Vraagje aan zelf startende juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Vraagje aan zelf startende juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:43

Hebben jullie last van extra prestatiedrang omdat je ook jureert?

Ik heb hier zoveel last van dat ik overweeg om of niet meer te starten of mijn jureerbevoegdheid op te geven, maar eigenlijk zou ik dat allebei heel jammer vinden.
Het legt mij zoveel druk op dat het momenteel alleen maar tegen me werkt.

Graag jullie standpunten (en nogmaals: het is een vraag aan juryleden, anderen hoeven niet te reageren }> )

Anoeska

Re: Vraagje aan zelf startende juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:48

Ik vind het nog wel eens lastig om te starten op plekken waar ik ook vaak jureer. Ik heb dan het gevoel dat ik het daar heel goed moet doen, omdat ik een paar weken later daar weer ruiters zit te beoordelen. Ligt natuurlijk aan mezelf, maar zo voelt het wel soms.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:25

Ik heb mijn nieuwe paard de 1e keer inderdaad meegenomen naar een locatie waar ik nooit jureer, maar na die eerste keer maakt het me eigenlijk niet zoveel meer uit. Ik heb juist enorm last van te weining prestatiedrang. Momenteel heb ik 2 groene paarden en ik merk dat ik het al goed vind als ze braaf zijn en dan rij ik er gewoon te weinig aan.

Wat ik wel vervelend vond was die ene keer dat mijn jonge paard verschrikkelijk vervelend was. Ik had terecht lage punten (had de proef eigenlijk nog wel 15 punten lager ingeschat) en moest de volgende dag zelf op die locatie jureren. Het niveau was redelijk slecht en toen kreeg ik de vraag of ik wraak had genomen vanwege mijn eigen lage punten. Zoiets zou nooit in me opkomen, maar dat soort geklets blijf je toch wel houden denk ik.

Er zijn in mijn regio een aantal juryleden die ik erg goed vind, maar die zelf (net als ik), ook niet bijzonder rijden. Ik hoop dan altijd maar dat mensen ook zo over mij denken...

Ik heb me van de week opgegeven voor het rondje instructie: presteren kun je leren met Sportpsycholoog Rico Schuijers . Misschien ook iets voor jou?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 07:38

Dat heb ik verleden jaar al gevolgd, toen was hij er ook. Ik heb het probleem uitgelegd bij hem en voor hem was dit een nieuwe insteek waarvan hij nog niet eerder gehoord had.
Ben blijkbaar een uniek geval. ;)

Ik heb altijd het idee, dat mensen toch gaan roddelen als ze bv. punten op internet zien staan. Zo van: die rijdt zelf nog geen deuk in een pakje boter, hoe kan ze ons nu goed jureren?
Terwijl men helemaal de achterliggende situatie niet kent, van een jong paard met veel stress. Dat staat er allemaal niet bij.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:39

Ik voel me wel verantwoordelijk om als jury niet voor l*l te rijden.
Ik rij liever niet bij een echt bekende jury maar dat heb ik ook bij een kennis.

Ach en je houdt altijd dat gepraat achter je rug of je nu wel of niet zelf start.
Moet eerlijk zeggen dat ik vroeger (voordat ik zelf jury was) ook wel eens over een strenge jury gezegd heb: Zelf rijdt ze ook geen punten dus ze geeft ze ook niet. :o (en punten geeft of rijdt ze nog steeds niet maar zie dat nu niet meer in verhouding met het juryschap)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:21

Kletsen doen mensen inderdaad toch wel. En als je heel erg lage punten hebt kan je nog altijd vragen of ze de uitslag niet op startlijsten willen vermelden. Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar ik weet een amazone die dit standaard doet. Of ze nu wel winst rijdt of niet, ze wil gewoon liever niet vermeld worden.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:33

Ik snap wat je bedoelt, maar juryleden hoeven nou eenmaal niet grand-prix te hebben gereden om te mogen jureren.
Ikzelf ben geen sterruiter, maar rijd regelmatig prijs of sta in de middenmoot. Paardrijden is nou eenmaal een moeilijke en gecompliceerde sport. Dit staat los van mijn jureren.
Ik denk zelf ook dat ik beter kan jureren dan paardrijden, hoewel ik met mijn eigen rijden nog steeds voorruitgang boek. Maar persoonlijk zou ik nooit het wedstrijdrijden opgeven omdat ik dat nou eenmaal ontzettend leuk vind. Succes!!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:39

mmm zou dat het zijn waarom ik na het behalen van jurybevoegdheid zelden zelf start en dan ook nog eens ontzettend veel last van zenuwen heb :?
Met mijn 1ste start voelde ik me zeer zeker niet op mijn gemak, voorlezer gaat mij aanmelden bij jury en wil papieren laten zien waarop de jury antwoord, ze is zelf jury dus ik neem aan dat ze alles voor elkaar heeft :( Toen ik dat hoorde kreeg ik echt pap in de benen :=.....

