Tong uit de mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 10:03

Vraagje aan de juryleden:
Wat doen jullie als je een paard in de proef hebt die regelmatig de tong uit de mond brengt? Straffen jullie dat elke keer af, of gewoon bij het einde (hier is een vakje lichtheid, ongedwongenheid,..)dit afstraffen?
Voor diegene die willen weten hoe juist, paard opende zijn mond en likte als het ware regelmatig de lippen af :+

1_Daphne_1

Re: Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:05

ik heb geleerd het op ieder onderdeel waar duidelijk zichtbaar is dat het paard de tong uit zijn mond heeft er een punt af te halen

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:23

Volgens mij halen de meeste juryleden als ze het zien bij elk punt een punt eraf. Zo heeft mijn instructrise die tevens ook jurylid is mij het verteld.
Ik geloof wel dat zij het soms (ook) meeneemt onderin de cijfers, ligt aan het totale beeld of het heel onrustig was ja of nee.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:39

Ik had poosje geleden een jury waarbij paar keer op mijn coupon stond: mond open. Hier had ik toen elke keer punt eraf bij die punten.. Dus ik denk dan er elke keer een punt af gaat.
Op het einde, laatste 6? punten, had ik namelijk wel 6-en en 7's. Dus daar is het niet afgestraft.. Vond ik ook al wel raar. Maar ik zal vast wel wat fout doen.

Al vind ik er tussen mond open en tong eruit nog groot verschil zitten. Ook hoe het geheel eruit ziet.. Zit iemand constant in de mond etc.
Mijn paard knabbelt om het zo maar even te zeggen op zijn bit, schuimt dan ook altijd.. Doet hij al zijn hele leven, tandarts en alles komt regelmatig is niets aan de hand. Doet het altijd als die lekker loopt en aan het werk is. Dus dan is zijn mond af en toe open... Maar dit even terzijde :)

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:17

Volgens mij trekken ze bij ieder onderdeel waar je het kunt zien een punt er af.

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:54

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest; ze zullen inderdaad op elk onderdeel een punt aftrekken, daar waar de mond open is of de tong eruit.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:46

En als de tong eruit komt omdat er geen tanden zitten vanwege wisselen? De aanleuning is normaal maar de tong piept in de ontspannenheid van de mond met een hoekje eruit? Ik zou niet weten wat ik hieraan moet doen. Een beugeltje misschien?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:53

Dat heeft mijn paard dus ook Zooist, niet vanwege wisselen weliswaar, maar je ziet eigenlijk altijd tussen de tanden door een stukje roze. Zelfs met een dun bitje; hij heeft gewoon een dikke vlezige tong die hij moeilijk kwijt kan. Hij doet zijn mond niet open. Ik ben nog niet gestart, dus ook nog geen aftrekpunten gehad, maar ben wel benieuwd. Maar waarschijnlijk valt het vanuit het juryhokje niet eens op....

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:51

Blijkbaar zijn er veel verschillende meningen van juryleden, heb in de buurt hier eens rond gehoord en sommige trekken ervoor een punt af bij elk onderdeel dat ie het doet en sommige pas bij de algemene beoordeling.
Paard waarover ik het had deed ook amper de mond open, tong kwam ook niet langs opzij eruit maar echt gewoon die lippen aflekken als het ware. Heb er zelf dan ook telkens een punt voor afgetrokken en een laag cijfer gegeven bij de algemene beoordeling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:32

Tja er is volgens mij wel een verschil met tong uit de mond en zo'n lap zien hangen of dat het paard steeds de lippen aflikt.Het eerste is verzet{bit niet aan willen nemen etc.of wijken voor druk bit {kan varieren}
En het tweede lijkt mij meer een tic van het paard,om het extra geproduceerde slijm af te likken.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:30

mijn paard laat sinds kort zijn tong uit haar mond hangen, we denken dat ze aan het wisselen is
voorheen deed ze dit normaal nooit. ik hoop dat ze haar tong in de proef in haar mond houdt
of dat de jury niet al te moeilijk is :o

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:47

Hoe oud is je paard Lott?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:58

chrisje_83 schreef:
Hoe oud is je paard Lott?

Haar paard is 5 jaar

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:38

Dan zou het inderdaad met wisselen te maken kunnen hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:50

Ik straf er hard op af, per onderdeel een punt, plus op het einde ook.
enkele vbn dat je vaak ziet, sperriem echt dichgesnoerd en dan zie je nog die tong die zich een uitweg zoekt, en bijna altijd gepaard gaan met geen correcte aanleuning.
En ja de stang en trens ruiters die zo bij mij de ring inkomen, is vaak de typisch ik trek men paard op de stang rond, (lees ketting verkeerd vast en een stang dat dus dubbelslaat). Die mensen roep ik altijd tot bij mij na de proef, en deel dan al mee dat er heel wat punten verloren gegaan zijn

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:21

In 9 van de 10 gevallen is een tong uit de mond een aanleuningsprobleem wat dus ook in ieder cijfer meegenomen moet worden en ook onderaan. Wij mogen als jury alleen de onderdelen waarbij dit gebeurd afstraffen als het ook te zien is. Heeft een paard hem er rechts uithangen en rijd je op de linkerhand een oefening mogen we dat niet afstraffen, ondanks dat je eigenlijk wel weet dat het gebeurd.
Ik straf het ook ieder punt af...heeeeel soms heb je een dier in de ring die het ook doet maar perfect in aanleuning is, netjes nageeflijk en ontspannen. In dat geval wil ik er soepeler mee omgaan omdat het dan vaak een "tic" is en geen aanleuningsprobleem.

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:52

op het moment dat de tong eruit komt en dit ook waarneembaar is door de jury is het punt aftrek.
soms weet je wel dat ie dr uit is maar kan je het niet zien omdat er van je af gereden wordt of aan de anderezijde eruit hangt. dan mag er geen punt aftrek voor gegeven worden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:25

Het is opzich ook logisch dat er een punt afgetrokken wordt. Het is niet zoals het hoort. Mijn zus zorgt er ook altijd voor dat bij haar paard de tong er niet uithangt. Met trainen let ik er minder op. Maar het constante commentaar erop wordt op het laatst wel vervelend.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 23:48

Meestal als het paard zijn tong eruit heeft hangen, komen de oefeningen minder goed uit de verf. En dan is t logisch dat de punten lager uitvallen.Vanzelfsprekend komt er dan een lager cijfer uit de bus voor onderdeel aanleuning enz.....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:37

kan het ook niet komen door wisselen? voorheen heeft ze dit nog nooit gedaan.. en het is sinds kort pas dat ze dit doet.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:38

Denk dat je hiervoor beter een nieuw topic opent? heeft niets te maken met mijn vraag...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:41

uiteindelijk wel, want de oorzaak lijkt mij ook te maken hebben met in de mate dat er wordt afgestraft :)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:43

Ik weet niet of het paard aan het wisselen is of niet of welke leeftijd het heeft... Dus neen.. Jouw vraag gaat ook over: kan de tong niet uit de mond komen door het wisselen. Daar gaat mijn vraag niet over ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:44

klopt, met doel ervan dat de jury dat op een andere manier afstraft dan bij een paard waardoor het door een ander probleem komt

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:46

:\ Mijn vraag gaat over hoe andere juryleden dit afstraffen niet wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn...