hoe duidelijk/eerlijk tegen jeugdruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe duidelijk/eerlijk tegen jeugdruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:48

In een van mijn lessen loop ik tegen een 'probleem' aan, een jeugdruiter (14 jaar, geen wedstrijdambities, lest ong 1x per 2 weken) heeft zichzelf ten doel gesteld haar paard ten alle tijden in de krul te moeten laten lopen, of dit nu gebeurd door ontspanning of niet, als doel maar wordt behaald. Nu heb ik haar hier al een aantal keer op gewezen, maar helaas zie ik geen verbetering. Als ik haar spreek, is ze elke keer hartstikke enthousiast, want het gaat zó goed met rijden!

Laatst wilde ze weer les, het was deze week weer erg fijn gegaan vond ze en ze was toe aan iets nieuws om te oefenen omdat ze dit nu wel kon. De eerste tijd van de les heb ik alleen maar verbaasd (en met medelijden) staan kijken, paard was nog net niet teugelkreupel maar had duidelijk last van haar 'gepluk'. Heb toen duidelijk verteld wat ik ervan vond en wat de consequenties zijn als ze zo doorgaat om daarna op de goede manier aan de slag te gaan. Tussendoor kreeg ik al een paar keer de opmerking dat ze vond dat paard alleen maar slechter ging lopen (lees: niet in de perfecte houding maar los over de rug en wat lager) en dat het er niet uitzag. Met uitstappen gaf ze wel toe dat wel fijne stukken bij zaten en heb ik haar nogmaals gewezen op het belang van ontspanning.
Toen we terugliepen naar stal vroeg iemand hoe was gegaan, waarop ze fel antwoorde dat heel slecht was gegaan en dat anders altijd veel beter ging, nu ben ik dus bang dat ze in het vervolg weer gewoon doorgaat op de oude manier.

Hoe maak ik haar duidelijk dat dat echt niet de oplossing is? Toezien hoe snel het paard verslechterd kan ik niet, maar wat kan ik doen om het te stoppen?

CM_

Re: hoe duidelijk/eerlijk tegen jeugdruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:51

Moeilijk... de ruiter staat duidelijk niet genoeg open voor kritiek, en heeft een verkeerde manier van rijden aangeleerd.

Wat je zou kunnen doen is haar filmen, en evt in slowmotion af laten spelen en wijzen op dr fouten.

En maar blijven hameren dat aan de teugel rijden nooit tot stand komt met getrek, dat je dan een nepkrul krijgt.

leer dr dat een paard nageeflijk loopt als ie de hand goed volgt, en dus ten allen tijden het hoofd laat zakken als de ruiter toestaat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:03

Ik zou het gooien op de gezondheid van haar paard. Dat dat met haar manier in gevaar komt en dat er een kans bestaat dat ze daardoor straks lange tijd niet kan rijden. Dat zal ze niet willen denk ik.
Misschien dat ze hierdoor wel gaat nadenken/open staat voor de juiste manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:01

Bedankt voor jullie reacties!

Crossmonster: filmen is wel een goed idee, denk dat ze het nu idd niet in de gaten heeft hoe erg het is.

Simmie: dat heb ik ook al gezegd, maar weet niet of dat zoveel indruk maakte...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:42

Eerlijk als ze niet willen luisteren hoeven ze dat ook niet, maar dan zou ik er mijn tijd niet meer aan besteden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:49

@TS. Ik ga mee met filmen en er op blijven hameren.

@ Bulck: Ik snap het wel hoor: Het is onwetendheid van de ruiter en TS wil graag aan de ruiter duidelijk maken dat deze manier de verkeerde is. Het is immers ook in het voordeel van het paard dat hij niet in de krul getrokken wordt.

Ik zou het alleen wel taktisch aanpakken. Vaak zie je bij dit soort meningsverschillen dat de ruiter (en ouders) gepikeerd raken en hierdoor op zoek gaan naar een instructie die wel 'in hun straatje ligt'.

Succes!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:50

bulck schreef:
Eerlijk als ze niet willen luisteren hoeven ze dat ook niet, maar dan zou ik er mijn tijd niet meer aan besteden.

En dan het paard maar aan zijn lot over laten?

