Rare manier FNRSproef rijden, 2 ruiters tegelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Rare manier FNRSproef rijden, 2 ruiters tegelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 15:23

Tijdje terug heb ik geschreven bij een FNRSmanege. Vond het maar een rare bedoeling, we kwamen daaraan en we kregen te horen dat bij de F1 en de F2 er 2 ruitertjes tegelijk zouden gaan rijden in 1 en dezelfde proef. Toevallig waren we met zn 3tjes, dus dat was geen probleem, 1 jury en 2 schrijvers. Ht niveau was werkelijk waar om te huilen, kindjes van een jaar of 5/6, sloomste pony voorop, snelste achterop. Ruitertjes constant in de fout, dan bleef er weer 1 achter en moest de ander wachten. Figuren werden niet of nauwelijks gemaakt. Overgangen waren dramatisch. Plus dat de jury op beide ruiters tegelijk moest opletten, dan deed ruiter 1 wat verkeerds, moest een rondje extra rijden en dan deden ruiter 1 en 2 het figuur of het aandraven opnieuw. 1 proef duurde bijna 10 minuten.

Volgens de manege mag dit van het FNRS, maar dit was ronduit belachelijk jureren/schrijven. Wat is dit voor onzin?
En wat is de grens van aardige punten geven of gewoon botweg afstraffen van zulke jeugdige ruitertjes? Het gros was overduidelijk hier niet klaar voor.
Laatst bijgewerkt door Onali op 04-01-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Rare manier FNRSproef rijden, 2 ruiters tegelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:26

Jeetje wat raar! Ergenst kan ik dit me bij tijdgebrek voorstellen, aan de andere kant neemt deze manege z'n klanten niet echt serieus kennelijk...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:26

Dat zoiets gepland wordt.
Dat is toch voor niemand leuk??

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:19

Huh waar slaat dat nou weer op?
Dan moeten ze toch maar gewoon meer tijd uittrekken, of minder inschrijvingen aannemen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:23

Ik ben geen officieel jurylid, jureer af en toe onderlinge wedstrijdjes, maar heb wel vaker meegemaakt dat er twee in de bak rijden. Vaak zijn de pony's dan wat rustiger, en de ruitertjes niet zo heel onzeker. Ik vind het dus niet zo heel raar hoor! En wat het jureren betreft, het tempo ligt vaak niet zo heel hoog, dan is er tijd genoeg om beide combinaties te bekijken lijkt me.

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:26

Wat een onzin, ik rijd ook fnrs proefjes, en wij rijden nooit met meerdere tegelijk, er is gewoon een bepaalt aantal inschrijvingen, er is nooit tijd te kort.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:30

Ach, ik ken nog (officiële) wedstrijden waarin met met 3 combinaties in 1 ring werd gereden. Dit was zodat er meer combinaties konden starten op één dag. Wel was dit altijd op een wat hoger niveau, ik meen klasse L dressuur ofzo. Is misschien niet heel ideaal om het op deze manier voor beginnende ruitertjes te doen, maar zo kan wel iedereen meedoen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:31

Ik vind het wel beter voor die kleintjes, die zijn vaak zo onzeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:46

Toen ik nog jonger was,, ( 12 ofzu..) toen moesten wij ook altijd zo dressuurproeven afleggen ;) verschrikkelijk vond ik dat... maar volgens hun ( manegehouders dus ) mocht dit ook ja..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:47

Irma_Maandag schreef:
Wel was dit altijd op een wat hoger niveau, ik meen klasse L dressuur ofzo.

Officieel KNHS? Lijkt me sterk...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:48

Echt waar, misschien wel de voorganger van de KNHS (dus NKB of KNF). Bestond echt, gebeurde zo nu en dan bij hele grote concoursen ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:49

Oké ik geloof je graag. :D
Ben wel heel blij dat ik dat nooit heb hoeven doen.

Summy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:14

Ik ken wel een wedstrijd speciaal voor jonge ruitertjes.. ben even de naam vergeten... Maar dan gaat er een gevorderde ruiter voorop (die doet zelf niet mee maar begeleid alleen) met daarachter 2 of 3 ruitertjes. Dan kunnen ze gewoon achter de voorste aan rijden, wel met een voorlezer er bij geloof ik.
Dit is dan wel echt voor de jongste ruitertjes die nog niet helemaal alleen kunnen rijden. ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:55

Irma_Maandag schreef:
Echt waar, misschien wel de voorganger van de KNHS (dus NKB of KNF). Bestond echt, gebeurde zo nu en dan bij hele grote concoursen ;)

maar.. hoe kun je iemand dan goed beoordelen? als ik denk aan mijn merrie.. die heeft onzettend lage gangen, en vooral in de galop is ze niet zo actief en snel als het gemiddelde paard. ( ivm haar hoogte en bouw)
als je met 2/3 man tegelijkertijd de proef rijdt.. gaan de achtergangers dus op mij botsen.
of als de voorgangers te snel gaan met bepaalde oefeningen.. zijn ze al 3 oefeningen verder voordat ik een keer aankom :=