Ik overweeg die cursus mentale voorbereiding (ofzoiets) van de KNHS te gaan volgen :D

Wat ik wel een keer had, bij een 3 daagse ik had een geweldige pony combi in de ring en echt van ze genoten, meisje bleef er ook zo goed aan rijden. 2 dagen later ging ik daar zelf starten en stond waarempel naast hun geparkeerd dus ik zei tegen het meisje dat ik van haar genoten had bla bla bla en pa zit mij aan te kijken, ik zet hoed af, hij oh wat leuk je jury rijdt zelf ook :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:19

Nee, ik heb niet echt extra prestatiedrang. Natuurlijk wil ik het graag goed doen, maar dat was ook al zo toen ik nog niet jureerde.
Als ik straks mijn 4-jarige voor het eerst ga starten zullen we zeker niet de sterren van de hemel rijden, maar daar kan ik me niet echt druk om maken. Als anderen dat wel doen, dan is dat hun probleem. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:31

Ik start op dit moment niet maar ga dat wel weer doen. Waarschijnlijk eerst met het paard van mijn vriendin en later met Bontje. Ik denk niet dat ik zenuwachtiger ben of meer prestatiedrang voel. Iedereen doet zijn best en je kan alleen laten zien dat je knap kan rijden. Dat houdt niet altijd een superproef in. Dat omvat ook het losrijden, het fair met je paard omgaan en het kunnen rijden en oplossen in een proef. Perfect rijden kan niemand en verwacht ook niemand van je hoor.
Lage punten kunnen vele oorzaken hebben. Mensen hebben toch altijd een oordeel klaar, zeker als ze je niet hebben zien rijden.... Nou ja trek je je daar wat van aan dan? Wat voor waarde heeft zo'n oordeel dan?
Je hoeft je nergens voor te schamen als je gewoon het goede voorbeeld van correct paardrijden geeft. :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:36

Nee prestatiedrang niet maar zit zelf wel tijdens mn proef mee te punten (en ben vaak strenger voor mezelf dan collega in het hok). Of ik boven of onderaan eindig zal me een worst zijn, heb toch niet het ultime dresuurpaard onder mn kont ;)
Ga nu weer met een jonkie starten volgend jaar en mijn eerste doel met hem is: braaf zijn op losrijterrein en in de bak....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:44

Ik heb zelf eigelijk wel hetzelfde als vippie.
Ik vind mezelf altijd slechter dan het jurylid. Maar gelukkig rijd ik voor mijn eigen gevoel. Mijn paard is nog relatief onervaren en zal heel wat proefjes moeten doen voordat ze helemaal op haar gemak zal zijn.

Ik heb soms wel als voordeel dat ik soms weet wat een jury wil zien. Soms krijg ik ook weleens teveel punten van een medejury.
Dan vraag ik me af of ze denken dat ik het wel goed vind gaan?!?!?

Na elke bijscholing heb ik overigens een motivatiedip om zelf te starten. :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:59

Ik heb daar totaal geen last van. Dat komt misschien ook wel omdat ik nooit in mijn eigen regio start. Ik start alleen SGW, en dat is altijd ver weg.
Als ik wel dressuur start is het 2 proeven en die zijn er bij ons in de buurt niet.

Een paar jaar geleden startte ik nog wel in mijn eigen regio maar ook dan heb ik daar geen last van.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:08

tsja, gisteren ook sgw-wedstrijd gehad. Daar reed een stijljury zelf mee. In de dressuur had hij in de 160 punten, wordt zijn strenge oordeel toch wat minder geloofwaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:10

nope, helemaal niet juist.