Ik denk dat filmen wel een goed idee is.
Maar dan moet ze wel wat verstand hebben van hoe een fijn paard er uit ziet.
Als ze niet verder komt dan het hoofd in die houding is een paard dat goed loopt en een paard ontspannen maar met het hoofd op en andere plek.
Dan begrijpt ze het zien van de film denk ik ook niet.

Dus weet jij als ze andere ziet rijden of ze daar verschil in ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:53

Bulck: dat heb ik ook gedacht, maar dat kan en wil ik paard niet aandoen. Ook bedoelt amazone niet verkeerd, maar weet ze niet anders.

Mo-van_dijk: ik heb het voordeel dat zowel haar ouders als al haar vriendinnen ook bij mij lessen, en die allemaal wel erg tevreden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:55

vorame schreef:
bulck schreef:

En dan het paard maar aan zijn lot over laten?

Ik denk dat filmen wel een goed idee is.
Maar dan moet ze wel wat verstand hebben van hoe een fijn paard er uit ziet.
Als ze niet verder komt dan het hoofd in die houding is een paard dat goed loopt en een paard ontspannen maar met het hoofd op en andere plek.
Dan begrijpt ze het zien van de film denk ik ook niet.

Dus weet jij als ze andere ziet rijden of ze daar verschil in ziet?

Kan haar dit verscil wel duidelijk maken denk ik met 'mijn' paarden, staan daar ook op stal en reageren redelijk heftig op verkeerde wijze van rijden. Ook rijden de ouders van dit meisje op hetzelfde paard, dan zou ze dus ook verschil moeten kunnen zien?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:57

@ TS, dat is een meevaller.... Als ik zie hoe vaak sommige ruiters van instructeur wisselen omdat ze denken het beter te weten. Mijn instructeur zegt dan: Ze wisselen vaker van instructeur dan van onderbroek. :D

Misschien een tip: Ga is met dat meisje longeren. Dan ziet ze goed hoe los de hals en rug van het paard horen te zijn (evt. filmen) en dan dit vergelijken met de getrokken houding (vastgezette rug en hals).

Succes in ieder geval!

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:57

misschien idd filmen, maar ook iemand filmen die het wel op de goede manier doet dan heb je vergelijkingsmateriaal. Misschien wordt het dan voor haar duidelijk

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:05

& TS: is een theorieles een idee? Een (wellicht vereenvoudigde) theoretische instructie aan de hand van (plaatjes uit) het boek van Gerd Heuschmann, misschien? Je zou dat ook als een groeps-theorieles kunnen geven. En dan zo brengen dat het is "voor de jonge ruiters die de ambitie hebben om goed te leren rijden", dan voelt zo'n les als een privilege.

Heuschmann heeft ook een DVD uitgebracht, aan de hand waarvan je zo'n theorieles zou kunnen geven.

Dit soort ruiters is vaak eigenlijk wat onzeker, deep down. Die laten zich het beste aanspreken met wat gelijm. Succes!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:09

Mijn advies: filmen...
mijn dochter had eerder ook zoiets, dacht dat het er allemaal ontspannen en lief uitzag... tot aan de film... ze zien niet wat de anderen vanaf de grond zien, en denken dat het er goed uitziet van bovenaf, het ook zo moet voelen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:16

Nog simpeler, zover ik aan mijn pony kan voelen is ontspannen ook heel makkelijk uit te zitten. Zet haar eens aan de longe in draf en zonder zadel. Paard ontspannen = zij blijft zitten, paard gespannen = hobbelen en glijden. Laat haar in beide situaties dan eens wat simpele voltige oefeningen doen. Dan heeft ze wat om over na te denken. Plaatje mooi of niet, er lekker op zitten heeft ook flink wat voordelen op die manier.

Verder heb ik het vermoeden dat zij of een hoop details niet ziet/voelt of meer met status dan samenwerking met paard bezig is. (kan de leeftijd zijn)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:40

overleg dan met haar ouders, film ze en wees gewoon correct en duidelijk in wat jij wilt en verlangt.
Jij geeft les, steekt dus tijd in haar, dus zij mag best wel haar beste beentje voorzetten om dit te doen lukken.
Uiteindelijk is elke leerling een visitekaartje en dan is het de vraag of elke leerling het waard is om dat uit te dragen.