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:05

Op zich ken ik dit 'fenomeen' ook hier in Duitsland.
Daar is het mogelijk om op een zgn. E (= einsteiger) wedstrijd met zijn 2en in de bak te rijden.
Er mag hiervoor gekozen worden omdat bijvoorbeeld het paard/pony niet goed alleen in de bak kan zijn. Of omdat de ene ruiter nog niet zo goed kan sturen of een eigenwijze pony heeft, etc. etc.
Over het algemeen zie je het ook alleen gebeuren bij echte kleine kindjes of volwassenen die voor de lol/leermoment meedoen met een vrij groen paard.
Maar nou moet ik ook zeggen dat die E proefjes bar weinig voorstellen := (stap en draf links- en rechtsom, 2 keer van hand veranderen, volte een keer of 2 en een keer afwenden bij A/B/E en recht naar de overkant en een keer halthouden tussendoor).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:12

tjah.. het is maar wat je leuk vind natuurlijk :+
ik zou persoonlijk dan liever een paar weken extra rijles nemen en dan starten op het moment dat je een tikkeltje meer kan.

zelfs de leerlingetjes hier van krap 6 jaar en enkele maanden rijervaring wilden perse alleen los de "moeilijke" proefjes rijden op wedstrijd ipv een bixie proef aan de hand.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:39

Lowara schreef:
maar.. hoe kun je iemand dan goed beoordelen? als ik denk aan mijn merrie.. die heeft onzettend lage gangen, en vooral in de galop is ze niet zo actief en snel als het gemiddelde paard. ( ivm haar hoogte en bouw)
als je met 2/3 man tegelijkertijd de proef rijdt.. gaan de achtergangers dus op mij botsen.
of als de voorgangers te snel gaan met bepaalde oefeningen.. zijn ze al 3 oefeningen verder voordat ik een keer aankom :=

Je moet inderdaad rekening houden met elkaar, dus ook je tempo aanpassen (op paardlengte afstand van elkaar rijden). Ik weet nog wel dat bij het wijken de eerste combinatie voorbij A moest afwenden en wijken, de tweede op A en de derde voor A. Destijds reed bijna iedereen ook vier- of achttal hè, dus daaraan was je al een beetje gewend.
Schipperen was het inderdaad wel. Niet even ideaal voor het rijden van een individuele rit.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:25

Bij mijn dochter op de manage gewoon 1 kind de ring in.

Maar ik weet wel dat het bij de zitcompetitie heel normaal is, daar moet je zelfs met zijn 3en rijden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:31

Het lijkt mij (als FNRS jury) geen ideale situatie. Maar ook weer niet onoverkomelijk. Zeker voor de categorie F1/F2 ben ik wel makkelijk. Die kinderen rijden meestal nog maar zo kort, dan is er in wezen geen sprake van een wedstrijd, maar meer van een leuke dag met paarden bezig zijn.

En dat de jury op 2 ruiter moet letten lijkt me nou ook niet zo ingewikkeld. Een F1 of F2 proef heeft zulke simpele onderdelen, en zo veel tijd tussen de onderdelen dat dat echt wel moet lukken. Je moet er een beetje handig in zijn natuurlijk.

Ik heb het in meer dan 5 jaar jureren ook 1x meegemaakt. Geen ideale situatie, maar als een manege het graag zo wil, dan kan het voor een keertje best.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:51

Wat wij doen is een ervaren ruiter voorop, en de beginner als tweede. De punten die dan gehaald worden tellen niet mee. Maar bij TS rijden er 2 beginners achter elkaar, dat lijkt mij niet handig. Ik zal het binnenkort eens navragen of het wel of niet mag. Moet volgende week naar Ermelo.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:16

Volgens mij tellen die punten dan ook niet mee hoor. Voor een pp moeten ze toch echt zelfstandig de baan door.
Het is wel een leuke oefening. Zo heb ik zelf een F0 proef geschreven voor de 6-jarigen. Die rijden bij ons in een aparte les, waarbij iemand de pony vast houdt. Om ze het gevoel te geven dat ze er echt bij horen, hebben ze een eigen proefje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:19

Voor mijn weten was het dus wel voor een pp...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:22

Tja, daar zou ik als jury toch een stokje voor steken. Als jury ben je ook verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid van de FNRS.
Tuurlijk laat je die kinderen rijden. Absoluut. Maar een pp...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 00:50

pp=? Proef voor punten, plaatsing, prijzen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 01:00

Promotie Punt