschijn, anders had ik het echt niet eerlijk gevonden

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:53

Sjonniej schreef:
Even een andere situatie waarin dit ook voorkomt.
Bij het mennen zijn we bij dressuur- en vaardigheidsproeven niet verplicht om een helm te dragen.
Echter wanneer er in het vraagprogramma is opgenomen dat de vereniging eist dat er met helm wordt gereden, moet je dit ook doen.
Staat dit niet in het vraagprogramma, dan ben je niets verplicht.

Dus lijkt me bij gewone dressuur dezelfde situatie.

Bij het mennen moet je bij de vaardigheid wel een cap dragen hoor. Bij de dressuur is dit nog niet verplicht, maar zal in de toekomst ook wel gaan gebeuren.