Ik geef iedereen kansen, maar de wil om te leren en begrijpen moet er wel zijn. Fouten gebeuren, maar voortdurend teruggrijpen naar je oude gewoontes vanaf het ogenblik dat er geen les gegeven wordt, daar heb je als trainer niets aan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:26

Misschien is het een idee haar plaatjes of filmpjes te laten zien van verkeerd gereden paarden, en correct gereden paarden.
Laat haar zelf kiezen wat ze er 'mooier' uit vind zien, laat haar het verschil aanwijzen en vertel haar welke richting zij opgaat. :)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:30

Pion schreef:
Misschien is het een idee haar plaatjes of filmpjes te laten zien van verkeerd gereden paarden, en correct gereden paarden.
Laat haar zelf kiezen wat ze er 'mooier' uit vind zien, laat haar het verschil aanwijzen en vertel haar welke richting zij opgaat. :)

Dit vind ik wel een goeie :j

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:43

jammer genoeg een bekend verhaal.... Zo heb ik er ook een gehad .......

Bij mij ging er echter getrek en slaag bij gepaard.... mijn manier duurde te lang ( lees paard weer vertrouwen in haar hand laten krijgen en durfen te laten ontspnnen) Uit frustratie begon ze te meppen....

Heb haar meerdere malen verteld hoe het moest... Uiteindelijk opgegeven... Sommige meiden willlen niet leren maar horen hoe goed ze het gedaan hebben. Tja dan ben je bij mij heel verkeerd.... (lees: ik roep wat ik zie)

Toen heb ik haar maar moeten vertellen dat ik haar geen les meer wil geven omdat ik mijn lesgeven niet geassocieerd wil hebben met haar rijden. Het viel niet goed.... ook niet bij haar ouders.... Maar daar heb ik echt maling aan. my way or the highway.... deze actie leverde me wel een paard lessertje op stal daar op. Soms moet je voor jezelf kiezen. Ik vind het jammer dat ik hun als combi niet verder heb kunnen helpen, en ik vind het ook iedere x weer sneu voor het paard al ik haar plukkend en schoppend langs zie komen...
Echter help ik er nu drie meer, omdat ik haar geweigerd heb.....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:48

Ben het volledig met je eens Rana

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:55

Tja ik heb voor mezelf moeten kiezen, geheel tegen mijn gevoel in want iedereen wil zo een vbeest en amazone helpen als het beest er gelukkiger van kan worden... Anderzijds... Gaat ethiek ook heel ver en ik laat mijn naam niet vertrappen door 1 combinatie hoe spijtig ook... uiteindelijk moet je toch egoistisch zijn in dit stukje van het vak...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:12

Filmen zou een optie kunnen zijn of als de mogelijkheid er is om haar op een correct gereden paard lesgeven, zodat zij het verschil ook een keer goed kan voelen..

Mocht t allemaal niet helpen, de eer aan jezelf houden en ermee stoppen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:16

Een keer goed met haar gaan praten en duidelijk maken dat in de krul laten lopen niet goed is. Ik zelf krijg ook bijna elke les kritiek op dat ik haar fout vraag of dat ze te diep loopt ofzo maar sta er wel voor open om het anders te doen. En als ze echt niet wil luisteren zou ik idd de eer aan jezelf houden en zeggen dat jij zo niet verder wil lesgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:41

Nimmy schreef:
Filmen zou een optie kunnen zijn of als de mogelijkheid er is om haar op een correct gereden paard lesgeven, zodat zij het verschil ook een keer goed kan voelen..

Mocht t allemaal niet helpen, de eer aan jezelf houden en ermee stoppen.

Het paard heeft met meerdere ruiters Z gelopen, hebben ze dus ook correct gereden gekocht. Helaas voelt ze verschil niet, denk dat ga proberen met filmen!

Theorie geef ik eigenlijk al vrij veel tijdens mijn lessen zelf

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:46

Als het gevoel er niet is wordt t wel een stuk moeilijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:48

ik (zelf 16) wil dat mn instructeur gewoon alles zegt
of het nou vriendelijk is of niet
ik betaal mn instructeur niet om vriendelijk tegen me te zijn, maar om me iets te leren