Door de cursus weet ik zelf ook beter waar ik in de ring op moet letten!
Aangezien ik eigenlijk nooit 'echt' dressuur heb gereden en alleen heb gesprongen heb ik er geweldig veel van geleerd en kan ik dat nu in de praktijk brengen :)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:13

Als een jury zelf rijdt, verwacht ik eigenlijk wel dat hij of zij toch wel boven de middenmoot zit.
Merk dat ik meteen meer respect heb voor dergelijke juryleden.
Aan de andere kant blijft het ook altijd mensenwerk. Persoonlijk vind ik dat rijdende juryleden die elkaar kennen
elkaar in de ring ook nog wel eens onverdiend hoge punten geven.
Maar heb ook nog wel eens naast een jurylid gezeten, die letterlijk zei:
"met haar heb ik nog een appeltje te schillen" en vervolgens bijna een verliespunt uitdeelde. :(:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:19

Leonora schreef:
tsja, gisteren ook sgw-wedstrijd gehad. Daar reed een stijljury zelf mee. In de dressuur had hij in de 160 punten, wordt zijn strenge oordeel toch wat minder geloofwaardig.

En nu hebben stijlpunten in de cross weer weinig te maken met een dressuurscore dus dat zegt meer over jou dan over hem vrees ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:42

Leonora schreef:
Als een jury zelf rijdt, verwacht ik eigenlijk wel dat hij of zij toch wel boven de middenmoot zit.
Merk dat ik meteen meer respect heb voor dergelijke juryleden.

Aan de andere kant blijft het ook altijd mensenwerk. Persoonlijk vind ik dat rijdende juryleden die elkaar kennen
elkaar in de ring ook nog wel eens onverdiend hoge punten geven.
Maar heb ook nog wel eens naast een jurylid gezeten, die letterlijk zei:
"met haar heb ik nog een appeltje te schillen" en vervolgens bijna een verliespunt uitdeelde. :(:)

Ben je zelf jury? Want dit is namelijk precies een opmerking waardoor ik het gevoel krijg dat ik al rijdend jurylid meer moet presteren dan anderen. Ik heb een jurycursus gedaan, en kan behoorlijk goed beoordelen hoe een ander z'n proef rijdt. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik daarmee meteen een of ander toptalent ben (of dat ik een toppaard heb) waardoor ik altijd boven de middenmoot zit.

Ik rij gewoon net al iedereen m'n wedstrijden, met m'n eigen pluspunten en tekortkomingen, en ik vind het dan ook heel flauw om maar te verwachten dat rijdende jury's altijd in de bovenste helft van de resultaten terug te vinden zijn.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:50

Ik vind dat een jurylid zelf toch wel wat bagage moet hebben.
Wanneer jezelf nooit het fijne rijden hebt ervaren heb je achter de jurytafel niets te zoeken. Helaas kom je juryleden tegen met weinig tot geen rijervaring. En het vreselijke is dat er inderdaad juryleden zijn die persoonlijke belangen mee laten spelen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:51

Apple schreef:
Leonora schreef:

En nu hebben stijlpunten in de cross weer weinig te maken met een dressuurscore dus dat zegt meer over jou dan over hem vrees ik.

als je jezelf een beetje in de sgw verdiepte, zou je zien
dat degene met hele hoge dressuurscores vaak ook hoge stijlpunten hebben,
heeft dus wel degelijk wat met elkaar te maken *D

Goedemorgen 8-)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:52

hopla schreef:
Ik vind dat een jurylid zelf toch wel wat bagage moet hebben.
Wanneer jezelf nooit het fijne rijden hebt ervaren heb je achter de jurytafel niets te zoeken. Helaas kom je juryleden tegen met weinig tot geen rijervaring. En het vreselijke is dat er inderdaad juryleden zijn die persoonlijke belangen mee laten spelen.

Heel goed verwoord!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:55

Fitzroy schreef:
Graag jullie standpunten (en nogmaals: het is een vraag aan juryleden, anderen hoeven niet te reageren }> )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:00

Hoi

Ik heb er zelf absoluut geen probleem mee. ik rij op een hoger niveau dan het niveau dat ik mag jureren.

Dus mijn strepen zijn al behaald op Z-niveau, dus jureren tem Z is me zowel eigen uit eigen ervaring als jurycursussen en ervaring in dat jureren.

Dus mijn eigen rijden, stel ik echt los van mijn functie als jury.
Uberhaupt ben ik al kritisch en kom niet aan de start vooralleer ik weet dat ik op wedstrijd iets kan komen doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:09

Ik heb geen last van extra prestatiedrang omdat ik zelf jureer.

Wel ben ik anders problemen op gaan lossen en ben ik echt secuurder gaan rijden, juist omdat ik daar zelf erg op let tijdens het jureren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:44

Leonora, het beeld dat jij hier schets, dat hoge dressuurscores ook een hoge stijlscore in de cross opleveren herken ik niet. Integendeel vaak zelfs.

Het lijkt me verder ook wat offtopic.

Daarnaast lijkt het me niet nodig om persoonlijk te worden.